Gå til innhold

Er religiøse mindre moralske en ateister?


Gjest Aragorn II Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Aragorn II Elessar

Eller er det ateister som er mindre moralske en religiøse ?

 

Eller har dette mer med personlighet å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. I utgangspunktet ikke, men et argument jeg har hørt gå igjen er at ateister er umoralske fordi de ikke har en guds leveregler å følge, og de kan derfor gjøre det de vil. Skulle vi følge denne argumentasjonen, burde alle ateister være kriminelle. Siden de ikke er det, burde det være tydelig at man har et moralsk kompass selv om man er ateist.

Da kan man tvert imot si at ateister er mer moralske enn religiøse, ettersom de ikke trenger en gud som forteller dem hva de skal eller ikke skal gjøre, de gjør det av egen, fri vilje fordi de selv mener det er riktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke om man kan si det ene eller det andre. Kultur, miljø og personlige holdninger har mer å si. Man kan være en åpensinnet kristen som genuint ønsker å hjelpe andre mennesker, og man kan være en egoistisk ateist som er kjip mot andre mennesker

Anonymkode: 909f9...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Erazor skrev:

Tja. I utgangspunktet ikke, men et argument jeg har hørt gå igjen er at ateister er umoralske fordi de ikke har en guds leveregler å følge, og de kan derfor gjøre det de vil. Skulle vi følge denne argumentasjonen, burde alle ateister være kriminelle. Siden de ikke er det, burde det være tydelig at man har et moralsk kompass selv om man er ateist.

Da kan man tvert imot si at ateister er mer moralske enn religiøse, ettersom de ikke trenger en gud som forteller dem hva de skal eller ikke skal gjøre, de gjør det av egen, fri vilje fordi de selv mener det er riktig.

Det er vel omtrent her jeg også er. Må riktignok presisere at jeg nok tror det er en del religiøse som også oppfører seg bra fordi de også er programmert slik, og forsåvidt ville oppført seg også uten religion. Selv om de kanskje ikke tror det selv.

Men jeg synes det er direkte skremmende når enkelte religiøse antyder at det er mer moralsk høyverdig å være religiøs fordi de gudløse ikke har noen grunn til å oppføre seg. Vi har tall som viser at ateister ikke begår mer kriminalitet enn religiøse (snarere tvert imot, etter kriminalitetsstatistikker), tross at de kun frykter straff etter loven og ikke fra oven. Når enkelte religiøse da antyder at det er Gud som gjør at de oppfører seg sånn noenlunde, da ligger det jo implisitt at de egentlig har en drive til å stjele og slå ihjel som man tydelig ser at ikke-religiøse (som ikke har denne korreksen og likevel beviselig oppfører seg vel så godt som religiøse) ikke har. Akkurat det synes jeg er en ubehagelig tanke. Men jeg antar det egentlig springer ut av en eller annen kognitiv bias der man gjør seg så allergisk mot informasjon at man tror ateister oppfører seg dårligere enn religiøse tross at man vet med sikkerhet at det ikke er tilfelle.

Anonymkode: 4d421...e69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror alle mennesker, religiøse eller ikke, har et moralsk kompass i seg. Samtidig tror jeg noen mennesker drives av det kompasset mer enn andre, og det er knyttet til personlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok mye med personlighet og personlige verdier å gjøre. Men jeg har møtt en del troende som lurer på akkurat dette. "hvorfor gjør ikke ateister gale ting, når det ikke får konsekvenser?". Så jeg får inntrykket av at enkelte troende innerst inne tror det at om man ikke har guds konsekvenser hengende over seg så kommer man til å gå helt av skaftet. Noe som igjen kanskje gjenspeiler deres egen personlige moral. 

Det å gjøre gode ting av egen fri vilje er mer verdt enn å bli "tvunget" til det.

Anonymkode: d7b66...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erazor skrev:

Da kan man tvert imot si at ateister er mer moralske enn religiøse, ettersom de ikke trenger en gud som forteller dem hva de skal eller ikke skal gjøre, de gjør det av egen, fri vilje fordi de selv mener det er riktig.

Det kan man ikke si, ettersom ateister bare har andre utvendige kilde til å fortelle dem hva som er rett og galt: Norges Lover, FN-konvensjonen, opplysningstidens filosofer o.s.v. 

Anonymkode: 77924...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på meg selv som en ateist. Har ingen link, men søk på Wikipedia. Der står det nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎03‎.‎2017 den 9.18, Balian de Ibelin skrev:

Eller er det ateister som er mindre moralske en religiøse ?

 

Eller har dette mer med personlighet å gjøre ?

Hva legger du i "religiøs"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
55 minutter siden, debatant skrev:

Hva legger du i "religiøs"?

En troende person.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

En troende person.

 

Kristen / buddist/ muslim/ ateist/ humanist eller troen på at smurfene overtar verden?

Ser du att det er forskjell på troer?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Religiøse eier ikke moral

Anonymkode: 4c54f...b53

eksemplifiser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, debatant skrev:

eksemplifiser.....

No need

Anonymkode: 4c54f...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

No need

Anonymkode: 4c54f...b53

Tenker du på Hitler som hadde en blind tro på den ariske rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

En troende person.

 

Så du vet ikke hva du legger i spørsmålet ditt. Utrolig glupt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, debatant skrev:

Tenker du på Hitler som hadde en blind tro på den ariske rase?

:sFun_sleeping:

Anonymkode: 4c54f...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...