Gå til innhold

Åndelig tvekamp: Jødedom vs. Islam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I denne tråden skal vi finne ut hvilken religion KG-brukerne mener er "best" av Jødedom og Islam. Hva som legges i begrepet "best" er opp til hver enkelt, men skriv gjerne et innlegg om bakgrunnen for din rangering. Vil også få minne om at dette er en tråd om filosofier og idéer, kultur og historie, og ikke om rase. Så dette går så bra så. Kjør debatt.

 

Anonymkode: 1c265...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faen, glemte avstemmingen :( 

Anonymkode: 1c265...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Så vi skal diskutere hvilket eventyr som er best ?

 

Vel personlig foretrekker jeg de hinduistiske og buddhistiske eventyrene framfor eventyrene fra Abrahams religioner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det tautrekking eller øksekast da?

Anonymkode: 8dfbb...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så syns jeg begge har vært/er verst hvis du tar høyde for både det historiske, og hva som skjer i dag. Jeg syns religion kan være en veldig fin ting, men det som har skjedd under religioners navn de siste 2000 år rettferdiggjør rett og slett ikke hva som har skjedd gjennom tidene.

Jødene forfulgte kristne tidlig i kristendommens historie, og muslimer forfølger kristne i dag (i mange muslimske land). Det er snakk om massemord, kidnapping, forfølgelse, utestengelse, og folkemord basert på religion alene. Eller i religionens navn. 

Hvis jeg skal utnevne en som er best (I DAG) så er det selvfølgelig jødedommen. I mine øyne er det jøder som har utviklet seg best hvis du ser på folkeslag. Ser du til Saudi Arabia (Islams opphavsland) så finner du et svært annerledes samfunn enn f.eks i Israel. Derfor mener jeg jødedom er best av de to religionene.

Anonymkode: fdd53...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å være helt ærlig så syns jeg begge har vært/er verst hvis du tar høyde for både det historiske, og hva som skjer i dag. Jeg syns religion kan være en veldig fin ting, men det som har skjedd under religioners navn de siste 2000 år rettferdiggjør rett og slett ikke hva som har skjedd gjennom tidene.

Jødene forfulgte kristne tidlig i kristendommens historie, og muslimer forfølger kristne i dag (i mange muslimske land). Det er snakk om massemord, kidnapping, forfølgelse, utestengelse, og folkemord basert på religion alene. Eller i religionens navn. 

Hvis jeg skal utnevne en som er best (I DAG) så er det selvfølgelig jødedommen. I mine øyne er det jøder som har utviklet seg best hvis du ser på folkeslag. Ser du til Saudi Arabia (Islams opphavsland) så finner du et svært annerledes samfunn enn f.eks i Israel. Derfor mener jeg jødedom er best av de to religionene.

Anonymkode: fdd53...3f9

Og både jøder og muslimer har blitt forfulgt av kristne. Men for all del la oss ikke nevne den lille detaljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig innlegg. Studerer du religion? Hvorfor har du interesse av å vite om akkurat disse to? Hvorfor tar du ikke med kristendom,hinduisme og buddisme?

Anonymkode: c9608...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom at jødedom og islam har diverse likhetstrekk, så ser jeg egentlig ingen grunn til å sammenligne. 

 

Én religion jeg forøvrig har hørt at skal være fin, er jainisme:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig innlegg. Studerer du religion? Hvorfor har du interesse av å vite om akkurat disse to? Hvorfor tar du ikke med kristendom,hinduisme og buddisme?

Anonymkode: c9608...611

Jeg valgte disse to religionene fordi jeg personlig oppfatter dem som de mest "hårsåre" religionene, men også fordi jeg rangerer disse to som "verst". Min personlige rangering er basert på hvilke av religionenes disipler som irriterer meg mest når det gjelder hvordan man forholder seg til kritikk.

Anonymkode: 1c265...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Og både jøder og muslimer har blitt forfulgt av kristne. Men for all del la oss ikke nevne den lille detaljen.

Når ble/blir muslimer forfulgt av kristne? 

Jøder er jo et folkeslag som har blitt forfulgt mye opp gjennom tidene de også, men ingen har blitt mer forfulgt enn kristne. Ikke kom her og si noe annet. Nå tenker jeg ikke kun i vestlige deler av verden, men generelt gjennom historien.

Anonymkode: fdd53...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
 
 

"Bekjemp dem som ikke tror på Allah og dommens dag, som ikke forbyr det Allah og hans sendebud har erklært for forbudt, og som ikke kjenner Sannhets religion, av skriftfolkene ( jøder og kristne ), til de punger ut med tributt i ydmykhet"
Sure 9,29

"Du vil sikkert finne at jøder og hedninger er de mest fiendtligsinnede av alle overfor de troende"
Sure 5,82a

"De vantro blant skriftfolkene ( jøder og kristne ) og avgudsdyrkerne skal være i helvetes ild, og der skal de være og bli. Disse er de verste skapninger"
Sure 98,5

• Det finnes 123 vers som omhandler drap og død for Allahs sak
(Kua) Sura 2:193: Bekjemp dem inntil Islam hersker fullstendig

Sura 8:12 :Hugg av hodene deres og kutt av fingerspissene deres

Sura 9:39: Hvis en muslim ikke går til krig, kommer Allah til å drepe ham

Sura 9:123 :Muslimene skal krige mot de vantro (de ikke- troende) som bor omkring dem

• Sura 59:11: Jøder og kristne kan sammenlignes med satan

Sura 9:30 : Jøder og kristne er perverse og ligner gamle tiders avgudsdyrkere

Så Jødedommen er klart best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2017 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Når ble/blir muslimer forfulgt av kristne? 

Jøder er jo et folkeslag som har blitt forfulgt mye opp gjennom tidene de også, men ingen har blitt mer forfulgt enn kristne. Ikke kom her og si noe annet. Nå tenker jeg ikke kun i vestlige deler av verden, men generelt gjennom historien.

Anonymkode: fdd53...3f9

Kilde? 

Anonymkode: 06182...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På et generelt grunnlag oppfører jøder seg langt verre enn muslimer.

På Tuesday, March 28, 2017 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Når ble/blir muslimer forfulgt av kristne? 

Jøder er jo et folkeslag som har blitt forfulgt mye opp gjennom tidene de også, men ingen har blitt mer forfulgt enn kristne. Ikke kom her og si noe annet. Nå tenker jeg ikke kun i vestlige deler av verden, men generelt gjennom historien.

Anonymkode: fdd53...3f9

Jøder har ikke blitt forfulgt. De har blitt utvist pga dårlig oppførsel. Uansett finnes det mange hyggelig av alle raser og etnisiteter.

Anonymkode: b5320...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På et generelt grunnlag oppfører jøder seg langt verre enn muslimer.

Jøder har ikke blitt forfulgt. De har blitt utvist pga dårlig oppførsel. Uansett finnes det mange hyggelig av alle raser og etnisiteter.

Anonymkode: b5320...695

Tipper den eneste jøden du noen gang har møtt er den du har funnet på selv... :fnise: 

Anonymkode: 06182...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tipper den eneste jøden du noen gang har møtt er den du har funnet på selv... :fnise: 

Anonymkode: 06182...c5b

Og jeg tipper du aldri har lest mer enn barneskolepensum?

Anonymkode: b5320...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøder har ikke blitt forfulgt. De har blitt utvist pga dårlig oppførsel. 

Anonymkode: b5320...695

Jødiske barn ble "utvist" til gasskammeret fordi de ikke hadde oppført seg ordentlig? Og det var/er et generelt problem at jøder oppfører seg dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2017 den 12.53, Loki Laufeyson skrev:
 
 

"Bekjemp dem som ikke tror på Allah og dommens dag, som ikke forbyr det Allah og hans sendebud har erklært for forbudt, og som ikke kjenner Sannhets religion, av skriftfolkene ( jøder og kristne ), til de punger ut med tributt i ydmykhet"
Sure 9,29

"Du vil sikkert finne at jøder og hedninger er de mest fiendtligsinnede av alle overfor de troende"
Sure 5,82a

"De vantro blant skriftfolkene ( jøder og kristne ) og avgudsdyrkerne skal være i helvetes ild, og der skal de være og bli. Disse er de verste skapninger"
Sure 98,5

• Det finnes 123 vers som omhandler drap og død for Allahs sak
(Kua) Sura 2:193: Bekjemp dem inntil Islam hersker fullstendig

Sura 8:12 :Hugg av hodene deres og kutt av fingerspissene deres

Sura 9:39: Hvis en muslim ikke går til krig, kommer Allah til å drepe ham

Sura 9:123 :Muslimene skal krige mot de vantro (de ikke- troende) som bor omkring dem

• Sura 59:11: Jøder og kristne kan sammenlignes med satan

Sura 9:30 : Jøder og kristne er perverse og ligner gamle tiders avgudsdyrkere

Så Jødedommen er klart best.

Du vil finne lignende vers også i bibelen. 

 

Anonymkode: 090f2...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...