Gå til innhold

Å være veganer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes mange fordommer og sinte holdninger mot å være veganer. Jeg skal fortelle hvordan det er for meg.

Grunnen til at jeg er veganer er enkelt og greit at jeg ikke er komfortabel med å spise dyr som har det nivået av bevissthet som de har. Allerede nå er det sikkert mange som ville protestert. "Dyr har ikke bevissthet, de har instinkter". Jeg ser på bevissthet som et spektrum. Bevissthet er ikke noe man har eller ikke har, det er snakk om i hvor stor grad. Bevissthet kan ses på som en sum av signaler i et system. Planter har for meg så liten grad av bevissthet at det ikke er problematisk å spise dem. Mange insekter likeså. Skal sies at bevisstheten til insekter er mye omdiskutert, så mulig jeg tar feil der. Til og med individer av mennesker har ulik grad av bevissthet.

For meg hadde det vært fint å kunne spise alt mulig, men det blir feil for meg at andre skal lide for at jeg skal spise dem, når jeg veldig enkelt kan spise andre ting. Å gi opp kjøtt er egentlig et lett offer i et større perspektiv. Det er ikke som om jeg må gi opp alle pengene mine, luksusen jeg lever i, huset mitt. Det er snakk om å spise andre ting- et minimalt offer i forhold til det mange må gi opp i sine liv. Hadde det vært mulig å spise labdyrkjet kjøtt hadde jeg muligens gjort det

For meg handler det ikke om miljø eller andre grunner. Det handler ene og alene om at jeg ser en type bevissthet i dyr der jeg ikke kan rettferdiggjøre å spise dem. Skal sies at dersom jeg sultet eller ikke hadde andre valg ville jeg satt egen overlevelse først og spist kjøtt. Gjerne jaktet selv. På samme måte vil jeg ta medisiner som har deler fra dyr om jeg noen gang skulle bli syk

Anonymkode: 97bce...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke sinte holdninger eller fordommer mot de som velger å være veganer. Jeg blir derimot oppgitt, forbannet og irritert hver gang en veganer skal lekse meg i alle de gode grunnene for å ikke spise kjøtt/drikke melk/spise majones osv. Forteller meg hvor dårlig menneske jeg er, eller bare på en "vennlig" måte opplyse meg om at jeg fint kan lage aiolien min vegansk hjemme uten egg. 

Jeg tar mine valg, du tar dine. Jeg spiser mindre kjøtt, men jeg kutter det ikke ut. Det er mitt valg. Jeg bruker sminke fra merker som blir dyretestet og jeg kjøper innimellom klær fra h&m, men jeg prøver å redusere det. Jeg elsker nok hunden min like mye som en veganer gjør selv om jeg spiser kjøtt.

Og er du veganer eller vegetarianer? Du nevner bare kjøtt i innlegget ditt. 

Anonymkode: 6701d...500

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den med bevissthet ang kjøtt. Men hvorfor ikke spise egg da? Ubefuktet egg har da ikke bevissthet..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og er du veganer eller vegetarianer? Du nevner bare kjøtt i innlegget ditt. 

Anonymkode: 6701d...500

Tittelen min heter å være veganer. Er litt trøtt så usikker på om du sikter til noe annet

16 minutter siden, Forundret.. skrev:

Ser den med bevissthet ang kjøtt. Men hvorfor ikke spise egg da? Ubefuktet egg har da ikke bevissthet..?

Nei, men hønene som legger dem har det. For meg er det ikke hyggelig å tenke på hvor de kommer fra. Har hendt at jeg har spist egg når jeg har vært på besøk, men jeg syns ikke det er behagelig.

Anonymkode: 97bce...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten en forelesning om bevissthet som er lik slik jeg tenker om bevissthet

 

 

Anonymkode: 97bce...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt problemfritt at veganere følger sin overbevisning, og vi kan gjerne diskutere grad av dyrs bevissthet, speiltest, bruk av verktøy osv. For meg blir det først et problem når de mener at de har "the moral highground", og at de kompromissløst mener at deres syn er det eneste rette. Eller at de "trumfer" i sosiale begivenheter slik at alle må innrette seg etter deres syn. (Ok hvis det er de som inviterer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vegetarianere forstår jeg, har vært det selv, og spiser i dag minimalt med kjøtt. Men veganere kommer jeg kanskje aldri til å forstå meg på selv om jeg ikke kommer til å si et vondt ord til dere irl. Dere spiser ikke kål, poteter, røtter, kun frukten av en plante. Hvis jeg har forstått det rett da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atea skrev:

Vegetarianere forstår jeg, har vært det selv, og spiser i dag minimalt med kjøtt. Men veganere kommer jeg kanskje aldri til å forstå meg på selv om jeg ikke kommer til å si et vondt ord til dere irl. Dere spiser ikke kål, poteter, røtter, kun frukten av en plante. Hvis jeg har forstått det rett da?

 

Veganere spiser alt som ikke har animalsk opprinnelse. Bruker heller ikke produkter som inneholder animalske produkter eller er testet på dyr.

Anonymkode: 39b50...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28/03/2017 den 20.23, Atea skrev:

Vegetarianere forstår jeg, har vært det selv, og spiser i dag minimalt med kjøtt. Men veganere kommer jeg kanskje aldri til å forstå meg på selv om jeg ikke kommer til å si et vondt ord til dere irl. Dere spiser ikke kål, poteter, røtter, kun frukten av en plante. Hvis jeg har forstått det rett da?

 

Nei, du har misforstått. Veganere spiser ikke noe som kommer fra dyr, inkl egg, ost og melk, samt alt som inneholder dette. Alt du nevner spiser de. Så det har med dyr og utnyttelse av dyr å gjøre. De som ikke bare spiser vegansk, men også lever vegansk, bruker heller ikke ull og skinn eller noe sånt. :)

Det andre hørtes spesielt ut! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Rainbow skrev:

Nei, du har misforstått. Veganere spiser ikke noe som kommer fra dyr, inkl egg, ost og melk, samt alt som inneholder dette. Alt du nevner spiser de. Så det har med dyr og utnyttelse av dyr å gjøre. De som ikke bare spiser vegansk, men også lever vegansk, bruker heller ikke ull og skinn eller noe sånt. :)

Det andre hørtes spesielt ut! 

Da har jeg misforstått, men husker å ha lest om en retning av vegetarkosthold der de bare spiste frukten av en plante. Fruktarianere tror jeg. Veldig ekstremt med andre ord.

 

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atea skrev:

Da har jeg misforstått, men husker å ha lest om en retning av vegetarkosthold der de bare spiste frukten av en plante. Fruktarianere tror jeg. Veldig ekstremt med andre ord.

 

Ja, det finnes noe fruktianer-greier. Det er nok for veldig-veldig spesielt interesserte! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rainbow skrev:

Nei, du har misforstått. Veganere spiser ikke noe som kommer fra dyr, inkl egg, ost og melk, samt alt som inneholder dette. Alt du nevner spiser de. Så det har med dyr og utnyttelse av dyr å gjøre. De som ikke bare spiser vegansk, men også lever vegansk, bruker heller ikke ull og skinn eller noe sånt. :)

Det andre hørtes spesielt ut! 

Jeg trodde at enten så var man veganer eller ikke? :klo: Å være veganer er en livsstil og ikke et kosthold, hvis man f.eks. holder seg unna kjøtt/melk/egg/osv, men likevel bruker skinn så spiser man plantebasert. 

Anonymkode: e86a9...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at enten så var man veganer eller ikke? :klo: Å være veganer er en livsstil og ikke et kosthold, hvis man f.eks. holder seg unna kjøtt/melk/egg/osv, men likevel bruker skinn så spiser man plantebasert. 

Anonymkode: e86a9...07d

Ja, det er jo den rette definisjonen, egentlig, men mange skiller mellom å spise vegansk eller leve vegansk. Skinn er jo en ganske stor greie, altså, jeg tror ikke noen spiser vegansk, men bruker skinn (jeg er vegetarianer og gjør ikke det). Men vet det er flere som spiser vegansk, men bruker ull og silke, for eksempel.

Men jeg har også hørt om folk som sier "jeg er vegetarianer, men jeg spiser fisk" eller "jeg er vegetarianer, men jeg spiser kylling", så det er tydeligvis ikke så greit å holde orden på detaljene rundt hvert begrep. Jeg spiser selv mest mulig vegansk, men siden jeg kan finne på å spise ost og sjokolade ville jeg aldri funnet på å kalle meg veganer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo forskjell på å være vegetarianer og å være veganer. Det er rart at så mange ikke vet dette. 

5 minutter siden, Rainbow skrev:

Men jeg har også hørt om folk som sier "jeg er vegetarianer, men jeg spiser fisk"

Da kan du jo informere dem om at de er pescetarianere.

Anonymkode: 9012f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo forskjell på å være vegetarianer og å være veganer. Det er rart at så mange ikke vet dette. 

Da kan du jo informere dem om at de er pescetarianere.

Anonymkode: 9012f...538

Jepp, gjør det hele tiden. Spesielt siden det første jeg hører fra omtrent alle som hører jeg er vegetarianer sier "åja, men du spiser fisk?" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2017 den 17.12, Lurium skrev:

Helt problemfritt at veganere følger sin overbevisning, og vi kan gjerne diskutere grad av dyrs bevissthet, speiltest, bruk av verktøy osv. For meg blir det først et problem når de mener at de har "the moral highground", og at de kompromissløst mener at deres syn er det eneste rette. Eller at de "trumfer" i sosiale begivenheter slik at alle må innrette seg etter deres syn. (Ok hvis det er de som inviterer).

Speiltest er ingen bra test egentlig. Om du er spesielt interessert er det mulig å google kritikk mot den osv. Men i mine øyne er det bare logisk feil å bruke menneskets form for bevissthet som en mal eller målestandard for alle typer bevissthet. Det blir som å måle intelligens etter hvor bra man gjør det på en matteprøve. Jeg tror det er for mye fokus på hva mennesker gjør når man vil måle bevissthet. Noe som jeg forstår, da mennesker allerede har problemer med å forstå hverandre, og så skal de forsøke forstå hvordan et dyr tenker.

Det er også andre ting som for meg er logisk, men som vitenskapen bare nylig er i ferd med å bekrefte. For eks at noen dyr har evnen kalt på engelsk "mental time travel". Der man husker fortiden og forutser fremtiden basert på den. Det har vært sterkt antatt at dyr ikke har denne evnen, noe jeg syns er helt merkelig, fordi for meg er det veldig tydelig at dette er noe de kan (nå bruker jeg definisjonen dyr løst, det finnes selvsagt ekstremt mange dyrearter. La oss si jeg snakker om de vanligste formene for dyr som hund, katt, sau, ku osv). Jeg leste en artikkel om dette veldig nylig, men jeg kan ikke huske hvor. Jeg leser veldig mange ulike nettsteder og linker daglig.

Anonymkode: 97bce...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...