Gå til innhold

Har jeg forstått det riktig? Sykepleie vs vernepleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å jobbe i psykiatrien, på f.eks. akuttmottak eller DPS. Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at det hovedsakelig er sykepleiere som jobber sånn? Vernepleiere jobber gjerne mer med pasientene i "ettertid". Altså hjelpe dem tilbake i samfunnet f.eks?

Anonymkode: 3091a...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykepleier og vernepleier er ganske likt dersom du vil jobbe innen psykiatri. Der jeg har jobbet (psykiatrisk avd) er sykepleiere og vernepleiere likestilt. På somatisk sykehus er det større forskjell på grunn av sykepleieroppgaver som vernepleiere ikke kan utføre, men dette har ikke noe å si i psykiatrien stort sett. Om du vil jobbe for å hjelpe dem tilbake i samfunnet har det heller ingenting å si hvilken av de to utdanningene du har, det kommer ann på type jobb. 

Anonymkode: 9f353...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sykepleier og vernepleier er ganske likt dersom du vil jobbe innen psykiatri. Der jeg har jobbet (psykiatrisk avd) er sykepleiere og vernepleiere likestilt. På somatisk sykehus er det større forskjell på grunn av sykepleieroppgaver som vernepleiere ikke kan utføre, men dette har ikke noe å si i psykiatrien stort sett. Om du vil jobbe for å hjelpe dem tilbake i samfunnet har det heller ingenting å si hvilken av de to utdanningene du har, det kommer ann på type jobb. 

Anonymkode: 9f353...5ca

Ok. Så jeg vil fortsatt kunne jobbe på psykiatrisk avdeling/DPS/akuttmottak som vernepleier? Jeg vil vel ikke ha noe å gjøre med medisiner, men bortsett fra det?

Jeg er ikke like interessert i somatisk sykdom, men er veldig viktig for meg å kunne jobbe med pasienter når de er syke. Ikke etterpå. Hvis du skjønte noe av det :laugh: ts

Anonymkode: 3091a...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å jobbe i psykiatrien, på f.eks. akuttmottak eller DPS. Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at det hovedsakelig er sykepleiere som jobber sånn? Vernepleiere jobber gjerne mer med pasientene i "ettertid". Altså hjelpe dem tilbake i samfunnet f.eks?

Anonymkode: 3091a...12a

Sykepleier jobber oftere ved sykehus og pleie av pasienter. Vernepleier jobber med psykisk utviklingshemmede og i psykiatrien oftere enn sykepleiere. Har nok ingen ting med at de tingene du nevner å gjøre.

Anonymkode: 15c44...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleier jobber oftere ved sykehus og pleie av pasienter. Vernepleier jobber med psykisk utviklingshemmede og i psykiatrien oftere enn sykepleiere. Har nok ingen ting med at de tingene du nevner å gjøre.

Anonymkode: 15c44...4cf

Litt usikker på hva du mente der. Kan du utdype? ts

Anonymkode: 3091a...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så jeg vil fortsatt kunne jobbe på psykiatrisk avdeling/DPS/akuttmottak som vernepleier? Jeg vil vel ikke ha noe å gjøre med medisiner, men bortsett fra det?

Jeg er ikke like interessert i somatisk sykdom, men er veldig viktig for meg å kunne jobbe med pasienter når de er syke. Ikke etterpå. Hvis du skjønte noe av det :laugh: ts

Anonymkode: 3091a...12a

Som vernepleier får du også det medisinske ansvaret på lik linje som en sykepleier ;)  Dvs du skal "legge" tabletter, telle tabletter og gi tabletter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Vera79 skrev:

Som vernepleier får du også det medisinske ansvaret på lik linje som en sykepleier ;)  Dvs du skal "legge" tabletter, telle tabletter og gi tabletter.

Har de medikamentregning på vernepleierstudiet? ts

Anonymkode: 3091a...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så jeg vil fortsatt kunne jobbe på psykiatrisk avdeling/DPS/akuttmottak som vernepleier? Jeg vil vel ikke ha noe å gjøre med medisiner, men bortsett fra det?

Jeg er ikke like interessert i somatisk sykdom, men er veldig viktig for meg å kunne jobbe med pasienter når de er syke. Ikke etterpå. Hvis du skjønte noe av det :laugh: ts

Anonymkode: 3091a...12a

Ja, det kan du. Du har også medisinansvar, i alle fall hadde vernepleiere det der jeg var. Der var det ingen forskjell på sykepleier og vernepleier. 

Anonymkode: 9f353...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du burde bli vernepleier :-) De gir deg heller ikke lov til å ha ansvar for medisinering dersom du ikke beviser at du håndterer det.

Anonymkode: 9f353...5ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på hva du mente der. Kan du utdype? ts

Anonymkode: 3091a...12a

De som ønsker å jobbe med psykisk utviklingshemmede som bor å institusjon for eksempel, eller i psykiatrien velger vernepleier. Vanskeligere er det ikke.   

Anonymkode: 15c44...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil jobbe i psykiatrien vil jeg anbefale deg å gå sykepleien og videreutdanne deg til psykiatrisk sykepleier.

Anonymkode: 21f61...eb3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de medikamentregning på vernepleierstudiet? ts

Anonymkode: 3091a...12a

Mener å huske at det er en del av utdannelsen, men ikke arrester meg om jeg tar feil :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil jobbe i psykiatrien vil jeg anbefale deg å gå sykepleien og videreutdanne deg til psykiatrisk sykepleier.

Anonymkode: 21f61...eb3

Ja, det er nok et bedre valg da. Vernepleier er vel først og fremst for psykisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: 15c44...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil jobbe i psykiatrien vil jeg anbefale deg å gå sykepleien og videreutdanne deg til psykiatrisk sykepleier.

Anonymkode: 21f61...eb3

Men dersom ts ikke er interesert i pleie blir det litt omvei i karrierevalg mtp praksis under utdannelse og etter utdannelse. 

Jeg er dog enig - jeg ville heller valgt psykiatrisk sykepleier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vera79 skrev:

Men dersom ts ikke er interesert i pleie blir det litt omvei i karrierevalg mtp praksis under utdannelse og etter utdannelse. 

Jeg er dog enig - jeg ville heller valgt psykiatrisk sykepleier :) 

Det blir egentlig ikke noen mer "omvei" enn å ta vernepleierutdanningen, og som psykiatrisk sykepleier er det lettere å få jobb innen psykiatri, i tillegg til at hun kan ta på seg flere oppgaver som samtaleterapi og lignende.

Anonymkode: 21f61...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er viktig å huske dersom du velger sykepleie, er du skal gjennom MYE annet før du kan komme inn i psykiatrien. Sykehjem, kirurgisk/medisinsk praksis og hjemmesykepleien i tillegg til psykiatrien som kun spiller en svært liten del av utdanningsløpet. Det er mye praktisk (veneflonsetting, sprøyter, stell..). Så om du er villig til å gjennomføre alt dette er det jo greit. I tillegg må du ha 2 års relevant erfaring _før du kan starte på videreutdanning. Ville ha valgt vernepleie, med mindre du vil og kunne tenke det å gjennomføre så nye annet som ikke er relevant for det du vil bli. Lykke til! Hilsen spl.stud. :)

Anonymkode: 7e52c...9a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil jobbe i psykiatrien vil jeg anbefale deg å gå sykepleien og videreutdanne deg til psykiatrisk sykepleier.

Anonymkode: 21f61...eb3

Ja, det var egentlig det som var planen, men har vært veldig usikker. Det finnes vel videreutdanning innen psykiatri for vernepleiere også?

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nok et bedre valg da. Vernepleier er vel først og fremst for psykisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: 15c44...4cf

Ja, har hørt dette jeg også. Det har jeg ikke noe ønske om. Har prøvd det i praksis tidligere og det passet ikke helt for meg :) ts

Anonymkode: 3091a...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir egentlig ikke noen mer "omvei" enn å ta vernepleierutdanningen, og som psykiatrisk sykepleier er det lettere å få jobb innen psykiatri, i tillegg til at hun kan ta på seg flere oppgaver som samtaleterapi og lignende.

Anonymkode: 21f61...eb3

Ja, det er jeg helt enig i (lettere å få jobb). Jeg mener mer at praksisperiodene hennes vil bli et ork og lite lærerike så lenge hun har null interesse av stell og pleie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusomsorg er forresten også noe jeg gjerne kunne jobbet med. Rus og psykiatri har jo også mye felles. ts

Anonymkode: 3091a...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...