Gå til innhold

Drikker katten min mye vann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at hun tilbringer lang tid ved vannskålen. Jeg skifter vann morgen og kveld, men de gangene jeg har glemt det i løpet av livet hennes har det forsvunnet ganske mye vann, så jeg har fortsatt håp. Jeg fylte skålen helt opp for 12 timer siden og så mye har det minsket. Hun er snart 2 år, får mat fra dyrebutikk og er aktiv, men noen kg for mye. (Holder på med slanking) hun er mye ute nå. noen som har peiling?

IMG_1770.thumb.JPG.90043c9c81c6775b8f14a7875afa6ab4.JPG

Anonymkode: 5517a...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen katter drikker mer vann enn andre, men hvis du synes at mengden vann hun drikker har økt betraktelig i det siste, anbefaler jeg deg å dra til veterinær for blodprøve for å sjekke nyreverdiene. Økt inntak av vann kan nemlig bety nyretrøbbel, selv om det ikke nødvendigvis _er_ det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs, glemte å nevne at hun går (dessverre) på do ute nå 

Anonymkode: 5517a...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde få skjekket at hun ikke er nyresyk. Dersom hun er bgynnende nyresyk, kan det holdes i sjakk en stund med riktig type for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Katter fikk alt vannet fra maten de spiste når de var ville, derfor har de vanskelig for å få i seg nok vann utenom, og det kan gå ut over nyrene. Skal du fore med tørrfor så bløt det opp og bruk gjerne et høykvalitetsfor som Orijen. Eller rett og slett gå over til råforing. Mine katter får rått kjøtt og fisk, noe spiser de helt, som kyllingvinger og noe hel fisk (pga de trenger bein), og noe blandet med litt grønnsaker/frukt i food prosessor. Blander også inn grønt pulver som spirulina, og en multivitamin-kapsel innimellom. Og ellers får de det de har lyst på som jeg spiser. De er 6 og 7 år gamle og friske og blanke i pelsen. Ikke legger de på seg heller, og spiser så mye de vil ha.
Søk på "cats raw feeding" og Juliette de Bairacli Levy f.ex., det finnes flere måter å fore på enn med tørrfor.

Jeg har gitt mine katter tørrfor innimellom, og ser at jeg må bløte det opp, hvis ikke får jeg rett og slett vondt av dem der de sitter ved vannskåla og prøver å få i seg nok vann. Når jeg råforer drikker de kun litt om sommeren når det er veldig varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min drakk mye vann en periode. Mistenkte diabetes, men det viste seg at det var er hjertefeil. Nå får hun medisiner og lever (nesten) som som normalt. Hun hadde mark også, men siden katten er på slanking er det nok ikke det med din. For da hadde den mistet vekt og ikke lagt på seg uansett hvor mye den hadde spist. Men som noen sier her kan det være nyrene. Og da er det veldig viktig å følge det opp.

Anonymkode: daf6b...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her (med en annen bruker) 

Har sjekket, og hun drikker ikke mer enn rundt 150ml vann i døgnet. Kanskje økt inntak har noe med at hun er mer ute nå og det er varmere? Hun har også gått ned 0,5 kg så langt denne våren, jippi! 

Ellers er hun helt normal. 

Hun har vært dårlig før (antakelig spist dårlig mus) og det var IKKE vanskelig å merke på henne selv om de er god til å skjule smerte. Er det fortsatt grunn til bekymring tror dere?

 

Anonymkode: 5c3b8...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Katter blir ikke dårlige av å spise mus, det er det mest naturlige for dem å spise. De spiser ikke ting som er for gammelt eller råttent heller, det er bare å prøve å gi dem tvilsomt kjøtt eller fisk, de vil ikke ha det. Hva forer du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Den Lille Heksa skrev:

Katter blir ikke dårlige av å spise mus, det er det mest naturlige for dem å spise. De spiser ikke ting som er for gammelt eller råttent heller, det er bare å prøve å gi dem tvilsomt kjøtt eller fisk, de vil ikke ha det. Hva forer du med?

Spist et eller annet da. Dette er 1 år siden. 

Eukanuba

 

Anonymkode: 5c3b8...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann i skål fordamper det litt av også, så selv om skålen er helt tom betyr ikke det nødvendigvis at katten har drukket alt. Vi har fontene til våre katter, slipper den evige påfyllingen av vann, og så er vannet alltid friskt og rennende. Det liker kattene.

Anonymkode: 076cc...0f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vann i skål fordamper det litt av også, så selv om skålen er helt tom betyr ikke det nødvendigvis at katten har drukket alt. Vi har fontene til våre katter, slipper den evige påfyllingen av vann, og så er vannet alltid friskt og rennende. Det liker kattene.

Anonymkode: 076cc...0f5

Hadde 2 fontener, men begge bråkte så mye at hun ikke ville drikke. Link til dine?

Anonymkode: 5c3b8...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...