Gå til innhold

Jukset på mc?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg jukset på en måte på en obligatorisk multiple choise. En i klassen delte fjorårets test med svar på gruppesiden til klassen på fb, og det viste seg å være samme testen. Leste kort over den før jeg dro å tok testen. Ble ferdig på 5 min og hadde over 80% riktig. Må ha 50% for å bestå. Ble overrasket over hvor mye rett jeg hadde og hvor fort jeg gjorde testen. Men det er jo juks ikke sant? Føler meg som verdens verste menneske! Tørr ikke å være på skolen engang. Livredd for at noen skal buste meg! Jeg har aldri i hele mitt liv jukset før, og så skal jeg liksom starte med det nå?? Ikke har jeg trengt det heller for jeg leser mye selv og er flink. Hva tenkte jeg på?? Jeg greier ikke å stå for det jeg gjorde. Jeg liker å få resultatene mine på ærlig vis. Burde jeg si noe til skolen eller bare la det gå? Jeg var jo åpenbart ikke den eneste som så over testen på forhånd, det gjorde jo resten av klassen min også, så alle jukset jo faktisk da. Det er bare det at jeg føler jeg ikke gjorde det diskret nok. Jeg ble så revet med at jeg fullførte testen mye raskere enn alle andre, og jeg frykter at det vil avsløre alt. 

Hva skal jeg gjøre? Vet ikke om jeg greier å leve med dette. Får ikke sove om natten engang. Dumme meg. Blir i alle fall aldri å gjøre noe slikt igjen!

Anonymkode: 5ff2a...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skolen legger jo opp til det når de gjenbruker fjorårets test. Det er ikke noe i veien med å dele tidligere prøver med hverandre. Elever snakker med hverandre, og det er naivt av lærere å tenke at de ikke gjør det. Husk også at tidligere eksamensoppgaver, for eksempel, er helt essensielt for å øve til kommende eksamener.  

Jeg synes ikke det er nødvendig at du sier ifra, men hvis det tærer på samvittigheten din kan du hinte til læreren om at det kan være fordelaktig å ikke gjenbruke tidligere prøver da elever deler slikt med hverandre. 

Anonymkode: 4809c...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg vet kan de umulig ta deg på at du har sett en tidligere gitt eksamensoppgave. At skolen gjenbruker en tidligere test sier vel med om skolen og mangelen på arbeid som legges i testene enn det gjør om dere studenter. 

Selv har jeg kun hatt én MC test og det i et obligatorisk fag som var helt latterlig lagt opp. Også der brukte skolen den samme testen i årevis og denne lå tilgjengelig på flere forum og var lett å finne hvis man googlet faget. 

For å være helt ærlig så hadde jeg null dårlig samvittighet for å bruke den. Det at skolen bruker samme test flere år på rad er helt latterlig, og fører bare til at snittet dras opp på eksamen - faktisk så endret fakultetet stryk-grensa fordi så mange gjorde det bra og når minst 90% av alle studentene bruker denne fasiten når de pugger og da har ikke jeg tenkt å la mine karakterer lide fordi skolen ikke gidder å lage en autentisk vurderingssituasjon som faktisk gjenspeiler innsats og kompetanse. 

Anonymkode: 994cf...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...