Gå til innhold

Er ikke folk bekymret for klimaendringene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ut som folk bare fortsetter å leve livet som de vil, og gjør som de vil, og ikke bryr seg om det går ut over andre.

Samtidig er jo alle folk veldig opptatt av at alle skal gjøre det som er rett og ha god moral etc

Føler dette er noe merkelig, er alle folk klimaskeptikere, eller er folk bare egoistiske?

Og hvorfor prøver alle å pådytte andre en viss moral når en selv åpenbart kun er etter sitt eget beste og driter i andre?

Ser at det er mange på en slags "moral highground" her på forumet, samtidig som dersom hadde alle klodens borgere levd som dem, ville kloden vært ulevbar for homo sapiens. Tror kanskje noen folk må ta seg en bolle ?

Tanker?

Anonymkode: e5ecf...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er "opptatt" av miljøet i den grad at jeg har gjort det til en del av livsstilen min å ha et lavt forbruk, ikke noe jeg tenker over til daglig. 

Spiser så lite animalske produkter som mulig (jeg mener at dette har veldig mye å si for miljøet), tar kollektivt (hovedsakelig fordi jeg studerer og bor i by), reiser ikke ofte med fly (selv om jeg ikke ser på det som galt med en flytur eller to i året), og har et relativt like forbruk av klær og andre artikler. 

Jeg orker ikke å diskutere miljø med andre fordi folk flest har ulike oppfatninger av klimakrisen og hva som må til for å unngå store utslipp. Det er mange som tror at det å kildesortere gjør en verdens forskjell (kildesorterer jeg også, men er realistisk), så det er kanskje mangel på kunnskap som gjør at det virker som om folk viser lita initiativ. 

Anonymkode: eed87...4a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bekymre seg om noe som kommer og går, helt uavhengig av oss? Bare å rulle med:-)

Anonymkode: 17704...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Egentlig ikke, er bare jorda som er i forandring noe den har vært flere ganger, men hadde det ikke vært for oss mennesker så hadde nok forandringene gått saktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk vil vel beholde skylappene sine lengst mulig i et land som i så stor grad er bygget på oljen, når forurensningen ikke har noen direkte negativ konsekvens for oss, heller motsatt.

Man føler kanskje også at det blir for mye ift. miljø generelt. Ikke skal man spise kjøtt eller importert mat, ikke skal man kjøpe klær, ikke bruke kosmetikk, bleier eller bind, ikke støtte legemiddelindustrien, ikke kjøre bil, ikke fly, osv. Jeg lever nok ganske miljøvennlig uten at det er noe jeg er engasjert i, en minimalistisk livsstil appelerer til meg. Men kan skjønne at de som foretrekker å leve på en annen måte heller bestemmer seg for å gi faen, når man hele tiden blir presset til å ta et ståsted.

Anonymkode: 244c3...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er mere bekymret for chemtrails og ellers denne massive forgfitningen vi blir utsatt for i form av stråling, tungmetaller i vaksiner (!), sprøytemidler, farlige tilsetningsstoffer i mat som aspartam og MSG, hormonforandrende stoffer i parfyme etc...
Tror ikke det hjelper å slutte å kjøre bil for å si det sånn.

Anonymkode: bd41c...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er mere bekymret for chemtrails og ellers denne massive forgfitningen vi blir utsatt for i form av stråling, tungmetaller i vaksiner (!), sprøytemidler, farlige tilsetningsstoffer i mat som aspartam og MSG, hormonforandrende stoffer i parfyme etc...
Tror ikke det hjelper å slutte å kjøre bil for å si det sånn.

Anonymkode: bd41c...f00

Chemtrails trenger du ikke å bekymre deg for, da det er rent oppspinn. De andre tingene er jeg derimot enig med deg i.

Anonymkode: 17704...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg tror mange ønsker å gjøre mer egentlig, men vi er omgitt av strukturer som ikke gjør det spesielt lett å leve miljøvennlig. Nå kan man selvsagt argumentere for at det er vår egen feil, vi har skapt dette fengselet selv og burde klare å bryte ut av det selv, men teoretisk handlingsrom er noe helt annet enn reelt handlingsrom. Jeg tror heller ikke at vi som art er utpreget godt egnet til å håndtere globale risikoer som klimaet representerer, vi er ikke utviklet for å bry oss rett og slett, iallefall ikke mye og over lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg har foretatt mass endringer og tror jeg har nådd en lavavtrykkslivsstil som passer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg har foretatt mass endringer og tror jeg har nådd en lavavtrykkslivsstil som passer meg. 

Deter godt å høre ;) Er den på nivå at hele klodens befolkning kunne hatt den livsstilen uten at kloden ødelegges katastrofalt? 

Anonymkode: e5ecf...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deter godt å høre ;) Er den på nivå at hele klodens befolkning kunne hatt den livsstilen uten at kloden ødelegges katastrofalt? 

Anonymkode: e5ecf...28c

På en side tror jeg ikke kloden har plass til 7-8 milliarder mennesker uansett, men på en annen side tror jeg at hvis alle i den vestlige verden reduserte levestandarden og vanene kraftig kunne vi bremset opp utviklingen og kanskje gitt oss selv tid til å finne opp miljøvennlig teknologi og drastiske tiltak.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som folk bare fortsetter å leve livet som de vil, og gjør som de vil, og ikke bryr seg om det går ut over andre.

Samtidig er jo alle folk veldig opptatt av at alle skal gjøre det som er rett og ha god moral etc

Føler dette er noe merkelig, er alle folk klimaskeptikere, eller er folk bare egoistiske?

Og hvorfor prøver alle å pådytte andre en viss moral når en selv åpenbart kun er etter sitt eget beste og driter i andre?

Ser at det er mange på en slags "moral highground" her på forumet, samtidig som dersom hadde alle klodens borgere levd som dem, ville kloden vært ulevbar for homo sapiens. Tror kanskje noen folk må ta seg en bolle ?

Tanker?

Anonymkode: e5ecf...28c

Jeg er bekymret for klimaendringer. Men mine bekymringer og valg har liten eller ingen påvirkning på klimaet. Med så mange idioter i Norge og i verden er det ikke lett å gjøre noe. Men den største idioten av alle er Trump. Gjenomoppretting av jobber i kullgruver i vest-Virginia... Industrien i USA, Kina, kjøttproduksjoen i Brasil er store problemer når det kommer til forurensing. Ikke minst burde en ha satt en grense på at minst 90% av flyene måtte fylles av passasjerer for å kunne fly ettersom fly forurenser ekstremt mye. Men det kommer aldri til å skje. 

For meg er forskning på klima vesentlig viktigere enn forskning på kreft, fordi det hjelper lite å kunne kurere alt av kreft hvis vi ikke jorda er bebolig pga. for høye temperaturer og dyrearter som er utdryddet. Det er allerede for varmt i mange Afrikanske land, Midtøstenland, Sør-Amerika og Australia. Med høyere temperaturer vil det bli enda flere klimaflyktninger.

Anonymkode: 33dbd...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Overrasket skrev:

Jeg har foretatt mass endringer og tror jeg har nådd en lavavtrykkslivsstil som passer meg. 

Hvor mye flyr du i løpet av året?

Anonymkode: 484ee...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye flyr du i løpet av året?

Anonymkode: 484ee...884

Jeg forsøker å holde meg til maks tre returflyvninger i året, og være på reise lenger per flytur. Jeg flyr f.eks. til en by i et generelt område jeg vil til og reiser videre rundt med buss og tog, så jeg konsoliderer reiseplaner på en måte som passer med tognettverk. F.eks. går en av de tre flyvningene til England, så reiser jeg fra England til Frankrike og Italia med tog. Dertil eier jeg ikke bil, så jeg mener nok selv jeg har mitt på det tørre her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bekymre seg om noe som kommer og går, helt uavhengig av oss? Bare å rulle med:-)

Anonymkode: 17704...80e

Det er ikke uavhengig av oss. Vi har forårsaket en oppvarming som allerede skaper store problemer. Og det vil bare bli verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Egentlig ikke, er bare jorda som er i forandring noe den har vært flere ganger, men hadde det ikke vært for oss mennesker så hadde nok forandringene gått saktere.

Forandringene i dag er menneskeskapte. Og de er problematiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg for fremtiden på mange måter. Har valgt bort barn fordi jeg ikke ser på fremtiden som nødvendigvis bedre. (Og fordi jeg ikke syns dagens verden eller samfunnet er ideelt for et nysgjerrig og søkende barn å vokse opp i). Tenker det kan vippe begge veier, selv om historien til nå viser enn mer positiv utvikling på mange områder. Men om klimaet endrer seg og ressurser blir knappere for flere mennesker, så kan det forandre seg...

Ellers er jeg veganer, ufør så jeg sitter hjemme 25 dager i måneden, bruker sjeldent penger på klær og andre greier. Reiser ikke på ferier. Tror ikke jeg kan gjøre så mye mer for å være mer miljøvennelig. Annet enn å skru av alt lys, pc og sitte på sofaen og glane i veggen. Men der setter jeg grensen.

Anonymkode: 37239...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir ikke bedre om vi går rundt og bekymrer oss

Anonymkode: 10351...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...