Gå til innhold

Er så lei av maset om pensjonssparing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sak på sak i media og mas fra alle rundt meg. Jeg spyr snart! Jeg er syk og kan for øyeblikket ikke jobbe. Derfor har jeg minstesatsen med aap, noe som betyr at jeg har utbetalt i overkant av 11 000kr i måneden. Dette skal rekke til alle utgifter. Jeg klager ikke over at jeg er så heldig som får penger når jeg er syk. Det er ikke målet med dette. Det som fortviler meg er alt maset om pensjonssparing.

Jeg er 26 år og jeg gjør alt jeg kan for å spare i BSU hvert år. Jeg har ikke særlig mye å ta av når jeg har så lite som jeg har. Likevel maser folk i hytt og pine om hvor viktig det er å spare til pensjon. For meg er det viktig å spare til bolig og å få endene til å møtes hver måned. Gi meg en pause please! 

Jeg kan ikke spare mer enn jeg allerede gjør (25 000 i året) med min inntekt, og jeg kommer trolig til å ha denne inntekten en god stund til på grunn av hvordan sykdommen min har utartet seg. Jeg er lei og fortvilet og føler meg mislykket fordi jeg ikke føler jeg har kjangs i helvete til å spare til pensjon...

Er jeg virkelig sent ute? Jeg er 26 år og eier ingenting, men gjør alt jeg kan for å kunne kjøpe meg en leilighet i framtiden når jeg kommer meg til jobb igjen. Er det virkelig vanlig å begynne å spare til pensjon når man er såpass ung? Er jeg virkelig helt håpløs som syntes det er mer enn nok å skulle bekymre seg for å en dag få kjøpt en bolig en gang i framtiden?

Huff... Jeg trengte bare en utblåsning... Jeg syntes det er nok mas om tidlig pensjonssparing nå... jeg har faen ikke mulighet til å spare til det på ganske lenge

Anonymkode: 11ba4...7d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo tidligere du begynner å spare jo mindre trenger du å spare hver måned for å oppnå samme beløp. Hva med å begynne med 300 kr per måned? I løpet av 40 år blir dette også et anselig beløp.

Anonymkode: 9e6d1...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er enig med din prioritering Trådstarter. Spar alt du kan til bolig. Når du passerer 35 år kan du vurdere på nytt. Selv om det er sant at det er fornuftig å spare tidlig for da trenger du ikke spare så mye, skal man også leve i hverdagen. Jeg synes du er flink som får til over 2000/mnd i gjennomsnitt med din inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele magien med å spare tidlig er renters rente. De pengene du sparer mellom 20 og 30 vil bidra mer i lange løp. 

Jeg satte opp et regneark, og plottet inn årlig oppspart pensjon (samlet beløp + renter + årlig innskudd) for å demonstrere hvor mye du må spare, dersom du venter 10 år.

Serien går over 40 år, og det er beregnet 3.5% rente. 

Dersom du begynner å spare når du er 25 (år null), kan du spare ganske rolig. 10000 kr hvert år. 

Dersom du begynner å spare når du er 35 (år 10), må du øke beløpet til 16500 kr. 

Dersom du begynner å spare når du er 45 (år 20), så er årlig beløp på 29500 kr. 

Dersom du begynner å spare når du er 55 (år 30), så må du spare hele 68000 kr i året! 

Det kommer helt an på hvor aggressivt du vil spare. 

 

 

p.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, cppdude skrev:

Hele magien med å spare tidlig er renters rente. De pengene du sparer mellom 20 og 30 vil bidra mer i lange løp. 

Jeg satte opp et regneark, og plottet inn årlig oppspart pensjon (samlet beløp + renter + årlig innskudd) for å demonstrere hvor mye du må spare, dersom du venter 10 år.

Serien går over 40 år, og det er beregnet 3.5% rente.

Veksten i verden har stagnert i mange år, så 3,5% er ganske optimistisk i disse dager. I tillegg kommer inflasjon og skatt. I praksis vil man gå i minus (det oppsparte beløpet vil bli litt mindre for hvert år) hvis man sparer i bank.

Anonymkode: e829e...21c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er seriøs om sparing, så bygger du opp en godt diversifisert (medium til lav-risiko) portefølje, og sikter etter 4%-5%. Eventuelt får andre til å gjøre det for deg, som selvfølgelig koster penger. Sier ikke at du skal sette alle pengene på indeksfond, men det finnes instrument som gir relativt sikker avkasting. 

Det beste er jo selvfølgelig å spare mest mulig. Vanskelig for noen, men det finnes ingen magiske løsninger, eller short cuts. Bolig er også noe du burde nedbetale, så fort som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo tidligere du begynner å spare jo mindre trenger du å spare hver måned for å oppnå samme beløp. Hva med å begynne med 300 kr per måned? I løpet av 40 år blir dette også et anselig beløp.

Anonymkode: 9e6d1...62a

Det er det som er saken. Alle sier "spar litt". Jeg sparer 25 000 i året for å få full BSU. For å klare å spare over 2000 kroner i måneden når jeg har en inntekt på litt over 11 000. så må jeg leve på ca 9000 i måneden. 9000 til husleie, strøm, regninger, uforutsette utgifter etc.

Tror du virkelig det er realistisk mulig for meg å klare å spare 300kroner til i måneden? Jeg har aldri vært på ferie hele mitt voksne liv, jeg har aldri råd til utskeielser, jeg spiser nesten aldri middag fordi det har jeg ikke råd til. Jeg hadde selvsagt hatt råd hvis jeg hadde latt være å spare, men da er jeg like langt.

Poenget mitt er: jeg har ikke de 300kronene å avse. Jeg avser allerede mer enn jeg har råd til for å spare i BSU. Det er dette som er frustrerende. Alle sier "jammen du har jo en hundrelapp til overs i måneden". Nei. Jeg har faktisk ikke det. Hvis jeg har en hundrelapp til overs, så unner jeg meg en billig middag... Skal jeg droppe BSU-sparingen for å spare til pensjon istedet i en alder av 26?

For meg virker det som totalt feil rekkefølge pluss at det finnes ingen mer lukurative spareordninger enn BSU ordningen (jeg vet at fond er lurt, men jeg føler at sikre penger er viktig i min situasjon. Man kan risikere at pengene synker i verdi når man har fond, og da vil jeg heller være sikker på at jeg har de kronene jeg har spart)

Jeg er så lei av at alle får det til å virke så lett. Jeg lever på et minimum i håp om å ha en bedre framtid. I håp om å en dag kunne eie en liten leilighet og å kunne betale ned på noe til meg selv og ikke rett i lommen på en utleier.

 Det er fortvilende at det på en måte ikke blir godt nok

TS

Anonymkode: 11ba4...7d7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, cppdude skrev:

Dersom du er seriøs om sparing, så bygger du opp en godt diversifisert (medium til lav-risiko) portefølje, og sikter etter 4%-5%. Eventuelt får andre til å gjøre det for deg, som selvfølgelig koster penger. Sier ikke at du skal sette alle pengene på indeksfond, men det finnes instrument som gir relativt sikker avkasting. 

Det beste er jo selvfølgelig å spare mest mulig. Vanskelig for noen, men det finnes ingen magiske løsninger, eller short cuts. Bolig er også noe du burde nedbetale, så fort som mulig :)

Hvordan skal jeg kunne planlegge noe slikt (som forøvrig ble veldig avansert for min del), når jeg ikke eier nåla i veggen annet enn en så smått voksende bsu-konto? Jeg eier ikke bolig. Jeg eier ingenting. Derfor gjør jeg alt jeg kan for å kunne kjøpe meg en, sånn at jeg på sikt kan begynne å spare til andre ting.

TS

Anonymkode: 11ba4...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, folk vet da vel ikke at du har dårlig økonomi? Maset om pensjonsparing er vel mer ment for folk med vanlig arbeidslønn.

Anonymkode: 1c937...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, ts! Jeg er student på min 2. bachelor. Fint å ha mye utdanning, men føler også jeg har surret bort hele 20-årene økonomisk med tanke på at jeg aldri har hatt fast jobb og god inntekt nå som det snakkes så mye om pensjonssparing. Jeg skjønner heller ikke helt hvordan jeg som student skal klare å spare til pensjon, når jeg allerede sparer alt jeg klarer på BSU og på bufferkonto. Og jeg blir stressa over at man må ha vært så-og så mange år i fast jobb for å ha rett til full pensjon, i tillegg til at man skal spare selv. Men samtidig tenker jeg at jeg ikke engang vet om jeg lever når jeg er pensjonist. Det er jo helt sinnsykt lenge til og man aner ikke hvordan Norge/verden er da. 

Jeg synes i allefall du gjør rett i å leve litt i nuet og nær fremtid, og skaffe deg bolig og jobb før du tenker på noe i så fjern fremtid som pensjon. :) Du skal klappe deg selv på skulderen som klarer å spare så mye på BSU til tross for liten inntekt! 

Anonymkode: ffc08...7f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men TS, folk vet da vel ikke at du har dårlig økonomi? Maset om pensjonsparing er vel mer ment for folk med vanlig arbeidslønn.

Anonymkode: 1c937...93f

Familien min vet at jeg har dårlig økonomi. De vet til og med hva inntekten min er.. og likevel mener de at jeg burde begynne å tenke pensjon... Blir helt kvalm og føler meg utilstrekkelig. Blir gående og tenke "burde jeg spare mer?" Hele tiden. Selv om jeg vet at jeg ikke kan knipe inn på flere punkter.. med mindre jeg vil bo i telt og klare meg uten luksus som mobiltelefon, toalettpapir og havregryn med vann....

TS

Anonymkode: 11ba4...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over, og som kanskje grafen illustrerer: Det er ikke noen krise om du begynner å spare 10 år senere. Ikke alle har økonomien til å begynne før de er 30, 35, 40. Du kan godt begynne å spare når du er 30, og fortsatt kunne spare, samt leve "behagelig" 

Fokus nr. 1 burde være å kjøpe bolig. Dette i seg selv kan du se på som spareprodukt i det lange løp. Siden renters rente fungerer eksponentielt, så vil de største økningene komme senere. Har du spart jevnt og trutt i 50 år, så vil rentene fra år 49 til 50 være større enn alle pengene du har spart fra år 0 til 10. Derfor oppfordrer man tidlig sparing. 

Men, som nevnt, så er det ingen krise. Spar i ditt eget tempo :) Jo eldre du blir, jo bedre økonomi vil du forhåpentligvis få, og bedre mulighet for sparing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU og kjøp av bolig er også en form for pensjonsparing. Når du når pensjonsalder er det stor sannsynlighet for at boligen er nedbetalt. Hvis problemet er at nærmeste familie stadig "maser" om at du må spare mer til tross for din lave inntekt er det bare ufint av dem.

Anonymkode: 9e6d1...62a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan si til de rundt deg at du sparer først og fremst til bolig og that's it. Jeg mener at folk ikke trenger å vite noe som helst om min økonomi eller hvordan jeg forvalter pengene mine. Slik jeg opplever det så er det regelrett frekt av folk å fortelle meg hva jeg burde gjøre med pengene mine. Inntekten min er det eneste jeg gidder å oppgi til andre folk når det er snakk om økonomi, utover det skal jeg selv velge om jeg vil sette av mer penger til pensjon, eller om jeg vil by meg selv på ferie, shopping, god mat eller annet.

Du er bare 26 år gammel! Du er så flink som sparer til BSU selv i en situasjon du er i akkurat nå.

Det er litt idiotisk å tenke på pensjon når man er i 20-årene, helt ærlig. Man må huske på å leve litt samtidig!!! Det er da man har mulighet til å gjøre det man vil og oppleve ting og tang uten forpliktelser som barn og evt partner. Det går an å begynne å tenke på pensjonsparing når man begynner å ha god nok råd til akkurat det, og det behøver ikke å være tilfellet før man er 30 år for den saks skyld.

Anonymkode: eabf5...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cppdude skrev:

Dersom du er seriøs om sparing, så bygger du opp en godt diversifisert (medium til lav-risiko) portefølje, og sikter etter 4%-5%. Eventuelt får andre til å gjøre det for deg, som selvfølgelig koster penger. Sier ikke at du skal sette alle pengene på indeksfond, men det finnes instrument som gir relativt sikker avkasting.

Jeg er drastisk mye mer seriøs når det gjelder sparing enn folk flest, men det har ikke noe å si hva man "sikter på" så lenge ikke det er realistisk. De aller fleste eksperter tror en avkastning på selv 3% for oljefondet er optimistisk framover, og det styres av mennesker som har mye mer kunnskap enn de som gir privatpersoner råd i banker og fond.

Anonymkode: e829e...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser heller på å fylle BSU'en til du har bedre råd, det er det viktigste. Ingen annen sparekonto eller invistering kan slå 24% risikofri avkastning. Etterhvert som du får råd begynner du å først å spare til en god buffer, så begynner du å spare i indeksfond til pensjonen. Det er den fornuftige rekkefølgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i samme situasjon, og er også 26 år. Jeg har aldri jobbet ettersom jeg ble syk som barn, og vil antagelig aldri kunne klare å jobbe. Synes noen ganger at det er litt vanskelig å tenke på at jeg skal leve hele resten av livet med like dårlig økonomi som jeg har nå. Kunne så inderlig gjerne ønske at situasjonen var anerledes. Har dessverre ingen gode råd til deg. Om det er noen trøst er du flinkere enn meg til å spare. 

Anonymkode: 83cfb...d37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonssparing er oppskrytt. Spesielt i velferdsstaten Norge. Hva er vitsen med å leve et kjipt liv med nudler til middag, null utenlandsturer, handle på Nille etc og generelt snu på hver krone som en kjip onkel skrue til du er 67 år. Og så dauer du noen få år etter du er blitt pensjonist. 

Kjenner en som snakket i minst 20 år om den fantastiske pensjonen han sparte til. Og at da skulle han virkelig nyyyte livet. Et knapt år etter han gikk av med pensjon så daua han.. Triste greier. 

Nei ts.. Lev livet mens du kan. Livet er kort. Dessuten er vi i Norge bortskjemte. Når du blir gammel og grå sørger staten for å ta seg av deg så du greier deg noenlunde. Du blir aldri satt på gata eller sulter ihjel. 

Anonymkode: 2f58b...090

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klikket på og lest noen av sakene du nevner? Omtrent samtlige saker om pensjon presiserer jo at sparing til pensjon også kan være å investere i bolig... Det er ikke slik at å sette penger i pensjonssparefond er det eneste som regnes som pensjonssparing. 

De fleste sakene er klar på at man bør spare til bolig og prioritere sparing i form av nedbetaling av lån når man er ung, og først begynne å sette av penger i fond og slikt når man har bolig i boks og har fått boliglånet ned på under 50% av boligens verdi. 

Så nei, det vil ikke være lurt eller anbefalt for deg å spare på annen måte enn det du gjør i dag. Det er ikke krise i det hele tatt. Det å spare på BSU mens du fremdeles er ung nok til å kunne det, er kjempelurt, med tanke på god rente og skattefradrag. 

Jeg sparte ved å spare til bolig, så kjøpe bolig, så betale ned boliglånet, og SÅ begynte jeg å sette penger inn i fond og slikt da jeg var 33. Jeg har spart/tjent noe helt vilt med penger på å eie framfor å leie. 

Anonymkode: ae713...acf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk skjønt hvor lite de får i pensjon,så hadde de begynt å spare når de var 18. 

Pensjoner har endret seg over tid. Folk får mindre. Og tror det blir verre.

Begynner du tidlig,så sett inn et lite beløp. Da har du mange pr og spare på

Anonymkode: 49e80...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...