Gå til innhold

Man snakker om fake news, men eksisterer egentlig sannhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at dette med fake news toucher innom filosofien. Er det mulig for oss mennesker å presentere pur sannhet, og hvordan ser en slik sannhet ut?

Pur sannhet må være ren objektivitet. I en nyhetsartikkel må det bety at man ikke kan komme med egne slutninger. Ofte ser man at media bruker egne overskrifter som "xxx raser over den nye politikken". Men å påstå at noen "raser" er bare en subjektiv tolkning og ikke fakta - med mindre vedkommende har har uttalt eksplisitt at "jeg raser over den nye politikken".

Jeg tenker at de fleste nyheter har en grad av fake news - noen mer enn andre. Unntak er informasjon i sin reneste form, som resultatlista etter et skirenn. 

Anonymkode: 598cb...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler at noen ganger kjenner jeg en skikkelig sannhet og den kjenner jeg rett i magen med et stort rungende JA, sånn er det. Det kan være en hunch eller en tanke eller en slags plutselig eureka.

Anonymkode: e8c2b...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette med fake news toucher innom filosofien. Er det mulig for oss mennesker å presentere pur sannhet, og hvordan ser en slik sannhet ut?

Pur sannhet må være ren objektivitet. I en nyhetsartikkel må det bety at man ikke kan komme med egne slutninger. Ofte ser man at media bruker egne overskrifter som "xxx raser over den nye politikken". Men å påstå at noen "raser" er bare en subjektiv tolkning og ikke fakta - med mindre vedkommende har har uttalt eksplisitt at "jeg raser over den nye politikken".

Jeg tenker at de fleste nyheter har en grad av fake news - noen mer enn andre. Unntak er informasjon i sin reneste form, som resultatlista etter et skirenn. 

Anonymkode: 598cb...9cc

Det er forskjell på fortolkninger og ulik vekting av fakta, og regelrette løgner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette med fake news toucher innom filosofien. Er det mulig for oss mennesker å presentere pur sannhet, og hvordan ser en slik sannhet ut?

Pur sannhet må være ren objektivitet. I en nyhetsartikkel må det bety at man ikke kan komme med egne slutninger. Ofte ser man at media bruker egne overskrifter som "xxx raser over den nye politikken". Men å påstå at noen "raser" er bare en subjektiv tolkning og ikke fakta - med mindre vedkommende har har uttalt eksplisitt at "jeg raser over den nye politikken".

Jeg tenker at de fleste nyheter har en grad av fake news - noen mer enn andre. Unntak er informasjon i sin reneste form, som resultatlista etter et skirenn. 

Anonymkode: 598cb...9cc

Media er som regel langt rødere enn hva de presenterer seg or å være. Så "media" er som regel NKPs versjon av ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, debatant skrev:

 Så "media" er som regel NKPs versjon av ting.

LOL.

Du får lese Dagen, da, vet du.

Anonymkode: dc587...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, jabx skrev:

Det er forskjell på fortolkninger og ulik vekting av fakta, og regelrette løgner.

Men kan ikke en fortolkning fort bli til en løgn? Likevel forstår jeg hva du mener, for det er helt klart forskjell på noe som er oppdiktet ut av ingenting kontra noe som er oppdiktet ut av bittelitt. Men ingen av delene representerer sannhet. 

Anonymkode: 598cb...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...