Gå til innhold

Samboerkontrakt + økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo - dette blir innlegg med diverse i, men takk til alle som leser alt :)

Jeg vil kjøpe meg inn i leiligheten hans, istedenfor å leie når vi endelig blir samboere. Jeg syns det var vanskelig å ta det opp med han og han reagerte ikke som jeg forventet. Han ville helst ikke prate om det....? Regner med å måtte ta opp lån for å kjøpe meg inn, ca 500k. Leiligheten er egentlig knøttliten, så vi har prata om å finne noe større. Lønner det seg å kjøpe seg inn, selv om vi kanskje bare bor der i 1-2 år? Jeg vil aldri betale leie, men at jeg heller overfører penger til en konto som vi kan bruke på huskjøp?

Hvordan gjør dere det med økonomi? Jeg tenker at vi lager to kontoer

- En kun for sparing/buffer, hvis vi skal kjøpe møbler eller 
- En for forbruk (m/ to kort) som skal gå til fellesutgifter, strøm, internett +++. Vi betaler 50/50 på alle utgifter.

 

Han har bil og jeg har bare sykkel :P så er det mest rettferdig at han betaler bilen ut av egen lomme? Eller skal jeg betale med på den? Bruker den sjeldent, litt på butikken eller sitter på hvis vi skal til svigers feks... 

Er dette noe vi burde ta med banken? Samboerkontrakter finner vi jo på nett, men er det noen som har "custom-made" sin egen? :opplyser:

 

Anonymkode: cbf0e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Riktig med felles konto for felles utgiftene. Når det gjelder bilen, så kan det hende du slipper å bidra hvis han ikke spør. Ellers virker 500 kr i mnd. som en grei sum for den bruken du skisserer.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spart på eget konto til fremtidig boligkjøp. Hva er vitsen med å kjøpe seg inn hvis kjæresten ikke ønsker/tillater det og dere skal uansett kjøpe om 1-2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke skal kjøpe deg inn bør du minst betale halve fellesutgiftene, samt strøm, internett/tv og alt annet slikt. At du skal bo der gratis og spare ek til boligkjøp blir urettferdig. 

Samboeren min flyttet inn til meg, og betalte halve felleskostnadene++, og så kjøpte vi felles bolig etter et drøyt år.

Anonymkode: e3b97...083

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan forvente å bo gratis hos noen! Du må da pent betale for deg! 
Deler av hans driftskostnader er et minimum! 

Du kan heller ikke forvente å bare få kjøpe deg inn i hans leilighet om han ikke er positiv! Prøv nå å bo litt sammen med mannen og se hvordan det fungerer. Spar alt du greier på egen konto (etter at du har betalt litt for deg) og vær klar til å bli med på å kjøpe den neste boligen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo - dette blir innlegg med diverse i, men takk til alle som leser alt :)

Jeg vil kjøpe meg inn i leiligheten hans, istedenfor å leie når vi endelig blir samboere. Jeg syns det var vanskelig å ta det opp med han og han reagerte ikke som jeg forventet. Han ville helst ikke prate om det....? Regner med å måtte ta opp lån for å kjøpe meg inn, ca 500k. Leiligheten er egentlig knøttliten, så vi har prata om å finne noe større. Lønner det seg å kjøpe seg inn, selv om vi kanskje bare bor der i 1-2 år? Jeg vil aldri betale leie, men at jeg heller overfører penger til en konto som vi kan bruke på huskjøp?

Hvordan gjør dere det med økonomi? Jeg tenker at vi lager to kontoer

- En kun for sparing/buffer, hvis vi skal kjøpe møbler eller 
- En for forbruk (m/ to kort) som skal gå til fellesutgifter, strøm, internett +++. Vi betaler 50/50 på alle utgifter.

 

Han har bil og jeg har bare sykkel :P så er det mest rettferdig at han betaler bilen ut av egen lomme? Eller skal jeg betale med på den? Bruker den sjeldent, litt på butikken eller sitter på hvis vi skal til svigers feks... 

Er dette noe vi burde ta med banken? Samboerkontrakter finner vi jo på nett, men er det noen som har "custom-made" sin egen? :opplyser:

 

Anonymkode: cbf0e...5e9

😤Golddigger?

Hvis han ikke er villig har ikke du rett til annet enn å

 Betale 50% av fellesutgifter og leie + så klart en liten liten huskeie. Vær glad du hvis du slipper unna med regninger og fellesutgifter.

Er så lei dette. Snur man på flisa er det aldri snakk om at mannen bor " gratis". Da skal man på hue og ravæ ut fort som mulig...

Anonymkode: abced...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo prøve å bo sammen en stund, før du kjøper deg inn. Det er en del kostnader knyttet til det å kjøpe seg inn, og da er det dumt om forholdet ryker fordi dere ikke passa til å bo sammen, ikke sant? Lit avhengig av hvor lenge dere har vært sammen, og hvor mye tid dere tilbringer i samme bolig i dag så bør dere i hvert fall vente 6-12 måneder før du kjøper deg inn.

Hvor mye leie du bør betale kommer an på hvordan du bor i dag. Leier du bare, og kan si opp, bør du betale en hyggelig leiesum, som både du og han sparer på. Har du derimot kjøpt egen bolig, som du må betale på, og styre med å leie ut, og som du vil selge for å kjøpe deg inn senere, holder det med din andel av fellesutgifter osv. Og er du i en situasjon hvor du i det hele tatt kan kjøpe deg inn, med egenkapital og huslån?

Anonymkode: af6e1...bc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig tema. Hvis han har eid boligen i noen år, så har han kanskje en gevinst i verdiøkningen om han selger. Skal du evt kjøpe deg inn til halvparten av antatt salgsverdi?

 

Det kan også selvfølgelig hende at han ser på boligen som en investering av pengene sine, noe de fleste gjør. En slags sparing for framtiden. Og hvis du kjøper deg inn, blir det litt som å tinge bort halve overskuddet, på lengre sikt.

 

Så har du alle disse "hva hvis". Hva hvis forholdet ryker, og han ikke har mulighet til å løse deg ut? Da må han selge.

 

Så det selvsagt utgangspunktet hans for hele greia. Har han arvet boligen sånn at han har et spesielt forhold til den? Pusser han opp, eller har tenkt til å gjøre det, altså legge egeninnsats i den, og tenker du da å bidra eller hvordan skal avkastningen evt deles? Har du selv tenkt til å gjøre noe sånt, eller har en far som er flink med hammern, og f eks bygger bad for dere, hvilke avtaler skal gjelde for slike ting?

 

Det er så masse å tenke igjennom vedr dette, at alfa & omega er i det minste å prate sammen i første omgang. Så får dere se om dere syns dere blir enige om disse tingene. Hvis dere ikke blir enige, kan du investere i en bolig selv, og evt leie den ut hvis dere skal bo sammen hos ham. Så kan du betale litt husleie til ham, etter hva dere blir enige om. Evt bo i din bolig og leie ut hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig syns jeg det er ryddig å oprette en egen konto, med eget kort, til innkjøp av mat - da dette er en stor utgiftspost. Bestem dere for en sum for månedlig matbudsjett, og sett inn halvparten hver. Så bruker dere det kortet når dere handler mat. Sånn sett kan man holde litt styr på matbudsjettet, samt holde det nede.

 

Hos oss gjør vi det i tillegg sånn, at hvis han betaler f eks internett og tlf, så betaler jeg tv og forsikring. Deler det sånn at det blir noenlunde likt. Her har han i tillegg en hobby som består i å ha veldig mange biler - da må han betale det selv. Akkurat som hvis jeg f eks begynner på gitarkurs eller skaffer meg hest - da må jeg betale det. Og løpende utgifter til bruksbilen, hvis det er en på deling, så deles det. Syns det er veldig ryddig på denne måten jeg, men alle er forskjellige så man må prate sammen, igjen, bli enige om noe dere begge syns er rettferdig deling.

 

Angående sparing til bolig, som du nevnte: Opprett hver deres konto, og spar egne penger på egen konto. Det blir mest ryddig i alle tilfeller. Så kan dere siden legge hver deres sparepenger i felles bolig, som hver sin egenkapital.

Endret av etnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...