Gå til innhold

Økonomi og samboere.. Hun "stjal" penger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært samboere i 10 år og har det veldig fint.

Jeg arvet en slant med penger på grunn av salg av hus for og si det enkelt for noen år siden, og har alltid penger i bakhånd.

Vi deler alt, inkludert nettbanken, har en felleskonto, men naturligvis hver vår sparekonto ect.

Jeg har god kontroll på økonomien og sparer penger ect, men hun får har aldri penger rett før hun får lønn.

Men til saken, hun var blakk på grunn en del regninger fra diverse nettbutikker som var kommet inkasso varsel på.  Min samboer tok seg fint til rette og satt over kr.  35,000 til sin egen konto for og dekke årsavgift å reprasjon på bmw'n hennes fra min sparekonto, og når jeg spør hvorfor hun tror hun kan bare gjøre det uten og spørre, "alt mitt er ditt, og jeg skal bære din unge snart, vi er familie, du meker ikke om det er vekk 35,000 kr uansett"  så spør jeg om hun har planer og om betale tilbake dette beløpet, då sier hun følgende " Då vil jeg alltid være bakpå økonomisk"   synes denne oppførselen ikke hører hjemme noen plass, og hun fekk klar beskjed hva jeg synes...

ja vi prøver og få barn, men jeg føler det er langt over grensen uansett og ta penger ut av min konto uten og spørre...

Jeg sa når feriepengene kommer skal hun sette over samme beløpet som hun tok av min konto..

Er jeg urimelig?

Mann 28....

Anonymkode: 33864...838

Hun skulle ha spurt deg først, men dere prøver å bli en familie så det er naturlig at du hjelper av.

Hun bør få ett kurs i økonomi slik at så høye inkassokrav ikke dumper ned i postkassen igjen.

Joda en og annen regning kan det bli kluss med men 35k er mye penger selv om en har så en klarer seg og litt til.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha separat økonomi. Ha alltid separat økonomi! 

Anonymkode: 3084b...b07

Hvorfor?

Vi har felles økonomi men jeg ville aldri tatt meg til rette på sparekontoen ei helller ville min mann gjort det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at flere synes TS skal betale for fruens nettshopping. Vi har fellesøkonomi hvor begge beholder like mye, har hver sin sparekonto og resten går i fellespotten. ( Og før noen kommer med at han sikkert tjener mest så er det feil). Hadde derimot sambo valgt å jobbe 80% for å kunne trene og kose seg, hatt inkassotrøbbel og null styring på økonomien hadde jeg aldri gått med på det. Her snakker vi SAMMEN om faste utgifter og før vi bruker større summer på nye. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Merkelig at flere synes TS skal betale for fruens nettshopping. Vi har fellesøkonomi hvor begge beholder like mye, har hver sin sparekonto og resten går i fellespotten. ( Og før noen kommer med at han sikkert tjener mest så er det feil). Hadde derimot sambo valgt å jobbe 80% for å kunne trene og kose seg, hatt inkassotrøbbel og null styring på økonomien hadde jeg aldri gått med på det. Her snakker vi SAMMEN om faste utgifter og før vi bruker større summer på nye. 

Så vidt jeg kunne se handlet mesteparten om beløpet om utgifter på hennes bil - en bil TS etter eget utsagn disponerer fritt, men altså ikke bidrar til å betale utgifter på

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Coolaid skrev:

Folkens, fortell meg da, hva gjør man dersom man er to personer som har vært sammen i 10 pluss år og tjener så veldig ulikt og ønsker å være sammen? Fortell meg hvordan man løser økonomien for at begge to skal oppleve at de har et fellesskap og et bærekraftig forhold. Mener generelt her, ikke i ts sin situasjon. Kom med løsningen.

Dette lurer jeg også veldig på.

Iflg KG er man øknonomisk sett uansett helt autonom, uten verken ansvar eller interesse for å bygge opp et fellesskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, regine skrev:

Dette lurer jeg også veldig på.

Iflg KG er man øknonomisk sett uansett helt autonom, uten verken ansvar eller interesse for å bygge opp et fellesskap.

Jeg og kona har vært sammen siden vi var 17.. vi har alltid delt på alt. Jeg har tjent mer enn henne, forsørget henne, hun har tjent mer enn meg i en periode, og nå tjener vi omtrent det samme. Når jeg arvet betalte jeg ut studielånet mitt, betalte en god del ned på hennes og vi har sammen betalt ned resten av "hennes" studielån - og har alltid ansett dette som en fellesutgift. Vi har 100% fellesøkonomi. Dette er en av de tingene som gjør at vi er en familie. Vi har like materialistiske verdier og er stort sett enig i hvordan vi bruker penger. 

Dette har fungert i langt over 20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg stusser veldig på, er hvordan hun kunne få ta penger ut av DIN sparekonto. Du sier dere deler nettbank. Hvordan da, mener du? Man må logge seg inn i nettbanken med bankid. Den utstedes til en person, og man må bruke enten kodebrikke, eller ha bankid på mobil, men uansett må det være en ting man fysisk har i tillegg til et passord. 

Har hun BÅDE passordet OG tilgang til bankid-brikken din? Det er i så fall utrolig dumt av deg. Hvorfor skal hun ha tilgang til DIN nettbank? Om hun kan logge seg på med DIN bankid, betyr det at hun kan misbruke din identitet på en hel haug med måter, og få deg opp i kjempeproblemer. 

Har man felleskonto, står man begge som disponent av denne, og kan bruke denne kontoen fra sin egen nettbank. Det er absolutt ingen grunn til at man skal gi en annen person mulighet til å logge på sin egen nettbank. 

Bra du har skiftet passord, da har du kanskje lært at man aldri skal dele slik informasjon med andre. 

Om hun ikke frivillig betaler tilbake pengene hun har stjålet (ja, stjålet helt uten anførselstegn, det er nemlig regelrett stjeling det her er snakk om), ville jeg sluttet å betale inn ting på felleskontoen til pengene var tilbakebetalt. Om det står penger der fra før, ville jeg overført dem til min egen konto, så kunne hun se hvor artig det var at andre tar seg til rette på den måten. 

Anonymkode: ad40c...b5e

Man trenger absolutt ikke felleskonto for å disponere en annens konto. Jeg disponerer både et par av min mors kontoer og alle kontoene (utenom kredittkort og plasseringskonto/fond) til mannen min. Logger meg på med egen bank-id. Det er fort gjort å både legge til og fjerne disponenter i nettbanken.

Det kan være flere grunner til å gi en annen mulighet til å logge seg på egen nettbank. Min mor ble f.eks. operert for kreft for noen år siden og ønsket en sikkerhet i at jeg kunne hjelpe til dersom det ble lengre sykehusopphold eller rekonvalesens enn antatt. Hun ønsker fortsatt at jeg skal kunne hjelpe til om noe skulle skje. Akkurat nå er mannen min på sykehus, og det gjør det mye enklere å kunne disponere kontoene for å ha oversikt og legge inn regninger som ikke kommer som e-faktura.

Sånn ellers om dere ikke alt har funnet ut av det ts- så er jeg enig med de som påpeker at det er veldig skjevt etter at dere har vært sammen såpass lenge at dere betaler 50/50 - når inntektensforskjellen er såpass stor. Dersom det ikke er hun som har pushet på for at dere må bo "så dyrt" eller leve "så dyrt" som dere gjør. Altså om du gjerne ville bodd billigere, i mindre hus/leilighet, spist billigere mat, reist på billigere ferier. Jeg mener ikke noen kan forvente at partner sponser forbruk man egentlig ikke har råd til selv - om ikke paret er enig eller partner med best økonomi selv ønsker å leve på det nivået.

Jeg synes dere bør skjevfordele utfra inntekt, men kanskje beregne hennes inntekt til 100% jobb - fordi hun tar ut 20%verdi der som tid. Dersom hun hadde fått og hatt kapasitet til å jobbe 100%.

Arv blir holdt utenfor oppbygging av verdier i ekteskap av en grunn, så det synes jeg er ditt/deres valg om du vil at skal inn i fellesverdier.

Jeg tror det for begges del kan være lurt å sette opp en samboeravtale i forhold til økonomi hos noen mer profesjonelle, slik at ingen av dere føler at det blir for urettferdig. Kanskje også testamente om det er aktuelt og dere ikke har gjort det - slik at den som sitter igjen kanskje ikke blir kastet ut av hjemmet sitt om noe skulle skje?

Anonymkode: a9d54...af4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitt deg med dama. Voksne som ikke har kontroll på økonomi blir aldri bedre. Ha separat økonomi i fremtiden.

Anonymkode: c8650...2d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi, men om jeg hadde forsynt meg av hans sparekonto tror jeg det hadde vært slutt. Og vi har barn sammen.

Anonymkode: fb500...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det har liksom alltid vært bare oss to siden vi var ungdommer liksom.. Vi har på en måte vokst ilag, har et veldig nært forhold..Men jeg tenker kanksje hun føler at det er litt for nært siden hun mener mine penger er også hennes penger :fnise:

-TS

Anonymkode: 33864...838

Selv om dere har denne historikken betyr ikke det at du må ta til takke med denne dama altså. Jeg ville aldri latt noen kjøre over meg på denne måten. Felles konto for felles regninger er helt innafor, alt annet er ditt alene. Jeg ville hatt sparing i annen bank, men samtidig aldri involvert meg med en som stjeler og unnskylder seg på den måten. Fysj for ei dame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun har alltid spurt før om og låne penger, som jeg faktisk har fått igjen. Men grunnen til den høye summen var reprasjonen på bilen, den alene var på 26,600kr ink nye sommerdekk, som på bwm ikke er billig siden det er 225 framme, 255 bak..

Men, jeg bruker egentlig bilen som jeg vil, men det irriterer meg at hun ikke spurte...

Så blir vel til at jeg blir nektet og bruke denne bilen nå da..

-ts

Anonymkode: 33864...838

Jeg må innrømme at jeg lurer litt på denne. Siden dere deler 50/50 ellers, og du skriver at du bruker bilen som du vil. Er du med betaler på slitajse (som dekk og reparasjoner) i tillegg til drivstoff og forsikring? Noe av beløpet her var jo tydeligvis akkruat det?

Anonymkode: a9d54...af4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
11 minutter siden, Coolaid skrev:

Jeg og kona har vært sammen siden vi var 17.. vi har alltid delt på alt. Jeg har tjent mer enn henne, forsørget henne, hun har tjent mer enn meg i en periode, og nå tjener vi omtrent det samme. Når jeg arvet betalte jeg ut studielånet mitt, betalte en god del ned på hennes og vi har sammen betalt ned resten av "hennes" studielån - og har alltid ansett dette som en fellesutgift. Vi har 100% fellesøkonomi. Dette er en av de tingene som gjør at vi er en familie. Vi har like materialistiske verdier og er stort sett enig i hvordan vi bruker penger. 

Dette har fungert i langt over 20 år. 

Det er jo helt greit det, for dette er noe dere har avtalt og funnet ut av sammen. Her tar hun det for gitt, i alle fall slik det er fremstilt fra TS. Personlig kunne jeg nok hatt èn felles pott selv, men alt handler om historikk og hva man er vant med. Det er slik man rådføres på KG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg lurer litt på denne. Siden dere deler 50/50 ellers, og du skriver at du bruker bilen som du vil. Er du med betaler på slitajse (som dekk og reparasjoner) i tillegg til drivstoff og forsikring? Noe av beløpet her var jo tydeligvis akkruat det?

Anonymkode: a9d54...af4

Hmm, den så jeg først nå. Om bilen brukes av begge bør begge bekoste service og rep på den også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å avslutte forholdet med henne?

Anonymkode: ae9fe...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles økonomi krever en felles økonomisk tankegang, og helst juridiske forpliktelser. 

Det at TS sin samboer forsynte seg med pengene er egentlig ikke problemet her. Det er et symptom på at TS og samboer har vært fullstendig ute og kjøre økonomisk, og ikke evner å bli enige om ting og ta ansvar. 

For det første, så virker det som om samboer lever over evne, og jobber mindre enn hun kunne ha gjort. Hvis det ikke er en medisinsk grunn til at hun bare jobber 80% så må hun ut i full jobb og skaffe seg høyere inntekter. Hun må også begynne å forholde seg til et budsjett slik at hun kan spare opp en buffer, betale regningene sine i tide og bli økonomisk selvstendig. Dette er til hennes eget beste. 

Bilen: BMW'en er hennes, og den er åpenbart dyr i drift. Imidlertid har TS fått bruke bilen. Hvor mye er det verdt? Enten må TS ta et større ansvar for bilen, eller bilen må selges og samboer får seg en billigere bil som hun har råd til. Det er ikke rimelig at TS benytter seg av hennes bil om han ikke bidrar til det økonomisk. Å drifte en bil er dyrt! 

Felles økonomiske mål må på plass, og begge må jobbe mot de! Det betyr at begge må få kontroll på økonomien. Og enten må levestandarden settes til et nivå der samboer kan betale sin halvpart og har nok igjen til å leve litt og spare penger, eller så må TS gå inn med en fast skjevdeling der han tar et større økonomisk ansvar siden han tjener mer. Hvis samboers økonomiske problemer i første rekke skyldes uansvarlig pengehåndtering, shopping og sånt, så må samboer jobbe med seg selv og begynne å forholde seg til et budsjett. 

Det kan ikke være sånn at TS må dekke opp siste halvdel av månedene fordi samboeren har greid å bli blakk! Hvis hun konsekvent bruker mer enn hun tjener så blir hun selvsagt blakk! Og det betyr at hennes forbruk må ned! Hun er selv nødt til å innse dette! 

Ingen er perfekte! Kanskje samboeren til TS er et veldig bra menneske, som nå har malt seg i et hjørne og ikke evner å finne de rette løsningene. Hun valgte den tilsynelatende enkleste utveien og forsynte seg hos TS, blind for det faktum at det hun gjorde var økonomisk utroskap. Eller kanskje er hun utspekulert, egoistisk og utsugende. Jeg vet ikke. Men jeg foreslår at TS og samboer kommer seg til adekvat rådgivning som kan hjelpe de å snakke sammen, sette rammer i forhold til økonomi, og se om de finner en felles plattform de kan jobbe ut i fra. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, canacas skrev:

Flott innlegg @Juniper !

Takk. Kjente et behov for et litt mer nyansert svar enn "dump henne!".

Jo værre økonomisk knipe man befinner seg i, jo mer desperat blir man, og tyr til idiotløsninger som man normalt aldri ville ha funnet på. Så hvis TS er glad i jenta og forholdet ellers er bra er det verdt å gå inn i situasjonen og ikke bare inn i konflikten. Dette er resultatet av fryktelig mange dumme beslutninger, ikke en enkeltstående dum beslutning. 
Men det krever at hun er villig til å ta selvkritikk og endre seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? 35000 er pytt pytt? Hvordan menneske er det du er sammen med? Hun gir tydeligvis blanke faen i deg. Og du har tenkt å tilgi fordi det er første gangen? Dørmatte! 

Anonymkode: 312f8...297

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Coolaid skrev:

Jeg og kona har vært sammen siden vi var 17.. vi har alltid delt på alt. Jeg har tjent mer enn henne, forsørget henne, hun har tjent mer enn meg i en periode, og nå tjener vi omtrent det samme. Når jeg arvet betalte jeg ut studielånet mitt, betalte en god del ned på hennes og vi har sammen betalt ned resten av "hennes" studielån - og har alltid ansett dette som en fellesutgift. Vi har 100% fellesøkonomi. Dette er en av de tingene som gjør at vi er en familie. Vi har like materialistiske verdier og er stort sett enig i hvordan vi bruker penger. 

Dette har fungert i langt over 20 år. 

Dette minner mye om mitt forhold. Vi har vært samboere i 12 år, gift nå.

Jeg har hele veien tjent 200k mer enn henne, jeg kom inn i forholdet med mer på konto enn henne osv.

De første årene da vi leide og bare var 2 hadde vi en noenlunde separat økonomi, man bidro 50-50 og hadde sine egne konti og egne penger. Sydenferier ble betalt 50-50 osv. (dette var vel største enkeltutgiftene vi hadde på den tiden)

Da vi kjøpte hus sammen for 10 år siden og like etter fikk barn gikk alt sammen i en felles løsning. Vi fordelte slik at hver mnd hadde vi omtrent samme utgiftene, dvs at hun hadde huslånet, mens jeg hadde alt annet. Når det da kom til utgifter (ny bil/sofa/reperasjon/ferie) så tok vi pengene fra den som hadde, som oftest meg, men har og hendt at det passer bedre å ta pengene fra henne.

Jeg har full tilgang til alle hennes konti, hun hadde fått full tilgang til mine om hun ville (men hun bryr seg ikke så mye). Jeg ville uansett ikke ta penger fra hennes konto til min uten å spørre først. 

Samtidig ville jeg aldri gått med på en slik deling om det ikke var for at vi har samme "verdier". Hun sløser ikke penger, har hun tenkt å gå ut og bruke 2000 på klær så nevner hun det for meg på forhånd. Jeg hadde ikke kjøpt meg nytt kamera uten at det var greit for henne osv.

Dette funker fordi vi er som vi er. Jeg har venninner som jeg ikke kunne hatt en slik ordning med om en av dem var konen min, da ville jeg hatt "mine og dine penger" istedenfor.

For meg høres det vel ut som at TS sin samboer ikke er et emne for en slik felles ordning, her bør man ha pengene adskilt. Jeg tenker at både for din del TS og for deres fremtids del bør ting være mer adskilt enn de er nå.

Jeg sier ikke at TS bør sitte og hamstre på sin haug og ikke ta mer enn minimum av fellesutgiftene, men så lenge din samboer ikke har samme verdiene som deg bør dere (du) ha bedre kontroll på ting.

Oppsummert
- Dere bør ta steg for å skille økonomien dersom en av dere er uenig i økonomihåndteringen til den andre.  (Og dette fremgår egentlig som ganske tydelig her).
- Dere bør ta en gjennomgang på enkeltting, som feks bil som mange henger seg opp i. Dersom det er en skeivfordeling her så må du anerkjenne det. (Men for alt vi vet ligger det skeivfordelinger andre veien på andre områder).
-Hun må skjønne at man tar ikke en månedslønn fra den andre uten å si ifra. Dette må snakkes om. Om dere kommer til en felles enighet om at dette er ditt bidrag for å ha hatt tilgang på bilen, så kan det være greit, men å ta penger på denne måten er et tillitsbrudd uansett. Ta en oppvask på det, men vær løsningsoritentert.
-At du bidrar mer er helt greit. Du tjener mer. Det bør likevel sees i lys av hvor mye man bruker. Om hun shopper mye, har dårlig kontroll på betaling av regninger og bare jobber 80% er dette ting hun må ta tak i før hun skal måtte støtte seg på din inntekt.

-Ikke dumpegrunn mener jeg, man kan ikke sitte på andre siden av internett og si at løsningen på et 10 års samboerskap er å gå fra hverandre. Jeg tviler på at vi kjenner saken 100% utfra den innsikten vi har fått, dessuten kan ting repareres.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men til saken, hun var blakk på grunn en del regninger fra diverse nettbutikker som var kommet inkasso varsel på.  Min samboer tok seg fint til rette og satt over kr.  35,000 til sin egen konto for og dekke årsavgift å reprasjon på bmw'n hennes fra min sparekonto

Mann 28....

Anonymkode: 33864...838

Rimelig eller urimelig. Saken er at regnestykket hennes ikke går opp. Man kan ikke forsørge seg selv, en BMW og masse nettbutikker på 80 % stilling.  Disse inkassogreiene må det blir slutt på.  Du bør kreve at hun setter av 15% av sin inntekt hver måned på sparekontoen, slik at hun ikke havner i likviditetstrøbbel. Kan dere klare dere uten BMW? Det ser ut som om du må ta en større del av det økonomiske, rett og slett fordi du har større kapasitet. Skal dere få barn, så er dere familie, og da bør økonomien sees under ett. Jeg tror at du bør ta over nettbutikkbestillingsrollen. Du bør gi en del penger til henne, men med krav om at du skal ha kontroll på bestillinger og betalinger og mye annet økonomisk.

Jeg har vært ett ganske dårlig parti , økonomisk, men min kjære stiller krav, og ting går seg til. Hun krever at jeg skal spare, både på konto og i Skagenfondenene. En gang hadde jeg minus på lønnskontokreditt. Det aksepterer hun ikke (uakseptable renteutgifter), og hun lånte meg mange tusen med nedbetaling over fem måneder. Nå har jeg kontroll, og fondet vokser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...