Gå til innhold

Endte opp med hasteoperasjon i går ..


FrøkenTippTopp

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg har skrevet en del frem og tilbake om situasjonen min .. vært veldig mye surr for meg . Legekontor som ikke har tatt meg alvorlig når jeg har hatt blødninger osv.. tok en privat ultralyd 13 mars der gynekologen sa at livmor var tom . Jeg ba henne sjekke for svangerskap utenfor livmor også , da sa hun at jeg ville hatt smerter , men hun sjekket alikevel . Det var ikke noe å se . I går tidlig våknet jeg av smerter i magen . Trodde først jeg måtte på do , så prøvde det .. smertene blei sterkere .. jeg klarte ikke finne roen .  Blødde litt , men det hadde jeg gjort i 3 dager , så tenkte ikke så mye på det . Endte opp på legevakten der jeg ble sendt med ambulanse til sykehuset . En rask ultralyd der viste store mengder med blod bak livmor . Rakk ikke mer enn å få beskjed om operasjon før jeg våknet av narkosen . De måtte fjerne høyre eggleder og 1,3 liter blod .  Dette ble veldig langt , men har gynekologen gjort en dårlig jobb her ? Var fra menstermin 8 uker ca .. for dere som har vært igjennom det samme : når kan jeg forvente å føle meg bedre ? Hadde i går blodtrykk på 73 før operasjonen .. har seriøst aldri følt meg så dårlig før.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blodtrykk på 73 er ingen måleverdi. Blotrykk oppgies i ett under trykk og ett overtrykk med strwk mellom. 

Hva som har skjedd mellom ultralyd og operasjon er umulig for oss å vurdere. Du får be om å få ut journalen fra gynekologen, og fra sykehuset. Da ser du de ulike vurderingene. 

 

Anonymkode: b4fc0...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, så leit at du har måtte oppleve dette! Skjønner godt at du føler deg elendig nå og ønsker deg "god bedring" fremover. 

Når det gjelder hva og hvem som evt har unnlatt å fange opp hva som var i veien så tror jeg som AB over at du bør be om å få journalen din fra de ulike og gå gjennom dem når du føler deg litt sterkere, men be også om en samtale før du skrives ut fra sykehuset! Da kan du få svar på mange av spørsmålene dine fra deres synspunkt. Kanskje dette ikke var så lett å fange opp, kanskje er det såpass uvanlig at leger ikke er kjent med denne utviklingen osv. 

Håper du får noen svar, og at du får ro i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sendt hjem i går . Har bedt om legetime til mandag . Vet ikke om jeg tør prøve igjen .. dette var det værste jeg har opplevd .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig! Stor :klem: til deg. Vet hvor ille det er, var igjennom samme greia selv for et og et halvt år siden, og det var helt grusomt. Jeg brukte lang tid før jeg følte meg bra igjen, både fysisk og psykisk.  Men ikke gi opp håpet , jeg sitter her med stor mage nå, og terminen er rett rundt hjørnet ;) 

Skulle du ville lese om hvordan svangerskap utenfor livmoren var for meg, så handler de første innleggene i dagboka mi om nettopp det. Som du skriver selv, det blir fort litt mye når man skal få med alt :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_frown: Det høres litt ut som om noen ikke har gjort jobben sin og gitt blanke i hva du sa ja.

Anonymkode: ea478...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det Kan være svært vanskelig å oppdage Exu vha UL dersom pasienten ikke har smerter. Så det er ikke noe mer noen kunne gjort. Det er også svært lite sannsynlig at eggstokken kunne vært reddet dersom exu hadde blitt lokalisert på UL. 

Anonymkode: 87895...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid at eggleder og eggstokk lar seg fremstille fint med ultralyd, pga måten det ligger på i bekkenet. Gynekolog kan derfor aldri garantere at det ikke er noe galt der, de kan bare si at de ikke ser noe galt med de undersøkelsesmetodene de har. 

Det må ha vært en skremmende opplevelse, godt at du har klart deg gjennom blødningene. Kondolerer med å ha mistet.

Anonymkode: 9bd49...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var igjennom ca samme for en mnd siden. Hadde spottet siden ikm (11dager), begynte å blø den dagen jeg skulle til gyn(5+1), gyn sa hun ikke så noe i livmor, heller ikke i eggledere, hcg steg fra 422 til 425 på to dager. Gyn sa hun ble borte i to uker, skulle ta ny hcg en uke seinere, og på mitt spm ang noe utenfor livmor sa hun at det var så liten sjanse at det ikke vare en bekymring. Magefølelsen sa noe ikke stemte da jeg enda ikke hadde blødd noe særlig, hadde en lett stikking osv. Kom meg til legen dagen etter jeg hadde pratet med gyn, og en uke etter første måling lå hcg på 522. Da ble jeg henvist til sykehuset på gyn.avdeling på fredag og ringte selv mandags morgen for å spørre ang time. De ble helt fra seg og ba meg komme for ny hcg asap. Fikk svar samme dag og hcg hadde steget til 924 så da ble ul for å sjekke eggledere på nytt dagen etter. Der fant de noe i høyre eggleder, siden jeg ikke ønsket å ta sprøyta så ønsket hun å se det litt an å ta ny hcg (med sprøyte kunne vi da ikke prøve igjen før etter et år, og kunne ende opp med en skadet eggleder eller operasjon alikevel). Ny hcg viste 900 på onsdag, men de ville jeg skulle ta enda en ny ul den fredagen. Den viste da at "massen" var intakt og sa det var opp til meg, men gyn anbefalte operasjon da det var tryggest, raskest og da var jeg ferdig med det i løpet av noen timer. Så etter å ha grått mone modige tårer sa jeg at jeg følte at jeg var klar for å komme meg videre etter tre uker med usikkerhet, var da 7+4 og ble innlagt samme dag og operert dagen etter. Egglederen var sprekklar, de fant blod i buken men ellers så alt tipp topp ut.

Smerten fra gassen var ekstrem vond i skuldre, dette var borte etter 3-4 dager, hjalp med varmeflaske. Magen var ekstrem vond i 3 dager før jeg begynte å kjenne meg bedre og bedre, men var vondt i en hel uke.

Blødningene etter operasjonen varte ca likt som en mens, jeg opplevde også å få en hel bit av slimhinnen ut mens jeg blødde, dette var fordi progesteronet sender signal til livmor at livmoren skal vokse i et svangerskap, og når progesteronet faller så klarer ikke kroppen å bryte den ned. Så om du blør ut noe som ligner slintren i en biff/ en hinne, ikke vær redd :)  etter blødningene var over rakk ikke å få eggløsning før mensen dukka opp på nytt 11 dager etter operasjon, basaltemp falt litt men ikke helt ned til normalen. Neste syklus virka normal, og rett etter mens falt tempen helt ned til normalen og,  men bare 2 dager etter el dukka mensen opp på nytt. Nå er jeg på dag 11 etter mens og nærmer meg eggløsning igjen. Krysser fingrene for at syklusen min er stabil. Men det skal sies at jeg nå har litt stikkinger der jeg følte exuen så skal bestille meg en time igjen da jeg har hørt noen kan oppleve å få cyster i såret. Men det kan også være modningen i eggstokker jeg kjenner :)

Dette ble ekstremt langt, men jeg følte jeg ikke fant noe særlige erfaringer om det da jeg gikk igjennom det, så ville dele min med deg :) god bedring, og ikke vær redd for å prøve igjen, men kan kanskje ikke skade med en time til privat gyn for å sjekke ordentlig at alt ser bra ut? Bare for din egen psyke :) ta vare på deg selv nå, det er viktig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...