Gå til innhold

Hunden min tygger istykker alt jeg eier :(


Breakeven

Anbefalte innlegg

Har en hund som blir 1 år neste måned. Denne helgen har hun vært ekstremt rampete. Jeg er som regel forsiktig med hvor jeg legger tingene mine. Første gangen så skulle jeg har vaert mer varsom da hun sov i sengen var da vi var ute på lørdag, hun hadde da tatt en leppestift fra nattbordet mitt og spist den så det var rød leppestift over hele sengen. Dagen for hadde hun tygget av glidelasen på regnjakken min. Denne hadde jeg slengt over sofaen, så kan vel egentlig takke meg selv.

MEN, igar kveld så hadde jeg virkelig ikke trodd hun skulle hoppe opp på stolen og opp på bordet for og tygge i stykker brillene mine OG solbrillene mine. Samtidig hadde hun tygget på lokket av neglelakken min. Hun har nettopp blitt hustrent, etter noe som har følt som en evighet. Men hun har virkelig blitt ille på og ødelegge ting nå. Ja, jeg vet hun enda er en valp, og det følger med, men guri. Kan jo ikke bli sint på det søte fjeset hennes heller. Og hjelper det egentlig og kjefte på henne ETTER at det har skjedd? Hun ser sikkert ikke sammenhengen?

Og vi var ikke ute i mer enn 3 timer, og hun hadde fått en lang tur før det så det var ikke som vi har neglisjert henne. Vi har også en hund av samme rase som er 3 ar, sa hun har også selskap. Huff, det er kjipt, men det kan erstattet. Er bare redd hun spiser noe som hun kan bli ordentlig syk av, selv om vi jo tar vare forhåndsregler.

 

Endret av Breakeven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ødelegger hun bare ting når hun er hjemme alene? Hvordan har hjemme alene-treningen godt? Det kan være en idè å filme henne når hun er alene for å se om hun virker redd og urolig eller om ødeleggelsene kommer mer av kjedsomhet.

Du kan uansett begrense området hun har tilgang til når hun er hjemme alene. Sett henne f.eks i gangen, bruk kompostgrinder for å avgrense områder om nødvendig, rydd bort løsøre og gi henne et godt tyggebein evt fryst kong når du går så hun har noe å holde på med. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hadde ogsåen sånn periode rundt den alderen. Akkurat når jeg trodde jeg hadde fåttlitt fornuft inn i ham såa det ut til at alt var glemt. Men det var bare en periode. Litt etter litt gikk det over og den voksne hunden begynte å vise seg. Jeg harnå en voksenog veltilpasset hund.

Anonymkode: db8ee...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Har hun noe å tygge på da? Fylte kongs og rå bein f.ex. Valpegrind som du fyller med tyggeting kan også være en idè om hun ikke kan være i nærheten av noe uten å tygge på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrens omerådet hun får være på om du ikke kan ha oppsyn med henne. Om om får nok mosjon, hjernetrim og selskap, så er ikke dette slemt.  Det kansje hjelper henne også å slappe av. Å "kjefte" på en hund i etterkant gir ingen mening. Noen er desverre "tyggere" og kjedebitere og, dess større rase, jo mer skade. Skjønner at det må være frustrende, og tror jeg selv hadde blitt gal av å ikke kunne ha noe ifred.  Forhåpentlig vil hun vokse deg av seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rase er det? Hunden jeg passer jevnlig er en jack russell terrier og han finner på rampestreker om han ikke får nok hjernetrim. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, The Kitten skrev:

Hvilke rase er det? Hunden jeg passer jevnlig er en jack russell terrier og han finner på rampestreker om han ikke får nok hjernetrim. 

 

Ja, dette med rase er faktisk veldig relevandt,mog ofte noe noe folk glemmer litt ved valg av hund. Personlig er det MANGE raser jeg aldri kunne tenke meg å ha i hus ene og alene pga av deres instinkt er og egenskaper. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Har hun noe å tygge på da? Fylte kongs og rå bein f.ex. Valpegrind som du fyller med tyggeting kan også være en idè om hun ikke kan være i nærheten av noe uten å tygge på det. 

 

Ja, hun har MASSE leker liggende i et hjørne, og hun leker masse med dem når vi er hjemme, men når vi er ute, da er det andre boller :P

8 timer siden, Perle skrev:

Begrens omerådet hun får være på om du ikke kan ha oppsyn med henne. Om om får nok mosjon, hjernetrim og selskap, så er ikke dette slemt.  Det kansje hjelper henne også å slappe av. Å "kjefte" på en hund i etterkant gir ingen mening. Noen er desverre "tyggere" og kjedebitere og, dess større rase, jo mer skade. Skjønner at det må være frustrende, og tror jeg selv hadde blitt gal av å ikke kunne ha noe ifred.  Forhåpentlig vil hun vokse deg av seg. 

Hun har nå  ikke tilgang til soverommet vårt når vi er ute, sa ja har definitivt begrenset området hun har tilgang til.

Det er en French Bulldog til dere som lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder vil ikke leke med leker når de er alene. Derfor kan det være lurt å gi dem enten et tyggebein eller fryst kong (kongleke fyllt med boksemat, leverpostei el.lign som man fryser slik at den varer lenger). :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
4 timer siden, Breakeven skrev:

Ja, hun har MASSE leker liggende i et hjørne, og hun leker masse med dem når vi er hjemme, men når vi er ute, da er det andre boller :P

Leker er ikke så kult å tygge på i lengden, det må være mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Den Lille Heksa skrev:

Leker er ikke så kult å tygge på i lengden, det må være mat.

Moren til mannen min pleier og gi oss bein fra slakteren som de elsker og tygge på, får skaffe noen flere sånne. Vet ikke om hun har noe interesse av en kong, men skal prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Berner Sennen som holdt på å tygge oss ut av hus (bokstavelig talt - han tygget nesten hull i ytterdøren) Han tygget av kjedsomhet og savn når vi var borte fra huset. Tyggeleker og bein likte han ikke. Vi begrenset inneområdet hans (når vi var borte) slik at det var lettere å holde kontroll på tingene han fikk tak i. Han har tygd i stykker tapet, dører, ledninger, sko, jakker, leker, han tygde i seg en hel kjøkkenfille (!) osv. Men han hadde en forkjærlighet for mine sko (selvfølgelig). Uansett, tyggingen fikk plutselig en brå stopp da han rundet året, og han har aldri etterpå tygget i stykker en eneste ting. Men forleden dag hadde jeg lagt vinterskoene mine på rommet hans, og da jeg skulle ta dem på meg, hadde han tygget en liten bit av den ene..jeg kikket bort på han, og han kikket tilbake, og til siden, og til taket, og ja, alle andre steder enn på meg. Jeg spurte "Duu, hva har skjedd her??" Han snudde seg rett rundt med rompa mot meg og snuten inn i veggen, og skammet seg skikkelig :fnise: Alle vet hvor triste Berner-øyne kan være, og disse holdt på å henge ned i bakken..han satt der i skammekroken han hadde laget for seg selv i lang tid. Staaaakars :fnise: 

Poenget er, det tar slutt, du må bare drive skadebegrensning helt til hunden ikke har behov for tyggingen lengre. Finn noen gamle ting dere ikke bruker lengre som han kan tygge på, sjekk ut gode bein med marg hos slakteren om han liker det, gi tydelig beskjed om du tar han på fersken, og gi konsekvens. Viktigst av alt er at hunden lærer seg å være alene, enten dere er i huset eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En klassisk blanding av at hun kjeder seg og savner deg naar du er borte.... Mer mosjon og mer mental stimuli. La henne faa en gammel tskjorte eller noe med lukten din i naar du gaar ut, og gaa til anskaffelse av en Kong leke (saann som man putter godbiter i) som du gir henne naar du skal ut, saa hun har noe aa gjoere. Hadde samme problem med min ogsaa, han er halvannet aar naa og har stort sett sluttet med all herping.

Endret av Ellie_P
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn en jeg også. Rørte aldri noe mens jeg var våken, men sovnet jeg på sofaen eller var ute av huset noen timer så var det party! Kom hjem/våknet til en dritfornøyd hund som stolt viste frem den siste tids "arbeid" 🙄 En gang hadde hun klart å åpne undertøysskuffen min og tygd istykker ALT 🙈 En dag bare sluttet hun... Tygde aldri i stykker noe siden. Vet ikke hva som skjedde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 år og sånn oppførsel? :O og nettopp stuerein? Jeg må ha vært heldig med min hund! 

Anonymkode: 8cac4...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke ha bikkje... 

Anonymkode: 60a72...f90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 år og sånn oppførsel? :O og nettopp stuerein? Jeg må ha vært heldig med min hund! 

Anonymkode: 8cac4...ba4

Hehe ja. Vår andre hund som er 3 ble stuerein mye fortere, under 6 mnd mener jeg. Er forskjellig fra hund til hund, hun her var litt tregere :P og myyyyye mer rampete, de har veldig forskjellige personligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/28/2017 den 16.21, Sirah skrev:

Jeg hadde en sånn en jeg også. Rørte aldri noe mens jeg var våken, men sovnet jeg på sofaen eller var ute av huset noen timer så var det party! Kom hjem/våknet til en dritfornøyd hund som stolt viste frem den siste tids "arbeid" 🙄 En gang hadde hun klart å åpne undertøysskuffen min og tygd istykker ALT 🙈 En dag bare sluttet hun... Tygde aldri i stykker noe siden. Vet ikke hva som skjedde :P

Jeg har det stikk motsatte - en engel når jeg er borte, men ødelegger som bare rakkern når jeg er hjemme :P

På 3/28/2017 den 20.10, AnonymBruker skrev:

1 år og sånn oppførsel? :O og nettopp stuerein? Jeg må ha vært heldig med min hund! 

Anonymkode: 8cac4...ba4

Har du hørt om... ungdomsperioden..? Denne er ofte verre enn valpeperioden.

Anonymkode: 50bd9...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det stikk motsatte - en engel når jeg er borte, men ødelegger som bare rakkern når jeg er hjemme :P

Har du hørt om... ungdomsperioden..? Denne er ofte verre enn valpeperioden.

Anonymkode: 50bd9...43c

Haha ja, den holdt heldigvis bare på med det en liten stund og så var det over 😂

Signerer det med ungdomsperioden. Min nåværende hund var en engel som valp! Så ble den ungdom og mistet ører, vett og forstand over natta 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...