Gå til innhold

Kan man ta med tredjepart i møte med barnehage/ppt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker det må være fint at barnet har flere omsorgspersoner som tar del i det som er viktig. Det burde bhg og ppt se også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg er jo det, og jeg har vært på mange møter alene, men jeg føler at det å snakke med bhg har blitt veldig vanskelig. De lar meg ikke snakke ferdig, og er generelt lite lydhør for det jeg kommer med. Far føler det samme. Å ha med en tredjepart er vårt forsøk på å lette kommunikasjonen, som nå baserer seg på mange misforståelser og antagelser tror jeg...

ts

Anonymkode: 0e6fb...a32

Da må du jo være voksen nok til å si det til dem. Ikke dytt et annet menneske i mellom som en buffer. Si til barnehagen at du ikke føler de er lydhøre eller lar deg snakke ferdig. Jeg ser ikke hvordan en tredjepart letter kommunikasjonen, for du må jo kommunisere med dem alene etterpå. Vær voksen og moden nok til å hevde deg selv og dine barns interesser uten hjelp fra andre. Det er du som er moren.

Anonymkode: 07a6a...e0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du jo være voksen nok til å si det til dem. Ikke dytt et annet menneske i mellom som en buffer. Si til barnehagen at du ikke føler de er lydhøre eller lar deg snakke ferdig. Jeg ser ikke hvordan en tredjepart letter kommunikasjonen, for du må jo kommunisere med dem alene etterpå. Vær voksen og moden nok til å hevde deg selv og dine barns interesser uten hjelp fra andre. Det er du som er moren.

Anonymkode: 07a6a...e0a

Jeg har forsøkt å si til de at jeg ikke føler at de hører på meg, men det endrer deg ikke. Det er ikke det at jeg ikke klarer å snakke for meg eller stå opp for meg selv, men nå er kommunikasjonen med bhg såpass fastlåst at dette føles som eneste mulighet for å kunne fortsette samarbeid. Alternativet vårt er å ta med advokat, og det vil være en eskalering av konfliktnivået...

Anonymkode: 0e6fb...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke nekte deg, men jeg må si jeg syntes det er rimelig spesielt at du må ha med søsteren din. Jeg skjønner at du har samarbeidsproblemer med BHG, men du er et voksent menneske og en forelder. Dette burde du greie. Hvorfor kan du ikke ta notater og snakke for deg selv?

Anonymkode: 07a6a...e0a

Jeg synes sånne kommentarer, totalt unyttige og kun ment for å nedverdige andre, bør holdes for seg selv. At man er voksen betyr ikke at man trenger å gjøre alt alene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er far involvert eller ikke? Du skriver at han også føler seg overkjørt, samtidig skriver du at det er kun deg på møtene og at han ikke dukker opp eller tar telefonen? I så fall er det mer forståelig at barnehagen er skeptisk til å ta med en utenforstående, for da er det jo kun du som har sagt at dette er rett uten at far har sagt seg enig. Og hvordan kan barnehagen vite at det i så fall ikke er konflikter mellom deg og far som gjør at du vil ha med deg andre, og så drar dem inn i det? Det skurrer litt bare. For øvrig så skal det to parter til for å lage konflikt, ut fra det du skriver fremstår det som at barnehage/ppt har funnet noe de vil følge opp, og du er ikke enig. Møter du dem med et åpent sinn, eller er du låst på at de er idioter før du en gang møter dem?

Anonymkode: 519cb...e6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette bunner ut i taushetsplikten barnehagen og ppt har. Dersom far gir et skriftlig samtykke til dem at det er greit at søsteren din er med, burde det ikke være noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er far involvert eller ikke? Du skriver at han også føler seg overkjørt, samtidig skriver du at det er kun deg på møtene og at han ikke dukker opp eller tar telefonen? I så fall er det mer forståelig at barnehagen er skeptisk til å ta med en utenforstående, for da er det jo kun du som har sagt at dette er rett uten at far har sagt seg enig. Og hvordan kan barnehagen vite at det i så fall ikke er konflikter mellom deg og far som gjør at du vil ha med deg andre, og så drar dem inn i det? Det skurrer litt bare. For øvrig så skal det to parter til for å lage konflikt, ut fra det du skriver fremstår det som at barnehage/ppt har funnet noe de vil følge opp, og du er ikke enig. Møter du dem med et åpent sinn, eller er du låst på at de er idioter før du en gang møter dem?

Anonymkode: 519cb...e6c

Dette var møte nr to, og søsteren min var med på første møte også. Da var også far med. Denne gangen kom ikke far. Barnehagen vil selvsagt følge opp noe, hvis ikke hadde ikke ppt vært med, men jeg spør egentlig ikke om det. Det jeg spør om er om det er lov å ha med en tredjepart i en slik samtale? 

Anonymkode: 0e6fb...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle på møte i dag med barnehagen og ppt. De kalte dette et "veiledermøte". Jeg ønsker å ta med meg søsteren min som støtte på dette møtet siden jeg kan synes det er vanskelig å uttrykke meg og få med meg detaljer i slike møter. Barnehagen og ppt nekter , og sier at dette kun er møte for mor og far. Kan de det? Er det noen som har erfaring med slikt?

Anonymkode: 0e6fb...a32

Etter forvaltningsloven så kan du la deg representere ved fullmektig. Fullmektig kan være en privatperson eller en advokat. Privatpersoner kan forvaltningsorganet nekte å forholde seg til, mens en advokat må de forholde seg til når denne representerer deg. Uten å vite hva saken gjelder kan det virke litt voldsomt å komme med advokat på et slikt møte. Hvorfor var ikke far med? 

Videre er det nokså dumt å argumentere med at du har problemer med å huske og å prate når saken gjelder barnet ditt. Dette kan bli brukt som argument av barnevernet i ettertid. 

Anonymkode: 63d39...1f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er far involvert eller ikke? Du skriver at han også føler seg overkjørt, samtidig skriver du at det er kun deg på møtene og at han ikke dukker opp eller tar telefonen? I så fall er det mer forståelig at barnehagen er skeptisk til å ta med en utenforstående, for da er det jo kun du som har sagt at dette er rett uten at far har sagt seg enig. Og hvordan kan barnehagen vite at det i så fall ikke er konflikter mellom deg og far som gjør at du vil ha med deg andre, og så drar dem inn i det? Det skurrer litt bare. For øvrig så skal det to parter til for å lage konflikt, ut fra det du skriver fremstår det som at barnehage/ppt har funnet noe de vil følge opp, og du er ikke enig. Møter du dem med et åpent sinn, eller er du låst på at de er idioter før du en gang møter dem?

Anonymkode: 519cb...e6c

Barnets tante er IKKE en utenforstående. 

Hvorfor far ikke er tilstede, kan far lett forklare. Overfor bhg.  Å påstå at fars fravær kan være "sabotasje" fra mor, er å skyte langt over mål. 

Anonymkode: 63d39...1f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du.

I min tid hadde jeg med mormoren, da de ikke forstod noe og ga meg merkelapp:" dårlig mor."

 

( fikk autismediagnose år senere ) ;)

Anonymkode: 7c051...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sammen med barnefar, men far er på møtene og er også positiv til at søsteren min er med på møtet. Det har han sagt både til oss og barnehagen. Grunnen til at vi ønsker å ha med en tredjepart, er at vi gjentatte ganger har opplevd barnehagen som utfordrende å samarbeide med, og vil gjerne ha med tredjepart for å få hjelp til å sortere inntrykk og få et (relativt) nøytralt syn på samtalen.

ts

Anonymkode: 0e6fb...a32

Enkelte er vanskelig å samarbeide med, jeg ble b,la skreket til, utsatt for mobbing og tilbakeholdt informasjon for.

Jeg har jobber som pedagogisk leder i mange år etter dette, og vet hvordan man skal danne en god fornuftig relasjon slik at det blir samarbeid om barnets beste, ikke mosatt.

Etter min dyrekjøpte erfaring virker det ikke alltid som om ppt og pedagoger har nok kunskap. Jeg vet at mange protesterer, men når en relasjon skurrer så har de enkelt og greit ikke klart å forklare hva problemet er, hva de ønsker og hvilke tiltak de mener er hensiktsmessig.

Selv flyttet jeg barnet bort fra barnehagen, og bli omtalt som et problembarn i en alder av 2 år er ikke hensiktsmessig for et uskyldig barn i utvikling.

Jeg var der for foreldrene og barnet, og det skal de være. Hvis ikke de kommer deg i møte ville jeg byttet barnehage. 

Anonymkode: 7c051...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte er vanskelig å samarbeide med, jeg ble b,la skreket til, utsatt for mobbing og tilbakeholdt informasjon for.

Jeg har jobber som pedagogisk leder i mange år etter dette, og vet hvordan man skal danne en god fornuftig relasjon slik at det blir samarbeid om barnets beste, ikke mosatt.

Etter min dyrekjøpte erfaring virker det ikke alltid som om ppt og pedagoger har nok kunskap. Jeg vet at mange protesterer, men når en relasjon skurrer så har de enkelt og greit ikke klart å forklare hva problemet er, hva de ønsker og hvilke tiltak de mener er hensiktsmessig.

Selv flyttet jeg barnet bort fra barnehagen, og bli omtalt som et problembarn i en alder av 2 år er ikke hensiktsmessig for et uskyldig barn i utvikling.

Jeg var der for foreldrene og barnet, og det skal de være. Hvis ikke de kommer deg i møte ville jeg byttet barnehage. 

Anonymkode: 7c051...8d1

Skulle gjerne ha bytta barnehage, men bor på liten plass, og det finnes bare én. Gleden med å bo på bygda... Å flytte er ikke en mulighet, for da mister barnet kontakten med far. 

Anonymkode: 0e6fb...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne ha bytta barnehage, men bor på liten plass, og det finnes bare én. Gleden med å bo på bygda... Å flytte er ikke en mulighet, for da mister barnet kontakten med far. 

Anonymkode: 0e6fb...a32

Hvis du skriver litt mer om sak ( red anonymt ) så kan jeg veilede. ) 

Anonymkode: 7c051...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Strawberrygirl skrev:

Jeg tenker at dette bunner ut i taushetsplikten barnehagen og ppt har. Dersom far gir et skriftlig samtykke til dem at det er greit at søsteren din er med, burde det ikke være noe problem. 

Pst...."bunner i"...eller "munner ut i"... ikke bunner ut i.

Anonymkode: 83326...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30. mars 2017 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Da vi kom på møtet, sa de at de kun ville snakke med meg, og at søsteren min ikke var velkommen på møtet. Etter at vi spurte flere ganger om hvorfor, mumlet de noe om at møtet var kun for mor og far, og at de ikke kunne tillate noen andre der. Både far og mor har her sagt at de ønsker å ha søsteren min der, men siden far valgte å ikke møte opp eller ta telefonen, var det litt vanskelig å verifisere... så da endte det opp med at møtet ble avlyst...

Anonymkode: 0e6fb...a32

Men da dreier det seg jo om taushetsplikten. Hadde far kunnet verifisere ville det ikke vært et problem. Få skriftlig samtykke fra far, og avtal møte der søsters tilstedeværelse er avklart på forhånd! Lykke til 

Anonymkode: ba1de...ba8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg luftet dette med styrer i bhg i går. Min situasjon er litt annerledes (lang historie, men eksen har fått ny dame som han ikke hadde møtt før de ble sammen og som har flyttet rett inn, hun har mistet omsorgen for sine barn og nå virker det som hun manipulerer eksen i den grad at hun kan finne på å forsøke å bli med på samarbeidsmøter med bhg og hjelpeinstanser), men jeg spurte styrer om dette med taushetsplikt og tredjepart på møter.

Svaret jeg fikk var at begge foreldre må løse tredjepart fra taushetsplikt formelt før tredjepart kan bli med. Hun minnet meg også på at vi måtte signere skjema om løsing fra taushetsplikt før bhg kunne samarbeide med bup, ppt og bv samt ifbm overføring til skole som vi driver med nå. 

Få det formalisert at din søster kan være med på møter og at bhg er løst fra taushetsplikt, så ordner det seg. 

Anonymkode: 8e8c5...4df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns dette hørtes veldig spesielt ut. Jeg har jobbet i BUP, og har aldri tenkt at jeg skulle diktere hvem foreldrene evt. ville ha med seg på møter. Men, jeg kan dog se for meg en hypotetisk problemstilling, hvor en tredjepart ble så dominerende og svært useriøs og hvor det var vanskelig å vite hva som er foreldrenes egentlige mening om ting, og hvor jeg hadde bedt om et møte med foreldrene alene.

Anonymkode: 997d7...e01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dette hørtes veldig spesielt ut. Jeg har jobbet i BUP, og har aldri tenkt at jeg skulle diktere hvem foreldrene evt. ville ha med seg på møter. Men, jeg kan dog se for meg en hypotetisk problemstilling, hvor en tredjepart ble så dominerende og svært useriøs og hvor det var vanskelig å vite hva som er foreldrenes egentlige mening om ting, og hvor jeg hadde bedt om et møte med foreldrene alene.

Anonymkode: 997d7...e01

Men du er klar over at dersom foreldre ikke bor sammen men har delt foreldreansvar så er du pliktig å innhente samtykke fra begge dersom du skal snakke om barnet foran tredjepart - spesielt dersom tredjepart er en privatperson og ikke representant for hjelpeinstans?

Jeg har ikke alltid måttet signere på det, men både bup, ppt, bv og barnehage har spurt rett ut 'er det greit at jeg deler informasjon med annen instans'. Nå var alle instanser inne i bildet før samlivsbrudd, så da trengte ikke jeg og far å gi separat tillatelse, men hovedregel der foreldrene ikke bor sammen er at begge skal samtykke. 

Anonymkode: 8e8c5...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 19.12, Arkana skrev:

Jeg synes sånne kommentarer, totalt unyttige og kun ment for å nedverdige andre, bør holdes for seg selv. At man er voksen betyr ikke at man trenger å gjøre alt alene.

Det er absolutt ikke ment som en nedverdigende kommentar, tvert i mot, jeg ønsker at TS skal finne sin egen styrke i seg selv til å være voksen nok til å stå opp for sitt barn alene. Hvordan hjelper det at søsteren (eller advokat som hun også truer med)  er med på dette møtet? Hun må uansett på en eller annen måte finne en måte der hun kan snakke med og samarbeide med barnehagen alene. Hun kan ikke ha med noen til å støtt seg på hver gang hun skal hente, levere etc. Hun er nødt til å finne en måte å samarbeide på. 

Jeg skjønner for øvrig ikke hvorfor hn ikke har byttet barnehage for lenge oden når konfliktnivået er så høyt. 

Anonymkode: 07a6a...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 11.57, Lou Salome skrev:

Kan det være på grunn av taushetsplikten de er pålagt? Altså, de skal snakke om spesifikke ting ang barnet de bare har lov til å snakke med foreldrene om, og hvis ikke faren er tilstede/godkjenner at tredjeperson er til stede, har de rett og slett ikke lov til å komme med opplysninger?

Jeg tror du er inne på noe her. Noen opplysninger kan ikke opplyses uten begge foreldrenes samtykke. Unntak er f.eks advokat. 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...