Gå til innhold

Jeg tar alt så personlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig å jobbe med meg selv. Jeg Er problemet i forholdet.
Jeg har vært sammen med en mann ett par år, og jeg vil være med han framover. Han sier at han vil være med meg, ha barn med meg, hus osv. Han sier at han elsker meg. Men jeg klarer ikke å tro på det.

Problemet mitt er at jeg har begynt å ta alt så personlig. Jeg tar alt som en avvisning. Hvis han er lei seg og trekker seg unna, så føler jeg meg avvist. Hvis han heller vil være med venner eller andre så blir jeg også lei meg og føler at jeg ikke er viktig nok. Jeg Vet at jeg er helt på bærtur, og at man ikke kan tenke sånn - men jeg klarer ikke å la være. Jeg prøver alt jeg kan å slutte, og tenke rasjonelt, jeg oppmuntrer han også til å dra med venner for jeg vil at han skal ha det bra. Men jeg får det helt jævlig med meg selv når han faktisk "velger" andre framfor meg. Jeg klarer ikke å ha det gøy på egenhånd da, jeg sitter bare og tenker på han. Det er helt forjævlig, og jeg har ikke vært sånn tidligere.

Jeg tror det hele startet da jeg mistet noen personer som var ekstremt viktige for meg. De forsvant ut av livet mitt på forjævlige måter. Det har ført til at jeg er livredd for at andre også skal forsvinne. Og ettersom kjæresten min betyr så utrolig mye for meg. Så har jeg vel fått en slags angst for at han skal bli borte. At han skal finne ut at han har det bedre uten meg, eller at han mister følelsene, eller at han dør. Og jeg tar derfor alt som kan ligne på en avvisning som et forvarsel om at han er på vei bort.

Det er så grusomt slitsomt å ha det på denne måten, og jeg vet at det umulig kan være normalt. Jeg vet bare ikke hvordan jeg kan få det bedre med meg selv, så jeg ikke sitter og har det jævlig hver gang han er borte. Og at jeg ikke tar alt som en avvisning - for det er jo faktisk ikke det. Jeg hater hvordan jeg er i forhold til dette, jeg vil ikke være sånn.

Er det noen som har noen råd til meg?

Anonymkode: 1d572...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med ham om det, for da kan han forstå hvorfor du oppfører deg som du gjør, og han kjenner deg bedre enn oss og kan derfor gi deg bedre råd enn hva vi kan

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk hjelp. Terapeut, psykolog, etc. Det der er langt utover hva et vanlig menneske klarer å finne ut av selv, du kommer til å kjøre forholdet helt til grunne om du fortsetter sånn.

Anonymkode: 47b93...9b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsøk hjelp. Terapeut, psykolog, etc. Det der er langt utover hva et vanlig menneske klarer å finne ut av selv, du kommer til å kjøre forholdet helt til grunne om du fortsetter sånn.

Anonymkode: 47b93...9b2

Jeg har faktisk vurdert psykolog, men jeg føler at dette er "tulleproblemer" i forhold til andre som går til psykolog. og at jeg tar plassen til andre som trenger det mer enn meg. I tillegg til at jeg hater å gråte foran folk, og hadde sittet hele timen og prøvd å prøve å ta meg sammen.

Den tredje grunnen er vel at det er såpass lange ventelister? Og hvis jeg skal til en privat psykolog så koster det vel ekstremt mye? Må vel ta kontakt med legen og hvis jeg ikke skal til en privat, hvilket er noe jeg syntes er ekstremt flaut og ubehagelig...

TS.

Anonymkode: 1d572...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at du og han vil få det mye bedre med dere selv om du tør å åpne tårene og disse ordene opp for han, jeg hadde blitt så rørt til tårer at jeg ville tatt deg med overalt jeg dro å delt mine tanker til deg. Hvordan kan han vite det om du ikke sier det? Han får ikke vite av psykologen din.

Jeg ble ekstremt rørt her

Anonymkode: 15f05...406

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk vurdert psykolog, men jeg føler at dette er "tulleproblemer" i forhold til andre som går til psykolog. og at jeg tar plassen til andre som trenger det mer enn meg. I tillegg til at jeg hater å gråte foran folk, og hadde sittet hele timen og prøvd å prøve å ta meg sammen.

Den tredje grunnen er vel at det er såpass lange ventelister? Og hvis jeg skal til en privat psykolog så koster det vel ekstremt mye? Må vel ta kontakt med legen og hvis jeg ikke skal til en privat, hvilket er noe jeg syntes er ekstremt flaut og ubehagelig...

TS.

Anonymkode: 1d572...65e

Den første grunnen din er den største klassikeren blant de som virkelig trenger psykolog ;) Så vær du trygg på at du trenger det!

Snakk med fastlegen, si at du sliter med negative tanker om deg selv i forholdet og har behov for å snakke med noen og finne ut av det. Min erfaring er at de som har avtale med lege er de beste. Ja, det kan ta tid, men bare å hive seg rundt.

Mulig du kan dra på familievernkontoret eller privatpraktiserende psykolog så lenge. Har du muligheten økonomisk, så vil jeg si at det er verdt å forsøke å finne noen å snakke med så fort som mulig. Husk at dette skal være noen du trives å snakke med, du kan bytte om det ikke gir deg noe.

Men ikke bytt bare fordi du gråter :P you can do it!

Anonymkode: 47b93...9b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den første grunnen din er den største klassikeren blant de som virkelig trenger psykolog ;) Så vær du trygg på at du trenger det!

Snakk med fastlegen, si at du sliter med negative tanker om deg selv i forholdet og har behov for å snakke med noen og finne ut av det. Min erfaring er at de som har avtale med lege er de beste. Ja, det kan ta tid, men bare å hive seg rundt.

Mulig du kan dra på familievernkontoret eller privatpraktiserende psykolog så lenge. Har du muligheten økonomisk, så vil jeg si at det er verdt å forsøke å finne noen å snakke med så fort som mulig. Husk at dette skal være noen du trives å snakke med, du kan bytte om det ikke gir deg noe.

Men ikke bytt bare fordi du gråter :P you can do it!

Anonymkode: 47b93...9b2

 

Anonymkode: 15f05...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 15f05...406

Mennesklighet er jo tydeligvis ikke akseptert lenger.. 

Taper ts mannen på å åpne opp for han, så fortjener han ikke henne!

Anonymkode: 15f05...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mennesklighet er jo tydeligvis ikke akseptert lenger.. 

Taper ts mannen på å åpne opp for han, så fortjener han ikke henne!

Anonymkode: 15f05...406

Heh? Jeg har aldri sagt hun taper mannen på å åpne opp for han!

Jeg synes hun skal gjøre det også.

Men det hjelper ikke å åpne opp, hun må få hjelp til problemet sitt som handler om selvfølelse og sikkert endel ting i forhold til trygghet. Du ville vel aldri tenkt at hun skulle bare åpne opp til kjæresten dersom hun led av andre ting, som tannverk og infeksjon?

Anonymkode: 47b93...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 15f05...406

Er du beruset, forresten? Du fremstår som nokså påvirket.

Anonymkode: 47b93...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du beruset, forresten? Du fremstår som nokså påvirket.

Anonymkode: 47b93...9b2

Mennesklig er jo tydeligvis ikke akseptert

Anonymkode: 15f05...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heh? Jeg har aldri sagt hun taper mannen på å åpne opp for han!

Jeg synes hun skal gjøre det også.

Men det hjelper ikke å åpne opp, hun må få hjelp til problemet sitt som handler om selvfølelse og sikkert endel ting i forhold til trygghet. Du ville vel aldri tenkt at hun skulle bare åpne opp til kjæresten dersom hun led av andre ting, som tannverk og infeksjon?

Anonymkode: 47b93...9b2

Tannverk og infeksjon er fysisk, ikke psykisk. Mennesklig feil?

Anonymkode: 15f05...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mennesklig er jo tydeligvis ikke akseptert

Anonymkode: 15f05...406

Det er menneskelig å gråte. Det er sykelig å gråte hele tiden.

Jeg oppfatter deg som full/ruset, så jeg avslutter diskusjonen med deg.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tannverk og infeksjon er fysisk, ikke psykisk. Mennesklig feil?

Anonymkode: 15f05...406

De som ikke tar psyken på alvor ender fort nok med nebbet nedi flaska.

Anonymkode: 47b93...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er menneskelig å gråte. Det er sykelig å gråte hele tiden.

Jeg oppfatter deg som full/ruset, så jeg avslutter diskusjonen med deg.

De som ikke tar psyken på alvor ender fort nok med nebbet nedi flaska.

Anonymkode: 47b93...9b2

Herregud, du selv virker jo helt i overkant hissig og paranoid pga. en liten glipp og ellers noe tilsnakk. Går du på speed eller? Hiss deg ned.

Anonymkode: 4ade6...575

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Du må lære deg at ikke alt som dukker opp i hodet ditt danner et riktig bilde av virkeligheten.  For å gjøre dette må du faktisk være klar over at det skjer, når det skjer. På samme måte som alle uvaner får man ikke mulighet til å endre på dem med mindre man er klar over dem.  Uvanen din er faktisk at du reagerer med katastrofetenkning når typen gjør noe spesifikt. Psyken vår består stort sett av repeterende vaner/mønstere i mange ulike situasjoner vi møter hver dag.

Du har bygget opp et negativt mønster i forhold til typen din. Prosessen for å bryte dette mønsteret er å bryte det nok ganger i øyeblikket til det blir naturlig for deg. Erstatte en usunn vane med en sunn en. (Pretty basic) Du kan f.eks stoppe opp og tvinge deg selv til å få fokuset over på noen annet så du slipper katastroferefleksjonene som kommer i kjølevannet av denne ideen som dukket opp i hodet ditt. Dette kan være slitsomt i starten, men det blir enklere etterhvert. Dette er et ekstremt nyttig verktøy for folk flest. 

Det verste du kan gjøre er faktisk å åpne deg for mye til typen din om dette. Begynner han å tilpasse seg blir det ihvertfall vanskelig for deg å gjøre noe med problemet. Det kan også bli slitsomt for han i lengden.

 

Endret av Froning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger min knapp på å åpne deg opp for kjæresten din, snakke om det gjør det mindre farlig. Gå til privat-psykolog eller en DPS. 

Anonymkode: 4ade6...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er menneskelig å gråte. Det er sykelig å gråte hele tiden.

Jeg oppfatter deg som full/ruset, så jeg avslutter diskusjonen med deg.

De som ikke tar psyken på alvor ender fort nok med nebbet nedi flaska.

Anonymkode: 47b93...9b2

Ts er konkret i hva det handler om! Hun har tydeligvis tenkt igjennom å vært meget ærlig imot seg selv, før hun skrev her i dette galehuset! Hun er på vei ut skjønner du. Nei, det skjønner kansje ikke du.

Stå på ts jeg ønsker deg lykke til!

Ikke la idioti stå i veien! Idioter trenger seg selv å diskutere med. Men de må ha noen å få seg selv bekreftet på løgner!

Anonymkode: 15f05...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg var sånn i et forhold han hadde for noen år siden, det endte opp med brudd og psykolog til syvende og sist. Så etter min erfaring er dette noe du bør ta alvorlig, før det blir en selvoppfyllende profeti. http://www.webpsykologen.no/artikler/avvisning-redd-for-ensomhet/

Anonymkode: 4edd2...f3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kamerat av meg var sånn i et forhold han hadde for noen år siden, det endte opp med brudd og psykolog til syvende og sist. Så etter min erfaring er dette noe du bør ta alvorlig, før det blir en selvoppfyllende profeti. http://www.webpsykologen.no/artikler/avvisning-redd-for-ensomhet/

Anonymkode: 4edd2...f3e

Hva i alle dager snakker du om? En kamerat som har vært i ett forhold? Du snakker tydeligvis om en mann! Her er det motsatt! Det er stor forskjell! Så etter din erfaring med din kamerat, så er det ett selvoppfyllende profeti?

Snakk sant ifra hjertet! 

VÆR ETT MENNESKE

Anonymkode: 15f05...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...