Gå til innhold

Bachelorgrad i Markedsføringsledelse og Arbeidsledig. Karriereskifte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en bachelorgrad i Markedsføringsledelse med logistikk som fordypning (bachelor thesis) fra 2014. Og jeg har ennå ikke funnet drømmejobben. Så klart skal man gjerne de første årene i slutten eller etter utdanningen starte fra "bunn" yrkesmessig (da snakker jeg om salgskonsulent og liknende stillinger) før man kan klatre oppover. Oppover? Til hva da? KAM (Ble innkalt til intervju i 2017 men kom ikke videre) , Markedskoordinator eller liknende.. 

Jeg sluttet nå i min tredje relevante arbeidsplass (slagskonsulent) fordi jeg ønsket å jobbe med noe hvor salgsresultater og provisjon blir et stort fokus og at sjefen hele tiden puster deg i nakken og truer med å levere ellers får du sparken. Det er ikke galt å ønske seg en stabil arbeidshverdag hvor man kan yte fra hjertet og likevel bli satt pris på - da særlig etter ca 2 års erfaring i bransjen. 

Det jeg er ute etter nå er inspirasjon og muligheter til å vurdere andre typer stillinger som kanskje krever kurs i et par fag, og kanskje ikke en hel utdanning. Hvilke type innsats kan jeg gjøre som kan nærmest garantere ny jobb? Jeg ønsker å bli i den bedriften jeg jobber i, i mange år, og utvikle meg. 

Jeg er åpen for absolutt alle, gode forslag :) Er nok mange som er i samme båt... 

 

 

Anonymkode: e88de...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ikke minst,- så vil jeg også gjerne ta en prat med en kommunal tjeneste eller liknende som kan gi tips til folk med min bakgrunn. Finnes egentlig det.. ? Har jo forsøkt BI´s karriereservice, men de er jo super inkompetente. Dem er ikke oppdaterte på markedet. 

Anonymkode: e88de...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annetnavn_

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke minst,- så vil jeg også gjerne ta en prat med en kommunal tjeneste eller liknende som kan gi tips til folk med min bakgrunn. Finnes egentlig det.. ? Har jo forsøkt BI´s karriereservice, men de er jo super inkompetente. Dem er ikke oppdaterte på markedet. 

Anonymkode: e88de...199

De fleste fylker har karrieresentre som er fylkeskommunale. Kontakt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye man kan jobbe med uten å ta mye ekstra utdanning. Har selv master i dette og søker rundt som bare det. Er enig i at provisjon jobb er noe herk. Jeg mener man kan fint jobbe innen administrasjon og HR med utdanningen. Likeså 'sekretær' eller saksbehandler jobber som finnes i kommunen. En annen ting er å fordype seg mer på digital markedsføring og IT rett og slett det er der fremtiden retter seg mer og mer. Er litt rådvill selv, synd det er få jobber og alt for mange av oss også 😝 

Anonymkode: f7b2d...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28. mars 2017 den 3.57, AnonymBruker skrev:

Det er nok mye man kan jobbe med uten å ta mye ekstra utdanning. Har selv master i dette og søker rundt som bare det. Er enig i at provisjon jobb er noe herk. Jeg mener man kan fint jobbe innen administrasjon og HR med utdanningen. Likeså 'sekretær' eller saksbehandler jobber som finnes i kommunen. En annen ting er å fordype seg mer på digital markedsføring og IT rett og slett det er der fremtiden retter seg mer og mer. Er litt rådvill selv, synd det er få jobber og alt for mange av oss også 😝 

Anonymkode: f7b2d...5a5

Interessant å høre fra deg :-) Min erfaring er at det tar lang tid å komme inn i digital markedsføring nettopp fordi BI-studenter overengasjerer seg i digital markedsføring i tiidlig alder,- eller idét de starter på BI studier.. de blogger gjerne i fritiden, de driver gjerne med bilderedigering og skriving gratis for bedrifter ved studier, og da t.o.m uten å ha en lønnet jobb i tillegg..! kun for å vise at de har en CV som har mye digital markedsføring og PR i seg.. Men det var det ingen som tipset MEG om da jeg starta på BI i 2011... Dessuten syns jeg at digital markedsføring er så himla investert.. jeg vil jo ikke baare ha det som et levebrød.. Jeg ønsker en stilling med mye kombinert ansvar, som f.eks en markedskoordinator har. De følger med på mye som skjer med bedriften og kundene,- og da også hva som publiseres på sosiale medier osv. 

Men en bachelor/master i Markedsføringsledelse og jobbe med IT... hvilke typer stillingstitler tenker du på da? :) 

Tenker du IT salgskonsulent..? nei..? 

Hvilken type jobberfaring har du da? :) Og hvilke stillinger leter du råvilt etter nå? :)

Godt å høre at du er positiv til mulighetene rundt jobber i administrasjon og HR samt saksbehandling for det er de mulighetene jeg prøver å åpne meg opp for faktisk. Men hva er dine argumenter for at det skal være mulig å komme inn i slike stillinger med den utdanningen vi har? :)

 

Håper å høre fra deg/likesinnede 

 

Anonymkode: e88de...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere medlemmer i gruppen som heter "Medier 24: Ledige jobber i medier, kommunikasjon, markedsføring og teknologi" på Facebook? Der er det ofte mye gode og relevante tips samt god oversikt over bransjen.

Anonymkode: b41ec...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa jeg er medlem av gruppen, ja. Har søkt på et par stillinger derfra faktisk.. en hos Inbound Marketing.. de dukker stadig opp på siden der.. tok til og med sertifisering i Hubspot Academy bare for å være hakket mer relevant for dem + de hadde det som krav som søker. Men de er sykt useriøse.. Jeg hadde investert så mange timer på sertifiseringen og søknaden- og jeg fikk avslag uten grunn. dagen etter utlyste de stilling ledig på nytt igjen. Jeg kunne ikke la være å legge igjen en kommentar. 

 

Resten av de annonsene som er der krever relevant erfaring eller master. Ikke for å være negativ, men. Det er det som skjer. 

Anonymkode: e88de...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Interessant å høre fra deg :-) Min erfaring er at det tar lang tid å komme inn i digital markedsføring nettopp fordi BI-studenter overengasjerer seg i digital markedsføring i tiidlig alder,- eller idét de starter på BI studier.. de blogger gjerne i fritiden, de driver gjerne med bilderedigering og skriving gratis for bedrifter ved studier, og da t.o.m uten å ha en lønnet jobb i tillegg..! kun for å vise at de har en CV som har mye digital markedsføring og PR i seg.. Men det var det ingen som tipset MEG om da jeg starta på BI i 2011... Dessuten syns jeg at digital markedsføring er så himla investert.. jeg vil jo ikke baare ha det som et levebrød.. Jeg ønsker en stilling med mye kombinert ansvar, som f.eks en markedskoordinator har. De følger med på mye som skjer med bedriften og kundene,- og da også hva som publiseres på sosiale medier osv. 

Men en bachelor/master i Markedsføringsledelse og jobbe med IT... hvilke typer stillingstitler tenker du på da? :) 

Tenker du IT salgskonsulent..? nei..? 

Hvilken type jobberfaring har du da? :) Og hvilke stillinger leter du råvilt etter nå? :)

Godt å høre at du er positiv til mulighetene rundt jobber i administrasjon og HR samt saksbehandling for det er de mulighetene jeg prøver å åpne meg opp for faktisk. Men hva er dine argumenter for at det skal være mulig å komme inn i slike stillinger med den utdanningen vi har? :)

 

Håper å høre fra deg/likesinnede 

 

Anonymkode: e88de...199

De stillingene jeg har ofte sett er type "web ansvarlig med sosiale medier" da trenger man kanskje litt html og CSS for å lage websider feks. kan si det er en ganske lett versjon av IT. Noen stillinger krever grafisk design kompetanse, da evner innen photoshop og InDesign itillegg til markedsføring. Igjen så kan en markedskoordinator stilling være så mangt og ikke kreve noe av de tingene jeg har nevnt. Ellers så er det kurs innenfor google adwords, google analytics høyt ansett om man skal gjøre noe innenfor digital markedsføring.

Mange som jobber innenfor administrasjon og HR lignende stillinger har ofte forskjellig utdanning, det kan være fra statsvitenskap, sosiologi til noe helt annet, jeg ser ingen grunner til at en med markedsføringskompetanse ikke kan være relevant da vi både har økonomi og organisasjonsfag i utdanningen. Ofte har vi erfaring fra kundeservice og salg, noe som også er viktig om man jobber i administrasjon som skal ekspedere kunder/klienter/brukere også. Problemet er bare å få en fot inn fordi det er så mange søkere. 

For min del er det flest "topp bedrifter" (konsulent bedriftene) som krever master, de fleste andre krever bare bachelor eller erfaring. Erfaring er nok mest gull verdt, man kan like gjerne være tidligere båtbygger og være super markedsfører nå :P 

Anonymkode: f7b2d...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De stillingene jeg har ofte sett er type "web ansvarlig med sosiale medier" da trenger man kanskje litt html og CSS for å lage websider feks. kan si det er en ganske lett versjon av IT. Noen stillinger krever grafisk design kompetanse, da evner innen photoshop og InDesign itillegg til markedsføring. Igjen så kan en markedskoordinator stilling være så mangt og ikke kreve noe av de tingene jeg har nevnt. Ellers så er det kurs innenfor google adwords, google analytics høyt ansett om man skal gjøre noe innenfor digital markedsføring.

Mange som jobber innenfor administrasjon og HR lignende stillinger har ofte forskjellig utdanning, det kan være fra statsvitenskap, sosiologi til noe helt annet, jeg ser ingen grunner til at en med markedsføringskompetanse ikke kan være relevant da vi både har økonomi og organisasjonsfag i utdanningen. Ofte har vi erfaring fra kundeservice og salg, noe som også er viktig om man jobber i administrasjon som skal ekspedere kunder/klienter/brukere også. Problemet er bare å få en fot inn fordi det er så mange søkere. 

For min del er det flest "topp bedrifter" (konsulent bedriftene) som krever master, de fleste andre krever bare bachelor eller erfaring. Erfaring er nok mest gull verdt, man kan like gjerne være tidligere båtbygger og være super markedsfører nå :P 

Anonymkode: f7b2d...5a5

Interessaaant..! Ja jeg er helt enig.. Det er slik jeg ser det også... Men da har du spesialisert deg innenfor digital markedsføring du da :) Hvordan er jobbmulighetene synes du, det er altså vanskelig å finne stillinger? Eller er det mer erfaringen de spør etter her? 

Ja, akkurat... fant nettopp en stilling innen HR, og verden er som alltid liten så jeg får krysse fingre og tær på at kontaktpersonen i mitt nettverk ordner med et møte hvis personen tenker det riktige ;) Er jo kanskje litt ork å intervjue en person etter annen men samtidig spennende... håper ikke det er no bonusordning per konsulent man ansetter i det å jobbe innen HR da... :P 

Ja, enig der. 

Anonymkode: e88de...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så tror faktisk mange at HR bare kun er snakk om rekruttering og oppgaver rundt det, men det er faktisk sykt mange ulike felt innen HR! Hvertfall i USA... Det er en som f.eks ikke jobber med rekrutteringsdelen av HR men "The Bonus area of HR" Men jeg har null peiling på hva det innebærer. 

Skulle gjerne likt å finne en oversikt over alle ulike typer felt innen HR .. noen som vet? 

Anonymkode: e88de...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaa jeg er medlem av gruppen, ja. Har søkt på et par stillinger derfra faktisk.. en hos Inbound Marketing.. de dukker stadig opp på siden der.. tok til og med sertifisering i Hubspot Academy bare for å være hakket mer relevant for dem + de hadde det som krav som søker. Men de er sykt useriøse.. Jeg hadde investert så mange timer på sertifiseringen og søknaden- og jeg fikk avslag uten grunn. dagen etter utlyste de stilling ledig på nytt igjen. Jeg kunne ikke la være å legge igjen en kommentar. 

 

Resten av de annonsene som er der krever relevant erfaring eller master. Ikke for å være negativ, men. Det er det som skjer. 

Anonymkode: e88de...199

Håper den ikke var for bitter, den kommentaren. Det er forøvrig heller ikke vanlig å få oppgitt grunn ved avslag på jobbsøknad.

Anonymkode: a552a...abc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper den ikke var for bitter, den kommentaren. Det er forøvrig heller ikke vanlig å få oppgitt grunn ved avslag på jobbsøknad.

Anonymkode: a552a...abc

Neida den var ikke det. Det var noe sånt som "Hva med å gi en tilbakemelding til de som har søkt og venter spent på svar? ;) " Fikk mange likes på den da husker jeg :P Jeg vet at det ikke er krav å få feedback ang etter et intervju/søknad. 

Anonymkode: e88de...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte mest organisasjonstypen og veiledning/utvikling delen av HR.. og er nysgjerrig på Benefits delen altså pensjonsordninger og sånt .. 

Anonymkode: e88de...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...