Gå til innhold

Kan man ta med tredjepart i møte med barnehage/ppt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle på møte i dag med barnehagen og ppt. De kalte dette et "veiledermøte". Jeg ønsker å ta med meg søsteren min som støtte på dette møtet siden jeg kan synes det er vanskelig å uttrykke meg og få med meg detaljer i slike møter. Barnehagen og ppt nekter , og sier at dette kun er møte for mor og far. Kan de det? Er det noen som har erfaring med slikt?

Anonymkode: 0e6fb...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sammen med barnefar? Hvis ikke så forstår jeg at du ønsker å ha med søsteren din i hvertfall om kommunikasjonen mellom dere som foreldre ikke er så bra. Jeg sier ikke at det er tilfelle, for det vet jeg ingenting om. 

Jeg har selv vært på mange slike møter, men aldri hatt med meg noen. Ville hatt en skikkelig begrunnelse på hvorfor, men samtidig lagt vekt på at det er for din egen del. 

Anonymkode: e5d06...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke nekte deg det! 

Jeg har selv vært med på ett slikt møte som moralsk støtte for en venninne. Det var ikke noe problem. Jeg tror det avhenger av hvem du møter. Jeg har hørt om andre som meldte fra til barnevernet etter ett slikt møte fordi moren virket beruset, når hun egentlig bare var nervøs. Moren var avholds og hadde vært det siden hun som 15-åring fikk blackout etter at hun drakk alkohol. 

Da barnevernet konkluderte med at alt virket bra hos moren, trakk ppt sitt bekymringsmelding og begrunnet det med at bekymringsmeldingen var forfalsket. 

Anonymkode: 9f262...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de kan nekte, men det vet jeg ikke sikkert.

Men det kan også påvirke møtet negativt om en tredjeperson er der, i forhold til åpenhet mm. Tipper det er derfor de ønsker kun dere der. Ville prøvd et møte først uten søster først, og hvis du synes du trenger støtte for å være der, insisterer du på å ta med søster neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være på grunn av taushetsplikten de er pålagt? Altså, de skal snakke om spesifikke ting ang barnet de bare har lov til å snakke med foreldrene om, og hvis ikke faren er tilstede/godkjenner at tredjeperson er til stede, har de rett og slett ikke lov til å komme med opplysninger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Lou Salome skrev:

Kan det være på grunn av taushetsplikten de er pålagt? Altså, de skal snakke om spesifikke ting ang barnet de bare har lov til å snakke med foreldrene om, og hvis ikke faren er tilstede/godkjenner at tredjeperson er til stede, har de rett og slett ikke lov til å komme med opplysninger?

taushetsplikten gjelder ikke når mor/far gir samtykke for at andre kan være til stede. 

Anonymkode: d0a89...07c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sammen med barnefar, men far er på møtene og er også positiv til at søsteren min er med på møtet. Det har han sagt både til oss og barnehagen. Grunnen til at vi ønsker å ha med en tredjepart, er at vi gjentatte ganger har opplevd barnehagen som utfordrende å samarbeide med, og vil gjerne ha med tredjepart for å få hjelp til å sortere inntrykk og få et (relativt) nøytralt syn på samtalen.

ts

Anonymkode: 0e6fb...a32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sammen med barnefar, men far er på møtene og er også positiv til at søsteren min er med på møtet. Det har han sagt både til oss og barnehagen. Grunnen til at vi ønsker å ha med en tredjepart, er at vi gjentatte ganger har opplevd barnehagen som utfordrende å samarbeide med, og vil gjerne ha med tredjepart for å få hjelp til å sortere inntrykk og få et (relativt) nøytralt syn på samtalen.

ts

Anonymkode: 0e6fb...a32

Din søster er da ikke nøytral :klo: 

Anonymkode: 66fd8...49f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres lurt ut å ha noen med. Som foreldre er man ofte i mindretall på slike møter og hvis man opplever at samarbeidet er utfordrende kan det være godt å ha flere på sin side. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres fryktelig useriøst ut å nekte dere å ha med en tredjepart... Jeg kan ikke en gang forstå hvorfor de skulle ønske å nekte dere det? 

Er det nettopp fordi de er vanskelige å samarbeide med at de ikke ønsker det? 🙄 Om du forsto logikken min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle på møte i dag med barnehagen og ppt. De kalte dette et "veiledermøte". Jeg ønsker å ta med meg søsteren min som støtte på dette møtet siden jeg kan synes det er vanskelig å uttrykke meg og få med meg detaljer i slike møter. Barnehagen og ppt nekter , og sier at dette kun er møte for mor og far. Kan de det? Er det noen som har erfaring med slikt?

Anonymkode: 0e6fb...a32

På hvilken måte har de protestert?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rotemor skrev:

På hvilken måte har de protestert?

 

Da vi kom på møtet, sa de at de kun ville snakke med meg, og at søsteren min ikke var velkommen på møtet. Etter at vi spurte flere ganger om hvorfor, mumlet de noe om at møtet var kun for mor og far, og at de ikke kunne tillate noen andre der. Både far og mor har her sagt at de ønsker å ha søsteren min der, men siden far valgte å ikke møte opp eller ta telefonen, var det litt vanskelig å verifisere... så da endte det opp med at møtet ble avlyst...

Anonymkode: 0e6fb...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Skogsprinsessa skrev:

Synes det høres fryktelig useriøst ut å nekte dere å ha med en tredjepart... Jeg kan ikke en gang forstå hvorfor de skulle ønske å nekte dere det? 

Er det nettopp fordi de er vanskelige å samarbeide med at de ikke ønsker det? 🙄 Om du forsto logikken min?

Jeg tror det. Søsteren min er barnehagelærer og har mulighet til å "arrestere" de på de tingene de sier til oss. De liker nok ikke det... 

men står det noe sted at man har lov til å ha med seg hvem man vil? 

Ts

Anonymkode: 0e6fb...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det står noe sted, men forstår ikke hvorfor dere ikke kan det hvis begge foreldrene sier det er greit? Da har man jo automatisk opphevet taushetsplikten. Men er du sikker på at de har oppfattet at det er ok for far også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet sikkert så vil jeg tro det er for å skjerme barnet, altså opprettholde barnets rett til taushetsplikt og vern mot spredning av info. Små barn har faktisk også rett på at alle ikke vet alt om dem selv om mor og far syns det er greit. Kan du ikke bare be om begrunnelse? Og hva hvis dere tar med søsteren din og hun faktisk er enig med barnehage og ppt, hva vil vil det gjøre med deres forhold? Du sier selv at de er utfordrende å samarbeide med, hvorfor? Kan det være deres innstilling som gjør det vanskelig? Vil du godta at din søster faktisk er enig i fagfolkene, eller mener du da at hun er upartisk?

Anonymkode: 519cb...e6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Taushetsplikten til bhg er faktisk så streng at om barnet har skilte foreldre så kan ikke bhg fortelle samværsforelder når barnet vanligvis blir hentet/levert eller om barnet vanligvis har nok skiftetøy etc engang, da det går under 'forhold i hjemmet'. Og bhg kunne ikke informere meg om at de sendte bekymringsmelding til bv ang barnefar, da de har taushetsplikt. 

Dere kan forsøke å skriftlig med signatur fra begge løse bhg fra taushetsplikten overfor din søster for gjeldende møte med dato og klokkeslett. 

Anonymkode: 8e8c5...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke nekte deg, men jeg må si jeg syntes det er rimelig spesielt at du må ha med søsteren din. Jeg skjønner at du har samarbeidsproblemer med BHG, men du er et voksent menneske og en forelder. Dette burde du greie. Hvorfor kan du ikke ta notater og snakke for deg selv?

Anonymkode: 07a6a...e0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jobbermedbarn skrev:

Jeg vet ikke om det står noe sted, men forstår ikke hvorfor dere ikke kan det hvis begge foreldrene sier det er greit? Da har man jo automatisk opphevet taushetsplikten. Men er du sikker på at de har oppfattet at det er ok for far også? 

Det ble sagt flere ganger, men når far ikke dykker opp til møtet eller tar telefonen, er det vanskelig å verifisere...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten at jeg vet sikkert så vil jeg tro det er for å skjerme barnet, altså opprettholde barnets rett til taushetsplikt og vern mot spredning av info. Små barn har faktisk også rett på at alle ikke vet alt om dem selv om mor og far syns det er greit. Kan du ikke bare be om begrunnelse? Og hva hvis dere tar med søsteren din og hun faktisk er enig med barnehage og ppt, hva vil vil det gjøre med deres forhold? Du sier selv at de er utfordrende å samarbeide med, hvorfor? Kan det være deres innstilling som gjør det vanskelig? Vil du godta at din søster faktisk er enig i fagfolkene, eller mener du da at hun er upartisk?

Anonymkode: 519cb...e6c

Vi ba om begrunnelse, og ble møtt av vag mumling om at det var et møte forbeholdt mor og far. Søsteren min er ikke der for å være enig eller uenig, men for å høre med nye ører. Vi har vært på møter med bhg der vi opplever å bli satt ned og fortalt alt som er galt med barnet vårt uten at vi opplever at bhg er interessert i å høre vår versjon og syn på barnet. Dette var møte nr 2 på temaet "veiledning", og både barnefar og jeg følte oss oversett på første møte. Om søsteren min er enig i bhg og ppt, er det greit, men hun klarer kanskje å forklare oss hva som er grunnen uten å føle seg indignert. 

Anonymkode: 0e6fb...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke nekte deg, men jeg må si jeg syntes det er rimelig spesielt at du må ha med søsteren din. Jeg skjønner at du har samarbeidsproblemer med BHG, men du er et voksent menneske og en forelder. Dette burde du greie. Hvorfor kan du ikke ta notater og snakke for deg selv?

Anonymkode: 07a6a...e0a

Jo, jeg er jo det, og jeg har vært på mange møter alene, men jeg føler at det å snakke med bhg har blitt veldig vanskelig. De lar meg ikke snakke ferdig, og er generelt lite lydhør for det jeg kommer med. Far føler det samme. Å ha med en tredjepart er vårt forsøk på å lette kommunikasjonen, som nå baserer seg på mange misforståelser og antagelser tror jeg...

ts

Anonymkode: 0e6fb...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...