Gå til innhold

Noen med Jack Russell terrier her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en JRT. Hun er 2 år gammel. Hun er flink og lærevillig inne når det ikke er noe som kan distrahere henne, men ute er hun totalt motsatt. Synes det er slitsomt. Jeg har lest at JRT har MYE energi. Jeg går lange turer hver dag, men hun har fremdeles massevis av energi. Hun sover en del inne, men om hun hører noen spesielle lyder ol. så hopper hun opp med en gang. Det virker som hun er "på vakt" hele tiden, selv når hun sover. Ute kan hun være veldig jagende om hun lukter/ser katter, møter andre hunder (varierer om hun er jagende/bjeffer/oppfører seg fint) eller får snusen i noe smådyr (f.eks mus). Jeg prøver å gå i skogen ofte slik hun får lukte og snuse LENGE, for jeg vil jo ikke dra henne vekk fra alle steder hun vil snuse, men synes det er fint å kunne bestemme om turen skal være en ren trimtur eller en ren snusetur. Hun får alltid snuse litt, men vi kan jo ikke holde på slik hver eneste gang vi er ute. 

Inne gjør hun kommandoer og hun slutter å bjeffe med en gang jeg sier i fra. Ute er dette omtrent umulig å få til fordi hun er så distrahert. 

Lurer på om andre her med JRT har samme erfaring og kanskje har noen tips jeg kan ta med meg på veien? Jeg har hatt henne i 2,5mnd nå. 

Anonymkode: 403a6...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mental trening ute har vi brukt mye, for eksempel starter vi alltid turen med kommando "på plass" til vi ser at han roer seg litt. Så har vi mye "stå" "bli" "ligg" osv mens vi er på tur, spesielt "stå" er viktig og vi trener mye på dette, vår blir tre år.

Siden hunden din er to år og du bare har hatt henne en kort sstund regner jeg med dere også har en "innkjøringsperiode" der hun må kjenne deg og du henne. Det er viktig å være "på forkant" på signalene - altså si "nei" før hun løper ut for eksempel..

Har du erfaring med hunder fra før? JRT er en litt "stri" rase - men de er så utrolig lettlært og hengivne og utrolig utholden så med litt tolmod vil dere nok få et godt forhold du og huden din :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Carrot skrev:

Mental trening ute har vi brukt mye, for eksempel starter vi alltid turen med kommando "på plass" til vi ser at han roer seg litt. Så har vi mye "stå" "bli" "ligg" osv mens vi er på tur, spesielt "stå" er viktig og vi trener mye på dette, vår blir tre år.

Siden hunden din er to år og du bare har hatt henne en kort sstund regner jeg med dere også har en "innkjøringsperiode" der hun må kjenne deg og du henne. Det er viktig å være "på forkant" på signalene - altså si "nei" før hun løper ut for eksempel..

Har du erfaring med hunder fra før? JRT er en litt "stri" rase - men de er så utrolig lettlært og hengivne og utrolig utholden så med litt tolmod vil dere nok få et godt forhold du og huden din :)  

Jeg har aldri hatt hund før. Leste meg litt opp før jeg fikk henne, men innser jo nå at det kanskje ikke er en førstegangshund, men nå må jeg jo bare gjøre det beste ut av det :) 

Jeg har hørt litt ulike meninger angående oppdragelse av "jagende" hunder. Jeg har prøvd å gi godbiter som belønning, men det virker som hun ikke lærer så mye av dette. Det virker som hun kun tenker på godbiten og faller hele tiden tilbake. Jeg har hørt at noen raser av og til må behandles "hardere". Ikke på en fysisk hard måte, men feks ta i nakken (noe de er vant til fra valpeperioden) slik de skal forstå at en mener alvor og at en er sjefen. Men jeg vet jo at slik oppdragelse er mye omdiskutert. Jeg har prøvd dette et par ganger når jeg har vært på besøk hos en som hadde katt. Katten var ikke i samme rom, men hunden min ble helt gal og jeg testet dette ut i ren frustrasjon. Da ga hun seg en stund og det virket som hun forsto "dette gjør du bare ikke". Men jeg er jo redd for hva andre vil tenke. Jeg vil helst ikke bruke slike metoder, men når hun ikke gir seg, så er det ikke så lett. 

Har tenkt å ta henne på kurs, men jeg vil jo helst prøve å trene henne litt selv også. 

Anonymkode: 403a6...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke ta henne i nakken eller behandle henne hardt på noe måte. Det er ikke løsningen. 

Passer eksen sin JRT jevnlig og har lignende erfaring med hvordan den var inne. Ute har jeg aldri hatt noe problem med den. 

 

Mental trening er veldig viktig. Favoritten her er godbitsøk både inne og ute.

Hvis jeg holder en godbit og spør ham hva han vil gjøre for å få den, så flyr han rundt og gjør alle kommandoer han kan. 

Pakk inn godbiter i gamle håndklær. Varier hvordan du bretter de sammen. 

Øktene trenger ikke være lange. Jeg fordeler de på flere små økter utover dagen. 

Han elsker også å løpe. Dessverre kan jeg ikke slippe ham løs, men løper med ham på deler av langturer. Har vurdert å sykle, men han bråstopper og tenker "her skal jeg pisse" så det er litt risikabelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med brukeren over her at det å være hard med en hund ikke er en god løsning, positiv forsterking, klikkere og godis er å foretrekke - alltid! Det er i noen tilfeller det å ta i en hund fysisk er nødvendig men ikke hardt, ikke legge dem på rygg osv som en del av den daglige opplæringen, det er ikke noe vi gjør i allefall!

Vi leker også mye, de elsker å lete / søke, liker lange turer en gang for dag eller så - vi går mye i fjellet og vår elsker det! Vår er flink på innrop og kommer med en gang så den går mye løs når reglene tillater det.

Anbefaler deg å gå kurs men da i regi av noen sertifiserte. Ta gjerne kontakt med en seriøs oppdretter registrert i NKK for råd om du føler du trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Carrot skrev:

Enig med brukeren over her at det å være hard med en hund ikke er en god løsning, positiv forsterking, klikkere og godis er å foretrekke - alltid! Det er i noen tilfeller det å ta i en hund fysisk er nødvendig men ikke hardt, ikke legge dem på rygg osv som en del av den daglige opplæringen, det er ikke noe vi gjør i allefall!

Vi leker også mye, de elsker å lete / søke, liker lange turer en gang for dag eller så - vi går mye i fjellet og vår elsker det! Vår er flink på innrop og kommer med en gang så den går mye løs når reglene tillater det.

Anbefaler deg å gå kurs men da i regi av noen sertifiserte. Ta gjerne kontakt med en seriøs oppdretter registrert i NKK for råd om du føler du trenger det :)

Ja, de elsker å leke. Både godbiter og lek fungere veldig bra som belønnig her. Det er som regel hunden som tar initiativ til lek, men under lek går det an å stoppe og gi kommandoer. F.eks at hunden må gi en high 5 før du kaster ballen. 

 

Ellers går jeg lite langs veien med hunden, men mye i skogen / på fjellet hvor han er i naturen og kan snuse på masse spennende. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...