Gå til innhold

For gammel til å bli pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 34 og min mann er 46. Jeg har ingen barn, han to barn fra før, 20 og 18, Og lurer på om dere syns at han er for gammel til å få et barn til? Jeg vil gjerne bli mamma. 

Vi har prøvd i et år nå, men ikke fått det til. Jeg har nå begynt på behandling mot barnløshet pga at jeg har pcos. Skulle gjerne ha blitt mamma tidligere, men jeg fant ikke mannen min før for 3 år siden. så det har liksom ikke vært noe mulighet å bli gravid før vi begynte å prøve for 1 år siden.

Han er ellers frisk og rask og ung til sinns og har vendt seg til tanken og vil gjerne bli pappa igjen. Han sliter dog noe med hodepine til tider. (det kommer jo ikke akkurat til å bli bedre med en unge i hus det er jeg jo klar over)

Anonymkode: 4209c...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei han er mann og slett ikke for gammel til å bli far !  Har i min egen omgangskrets noen eldre fedre. Alle sammen ble fedre da de var over 50....den eldste var 60 år.

Anonymkode: fb018...c3a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var 46 når eldste ble født og kommer til å være 49 når nr 2 kommer. Muligens ikke ideelt men slik ble det for oss. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant han ikke har sterilisert seg, så er det ikke han det står på her. Menn har lang holdbarhet, for å si det sånn...

Du burde muligens få utredet deg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar gjennomsnittlig lengre tid for en mann på den alderen å gjøre partner gravid. Min mann var eldre. Utfordringen er ikke at far er gammel og sliten, men at interessen for småbarnsdikkedikk og rutineoppgaver er begrenset. Vi løser det ved at jeg tar mesteparten av småbarnsjobben, og at han har mer frihet. De har et veldig fint forhold, bedre og bedre ettersom barnet vokser til og kommuniserer, kan være med på tur osv.

Anonymkode: 9be30...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Juniper skrev:

Så sant han ikke har sterilisert seg, så er det ikke han det står på her. Menn har lang holdbarhet, for å si det sånn...

Du burde muligens få utredet deg selv. 

Du burde muligens lest hovedinnlegget. Hun er utredet, har diagnose og har startet behandling.

Anonymkode: 9be30...af4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du burde muligens lest hovedinnlegget. Hun er utredet, har diagnose og har startet behandling.

Anonymkode: 9be30...af4

Ja, det burde jeg nok. Trodde jeg hadde gjort det, men har åpenbart kortsluttet av at noen trodde at en mann på 46 ble for gammel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Juniper skrev:

Ja, det burde jeg nok. Trodde jeg hadde gjort det, men har åpenbart kortsluttet av at noen trodde at en mann på 46 ble for gammel. 

Det er jo ikke helt på viddene da. Å unnfange er en ting, å ha lyst til, og orke å følge opp hjemmeboende tenåringer når man er i midten av 60-årene er noe annet.

Mine besteforeldre, foreldre, tanter og onkler (inkl. inngifte) er totalt 16 stk.

2 døde som gamle. En døde før 50. En døde 72. 2 døde mellom 62 og 66. 2 er i 60-årene og har kreft med forventet levetid på 1/2-1 1/2 år.

1 hadde også nylig kreft i begynnelsen av 60-årene, det er for tidlig å si om h*n er helbredet, men h*n er i hvertfall sprek nå. Et barn/en tenåring hadde passet veldig dårlig inn i det livet h*n vil ha nå.

 5 til er mellom 60 og 70. 3 av dem er friske, 1 har kronisk forverrende sykdom og vil dø en del før forventet levealder, mens nummer 5 ble uføretrygdet 60 år gammel pga kronisk sykdom som debuterte i 50-årene. 

Nr 15 nærmer seg 60 og er frisk. Nr. 16 er en andrekone som er mye yngre enn resten.

Man vet ikke hva livet bringer, men man har størst sjanse for å beholde helsa til barna er voksne hvis man ikke får barn sent i livet. 

Anonymkode: 9be30...af4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 34 og min mann er 46. Jeg har ingen barn, han to barn fra før, 20 og 18, Og lurer på om dere syns at han er for gammel til å få et barn til? Jeg vil gjerne bli mamma. 

Vi har prøvd i et år nå, men ikke fått det til. Jeg har nå begynt på behandling mot barnløshet pga at jeg har pcos. Skulle gjerne ha blitt mamma tidligere, men jeg fant ikke mannen min før for 3 år siden. så det har liksom ikke vært noe mulighet å bli gravid før vi begynte å prøve for 1 år siden.

Han er ellers frisk og rask og ung til sinns og har vendt seg til tanken og vil gjerne bli pappa igjen. Han sliter dog noe med hodepine til tider. (det kommer jo ikke akkurat til å bli bedre med en unge i hus det er jeg jo klar over)

Anonymkode: 4209c...770

Haha..nei, selvsagt er han ikke for gammel!

 

Kjenner en ung mann på 53 år som ble far for første gang nå og en mann på 61 år som nylig ble far til sitt 4.barn med kone nr 2. :-)

Anonymkode: 54dcd...cee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er dere for gamle til å bli foreldre begge to, men hva andre mener spiller strengt tatt ingen rolle. Barnet er på vei uansett :)

Anonymkode: 626b5...634

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder å bruke spermen til en yngre mann (donor) om du har fertilitetsproblemer i tillegg. Så gamle menn som din mann har som regel vesentlig nedsatt fruktbarhet selv. Det er veldig dumt for deg å ha en mann som er langt over 40 når du har fertilitesproblemer..

Anonymkode: df9c6...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen som kommer med oppmuntrende ord.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurder å bruke spermen til en yngre mann (donor) om du har fertilitetsproblemer i tillegg. Så gamle menn som din mann har som regel vesentlig nedsatt fruktbarhet selv. Det er veldig dumt for deg å ha en mann som er langt over 40 når du har fertilitesproblemer..

Anonymkode: df9c6...87b

Vel jeg valgte ikke akkurat mann pga spermkvaliteten hans... Det var andre kvaliteter som var og er mer viktige for å si det sånn. Og ikke visste jeg at jeg hadde fertilitetsproblemer heller. Dessuten har vi testet svømmerne hans også og fikk beskjed om at alt var i orden der. 

Det er ikke alt her i livet som skjer når det passer best. 

Anonymkode: 4209c...770

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som donor, tjæ. Som far, nei. Syns ikke tenåringer skal ha en pensjonist som far. Dessuten hevdes følgende:

Barn født av fedre over 45 år har økt risiko for blant annet

  • Bipolare lidelser
  • Psykose
  • Selvmordsforsøk
  • Schizofreni
  • Autisme
  • Lærevansker
  • Rusproblemer
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk alle sammen som kommer med oppmuntrende ord.

Vel jeg valgte ikke akkurat mann pga spermkvaliteten hans... Det var andre kvaliteter som var og er mer viktige for å si det sånn. Og ikke visste jeg at jeg hadde fertilitetsproblemer heller. Dessuten har vi testet svømmerne hans også og fikk beskjed om at alt var i orden der. 

Det er ikke alt her i livet som skjer når det passer best. 

Anonymkode: 4209c...770

Du har pcos som gjør det vanskelig for deg å bli gravid og må derfor behandles for barnløshet. Hvis ikke det er det samme som fertilitetsproblemer så vet ikke jeg..

Hvis dere har sjekket han, og han fortsatt har bra kvalitet er det bra, men vær ops på at menns sperm vanligvis forringes på samme tid som kvinner. Etter 35, så det kan fort endre seg om det tar tid for dere.

Anonymkode: df9c6...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har pcos som gjør det vanskelig for deg å bli gravid og må derfor behandles for barnløshet. Hvis ikke det er det samme som fertilitetsproblemer så vet ikke jeg..

Hvis dere har sjekket han, og han fortsatt har bra kvalitet er det bra, men vær ops på at menns sperm vanligvis forringes på samme tid som kvinner. Etter 35, så det kan fort endre seg om det tar tid for dere.

Anonymkode: df9c6...87b

Jeg visste ikke på forhånd at jeg hadde pcos så den behandlingen har jeg ikke begynt med før nå. 

Anonymkode: 4209c...770

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har pcos som gjør det vanskelig for deg å bli gravid og må derfor behandles for barnløshet. Hvis ikke det er det samme som fertilitetsproblemer så vet ikke jeg..

Hvis dere har sjekket han, og han fortsatt har bra kvalitet er det bra, men vær ops på at menns sperm vanligvis forringes på samme tid som kvinner. Etter 35, så det kan fort endre seg om det tar tid for dere.

Anonymkode: df9c6...87b

Er det virkelig ingen som klarer å lese det som står i denne tråden?

Anonymkode: c6f9d...089

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening er dere for gamle til å bli foreldre begge to, men hva andre mener spiller strengt tatt ingen rolle. Barnet er på vei uansett :)

Anonymkode: 626b5...634

Du mener faktisk at TS er for gammel til å få barn som 34-åring? Virkelig? Kommer selv ikke til å vurdere tanken om barn engang før jeg bikker 30, minst.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn over 40 har ganske mange mutasjoner i sædcellene som øker risikoen for at kvinnen spontanaborterer, og videre gir eldre fedre økt risiko for fødselsdefekter, fysiske og psykiske sykdommer hos barnet. Barn av eldre fedre har også generelt lavere IQ enn barn av ungre fedre og det er endel som tyder på at dersom man ønsker seg vakre barn så bør man ikke få barn med menn over 40 da disse får "mindre attraktive barn" enn yngre menn. Dette er ikke noe man kan "sjekke for" på samme måte som man kan ta fostervannsprøve og sjekke for downs syndrom. Det er en risiko man tar. 

Det er en hel rekke ulemper med å bli far i voksen alder, for barnet sin del. At menn KAN blir fedre i høy alder betyr absolutt ikke at de BØR. 46 år er en høy alder å bli far i! 

Anonymkode: 7744a...160

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha..nei, selvsagt er han ikke for gammel!

 

Kjenner en ung mann på 53 år som ble far for første gang nå og en mann på 61 år som nylig ble far til sitt 4.barn med kone nr 2. :-)

Anonymkode: 54dcd...cee

Tragisk. Stakkars barn. Ren skjær egoisme fra disse mennene sin side. 

Anonymkode: 7744a...160

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening er dere for gamle til å bli foreldre begge to, men hva andre mener spiller strengt tatt ingen rolle. Barnet er på vei uansett :)

Anonymkode: 626b5...634

Hun er da vel ikke for gammel til å få barn når hun er 34 år? Og heller ikke han?? 

Kjenner et par som ble foreldre når hun var 34 år og han 50. Det går kjempebra. Alder er bare et tall. Føler dere at dere har lyst på et barn til,så bare prøv så lenge dere begge vil.

Anonymkode: b4b1f...d8b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...