Gå til innhold

Er 8000 kr lite for å passe på baby 10 mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Xanadus skrev:

Det er vanlig å ha flere enn ett dagmammabarn, da blir inntekten straks bedre. Tror ikke man kan forvente at foreldrene betaler mer enn dette.  En bhg plass koster bare rundt  ca 3000 i mnd. Til sammenligning. 

En barnehageplass er sterkt subsidiert. I utlandet koster en plass MYE mer. 

 

Anonymkode: e8e00...19a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8000 er helt greit for et barn hos dagmamma. Dagmammaen kan ikke forvente at ett barn fullfinansierer inntekten. Hvis den som skal være dagmamma ikke har kapasitet til mer enn ett barn, så går det ikke an å tro at en familie kan lønne henne fullt ut, pluss at da har man vel dessuten en eller annen form for støtnad.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En barnehageplass er sterkt subsidiert. I utlandet koster en plass MYE mer. 

 

Anonymkode: e8e00...19a

Det er riktig. Men foreldrene betaler bare en liten del av hva en barnehageplass faktisk koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000,- i måneden for å passe et barn er helt greit. Skal dagmammaen kunne leve av dette må hun passe flere barn, det er slik det fungerer. 

Anonymkode: cb9ab...e36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan tenker du det er lønnsomt for den som skal arbeide om husleien er 5000, strøm 2000, mat 2000, regninger 1000 osv?

Full jobb der du ikke har råd til faste utgifter en gang er latterlig. Til og med studenter som har sommerjobb tjener mer enn det

Anonymkode: 14dfa...fcb

Nå er det ingen som tvinger ts til å ta jobben. Passer hun 3 barn så får hun 3*8000. Det er ikke så ille. MEN: husk en ting: en tjeneste er kun verd det markedet er villig til å gi for den.man trenger ikke velge det dårligst betalte yrket omgang ikke må. 

Jeg hadde ikke giddet å jobbe med en barnepassutgift på 8000 i mnd. Da kan man likegjernw bli hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
Akkurat nå, Mrs.Purdey skrev:

Nå er det ingen som tvinger ts til å ta jobben. Passer hun 3 barn så får hun 3*8000. Det er ikke så ille. MEN: husk en ting: en tjeneste er kun verd det markedet er villig til å gi for den.man trenger ikke velge det dårligst betalte yrket omgang ikke må. 

Jeg hadde ikke giddet å jobbe med en barnepassutgift på 8000 i mnd. Da kan man likegjernw bli hjemme

Kanskje missforsto jeg deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mener at de skal få ordinær lønn. Hvem tar en 100% stilling som er betalt 50kr timen med mindre de absolutt ikke finner noe annet? Det er grov utnytting av mennesker som sliter på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: 14dfa...fcb

Ærlig talt, grov utnytting? Det er da en kjent sak at dersom man skal ha en god lønn som dagmamma så må man passe flere barn.

8000 per barn som dagmamma er ganske vanlig.

Anonymkode: ef40b...434

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var litt for rask med å legge ut. Det er 8000 kr i mnd

Anonymkode: c7238...3de

Det er for lite.

Normen er kontantstøtte + det bh ville kostet så skal du opp på normen må du over 10k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En barnehageplass er sterkt subsidiert. I utlandet koster en plass MYE mer. 

 

Anonymkode: e8e00...19a

Det stemmer og skulle en kompensert gjennom kontantstøtten hvor mye staten egentlig har av besparinger så ville den bli lagt så høyt at det for enkelte ikke ville lønnet seg å gå tilbake til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva foreldrene tjener er her vesentlig. Er den ene eller begge i et høytlønnsyrke og tjener 60 000 +++ så er 8 000 for barnepass lite. Sitter begge med dårlig betalte jobber på 20 000 utbetalt hver, så blir saken straks en annen. 

Angående skatt, er der ikke noe regler fortsatt om at dagmammaer ikke betaler skatt dersom de leverer inn noen papirer på lik linje med vaskehjelper? 

En annen ting, kan en uføretrygdet være dagmamma 8,5 timer /dag 5 dager i uka, så er de ikke mye ufør i arbeidslivet. 

Anonymkode: 477e7...a81

Det er ingenting i verden som gir meg så dårlig selvfølelse over lønna min som dere damer på KG. Det er ganske utrolig at absolutt alle tjener 700.000+++ her, det er visst bare meg som har 380.000 og det er jo helt rævva og helt umulig å leve på...

Anonymkode: b3ef4...dcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig god lønn. Det er mye mer enn det jeg tjente på en fulldagsjobb som dagmamma for mange år siden. Og tilsvarte vel en lønn som renholder på sykehuset i full jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting i verden som gir meg så dårlig selvfølelse over lønna min som dere damer på KG. Det er ganske utrolig at absolutt alle tjener 700.000+++ her, det er visst bare meg som har 380.000 og det er jo helt rævva og helt umulig å leve på...

Anonymkode: b3ef4...dcc

Det er fullt mulig å leve på din lønn.

Vi har begge gode jobber men vi har bestemt at hele min lønn går til sparing og investeringer men min manns går til det daglige forbruket osv. (Jeg har ca 6* hans inntekt)

Er jo begrenset hvor mange par sko, bukser, kjoler osv en trenger, barna går i arveklær til ca 3 klasse (hverdagssko arves ikke) så ser ikke grunn til å bruke penger bare fordet vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man passe flere barn når man jobber 8 timer om dagen? Du tenker at man skal jobbe 16 timer om dagen, da tjener man dobbelt så mye. Det er ikke barnevakt det er dagmamma. Eller man jobber man- fre hos en person, og 16 timer i helgene for en annen person. Veldig logisk

At foreldre ikke har råd til barnevakt er ingen grunn til å utnytte andre mennesker.

Herregud, er det mulig å bli så tett i pappen. Selv etter å ha vært på kg en stund er jeg overrasket over hvor smålig og korttenkt det går an å være. La andre slave for seg for drittlønn, det viktigste er at man selv har mat på bordet. Håper dine barnevakter stjeler fra deg. Det er jo helt greit å være en kjip person når man har dårlig råd, tydeligvis. Da kan man rettferdiggjøre alt

Anonymkode: 14dfa...fcb

Det var da volsomt så sint da... og snakke om at andre er tett i pappen når ditt eget innlegg ikke gir mening... du skjønner vel at når noen skriver at man som dagmamma må passe flere barn, så innebærer ikke det mer enn 8,5 timer PR dag, man har jo barna samtidig.. så hvorfor hyler du ut om 16 t om dagen?? Jeg bruker dagmamma da vi ikke har fått barnehageplass før til høsten. Betaler 8000 kr i mnd. Hun har tre barn, altså 24000 i mnd. Jobber mandag -fredag 8-16.30. Ikke fantastisk lønn, men hun har gjort det i nesten 20 år til tross for at hun har utdannelse og kunne funnet noe annet, så vil tro at hun er fornøyd! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var litt for rask med å legge ut. Det er 8000 kr i mnd

Anonymkode: c7238...3de

Alt for lite. Med mindre hun/han skal passe to babyer til.

Anonymkode: 3d044...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man passe flere barn når man jobber 8 timer om dagen? Du tenker at man skal jobbe 16 timer om dagen, da tjener man dobbelt så mye. Det er ikke barnevakt det er dagmamma. Eller man jobber man- fre hos en person, og 16 timer i helgene for en annen person. Veldig logisk

At foreldre ikke har råd til barnevakt er ingen grunn til å utnytte andre mennesker.

Herregud, er det mulig å bli så tett i pappen. Selv etter å ha vært på kg en stund er jeg overrasket over hvor smålig og korttenkt det går an å være. La andre slave for seg for drittlønn, det viktigste er at man selv har mat på bordet. Håper dine barnevakter stjeler fra deg. Det er jo helt greit å være en kjip person når man har dårlig råd, tydeligvis. Da kan man rettferdiggjøre alt

Anonymkode: 14dfa...fcb

Du er ganske tett i pappen selv hvis du ikke skjønner at det de fleste gjør hvis de skal leve av dette er å passe flere barn samtidig. Må også legge til at du er urealistisk og frekk hvis du forventer at en familie med normal inntekt skal gi deg ordinær lønn som du skal kunne leve av ved å passe ett barn og i tillegg etterpå si at det ikke er frivillig å være barnevakt.

Endret av Tutte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og den moren vil veldig gjerne ha familiemedlem min som dagmamma. 

Anonymkode: c7238...3de

Så klart hun vil. Da kan hun betale slavelønn. 

Anonymkode: be030...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber som dagmamma og tar 5000kr  pr mnd og det er inkludert mat. Så ja, 8000 kr pr mnd er mye.

Jeg har 3 barn og da får jeg 15 000 kr mnd brutto med trekk for mat da.

Det som er vanlig å ta her nord. I søt har jeg hørt at de tar kontantstøtte pluss det dt koster i barnehage, alts rundt 8-9 tusen. Så det er helt vanlig det du får .

Anonymkode: 56bba...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man passe flere barn når man jobber 8 timer om dagen? Du tenker at man skal jobbe 16 timer om dagen, da tjener man dobbelt så mye. Det er ikke barnevakt det er dagmamma. Eller man jobber man- fre hos en person, og 16 timer i helgene for en annen person. Veldig logisk

At foreldre ikke har råd til barnevakt er ingen grunn til å utnytte andre mennesker.

Herregud, er det mulig å bli så tett i pappen. Selv etter å ha vært på kg en stund er jeg overrasket over hvor smålig og korttenkt det går an å være. La andre slave for seg for drittlønn, det viktigste er at man selv har mat på bordet. Håper dine barnevakter stjeler fra deg. Det er jo helt greit å være en kjip person når man har dårlig råd, tydeligvis. Da kan man rettferdiggjøre alt

Anonymkode: 14dfa...fcb

Det var ment som å ha flere barn samtidig på de 8 timene...

Anonymkode: 25409...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
3 timer siden, Kaffemonsteret skrev:

Det var da volsomt så sint da... og snakke om at andre er tett i pappen når ditt eget innlegg ikke gir mening... du skjønner vel at når noen skriver at man som dagmamma må passe flere barn, så innebærer ikke det mer enn 8,5 timer PR dag, man har jo barna samtidig.. så hvorfor hyler du ut om 16 t om dagen?? Jeg bruker dagmamma da vi ikke har fått barnehageplass før til høsten. Betaler 8000 kr i mnd. Hun har tre barn, altså 24000 i mnd. Jobber mandag -fredag 8-16.30. Ikke fantastisk lønn, men hun har gjort det i nesten 20 år til tross for at hun har utdannelse og kunne funnet noe annet, så vil tro at hun er fornøyd! :) 

Det er jo litt goder i dagmamma jobb selv om betalingen ikke er super. Man slipper å bruke tid og penger på reisevei, kan legge opp dagen som man vil, er hjemme i eget hus, sikkert mulig å gjøre litt husarbeid om barna leker, gå ut når du ønsker. Men som nevnt før: en tjeneste er verd det markedet er villig til å gi. Vil noen betale 10-12 tusen for tjenesten så krev det. Men ikke klag om du ikke får kunder.

Og om noen tjener 70000 i mnd så kan de jo betale. Det er mye penger. Hadde det vært meg så hadde jordomseiling og å reise 6 mnd i året stått på menyen. Desverre er jeg litt dårligere stilt. Vi reiser til Syden en uke om sommeren og tar et par innlandsturer til fornøyelsesparker med min superbillige campingvogn, men det må spares først.  At noen har så mye penger at de knapt vet hvor de skal stappe dem hen gjør meg litt kvalm. Og de sier bare at vi jobbet hardt med utdannelse etc så vi fortjener d, dere kunne gjort det samme. Men her er greia: det er det ikke alle som kunne eller hadde forutsetninger for å klare. Enhver kunne vel tenke seg lang utdannelse og topplønnsyrke, men det skjer mye på livets vei som man ikke er herre over. 

Tilbake til diskusjonen om dagmamma så syntes jeg ts burde ta jobben uten å mukke om hun vil ha den. Hun kan kreve mer penger, men bør ikke bli overasket over at kundene går et annet sted. Ingen holder kniven mot strupen din. Vil du ikke så la vær. 

Barnehageyrket har lenge vært fryktelig dårlig betalt generelt. Antar du ikke har relevant utdannelse med barn så tenker din lønn i bhg om du er heldig er 330000.  Og tenker man antall barn per voksen er det 4. På 3-6 års avd er d 5. Tar du på deg 4 dagbarn så har du en lønn på 380000. Ergo er du bedre betalt enn ansatte i bhg. Hva mer kan du kreve? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve av å være dagmamma løses vel vanligvis ved at man har flere barn, og/eller at man sparer barnehageutgifter til egne barn.

Anonymkode: fee07...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...