Gå til innhold

Venninne som vil ha fin jobb og bra lønn uten å gjøre noe for det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er bare litt frustrert og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til venninne min. Hun er 25 år, og jobber i et typisk kvinneyrke med lav lønn og ensidige arbeidsoppgaver med lite ansvar. Hun har fagbrev i dette yrket. 

Hver gang jeg møter henne så er hun så lei over å tjene så lite og er så lei sin egen jobb. Jeg har de siste 3 årene foreslått en rekke utdannelser hun kan ta og virkelig forsøkt å hjelpe henne. Men hun vil ikke ikke studere. Hun vil bli rik, jobbe lite og ha en kul jobb. 

For meg som har snart gått 18 år på skole og har snart en master som ingeniør føles det litt "frekt" at hun tror det å ha en god jobb, få bra lønn og oppnå en karriere er gratis og noe som kommer seilende på et sølvfat. Jeg har slitt som f de siste 5 årene, og jeg kommer til å havne i en rekke fine jobber og tjene dobbelt så mye som henne. Jeg tror ikke hun vil føle ting annerledes når jeg starter i min jobb. At hun er så misfornøyd med sitt eget valg er slitsomt å forholde seg til når hun ikke ønsker å gjøre noe med det. 

 

Har dere noen råd til meg og venninnen min?

ps: Har sagt det rett ut at hun har et valg og kan studere masse som gir henne en bedre jobb med bedre lønn. Ikke minst starte opp for seg selv. 

 

 

Anonymkode: 27406...a4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ignorer henne. Det er hennes ansvar å ta seg høyere eller spesialisert utdanning dersom hun ønsker høyere lønn.
Dersom situasjonen blir verre når du får deg relevant jobb så får du nesten kutte henne ut. Lite som er verre en misunnelige, ignorante og late mennesker :) 

(nå var jeg litt brutal huff)

Anonymkode: 0ef48...ce5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er bare litt frustrert og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til venninne min. Hun er 25 år, og jobber i et typisk kvinneyrke med lav lønn og ensidige arbeidsoppgaver med lite ansvar. Hun har fagbrev i dette yrket. 

Hver gang jeg møter henne så er hun så lei over å tjene så lite og er så lei sin egen jobb. Jeg har de siste 3 årene foreslått en rekke utdannelser hun kan ta og virkelig forsøkt å hjelpe henne. Men hun vil ikke ikke studere. Hun vil bli rik, jobbe lite og ha en kul jobb. 

For meg som har snart gått 18 år på skole og har snart en master som ingeniør føles det litt "frekt" at hun tror det å ha en god jobb, få bra lønn og oppnå en karriere er gratis og noe som kommer seilende på et sølvfat. Jeg har slitt som f de siste 5 årene, og jeg kommer til å havne i en rekke fine jobber og tjene dobbelt så mye som henne. Jeg tror ikke hun vil føle ting annerledes når jeg starter i min jobb. At hun er så misfornøyd med sitt eget valg er slitsomt å forholde seg til når hun ikke ønsker å gjøre noe med det. 

 

Har dere noen råd til meg og venninnen min?

ps: Har sagt det rett ut at hun har et valg og kan studere masse som gir henne en bedre jobb med bedre lønn. Ikke minst starte opp for seg selv. 

 

 

Anonymkode: 27406...a4c

Jeg lurer på hva spesifikt en "fin" jobb egentlig er? 

Når det gjelder din venninne så må hun lære seg å være realistisk. Det er jo bare fortelle henne nøyaktig det samme hver gang hun maser: " så gjør noe med det da" - "den som vil får til" eller kanskje: "hvordan har du tenkt å løse det?"... osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er bare litt frustrert og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til venninne min. Hun er 25 år, og jobber i et typisk kvinneyrke med lav lønn og ensidige arbeidsoppgaver med lite ansvar. Hun har fagbrev i dette yrket. 

Hver gang jeg møter henne så er hun så lei over å tjene så lite og er så lei sin egen jobb. Jeg har de siste 3 årene foreslått en rekke utdannelser hun kan ta og virkelig forsøkt å hjelpe henne. Men hun vil ikke ikke studere. Hun vil bli rik, jobbe lite og ha en kul jobb. 

For meg som har snart gått 18 år på skole og har snart en master som ingeniør føles det litt "frekt" at hun tror det å ha en god jobb, få bra lønn og oppnå en karriere er gratis og noe som kommer seilende på et sølvfat. Jeg har slitt som f de siste 5 årene, og jeg kommer til å havne i en rekke fine jobber og tjene dobbelt så mye som henne. Jeg tror ikke hun vil føle ting annerledes når jeg starter i min jobb. At hun er så misfornøyd med sitt eget valg er slitsomt å forholde seg til når hun ikke ønsker å gjøre noe med det. 

 

Har dere noen råd til meg og venninnen min?

ps: Har sagt det rett ut at hun har et valg og kan studere masse som gir henne en bedre jobb med bedre lønn. Ikke minst starte opp for seg selv. 

 

 

Anonymkode: 27406...a4c

Går fint an å ha god jobb og god lønn uten utdannelse. Man må bare kjenne noen, starte opp noe selv, samt ha litt flaks.

Selv har jeg kun 9 årig skole, tjener 2 mill og jobber ca 4 mnd i året.

Hadde aldri orket noe kostbart utdanningsopplegg som i tillegg er dødskjedelig, all den tid man ikke tjener noe særlig under forløpet.

Men dette er ikke for alle, da.

Anonymkode: 84a54...7d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puttee

Dette er det verste jeg vet! Trives man ikke - gjør man noe med det! Så enkelt og så vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du bare at ja, ja, sånn er det, og så begynner du å snakke om noe annet.

Anonymkode: ecf3e...f58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, puttee skrev:

Dette er det verste jeg vet! Trives man ikke - gjør man noe med det! Så enkelt og så vanskelig. 

Enig. Man må ta ansvar for egen lykke innimellom 🙄

Jeg har selv en venninne som er i et typisk lavtlønnsyrke og hun klager over jobben sin omtrent hver eneste gang vi treffes. Men gjøre noe med det? Nei DET vil hun ikke. Vet du hva, da kan du faktisk ha det så godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun er som 80% av nordmenn altså... Ja, det gjelder faktisk blant de med høyere utdanning også. Om man tror man har jobbet mye under studiet for å klare seg bra i jobb på et tungt studie så skal jeg love at man får en hard lekse i arbeidslivet. Tok også en tyngre realfaglig utdanning, og selv om det var en del slit under studiet kan det ikke sammenlignes med jobb. For å gjøre det bra er det opp til 16 timers arbeidsdager, opptil 7 dager i uka, ingen ferier i praksis og ikke tid til annet enn litt trening, spising soving. 

Frister fortsatt å ofre for å få gode jobber etterhvert? Tenk etter hva dere velger ;) I dagens arbeidsliv krever det enormt med oppofrelse for å komme noen vei, med tanke på hard konkurranse som i mange bransjer også er internasjonal. 

Anonymkode: 02d69...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

"Jeg skjønner at du er misfornøyd og vil komme deg videre, men nå synes jeg det blir mye klaging og lite action. Jeg blir sliten og lei av å lytte til problemene dine og gi råd du bare ignorerer. Du må sette i gang og gjøre noe for å få en forandring eller bestemme deg for å godta tilværelsen som den er".  

Det bør være lov å si fra når venner syter og klager men gjør lite for å komme seg ut av elendigheten, synes jeg. Noen kan nok bli sinte eller fornærma, men det er kanskje akkurat det som må til for å få dem i gang. Jeg har selv opplevd å få til mer enn jeg trodde jeg kunne bare fordi noen ikke hadde tro på meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke noe å bry seg om. Hvorfor gidder du? Av alle ting man skal irritere seg over

Anonymkode: 2bdcd...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg tror du får det bedre hvis du begynner å anse denne praten hennes som dagdrømming, og ikke som en problemstilling du skal prøve å løse.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da ikke noe å bry seg om. Hvorfor gidder du? Av alle ting man skal irritere seg over

Anonymkode: 2bdcd...ad7

Vet :hakeslepp: 

Anonymkode: 3c3b0...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er bare litt frustrert og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til venninne min. Hun er 25 år, og jobber i et typisk kvinneyrke med lav lønn og ensidige arbeidsoppgaver med lite ansvar. Hun har fagbrev i dette yrket. 

Hver gang jeg møter henne så er hun så lei over å tjene så lite og er så lei sin egen jobb. Jeg har de siste 3 årene foreslått en rekke utdannelser hun kan ta og virkelig forsøkt å hjelpe henne. Men hun vil ikke ikke studere. Hun vil bli rik, jobbe lite og ha en kul jobb. 

For meg som har snart gått 18 år på skole og har snart en master som ingeniør føles det litt "frekt" at hun tror det å ha en god jobb, få bra lønn og oppnå en karriere er gratis og noe som kommer seilende på et sølvfat. Jeg har slitt som f de siste 5 årene, og jeg kommer til å havne i en rekke fine jobber og tjene dobbelt så mye som henne. Jeg tror ikke hun vil føle ting annerledes når jeg starter i min jobb. At hun er så misfornøyd med sitt eget valg er slitsomt å forholde seg til når hun ikke ønsker å gjøre noe med det. 

 

Har dere noen råd til meg og venninnen min?

ps: Har sagt det rett ut at hun har et valg og kan studere masse som gir henne en bedre jobb med bedre lønn. Ikke minst starte opp for seg selv. 

 

 

Anonymkode: 27406...a4c

Sier du alt du mener om venninnen din til henne? 

Anonymkode: 3c3b0...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahah huff, jeg har en venninne som er av samme ulla. Ha en bunnsolid lønn (altså 900k+++ i året) og en jobb hun trives i og hvor hun ikke trenger å jobbe mer enn fire dager i uka, det vil hun, men ikke snakk om at hun vil ta en utdannelse eller jobbe for det på andre måter! Må le litt i mitt stille sinn, for det er jo bare en helt fantastisk naiv og umoden forventning å gå rundt med:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går fint an å ha god jobb og god lønn uten utdannelse. Man må bare kjenne noen, starte opp noe selv, samt ha litt flaks.

Selv har jeg kun 9 årig skole, tjener 2 mill og jobber ca 4 mnd i året.

Hadde aldri orket noe kostbart utdanningsopplegg som i tillegg er dødskjedelig, all den tid man ikke tjener noe særlig under forløpet.

Men dette er ikke for alle, da.

Anonymkode: 84a54...7d5

Kanskje du skulle forklare dette litt dypere og detaljer om hva du jobber med (untatt ting du kan bli gjenkjent av), så kanskje det blir mer overbevisende for oss. Særlig kan TS også da vise innlegget ditt til venninna si og kanskje være til inspirasjon. Lett å skryte på seg ting som AB. Hva stopper meg i å skrive at jeg tjener 5 mill. i året netto og jobber kun hjemmefra når jeg vil? See what i did there? ;)

Ellers kan hun flytte til USA. Jeg skulle legge til bilde av hun cash me outside jenta der hun skryter av å få eget show og $2 mill. i en alder av 14, men finner det ikke akkurat nå. Så er egentlig mest i Norge man trenger utdannelse og kompetanse for bra jobb og lønn. Over vannet trenger man bare å drite seg ut på TV og folket flokker seg rundt som gribber. 

Anonymkode: 59023...dc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jo ikke noe du skal ta personlig. ( Hvorfor gjør du det?) Det har ikke noe med deg å gjøre. Men du kan jo støtte veninna di og si, huff ja forstår det er kjipt. 

Tar selv ny utdannelse for å komme meg ut av et kjipt yrke med lav lønn og dårlige timer. Jeg var lei en stund før jeg bestemte meg. Hva med å ta med veninna di på skole for å snakke med studieveileder? eller er det for sent nå?

Anonymkode: ec796...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er bare litt frustrert og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til venninne min. Hun er 25 år, og jobber i et typisk kvinneyrke med lav lønn og ensidige arbeidsoppgaver med lite ansvar. Hun har fagbrev i dette yrket. 

Hver gang jeg møter henne så er hun så lei over å tjene så lite og er så lei sin egen jobb. Jeg har de siste 3 årene foreslått en rekke utdannelser hun kan ta og virkelig forsøkt å hjelpe henne. Men hun vil ikke ikke studere. Hun vil bli rik, jobbe lite og ha en kul jobb. 

For meg som har snart gått 18 år på skole og har snart en master som ingeniør føles det litt "frekt" at hun tror det å ha en god jobb, få bra lønn og oppnå en karriere er gratis og noe som kommer seilende på et sølvfat. Jeg har slitt som f de siste 5 årene, og jeg kommer til å havne i en rekke fine jobber og tjene dobbelt så mye som henne. Jeg tror ikke hun vil føle ting annerledes når jeg starter i min jobb. At hun er så misfornøyd med sitt eget valg er slitsomt å forholde seg til når hun ikke ønsker å gjøre noe med det. 

 

Har dere noen råd til meg og venninnen min?

ps: Har sagt det rett ut at hun har et valg og kan studere masse som gir henne en bedre jobb med bedre lønn. Ikke minst starte opp for seg selv. 

 

 

Anonymkode: 27406...a4c

Har ingeniører 50 k utbetalt? Siden du har dobbelt så høy lønn. Det er godt betalt. Men for 18 år på skole ville det ikke vært verdt det for min del. Jeg har over 50 k utbetalt og eget firma og jeg har kunn gått 4 år i lære med betalt og 2 år på teknisk fagskole. 

Penger er uansett ikke veien til lykke. Jeg hadde vært like lykkelig med 25 k utbetalt. Er venner og kjæreste som gjør meg lykkelig

Endret av brownbrown
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi henne råd. Bare still henne følgende spørsmål: Hva har du tenkt å gjøre med det?

Anonymkode: cef13...c7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som kan ta lang utdanning? Mange har ikke anlegg til boklig lærdom. 

Anonymkode: a6932...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...