Gå til innhold

Cellenånding og Fotosyntese


hanniz

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en prøve imrg i naturfag og på målarket vårt står det: Forklare fotosyntesen og celleånding hos planter og dyr. Er det noen som kan noe om det som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, hanniz skrev:

Jeg skal ha en prøve imrg i naturfag og på målarket vårt står det: Forklare fotosyntesen og celleånding hos planter og dyr. Er det noen som kan noe om det som kan hjelpe meg?

Har du ikke fått bøker å studere?

Celleånding er ihvertfall noe som foregår både hos planter og dyr. Den krever oksygen og druesukker/glukose. Fotosyntese foregår bare hos planter, og den prosessen lager druesukker eller glukose. Planter trenger med andre ord ikke spise for å få i seg karbohydrater, de lager dem.

Anonymkode: 85bc4...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celleånding og fotosyntese er to motsatte reaksjoner.

Fotosyntesen fanger energien i lyset, mens celleåndingen frigir den.

I fotosyntesen lagres energien i oksygen og glukose, når disse reagerer sammen dannes karbondioksid og vann, som igjen kan brukes av fotosyntesen.

Ellers anbefaler jeg ndla.no, der finner du mye bra, f.eks.:http://ndla.no/nb/node/3366?fag=7

 

Lykke til.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske godt og klart forklart i boka de. forstår du ikke det, er det svært lite vi kan gjøre her.. -.-

 

Du har fått bøker for å bruke de, btw :) 

Anonymkode: b21be...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.4.2017 den 5.13, AnonymBruker skrev:

Det står ganske godt og klart forklart i boka de. forstår du ikke det, er det svært lite vi kan gjøre her.. -.-

 

Du har fått bøker for å bruke de, btw :) 

Anonymkode: b21be...68a

Nei d gjør det ikke, hvis d hadde d så hadde jeg ikke spurt om hjelpe. Nå som du ikke vet hvilken bok jeg bruker heller så er det kanskje litt unødvendig at du påstår at det er godt og klart forklart i boka mi og at problemet er at jeg ikke skjønner d, btw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

4 timer siden, Atea skrev:

Anbefaler å lese om osmose.

Hvorfor det?

Anbefaler heller å lese om glykolyse, TCA-syklusen og oksydativ fosforylering i mitokondriene. Fotosyntese er etlitt annet kapittel, men siden ts' prøve var i mars, er det neppe så viktig å skrive her nå.....

Anonymkode: 6b12a...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

Anbefaler heller å lese om glykolyse, TCA-syklusen og oksydativ fosforylering i mitokondriene. Fotosyntese er etlitt annet kapittel, men siden ts' prøve var i mars, er det neppe så viktig å skrive her nå.....

Anonymkode: 6b12a...723

Hvorfor ikke? Det virker som om ts har mistet mye av pensumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atea skrev:

Hvorfor ikke? Det virker som om ts har mistet mye av pensumet.

Men hvorfor mener du at passiv diffusjon over semipermeable membraner gir noen forståelse av respirasjon og fotosyntese?

Anonymkode: 6b12a...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...