Gå til innhold

Er det vi som er sære?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har voksne barn, og mannen har barnebarn. Derfor har jeg kjøpt inn diverse for å ha noe tilpasset når de er hos oss. Har bl.a kjøpt en Hokus Pokus stol. Den er jo beregnet på små barn, men det hender vi får besøk av en familie der ungen er skolegutt til høsten. Noe av det første han gjør når han kommer på besøk er å dra fram denne stolen og leke med den, og da mener jeg å sette seg i stolen og herje sånn at stolen hopper rundt i rommet. Mannen og jeg synes han er for stor til å herje sånn med stolen, og sier alltid at den stolen er beregnet på små barn, men synes det er ubehagelig da foreldrene aldri sier noe, men lar han holde på. Synes ikke vi skal være nødt til å gjemme bort stolen for store gutten heller da den skal være tilgjengelig for de små når de kommer på besøk.

Er vi for sære, eller kan vi nekte gutten å hærje med stolen med god samvittighet? Det kan også sies at han er noe hyper voldsom gutt. 

received_10155588833186416.png

Anonymkode: c6057...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så ta bort stolen når de kommer, da. Er det så vanskelig?

Anonymkode: 7ac30...f0d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt noen andre leker tilpasset hans alder og satt bort stolen. Om han spør får dere si at han er for gammel til å leke med den og vise ham de andre lekene. 

Anonymkode: 3cdec...b11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene burde gripe inn, men hvis dere ikke gidder å sette den bort så er dere litt sære også. :P

Anonymkode: 614db...681

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett nå stolen inn på et rom gutten ikke skal inn på, soverommet deres for eksempel. Om nødvendig lås døra. Er det rart det blir krig i verden når en slik bagatell må opprettes en kg tråd på?

Anonymkode: 33baa...bf3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, sånn hadde min tante da jeg var liten og alle ungene lekte med den. Den overlevde 9 unger. Så etter min erfaring er du hysterisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mener at det ikke skal være nødvendig å rydde bort møbler når vi får besøk. Ofte så kommer de også uanmeldt, og da rekker vi ikke å rydde den bort før de banker på døra. Gutten ser jo da hvilket rom stolen settes i og han går til den. Har prøvd det med andre ting. 

Vi har selvsagt leker til Hans alder også. 

Ts

Anonymkode: c6057...8d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer ikke dagens barn folkeskikk? 

Anonymkode: c6057...8d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærer ikke dagens barn folkeskikk? 

Anonymkode: c6057...8d5

Nei, mange gjør dessverre ikke det. Jeg bruker imidlertid samme taktikken på både barn og bikkjer som ikke hører. Slutter man ikke med den uønskede adferden etter tilsnakk blir det som fører til adferden fjernet evt. blir barnet/bikkja fjernet fra situasjonen. I dette tilfellet ville jeg altså ha snakket til gutten en gang og hvis han ikke hørte da ville jeg ha fjernet stolen uten å si noe mer. Og gjentatt neste gang situasjonen oppsto.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barnet leker med stolen så den hopper rundt i rommet, er det da vel bare å si fra om? Da tenker jeg på dersom det blir så voldsomt at stol eller gulv kan få merker, eller om det bråker veldig. Spesielt av foreldrene å ikke si fra, men sånt ville jeg sagt fra om hvis jeg var dere. At en 5-6-åring vil leke med en stol som blir en bil når den er liggende, syns jeg ikke er så rart, da. Jeg ville syns det var sært om dere skulle bestemme hvilke leker som var for barnslige for mitt barn (men noe annet er dersom det blir vill herjing, men dette er jo to ulike problemstillinger, vel?).

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får introdusere ungen for ordet "NEI". Høres ut som om det er behov for det.
Deres hus, deres regler. 
Og det er helt OK å be foreldrene følge opp at han ikke klatrer og herjer i ting han ikke skal klatre og herje i. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærer ikke dagens barn folkeskikk? 

Anonymkode: c6057...8d5

Veldig mange gjør det, men ikke de fleste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi mener at det ikke skal være nødvendig å rydde bort møbler når vi får besøk. Ofte så kommer de også uanmeldt, og da rekker vi ikke å rydde den bort før de banker på døra. Gutten ser jo da hvilket rom stolen settes i og han går til den. Har prøvd det med andre ting. 

Vi har selvsagt leker til Hans alder også. 

Ts

Anonymkode: c6057...8d5

Dere er jo i deres fulle rett til å sette grenser for egne eiendeler, og trenger ikke vente på foreldrenes velsignelse til det. Nekter gutten å høre, ville jeg satt den bort på for eksempel soverommet  og sagt til gutten at du tar bort stolen siden han synes det er så vanskelig å la den være. Går gutten da etter inn på soverommet, hadde han fått tydelig beskjed om å gå ut igjen, og jeg hadde låst døra om han var fullstendig døv. Ingenting av dette kan foreldrene med rette bli sure for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi mener at det ikke skal være nødvendig å rydde bort møbler når vi får besøk. Ofte så kommer de også uanmeldt, og da rekker vi ikke å rydde den bort før de banker på døra. Gutten ser jo da hvilket rom stolen settes i og han går til den. Har prøvd det med andre ting. 

Vi har selvsagt leker til Hans alder også. 

Ts

Anonymkode: c6057...8d5

Lås døren til det rommet stolen står i da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, stolen ser ut som en bil. Synes dere virkelig det er rart at en 5-6-åring vil leke med den? Min 7-åring kunne godt finne på å ville sette seg i den. Det er ikke opp til dere å bestemme hvilke leker barn skal like.

Men dere skal selvsagt få bestemme i deres eget hus. Sett bort stolen, så forsvinner fristelsen. Jeg synes det er tullete å tviholde på prinsipper som "vi skal ikke sette bort møbler i eget hjem", når det er så enkelt som her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er da bare å si at han ikke får lov til det? Hva er problemet? 

Anonymkode: 4674b...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stolen ser ut som en leke. sett den vekk om dere ikke vil ha herjinga

Anonymkode: 01df0...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Harlekin skrev:

Altså, stolen ser ut som en bil. Synes dere virkelig det er rart at en 5-6-åring vil leke med den? Min 7-åring kunne godt finne på å ville sette seg i den. Det er ikke opp til dere å bestemme hvilke leker barn skal like.

Men dere skal selvsagt få bestemme i deres eget hus. Sett bort stolen, så forsvinner fristelsen. Jeg synes det er tullete å tviholde på prinsipper som "vi skal ikke sette bort møbler i eget hjem", når det er så enkelt som her.

Enig! Snakk om å lage seg problemer.

Når gutten tydeligvis synes stolen er morsom å leke med, synes jeg det er fryktelig rart å la den bli stående fremme av prinsipp og så bli oppgitt over at den blir tatt i bruk. Jeg er veldig for både barneoppdragelse og regler og hele pakka, men hvorfor la den stå der og friste når han ikke får lov til å leke med den? Som flere andre har nevnt er det ikke så sært at en 5-6-åring har lyst til å leke med en stol som også fungerer som en bil.

Hvis det er en ting jeg reagerer på, så er det at foreldrene ikke bryr seg hvis de har fått tydelige signaler om at dere ikke liker det. I så fall er det vel helst mannens barn som er dårlig oppdratt, ikke barnebarna? ;)

Anonymkode: d4c0e...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Den stolen er jo dødskule for en unge på den alderen. Den er jo laget for at man skal kunne snu den og leke bil. Synes du er litt sær som ikke vil la han leke med den. Man kan si ifra om at han ikke skal leke så voldsomt, men å nekte han å leke med den? 

Om det er så stort problem for deg så si enten nei eller sett den i et annet rom, men det høres jo ut som om gutten virkelig elsker bilstolen og da synes jeg det er merkelig å nekte han å leke med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...