Gå til innhold

Hvis hun blir sammen med en vestlig er hun forelsket, blir hun sammen med en fra lenger "nede" er hun naiv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg har rett her? Men jeg har inntrykk av at det er slik folk ser på det? Har aldri hørt noen si "ikke la deg sjarmere av han norske/svenske der". Så blir man forelsket i en nordmann, skandinavisk eller amerikaner så er man forelsket, men forelsker man seg i en spaniol, italiener, greker eller tyrker er man naiv og dum og fortjener å bli utro mot og banket? 

Problemet mitt her er at jeg klarte å treffe på en fra et av de sistnevnte landene. Og føler ikke jeg kan snakke med NOEN om det fordi jeg vil bli sett på som naiv. Var ikke på noe feriested hvor vedkommende jobbet som bartender o.l.

Vi har kontakt på face og insta. Men føler at hvis jeg går videre, så vil alle bare si bak min rygg "hun fikk dratt en utlending til, til landet vårt ja". "naive kvinnfolk som tror at han elsker henne".  

Er det slik det blir sett på? 

Anonymkode: 872f4...bb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på personen, men det er min mening.

Noen av dem mener at dem kan takke seg selv hvis ei norsk jente blir sammen en spanjol f.eks hvorav personen er sånn du beskriver, men hvis en norsk gutt blir det, da er han bare super heldig, har virkelig fått seg fin dame, ting blir bare mer og mer eksotisk, maten blir bedre og bedre, og det er ikke grenser for hvor fantastisk det egentlig er/var. :klaske: 

Det er ikke likestilling i allefall. ;) 

Anonymkode: 6ec9d...126

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italia, Spania og Hellas er vestlige. Ingen derfra trenger norske kvinner til noe. Blir du sammen med en fra et av disse landene er det forelskelse. 

Blir du sammen med en fra Tyrkia er det verre. Her vil det trolig komme frem at du har hatt en vanskelig barndom med et fraværende eller dårlig forhold til din far. 

Folk flest er ikke redd for at han ikke er forelsket i deg, eller du i han, men at han skal skade deg. Ta det heller som velmenende bekymring, og vis heller at de tar feil når de blir kjent med han. 

Prøv å forstå venninne dine som har fått servert altfor mange historier om menn fra disse kantene som er gode i starten, men etter en tid begynner kontrollen og mishandlingen. Og til slutt stikker han av med datteren deres til hjemlandet og gifter henne bort når hun er 13 i et giftemål som minner mest om en handel.

 

Anonymkode: 5ada1...9ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde virkelig hatt mye å hente på å lære deg hva "vestlig" betyr i en slik sammenheng, og ikke minst kutte ut uttrykk som "der nede". Om det var meningen at vi skulle klare oss uten almennkunnskap, kunne de like gjerne ha giftet oss bort som barn :( 

Anonymkode: 3a25e...5ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Italia, Spania og Hellas er vestlige. Ingen derfra trenger norske kvinner til noe. Blir du sammen med en fra et av disse landene er det forelskelse. 

Blir du sammen med en fra Tyrkia er det verre. Her vil det trolig komme frem at du har hatt en vanskelig barndom med et fraværende eller dårlig forhold til din far. 

Folk flest er ikke redd for at han ikke er forelsket i deg, eller du i han, men at han skal skade deg. Ta det heller som velmenende bekymring, og vis heller at de tar feil når de blir kjent med han. 

Prøv å forstå venninne dine som har fått servert altfor mange historier om menn fra disse kantene som er gode i starten, men etter en tid begynner kontrollen og mishandlingen. Og til slutt stikker han av med datteren deres til hjemlandet og gifter henne bort når hun er 13 i et giftemål som minner mest om en handel.

 

Anonymkode: 5ada1...9ce

Hva har det med forhold til far å gjøre?  Dessuten har jeg ei bekjent som har vært sammen med sin tyrker i 3 år ca, og de er forlovet også. Tror da det forholdet går greit. 

Anonymkode: 872f4...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med forhold til far å gjøre?  Dessuten har jeg ei bekjent som har vært sammen med sin tyrker i 3 år ca, og de er forlovet også. Tror da det forholdet går greit. 

Anonymkode: 872f4...bb3

Mangel på en autoritær mannsfigur i barndommen -> tenner på autoritære kontroll-freaker i voksen alder. Det er nokså klassisk.

Anonymkode: 8e196...dd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mangel på en autoritær mannsfigur i barndommen -> tenner på autoritære kontroll-freaker i voksen alder. Det er nokså klassisk.

Anonymkode: 8e196...dd4

Det er det. Men er det tyrkernes feil, eller er det vår?

Anonymkode: 3a25e...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det. Men er det tyrkernes feil, eller er det vår?

Anonymkode: 3a25e...5ff

Det har jeg ingen formening om. Jeg svarte bare den som lurte på hva valg av partner har med forholdet til far å gjøre.

Anonymkode: 8e196...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ekteskap med en marokkanske mann ser jeg på jenter som "importerer" menn som naive ja. Herregud så glad jeg har vært for at min mann var ferdig- importert, allerede med papirer i Norge, for etter alle de historiene jeg har sett og hørt ville jeg ALDRI trodd på en mann som ikke allerede bodde i Europa. Det er et slikt kynisk spill, og jeg har ikke møtt EN mann som hadde kjæreste i Europa eller Amerika som faktisk hadde annet enn papirer som mål. Og jammen har jeg truffet mange,  og jammen var de "seriøse " og kjærlige mot "den utvalgte" - og familien deres var det også,  i håp om at sønnen skulle få papirer og økonomisk sikkerhet- men det europeiske /amerikanske jenter ikke forstår er at fornuftekteskap ikke er uvanlig i disse kulturene. Og det er det dette blir sett som. Mennene "investerer" mye, og er så kjærlige som det forventes, og familien tenker "Ja det kan jo hende at det utvikles til ekte kjærlighet! Og om det ikke går får han i det minste en god mulighet i Europa /Amerika, og kan finne en god kone senere!" 

Naivt, ja! Med den innsikt jeg temmelig ufrivillig har fått tenker jeg "Stakkars damer!" 

 

Anonymkode: 6fdca...59f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å slite i livet hvis du skal bry deg om hva andre sier bak ryggen din. Stå for valgene dine. Skal du leve under andres nåde kan du like så godt gi opp nå. Er du forelska så snakker du med venninnene dine. Råtne mannfolk finnes i alle farger. Stol på din egen magefølelse og gjør som du vil.

Anonymkode: 0c316...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å slite i livet hvis du skal bry deg om hva andre sier bak ryggen din. Stå for valgene dine. Skal du leve under andres nåde kan du like så godt gi opp nå. Er du forelska så snakker du med venninnene dine. Råtne mannfolk finnes i alle farger. Stol på din egen magefølelse og gjør som du vil.

Anonymkode: 0c316...20f

Takk. Magefølelsen sier at han er en grei fyr. Men jeg er likevel redd for at han bare ønsker seg til norge, det kan jo være et jævla bra skuespill. Er jo så mange som skriver her inne at det er det. 

Mamma ble sur og sa jeg burde finne meg en norsk. Vel..de norske jeg har møtt er for opptatt av status og fasade. Det er så kjedelig og turnoff! Jeg blir forelsket i den jeg blir forelsket i.. Jeg blir så sint på disse kultur og landegreiene. Herregud for noen skapninger vi me er liksom. Vi er samme art, men gjør oss til forskjellig art pga livssyn og landegrenser. 

Men mamma har vært innenfor norge de siste 20 årene. Hun bor på bygda på toppen av det hele. Ingenting i verden er slik som hun sier..

 

Anonymkode: 872f4...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2017 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Takk. Magefølelsen sier at han er en grei fyr. Men jeg er likevel redd for at han bare ønsker seg til norge, det kan jo være et jævla bra skuespill. Er jo så mange som skriver her inne at det er det. 

Mamma ble sur og sa jeg burde finne meg en norsk. Vel..de norske jeg har møtt er for opptatt av status og fasade. Det er så kjedelig og turnoff! Jeg blir forelsket i den jeg blir forelsket i.. Jeg blir så sint på disse kultur og landegreiene. Herregud for noen skapninger vi me er liksom. Vi er samme art, men gjør oss til forskjellig art pga livssyn og landegrenser. 

Men mamma har vært innenfor norge de siste 20 årene. Hun bor på bygda på toppen av det hele. Ingenting i verden er slik som hun sier..

 

Anonymkode: 872f4...bb3

Det er et stort sprang mellom å være totalt avvisende til alle mennesker fra andre kulturer til å være så naiv som du gir uttrykk for å være her. 

Ja vi er samme art, men det betyr ikke at "disse kultur og landegreiene" ikke har noe å si. At man har ulik kulturbakgrunn er en utfordring, og går man inn i et slikt forhold er det en forutsetning at man er klar over at det vil gi utfordringer, og at man er innstilt på å jobbe med disse utfordringene kontinuerlig. For jo, vi er forskjellige! 

De kulturutfordringene man leser om ofte er som regel ikke de verste utfordringene man får. Det er en langt større utfordring at mennesker fra andre kulturer har en helt annen relasjon til nær familie og slekt. Ja til og med til naboer. En veldig stor utfordring er at mange fra andre kulturer har drømt lenge om å søke lykken i Europa, men rett og slett mistrives og føler seg ensomme i vår livsstil, og i relasjonene slik de er her hos oss. Drømmen de hadde brister med et brak, og ulykkelige mennesker som mistrives blir ikke den beste utgaven av seg selv! 

Jeg kunne skrevet mye annet også, men er du forelsket vil du antagelig likevel ikke ta det til deg. Dersom du har truffet ham via nettet bør du imidlertid tenke over hvorfor han i utgangspunktet søkte etter kvinner på nettet, utenfor eget land. Det er antagelig svært mange vakre kvinner i hans eget land, så hvorfor gå inn for kontakt med en kvinne i Norge? Hvis magefølelsen din om at han er en fin fyr som ikke har baktanker er rett, hvordan forklarer du det da? Ikke for å være slem, men det er 99.9% sjanse for at det er et jævla bra skuespill. Og at moren din ikke er så dum, selv om hun altså bor på bygda. 

Anonymkode: 6fdca...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et stort sprang mellom å være totalt avvisende til alle mennesker fra andre kulturer til å være så naiv som du gir uttrykk for å være her. 

Anonymkode: 6fdca...59f

Amen!

Ts, du har VIRKELIG litt å sette deg inn i når det gjelder kultur, politikk og språk. Du fremstår som LANGT MER naiv enn moren din, som om du nettopp har snublet deg såvidt gjennom ungdomsskolen og knapt nok det. Det er den typen mennesker som havner med skjegget i postkassen, fordi de tror de vet bedre enn andre, enda de vet ingenting. Er det det du ønsker deg for livet ditt?

Anonymkode: 3a25e...5ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts: traff han ikke på nett. Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å gå videre. Men følelsene for han er litt vonde. Siden de bare kom, og det var han som tok initiativ. Og det irriterer meg grønn.. At sannheten ofte er den man ikke vil. Hvorfor skal livet bare servere dødskjedelige situasjoner hele tiden?  Og så er jeg litt misunnelig på en norsk bekjent av meg, for at hun turte å satse. Og de har et fint forhold. 

Anonymkode: 872f4...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i å treffe noen fra det såkalte «utlandet», men det er greit å være obs på røde flagg som kan indikere at vedkommende er annerledes enn han/hun gir uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎03‎.‎2017 den 19.02, AnonymBruker skrev:

Det er det. Men er det tyrkernes feil, eller er det vår?

Anonymkode: 3a25e...5ff

Det du kan risikere med en tyrker, er at han gifter seg med deg pga ønske om norsk statsborgerskap.

Anonymkode: 1ab43...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎28‎.‎03‎.‎2017 den 19.47, AnonymBruker skrev:

Etter ekteskap med en marokkanske mann ser jeg på jenter som "importerer" menn som naive ja. Herregud så glad jeg har vært for at min mann var ferdig- importert, allerede med papirer i Norge, for etter alle de historiene jeg har sett og hørt ville jeg ALDRI trodd på en mann som ikke allerede bodde i Europa. Det er et slikt kynisk spill, og jeg har ikke møtt EN mann som hadde kjæreste i Europa eller Amerika som faktisk hadde annet enn papirer som mål. Og jammen har jeg truffet mange,  og jammen var de "seriøse " og kjærlige mot "den utvalgte" - og familien deres var det også,  i håp om at sønnen skulle få papirer og økonomisk sikkerhet- men det europeiske /amerikanske jenter ikke forstår er at fornuftekteskap ikke er uvanlig i disse kulturene. Og det er det dette blir sett som. Mennene "investerer" mye, og er så kjærlige som det forventes, og familien tenker "Ja det kan jo hende at det utvikles til ekte kjærlighet! Og om det ikke går får han i det minste en god mulighet i Europa /Amerika, og kan finne en god kone senere!" 

Naivt, ja! Med den innsikt jeg temmelig ufrivillig har fått tenker jeg "Stakkars damer!" 

 

Anonymkode: 6fdca...59f

Jeg har en venninne som nettopp gikk i den fellen, han var ekstremt kjærlig, og skilsmisse var et absolutt no-no for ham. Da det norske statsborgerskapet var i boks forsvant det meste av kjærligheten og separasjon var plutselig en god ide.

Anonymkode: 1ab43...017

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting, er å bli sammen med en utenlandsk mann, som bor i Norge, og er norsk statsborger. Noe annet er å importere en hit. Det har mye med kulturforskjeller å gjøre, og man kan aldri vite, om han bare vil ha opphold, eller virkelig elsker deg.

Jeg har selv vært sammen med en fra Iran, men han kom hit som 2 åring. Så han var like norsk som meg, og jeg var hjertelig velkommen hjem til hans familie, han kunne velge partner selv, og de var veldig støttende. Både han og søsteren hans, er i dag gift med nordmenn.

Jeg har flere venninner, som har vært på ferie i Tyrkia, Marokko og Tunisia, og forelsket seg. Noen har hatt forhold med de i flere år, men grunnet kulturforskjeller, aldri turt å ta steget å gifte seg. Noen av de giftet seg, og fikk mannen hit. Ingen av de er sammen med mannen i dag, ene banket henne grovt, og hun måtte flytte langt unna. Resten hadde ikke slemme menn, men de stakk alle, da de hadde fått oppholdstillatelse. Selvfølgelig finnes det noen, som klarer seg, og holder sammen. Men det gjelder ikke flertallet. Så jeg hadde aldri satset på det.

Anonymkode: ff6f1...3d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som nettopp gikk i den fellen, han var ekstremt kjærlig, og skilsmisse var et absolutt no-no for ham. Da det norske statsborgerskapet var i boks forsvant det meste av kjærligheten og separasjon var plutselig en god ide.

Anonymkode: 1ab43...017

Ja det er dette jeg har sett igjen og igjen, og jeg har også fått se "den andre siden" av dette. Der disse mennene og familiene diskuterer at 3- 4 år ikke er så lang tid å ofre på økonomisk sikkerhet (altså papirer i Europa/Amerika), og der menn gir hverandre råd om hva man bør tenke på for å orke å ha sex med og være kjærlig mot en kvinne de egentlig ikke liker engang. Eventuelt at de ertet hverandre og fleipet med hva de måtte tenke på for å få det til, samt gratulerte hverandre når de hadde holdt ut lenge nok til at papirene var i boks. Da satt historiene om hva de hadde måtte utholde løst! Fettvalker, kroppslukt, gammelånde... det var ikke i flatterende ordlag kvinnene ble beskrevet! 

Min mann anser oss som såpass utenfor denne situasjonen (siden han hadde papirer da vi møtte hverandre, og kone nr 2 kan man derfor velge av kjærlighet) at han aldri har skjult noe av dette for meg, og han har heller ikke skjult at hans første ekteskap (som førte til at han fikk papirer) var i denne kategorien. Et "fornuftekteskap".

"Hvordan kunne du klare å late som du elsket noen?" spurte jeg. Nei, det var ikke så vanskelig, sa han. Menn vet jo hva kvinner ønsker menn skal si til dem og gjøre, og uten følelser ble det nesten enda lettere å være "korrekt". Og så måtte man av og til late som man var sjalu og slikt, for ellers ville kvinnen reagere. 

Han synes han hadde vært heldig, for kvinnen var ikke veldig gammel, eller veldig tykk eller stygg, men han har forståelse for dem som velger å gifte seg med slike kvinner også. Man gjør det man må gjøre, for seg selv og familien. Det er jo bare for noen få år! Det er holdningen, og jeg synes det er rått ovenfor kvinnene som faktisk investerer ekte følelser og drømmer om fremtiden. 

Anonymkode: 6fdca...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28. mars 2017 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på personen, men det er min mening.

Noen av dem mener at dem kan takke seg selv hvis ei norsk jente blir sammen en spanjol f.eks hvorav personen er sånn du beskriver, men hvis en norsk gutt blir det, da er han bare super heldig, har virkelig fått seg fin dame, ting blir bare mer og mer eksotisk, maten blir bedre og bedre, og det er ikke grenser for hvor fantastisk det egentlig er/var. :klaske: 

Det er ikke likestilling i allefall. ;) 

Anonymkode: 6ec9d...126

Det er en vesentlig forskjell på gutter og jenter vis a vis utlendinger, og da særlig muslimer. Det har med eiendomsretten til seg selv  og sine barn å gjøre. Muslimsk så er det mannen som eier barna. Det er skummelt å gå inn i forhold med ubalansert maktfordeling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...