Gå til innhold

Er det greit å strikke på konferanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs helt på hvilken konferanse det er snakk om. 

Anonymkode: e38d6...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Noen ganger er det forventet med fullt fokus. Å gjøre andre ting da,kan jo virke som at en mindre interessert. Det må du jo tenke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du isåfall sitte langt bak, så ikke foredragsholder ser deg. Å strikke signaliserer at du kjeder deg, og at du ikke vier foredraget 100% av din oppmerksomhet. Det er respektløst. I tillegg til veldig demotiverende for den som gjerne har brukt mye tid og energi på å lage et foredrag. 

Anonymkode: a039f...893

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes du? 

Anonymkode: c593e...2be

Spiller ingen rolle for meg så lenge vedkommende faktisk er der. Har opplevd det flere ganger og irriterer meg ikke over slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Knitrende strikkepinner er forstyrrende for andre, selv om du påstår at du er stille med trepinner el. 

Strikking tar og ditt fokus fra den alle skal ha oppmerksomheten på. I tillegg vil jeg påstå det er respektløst. 

Strikketøy koser du deg med hjemme, eller på reise og andre steder der du ikke skal ha fokus på andre. 

Anonymkode: b300b...fbc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du isåfall sitte langt bak, så ikke foredragsholder ser deg. Å strikke signaliserer at du kjeder deg, og at du ikke vier foredraget 100% av din oppmerksomhet. Det er respektløst. I tillegg til veldig demotiverende for den som gjerne har brukt mye tid og energi på å lage et foredrag. 

Anonymkode: a039f...893

Mange som sliter med konsentrasjonsvansker konsentrerer seg bedre med noe lett håndarbeid. Jeg har vanskelig for å ha fokus gjennom forelesninger, kurs, og møter. Hvis jeg ikke kan bruke hendene til noe så klarer jeg ikke å følge med. Da blir jeg fort sittende og skifte stilling i stolen ofte, tenke på tusen andre ting, se på mobilen, og generelt være forstyrrende for både meg og andre. Kan jeg drodle, fikle med noe småtteri, eller--enda bedre--strikke, så har jeg mye lettere for å konsentrere meg om det som foregår. Hendene får noe enkelt å drive med, og da klarer hjernen å henge bedre med. 

Det er ganske kjent blant pedagoger at det å ha noe å gjøre med hendene øker konsentrasjonen blant både voksne og barn, så det er ganske synd at folk oppfatter det som respektløst eller et tegn på at man ikke følger med. 

Anonymkode: 7ee65...1d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som sliter med konsentrasjonsvansker konsentrerer seg bedre med noe lett håndarbeid. Jeg har vanskelig for å ha fokus gjennom forelesninger, kurs, og møter. Hvis jeg ikke kan bruke hendene til noe så klarer jeg ikke å følge med. Da blir jeg fort sittende og skifte stilling i stolen ofte, tenke på tusen andre ting, se på mobilen, og generelt være forstyrrende for både meg og andre. Kan jeg drodle, fikle med noe småtteri, eller--enda bedre--strikke, så har jeg mye lettere for å konsentrere meg om det som foregår. Hendene får noe enkelt å drive med, og da klarer hjernen å henge bedre med. 

Det er ganske kjent blant pedagoger at det å ha noe å gjøre med hendene øker konsentrasjonen blant både voksne og barn, så det er ganske synd at folk oppfatter det som respektløst eller et tegn på at man ikke følger med. 

Anonymkode: 7ee65...1d8

Siden du nevner det selv vil jeg tro at drodling er et jevnt over bedre alternativ. Mindre forstyrrende for andre, og gir ikke foreleser inntrykk av at du er mer opptatt av andre ting en forelesningen. Sett fra forelesers vinkel kan det til og med se ut som du er interessert nok til å notere. :) 

Anonymkode: fecb2...9fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Knitrende strikkepinner er forstyrrende for andre, selv om du påstår at du er stille med trepinner el. 

Strikking tar og ditt fokus fra den alle skal ha oppmerksomheten på. I tillegg vil jeg påstå det er respektløst. 

Strikketøy koser du deg med hjemme, eller på reise og andre steder der du ikke skal ha fokus på andre. 

Anonymkode: b300b...fbc

Signerer denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på type konferanse ts. Noen konferanser jeg deltar på har masse korte seanser med undervisning der det er hyppig bytte av plasser, f.eks bolker på 20-40 min, da er det fort kort å rigge seg til med strikketøy. Konferanser der man trenger å diskutere med sidemannen /de rundt, skrive på pc eller gå mye frem og tilbake til talerstol e.l. egner seg heller ikke til strikking. Men lange konferanser av typen bare lytte på en haug med foredrag fra 08-lunsj kan fint egne seg for strikking. Men det fordrer at du er så god til å strikke at du likevel kan ha fokus opp og frem, at du ikke strikker med klirrepinner og at du ikke setter deg på første rad. Og se an miljøet, det årlige finansoppdateringen egner seg ikke, konferansen for endring av grunnskolens læreplaner kan sikkert egne seg fint. 

Og folkens, det er ikke respektløst å strikke, det er mange som trenger å ha noe å gjøre med hendene for å kunne følge med. Jeg fikk en gang høre at jeg umulig kunne følge det som skjedde scenen med nesen i strikketøyet, men det ble raskt stilt da det viste seg at jeg ikke bare fulgte med og forstod det som ble sagt, men også deltok og kom med relevante spørsmål mens resten av salen spilte candy crush. 

Anonymkode: ccca1...236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vanskelig for å ha fokus gjennom forelesninger, kurs, og møter. Hvis jeg ikke kan bruke hendene til noe så klarer jeg ikke å følge med. Da blir jeg fort sittende og skifte stilling i stolen ofte, tenke på tusen andre ting, se på mobilen, og generelt være forstyrrende for både meg og andre.

Anonymkode: 7ee65...1d8

Sitter du og strikker, tapper med foten, klirrer med nøklene, trommer med fingrene eller klikker med kulepennen har du ødelagt min konsentrasjon om jeg sitter ved siden av deg. Om du sitter litt urolig i stolen eller på mobilen bryr det meg ikke i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er respektløst når jeg ser kolleger eller andre inviterte til konferanse sitte å fikle med andre ting under foredrag. Hvorvidt det er telefon, strikking eller småsnakk med sidemann spiller ingen rolle. Det vitner om at man ikke evner å være fokusert og mangler respekt for de som tar seg tid til å holde foredrag for deg og som sannsynligvis har lagt ned en mengde arbeid og forberedelser til konferansen.

Strikke kan man gjøre andre steder hvor det ikke kreves fokus og oppmerksomhet. Skjerpings!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig , hold strikke pinnene hjemme. 
Greit nok at du er stolt over at du er så flink å strikke, og det kan være en fin "icebreaker" for å komme prat med noen.
Jeg er ikke noen strikker selv, men finner det lettere å starte en samtale med en strikker, for da jeg jo bare skryte av hvor flinke de er til å strikke, og at jeg kunne tenkt å begynne, om de har noen gode råd - og vips er samtalen i gang :)
Men jeg syns det er forstyrrende  - ja.

En kan godt ha med strikkekurven - og heller strikke i pausene da... for man kjenner kanskje få folk og føler seg litt ensom?
Noen har med en bok, en avis.. bare for å ha noe å gjøre, eller stirre ned i mobilen sin... (sistnevnte anbefales ikke - for jeg merker selv - ser jeg folk er opptatt i mobilen, så føler jeg at jeg forstyrrer om jeg prøver å ta kontakt, så her er det vanskelig å bli kjent med noen/komme i prat med noen om en sitter oppslukt i telefonen).

 

 

Anonymkode: afa9f...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. Du er der for å få med deg informasjon. Strikke kan du gjøre hjemme. Jeg er satt ut av at du i det hele tatt spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange av dere som er så negative ikke strikker selv. Jeg ser  ikke ned på strikketøyet mitt når jeg strikker, og følger mye bedre med når jeg har noe å fikle med. Skal jeg sitte rett opp og ned og lytte mister jeg konsentrasjonen og ender opp med nesa i mobilen eller å tenke på noe helt annet enn det jeg burde, ca hvert 30.sekund. Men en konferanse er ikke plassen for mønsterstrikk eller klirrende metallpinner.

Anonymkode: aa1b5...409

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange av dere som er så negative ikke strikker selv. Jeg ser  ikke ned på strikketøyet mitt når jeg strikker, og følger mye bedre med når jeg har noe å fikle med. Skal jeg sitte rett opp og ned og lytte mister jeg konsentrasjonen og ender opp med nesa i mobilen eller å tenke på noe helt annet enn det jeg burde, ca hvert 30.sekund. Men en konferanse er ikke plassen for mønsterstrikk eller klirrende metallpinner.

Anonymkode: aa1b5...409

Ja, men det handler om å ta hensyn til andre! 
Vi hører klimpringen, vi ser fingrene dine som beveger seg, vi blir nysgjerrige på hva du strikker, noen blir irriterte, og VI mister fokus! Har du tenkt på det?
Ta gjerne med strikketøy så du har noe å gjøre i pausene (regner med de har pauser).
Ta heller med deg en vannflaske og drikk litt når du kjeder deg, og tegn litt rabbel/drodling mens du noterer, så har du noe å ha i fingrene. Eller du kan sitte med hendene under pulten og fikle med fingrene. 

 

Anonymkode: afa9f...f95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som sliter med konsentrasjonsvansker konsentrerer seg bedre med noe lett håndarbeid. Jeg har vanskelig for å ha fokus gjennom forelesninger, kurs, og møter. Hvis jeg ikke kan bruke hendene til noe så klarer jeg ikke å følge med. Da blir jeg fort sittende og skifte stilling i stolen ofte, tenke på tusen andre ting, se på mobilen, og generelt være forstyrrende for både meg og andre. Kan jeg drodle, fikle med noe småtteri, eller--enda bedre--strikke, så har jeg mye lettere for å konsentrere meg om det som foregår. Hendene får noe enkelt å drive med, og da klarer hjernen å henge bedre med. 

Det er ganske kjent blant pedagoger at det å ha noe å gjøre med hendene øker konsentrasjonen blant både voksne og barn, så det er ganske synd at folk oppfatter det som respektløst eller et tegn på at man ikke følger med. 

Anonymkode: 7ee65...1d8

Og derfor skal du ødelegge for alle oss andre? Tror du det hjelper andre at du driver med alt annet enn å følge med? Respektløst ovenfor de som holder foredrag og de rundt deg.

Anonymkode: 6b426...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløst. De burde holde seg hjemme og strikke der. I stedet for å ødelegge for andre.

Anonymkode: 6b426...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...