Gå til innhold

Er 125 i IQ bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok Mensa test i Bergen for ca 11 år siden. Da fikk jeg 130. Tok nylig en ny test (vanlig fysisk test i klasserom ) og da fikk jeg 147.)  Har vært gjennom noen skikkelig tøffe psykiske utfordringer i etterkant av den første testen ,og har faktisk fått en bedre hjerne . Har helt eidetisk hukommelse nå og studerer matte på uni nivå og skal forsøke å ta noen astrofysikk fag. Må sies at min bror har den skarpeste hjernen jeg kjenner, tok legeutdannelse og doktoravhandling samtidig og er nå overlege kirurg på et stort sykehus i Tyskland. I mange tilfeller er intellektuell kapasitet genetisk.  Din IQ er over gjennomsnittet  (forutsatt at dette var en standard og fysisk tilstedeværende test). Men som nevnt over ,er EQ kanskje like viktig som IQ. 😊

Anonymkode: e5e65...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en vanlig normalfordeling vil 68% av befolkningen befinne seg mellom 85 og 115 i IQ, altså et standardavvik over og under. Det er da ca 34 % som ligger mellom 100 og 115 og 34% mellom 85 og 100.  Mellom 115 og 130 vil ca 13% av befolkningen ligge, det samme gjelder mellom 70 og 85. De siste prosentene ligger enten veldig lavt eller veldig høyt.

Anonymkode: 2bdb9...daa

Tror du har misforstått litt. Når det gjelder intelligens, følger det ikke nødvendigvis en gauss-kurve...

Anonymkode: 051c6...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier du dette for du er usikker på deg selv? :) 

Anonymkode: c2d31...bcc

Hvem som er usikker på seg selv her kan vel diskuteres...

Anonymkode: 4d0fe...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har misforstått litt. Når det gjelder intelligens, følger det ikke nødvendigvis en gauss-kurve...

Anonymkode: 051c6...d4c

Tror ikke jeg har misforstått, men du har helt rett i at det ikke nødvendigvis følger kurven helt. Det gir likevel et  omtrentlig bilde av hvordan det vil fordele seg i befolkningen. Noen helt nederst, noen helt øverst, og de aller fleste av oss rundt midten. Om man skal svare på hvor bra 125 i IQ er sammenlignet med resten av befolkningen er gauss-kurven den enkleste måten å forklare det på. Og 125 ligger litt over gjennomsnittet, men ikke helt opp mot toppen. 

Anonymkode: 2bdb9...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Hvis det var mensas online IQ test var det ikke spesielt bra nei

Den her er litt bedre: http://illvit.no/mennesket/hjernen/iq-test/gratis-iq-test-illustrert-vitenskaps-iq-test-gratis-pa-norsk

125 der kan regne som godt over snittet

 

Hvorfor mener du det? Jeg fikk bedre resultat på illustrert vitenskap enn mensa.

Anonymkode: 3aa9c...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det? Jeg fikk bedre resultat på illustrert vitenskap enn mensa.

Anonymkode: 3aa9c...05d

Interessant

 

Jeg mener det fordi jeg fikk absurd høyt resultat på mensa, og jeg hører stadig folk skryter om hvor høyt de har fått der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2017 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt mange tester, og jeg får alltid 125. Det var en gang jeg fikk 131, men det var en useriøs amerikansk test jeg tok på gøy. På mensa sine tester har jeg fått 125. Jeg vet at det er "bra". Men kameraten min har 128 og broderen har godt over 130, og så er det jeg da som alltid får 125.

Jeg var ikke flinkest på skolen, så jeg er vant til å føle at jeg ikke er best, men jeg føler meg skuffet. Lavest karakter, lavest IQ, jeg er aldri best. Jeg vet at 125 ikke er dårlig, men når de jeg henger med alltid er bedre føles det som en skuffelse. :sukk: 

Anonymkode: c2d31...bcc

Du spør om det er et bra resultat, men sier at du vet at det er et bra resultat. Spørsmålet ditt blir litt absurd fordi at du stiller et spørsmål som du allerede vet svaret på. Til uthevet: Det handler jo ikke om å være best, men å være fornøyd med eget resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det dummeste jeg hører er når folk tar opp iq- scoren sin. Hva er det liksom? De som virkelig er smarte nevner ikke dette med et ord. De vet de er smarte og trenger ikke søke bekreftelse på det ved å fortelle andre de er smarte. TS vet at 125 er en bra score,men alikevel.....Folk som må proklamere at de har høy IQ er ofte sosialt akward og lurer hele tiden på om de egentlig hadde jævlig flaks på testen eller om de virkelig har en IQ over gjennomsnittet.

Anonymkode: 4d0fe...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Sliter litt med å stole på mensa sin test. Alle jeg kjenner (som har tatt den) har visstnok scoret fra 130 og oppover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ på 125 er over snittet. Ville dog ikke satt min lit til internett- tester, uansett om de er fra MENSAs nettside.  

Tallet du scorer på en IQ -test betyr ikke alt, intelligens kommer frem på flere måter enn ren IQ. Det er en temmelig utdatert metode for å måle intelligens og hvor smart du er.

For hva er vel "smart?" Jeg vil si det er en kombinasjon av IQ, EQ/emosjonell intelligens, gener, oppvekst/ miljø,personlige egenskaper m.m. ikke heng deg opp i tall på nettbaserte tester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2017 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt mange tester, og jeg får alltid 125. Det var en gang jeg fikk 131, men det var en useriøs amerikansk test jeg tok på gøy. På mensa sine tester har jeg fått 125. Jeg vet at det er "bra". Men kameraten min har 128 og broderen har godt over 130, og så er det jeg da som alltid får 125.

Jeg var ikke flinkest på skolen, så jeg er vant til å føle at jeg ikke er best, men jeg føler meg skuffet. Lavest karakter, lavest IQ, jeg er aldri best. Jeg vet at 125 ikke er dårlig, men når de jeg henger med alltid er bedre føles det som en skuffelse. :sukk:  

Anonymkode: c2d31...bcc

Jeg fikk over 100 på mensatesten etter å ha gjettet halvparten av svarene.  Ikke ta netttester seriøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger folk å være spydige?? Hvis man synes spørsmålet er dumt/ teit, så går det faktisk an å scrolle forbi :)

Du har nok en gjennomsnittlig IQ vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Froning
6 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Hvis det var mensas online IQ test var det ikke spesielt bra nei

Hva mener du?:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en IQ på 125 er du flinkere til å svare på akkurat denne typen spørsmål enn 95.2% av befolkningen. D.v.s. en av tyve er flinkere enn deg. For å bli medlem av Mensa trenger du 131.

Anonymkode: 9d45a...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Froning skrev:

Hva mener du?:bond:

Mener at jeg har Ikke så stor tro på den testen. Ser ut som det går inflasjon i IQ scoren der. Dessuten måler den bare noen veldig spesifikke ting sist jeg sjekket som endel er god på men som jeg mener ikke dekker alle faktorene i IQ. Så ikke ta det for hardt om du fikk under 125

Ikke tror jeg høyere enn 100 på den testen betyr at man faktisk er smartere enn gjennomsnittet heller. Bare se på Linni, hun forstår ikke forskjellen mellom å liksom være smartere enn 68% av befolkningen og å være 68% smartere enn gjennomsittet av den norske befolkningen http://www.vg.no/sport/sjakk/linni-meister-slaar-i-bordet-med-iq-resultater/a/10139899/ (men i tekstreferatet er det rettet på)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Froning
Akkurat nå, Sykkelkopp skrev:

Så ikke ta det for hardt om du fikk under 125

Så bra! Da er det håp for meg og :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt testene på internett? Husk at på internett må man generelt trekke fra 30 IQ-poeng for å finne den reelle verdien du ville fått på en skikkelig test, utført på en skikkelig måte. Og det lander deg i så fall ganske så nøyaktig på 95, som er litt under snittet. Men som sagt, det kommer an på om du har tatt testene på internett eller ikke.

Anonymkode: 339cc...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt testene på internett? Husk at på internett må man generelt trekke fra 30 IQ-poeng for å finne den reelle verdien du ville fått på en skikkelig test, utført på en skikkelig måte. Og det lander deg i så fall ganske så nøyaktig på 95, som er litt under snittet. Men som sagt, det kommer an på om du har tatt testene på internett eller ikke.

Anonymkode: 339cc...eea

Haha. Tror du blander litt. Mener du slike søppeltester på internett? De burde man ikke ta. Når det gjelder mensatesten vil du nok ikke score TRETTI poeng bedre, selv om du kan sikkert score en 10 poeng bedre eller så. Men det er ikke nødvendigvis slik heller

Anonymkode: 0efaa...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...