Gå til innhold

Når er det riktig å avlive?


Chumi

Anbefalte innlegg

Jeg vet jo at dette ikke er rette stedet å spørre.... men jeg er lei meg og trenger innspill likevel... 

Jeg har en hund på 10 år, av en svært aktiv rase. Fra juletider og fram til nå, har han haltet verre og verre. Har vært hos vetrinær, kiropraktor og fått laserbehandling. Ingen ting har virket. Det går litt opp og ned, men de dagene det er ille, får jeg han ikke til å logre en gang.... 

Hvor går din grense? Når synes du det er riktig å avlive? Synes det er fryktelig vanskelig.... han er jo ikke så gammel heller! Og noen dager er han jo i fin form og vil være med på tur... akkurat nå ligger han på gulvet og har ligget å sett på meg i to timer... skulle ønske han kunne fortelle hva han tenker på :'( 

Beklager rotete innlegg altså... er litt ute av meg... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt: Når de dårlige dagene blir flere enn de gode. Eller når hunden ikke lenger kan leve godt som hund. En hund skal ikke gå med smerter i det daglige - og den skal kunne være hund; dvs. bevege seg, spise og hvile komfortabelt. Når det ikke lenger er mulig, er det på tide å la hunden slippe. 

Her gjelder det å ha en fornuftig dialog med veterinær eller annen fagperson som kan se hunden "utenfra". 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TML0802 skrev:

Generelt: Når de dårlige dagene blir flere enn de gode. Eller når hunden ikke lenger kan leve godt som hund. En hund skal ikke gå med smerter i det daglige - og den skal kunne være hund; dvs. bevege seg, spise og hvile komfortabelt. Når det ikke lenger er mulig, er det på tide å la hunden slippe. 

Her gjelder det å ha en fornuftig dialog med veterinær eller annen fagperson som kan se hunden "utenfra". 

Veldig godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært så enkelt om de firbente kunne snakke! Hunden din har opp og nedturer som du beskriver utifra formen. Men han halter og er antagelig mindre aktiv? Det er vel ikke tvil om at det går nedover. For deg er det best å vente lengst mulig - det er jo din beste venn. Men for hunden.....Den får det bare verre og verre. Prøv å ha fokus kun på hunden når du tenker avgjørelse <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så trist!:/ Du må nesten ta dette i betraktning og kanskje vurdere avlivning. Viss han har det dårlig så må man nesten ta det tunge valget.

Anonymkode: a630b...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti år begynner å bli bra gammelt for en hund av stor rase, men er ikke mer enn sist på midt i livet for en mindre hund. Så om det du har er en stor, akriv hund som ikke kan leve som før, begynner det å bli rett av dyrevelferdsmessige årsaker å avlive.

Men det er ikke lett å begå en slik avgjørelse for en så trofast og god venn.

Det høres ut som at du har enda en glad og fornøyd hund som enda har litt igjen av livet.

<3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar! Han er virkelig en "once in a lifetime" hund.... 

Er en stor hund, men av en rase som ofte blir 13-14 år, så derfor jeg håpte han skulle leve litt lenger... 

men altså, takk for gode og fornuftige svar! Jeg skal prøve å notere meg hvor mange gode dager det er kontra dårlige, kan gjøre det litt lettere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han kanskje gå på smertestillende fast? Mange hunder lever godt med det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Chumi skrev:

Takk for gode svar! Han er virkelig en "once in a lifetime" hund.... 

Er en stor hund, men av en rase som ofte blir 13-14 år, så derfor jeg håpte han skulle leve litt lenger... 

men altså, takk for gode og fornuftige svar! Jeg skal prøve å notere meg hvor mange gode dager det er kontra dårlige, kan gjøre det litt lettere! 

Har du sett om det er noe mønster i at han er mer plaget når det er kaldt?

Anonymkode: 41315...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig valg å ta! Hadde selv hund med forkalkning i korsrygg og patella luksasjon som ikke ble bedre til tross for behandling og to operasjoner. Han hadde tydelig smerte i bakparten og dersom man kom for brått på bakifra kunne han knurre og glefse (ikke bite). Vi valgte å ta han når han gjorde dette til meg også, da han virkelig stolte på meg og aldri viste denne atferden mot meg tidligere. Når hunden har flere vonde dager enn gode, livskvaliteten ikke er det samme mer så synes jeg det er helt innafor å avlive og la hunden få fred.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...