Gå til innhold

Barnevernet gjør jo så mye bra sies der.


Askandmaybeitell

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, slagelse skrev:

Du har rett i at barn er lette å manipulere. Det spørs hvor oppegående de er. Og man skal aldri ignorere det om barna sier fra hvordan de har det hjemme. Jeg er dog ikke enig i at man skal legge mer vekt på hva folk utenfor sier. Det er barna som lever oppe i situasjonene. Barnevernet er gode til å putte ord i munnen på barna og få dem til å si hva de vil at de skal si. Desverre.

 

 

link

Anonymkode: 28311...f27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Er forsåvidt enig med deg. :) Men barn er lette å manipulere og har en enorm lojalitet til sine foreldre. Derfor synes jeg det er blir vanskelig når barn skal uttale seg enten de er 7 eller 14. Et barn vil som regel alltid velge sine foreldre. Derfor vil jeg heller legge mer vekt på hva helsesøster, lege, barnehage, skole, venner og familie osv kommer med av uttalelser. Men selvfølgelig skal man alltid høre barnets mening.

Tenker at det som er selvmotsigende, er at om barn vil vekk fra sitt hjem, så er de smarte og velfunderte, 
Men om de vil være i sitt hjem, så vet de ikke sitt eget beste og er foreldre lojale???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Noen i barnevernet er kanskje mer ivrige i jobben enn andre, men at de putter ord i munnen på barna er ikke noe som skjer i det daglige. Og som regel når barna blir tatt ut av hjemmet så er det etter en haug med tiltak for å hjelpe familien og barnet. Ytterst sjelden at et barn bare blir tatt øyeblikkelig ut av hjemmet uten at det er pga. vold eller fyll. Det er faktisk så graverende at politiet må nesten se at et barn blir slått for å kunne fjerne barnet fra foreldrene. Det er ikke så lett som mange sier og tror at det bare er å ta et barn ut av hjemmet, sånn fungerer det faktisk ikke. 

Med en god del historier i media, samt en god innsikt i saker. Og at det jo er en bekymrings melding underskrevet av 243 fagfolk om barnevernet.
Kombinert med den unike situasjonen det er at Den Europeiske menneskerettighets domstol nå har tatt inn 8 saker og den 9 er på vei, må man nok snart evne å ta innover seg alvorligheten i det som foregår. Og ikke komme med tanker omkring hvordan man skulle ønske det fungerte,
Kongsberg barnevern som har redusert akuttvedtakene med 90 prosent, KUN på grunn av holdningsendringene hos personalet. Tilsier at 9 av 10 akutt vedtak var unødvendige og dermed uriktige og traumatiserende for barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FrøkenMånestråle skrev:

Noen i barnevernet er kanskje mer ivrige i jobben enn andre, men at de putter ord i munnen på barna er ikke noe som skjer i det daglige. Og som regel når barna blir tatt ut av hjemmet så er det etter en haug med tiltak for å hjelpe familien og barnet. Ytterst sjelden at et barn bare blir tatt øyeblikkelig ut av hjemmet uten at det er pga. vold eller fyll. Det er faktisk så graverende at politiet må nesten se at et barn blir slått for å kunne fjerne barnet fra foreldrene. Det er ikke så lett som mange sier og tror at det bare er å ta et barn ut av hjemmet, sånn fungerer det faktisk ikke. 

Problemet til barnevernet er at de tar de barna de ikke skal ta og tar de barna de ikke skal ta. Hvorfor skal ikke barna bli hørt? Sånn fungerer det. TV2 kunne i fjor melde at det foregår lovbrudd i 33 av 36 kommuner innenfor barnevernsektoren. http://www.tv2.no/a/8052357/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Det er for øvrig større sjanse for at foreldrene manipulerer barna enn barnevernet.

Ja. Det er fordi at barnevernet er ikke inne i alle familier i Norge. :) Men det betyr ikke at man skal automatisk gå mot foreldre når en familie har en sak med barnevernet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Tenker at det som er selvmotsigende, er at om barn vil vekk fra sitt hjem, så er de smarte og velfunderte, 
Men om de vil være i sitt hjem, så vet de ikke sitt eget beste og er foreldre lojale???

Dette er et vanlig argument hos barnevern ansatte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, slagelse skrev:

Ja, vi må ha en form for et barnevern. Men det systemet som er nå er ikke godt nok. Det vil alltids gjøres feil, men slik vi har det nå fungerer det ikke. Jeg har ikke det fulle og hele svaret for hvordan barnevern skal være, men jeg har noen tanker rundt det. Et enkelt grep er å høre på barna. I dag ignorerer barnevernet  den lovfestede retten barna har til å bli hørt når de er 7 år. Et annet grep er å sørge for en fastlønningsordning for sakkyndige psykologer. Da slipper vi at de sakkyndige psykologene tar oppdrag for barnevernet og sier seg enig med dem automatisk. Dette lider mange barn under. Hadde man gjort de to enkle grepene ville mye vært løst. 

For et barn på 7 år er sjelden lojal mot sine foreldre..? Vil du virkelig legge dette ansvaret på et lite barn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vera79 skrev:

For et barn på 7 år er sjelden lojal mot sine foreldre..? Vil du virkelig legge dette ansvaret på et lite barn?

Ikke jeg, men barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo barnevernsbarn en stemme, gjennom forandringsfabrikken, og de er aktivt med i opplæringen av barnevernspdagoger. Jeg tenker at de de har å komme med er langt mer konstruktivt en det du skriver her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera79 skrev:

For et barn på 7 år er sjelden lojal mot sine foreldre..? Vil du virkelig legge dette ansvaret på et lite barn?

Men skal man ikke lytte på barn når de er 7 å misstrives?
Og skal man ikke lytte på barn som trives?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, slagelse skrev:

Ikke jeg, men barnevernet. 

Nei, du skriver at du mener det er feil at barnevernet IKKE tar barnet inn til samtaler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vera79 skrev:

Nei, du skriver at du mener det er feil at barnevernet IKKE tar barnet inn til samtaler. 

Det er helt klart at det er et stort problem at barna ikke blir tatt inn til samtale. De blir jo heller ikke hørt  når de er i samtale med barnevernet. Det blir gjerne skrevet andre ting enn hva barnet sier og mener. 

Endret av slagelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cloudsinger skrev:

Nå har jo barnevernsbarn en stemme, gjennom forandringsfabrikken, og de er aktivt med i opplæringen av barnevernspdagoger. Jeg tenker at de de har å komme med er langt mer konstruktivt en det du skriver her.

Har spurt Marit Sanner omkring dette, siden jeg mener jo at det er svært så unyansert sammensatt i forandrings fabrikken. For barn som er utsatt for urettmessig omsorgsovertakelse er ikke representert i det hele tatt.
Som hun svarte meg, så hadde man ikke tall for dette i Norge, 
Så det som er aktivt med i opplæringen av bv pedagoger, er foreldre fiendtlige barn som reelt sett var utsatte for omsorgs svikt.
Ergo manglende nyanser, noe som jo bv arbeide egentlig desverre bærer mer og mer preg av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Askandmaybeitell skrev:

Har spurt Marit Sanner omkring dette, siden jeg mener jo at det er svært så unyansert sammensatt i forandrings fabrikken. For barn som er utsatt for urettmessig omsorgsovertakelse er ikke representert i det hele tatt.
Som hun svarte meg, så hadde man ikke tall for dette i Norge, 
Så det som er aktivt med i opplæringen av bv pedagoger, er foreldre fiendtlige barn som reelt sett var utsatte for omsorgs svikt.
Ergo manglende nyanser, noe som jo bv arbeide egentlig desverre bærer mer og mer preg av.

Nei, det er ikke nødvendigvis tilfelle, og de slår meg på ingen måte som foreldre fiendtlige. De er en kjemperessurs, og kjenner bedre en noen til hva som er viktig for fremtidige barnevernspedagoger. Jeg har nå sagt min mening, og kommer ikke til å si noe mer her da det har vist seg flere ganger at dette er et tema som sjeldent går an å diskutere saklig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Askandmaybeitell skrev:

Men skal man ikke lytte på barn når de er 7 å misstrives?
Og skal man ikke lytte på barn som trives?
 

Hvilke garantier har man for at barnet ikke er blitt proppet full av hvor farlige barnevernet er som kommer til å ta dem fra mor og far dersom h*n sier h*n ikke har det greit hjemme? Etthvert barn søker seg til der det er tryggest, og hjemme er trygt i barnets øyne, selv om det er preget av rus/overgrep/mishandling/manipulering - fordi det er det eneste hjemmet barnet kjenner. Å legge ansvaret over på barnet i denne sammenhengen, at det selv skal ta beslutningen om mor og far duger, eller flytte fra den eneste tryggheten det kjenner, det er oppskriften på en barndom i helvete, og det går lukt til helvete med barnet. Kanskje derfor det heter barneVERN? 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Stian her forklarer så er barnevernet ikke det som gav ham trygghet og stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Som Stian her forklarer så er barnevernet ikke det som gav ham trygghet og stabilitet.

Og det gjelder alle som har blitt hjulpet av bv?

Anonymkode: 0a4a9...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det gjelder alle som har blitt hjulpet av bv?

Anonymkode: 0a4a9...c47

Men mener du at det er argumentasjon for at man nettopp ikke skal ta til seg kritikken, fordi at de gjør godt for noen?
Dette er hele temaet, at for Stian og mange andre hjelper ikke det noe, eller forhindrer nye deler hans erfaringer denne manglende viljen til å ta kritikk. Som du nok kan gjennkjenne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir oppgitt når jeg leser disse trådene. Hvorfor skal alt være så svart-hvitt? Det blir snakket om BV tilhengere og BV hatere. Ja, BV har hjulpet mange barn og de har også gjort feil. Dette er feil som ikke skal forekomme i det hele tatt når det kommer til noe så viktig som barns oppvekst. Kan vi ikke bare bli enig en gang for alle: BV hjelper mange barn, men de gjør også feil, og dette er feil som må forbedres. Og i de tilfellene barna får den hjelpen de trenger, er mange av de tilfellene, så får vi være kjempeglade for at BV finnes.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...