Gå til innhold

Sykdomsreaksjon i kroppen fører til spontanabort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er gravid 5+3 (evt 5+5 hvis jeg går utifra eggløsning) og de siste dagene har symptomene gradvis blitt svakere. Tror at jeg er i ferd med å spontanabortere eller at det er en missed abortion. Jeg er mindre og sjeldnere kvalm, det går helt greit å gå uten mat og brystene har blitt mindre ømme. Jeg blødde litt i går kveld og jeg blør litt i kveld igjen. Føler meg heller ikke ordentlig gravid lenger. 

Jeg spontanaborterte tidlig to ganger på sensommeren og hadde en MA i høst der jeg kom til uke 11, men embryoet hadde stoppet å vokse i midten av uke 6. Har deretter hatt en kjemisk graviditet og nå denne graviditeten. Blir altså lett gravid, men mister. 

Det som skjer, er at jeg forstår at jeg er gravid allerede før jeg tester positivt fordi graviditetssymptomene dukker opp. Så får jeg positiv graviditetstest, men etter hvert begynner symptomene å bli svakere og forsvinner. Så begynner jeg å blø. Før graviditetssymptomene blir svakere (altså mens graviditetssymptomene er på topp), blir jeg imidlertid kjempesyk. Ikke svangerskapskvalme, men jeg blir rett og slett syk: Det verker intenst i hele kroppen (à la influensa), jeg får hodepine, jeg får kraftig hjertebank og hvilepulsen øker fra de vanlige mellom 60 og 70 slag i minuttet til mellom 70 og 90 slag i minuttet, jeg blir kraftløs og føler meg som gelé i hele kroppen og blir totalt utmattet. Mens dette pågår, kan jeg ikke ligge flatt, for da blir jeg så svimmel at jeg holder på å svime av, så jeg må halvsitte mens jeg sover. Så føler jeg meg plutselig/gradvis friskere igjen, graviditetssymptomene blir borte og jeg begynner å blø. Denne gangen fikk jeg også problemer med pusten. Jeg begynte å puste altfor sakte (5-6 ganger i minuttet, det normale er visst 12-14) og ikke dypt nok, slik at jeg ble veldig svimmel. Dette skjedde også hovedsaklig når jeg lå flatt.

Jeg mistenker sterkt at en sykdomsreaksjon eller immunreaksjon i kroppen min ødelegger embryoet og dermed avslutter graviditeten og at dette gjør meg veldig syk. Er det noen her som har opplevd tilsvarende, kan noe om dette eller vet om en gynekolog/fertilitetsekspert som er dyktig på habituell abort på grunn av immunologiske årsaker? 

Tror ikke at det er noen vits i å prøve igjen før vi har fått klarhet i årsaken til at dette skjer. En annen side av saken, er at jeg blir så syk av graviditeten, at jeg tror ikke at det vil være mulig å fullføre graviditeten siden jeg blir totalt sengeliggende og ute av stand til å gjøre noe mens sykdomsaktiviteten eller hva jeg skal kalle det, pågår. Jeg trenger altså en lege som skjønner hva dette dreier seg om og som kan behandle det, slik at jeg ikke får denne kraftige sykdomsreaksjonen og opprettholder graviditeten.

Håper noen her vet noe om dette.

Anonymkode: 86e88...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært gravid med en annen mann før og tatt en abort eller har barn med en annen mann fra før? Kroppen kan reagerer negativt på annet arvemateriale/annen manns sperm dersom det er tilfelle.

 

Anonymkode: e8a39...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært gravid med en annen mann før og tatt en abort eller har barn med en annen mann fra før? Kroppen kan reagerer negativt på annet arvemateriale/annen manns sperm dersom det er tilfelle.

 

Anonymkode: e8a39...298

Ja, jeg har barn med en annen mann fra før. Alle spontanabortene/MAen er med min nye mann som jeg ikke har barn med. Har ikke tatt provosert abort. Er det noe å gjøre med dersom det du sier er forklaringen og har det noe navn?

Anonymkode: 86e88...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke blodtyper har dere? 

Litt merkelig at det ikke har blitt satt i gang skikkelige utredelser på dere begge etter så mange aborter.

Anonymkode: b55eb...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke blodtyper har dere? 

Litt merkelig at det ikke har blitt satt i gang skikkelige utredelser på dere begge etter så mange aborter.

Anonymkode: b55eb...5d9

Vet ikke hvilke blodtyper vi har. Er det relevant, for isåfall kan jeg forsøke å finne det ut. Jeg skulle få utredning "neste gang" som jeg frykter er nå... Har tatt blodprøvene som er del av utredningen privat og mannen har levert sædprøve. Alt var bra. Har imidlertid ikke tatt koagulasjonsblodprøver for de tas visst ikke rutinemessig, så skal be om det i utredningen.

Anonymkode: 86e88...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at på svangerskapsskjemaet fra en tidligere graviditet, står det "0" under AB0 og Rh positiv. Da har jeg vel blodtype 0 og er rhesus positiv, antar jeg. Jeg googlet litt, og det ser ut som om problemet er hvis mor er rhesus negativ og far rhesus positiv. Mannen min vet ikke om han er rhesus positiv eller negativ, men kan det være et problem hvis han er rhesus negativ når jeg er rhesus positiv også?

TS

Anonymkode: 86e88...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...