Gå til innhold

Dilemma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har de seneste årene kjøpt og solgt bolig nesten en gang i året. 

Nå er jeg kommet i den situasjonen, at jeg har mistet en godt betalt jobb og dermed sliter med å betjene et relativt stort huslån med den nye lønnen (fått ny jobb). Spørsmålet mitt er om jeg skal "bo meg ihjel" eller selge å kjøpe noe som er mindre og billigere? 1 år etter at jeh flyttet inn i nåværende hus  

Skal sies at jeg bor i en liten bygd og om jeg nå selger og flytter igjen, vil bygdedyret få det travelt. Vet jeg ikke bør henge meg opp i hva andre sier å mener, men lettere sagt enn gjort. 

Synspunkter??

Anonymkode: 98cb5...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke orket å "bo meg ihjel", så hadde nok muligens solgt og flyttet til mindre og billigere. Bygdedyret hadde jeg gitt blanko i. Men det er sikkert som du sier, lettere sagt enn gjort, likevel prøv å husk at de lever ikke i dine sko og økonomi. Dessuten tipper jeg at bygdedyret allerede har det travelt, både mht dine boliger de siste årene, samt svært mye annet. (Du er nok ikke eneste i bygden, som dette dyret prater om) Her må du veie positivt/negativt og kjenne på det. Er der eks drømmehuset, og du har mulighet for oppgradering/lønnsøkning mht jobben, ville jeg vurdert å beholde. Kun dersom jeg visste at det ble bedre økonomisk etter en stund. Hva legger du i det å bo seg ihjel? Noen mener det nesten bokstavelig,  mens andre bruker uttrykket dersom de må reise på to mindre utenlandsreiser i året osv. Spørsmålet du bør stille deg selv, er hva kan du leve med? Og hva kan du leve uten? Ved å bo rimeligere, vil jeg tro, at det sikkert skaper mindre stress for deg, og at du da har bedre utsikter mht alle livets gleder som koster penger! :)

Endret av Lykkehjerte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lykkehjerte skrev:

Ville ikke orket å "bo meg ihjel", så hadde nok muligens solgt og flyttet til mindre og billigere. Bygdedyret hadde jeg gitt blanko i. Men det er sikkert som du sier, lettere sagt enn gjort, likevel prøv å husk at de lever ikke i dine sko og økonomi. Dessuten tipper jeg at bygdedyret allerede har det travelt, både mht dine boliger de siste årene, samt svært mye annet. (Du er nok ikke eneste i bygden, som dette dyret prater om) Her må du veie positivt/negativt og kjenne på det. Er der eks drømmehuset, og du har mulighet for oppgradering/lønnsøkning mht jobben, ville jeg vurdert å beholde. Kun dersom jeg visste at det ble bedre økonomisk etter en stund. Hva legger du i det å bo seg ihjel? Noen mener det nesten bokstavelig,  mens andre bruker uttrykket dersom de må reise på to mindre utenlandsreiser i året osv. Ved å bo rimeligere, vil jeg tro at det sikkert skaper mindre stress for deg, og du har bedre utsikter mht alle livets gleder som koster penger! :)

Takk for innspill :) Om jeg stiger 100-150k i lønn, så vil jeg nok uansett ha for mye lån.

For meg vil et å bo seg ihjel, bety at jeg må ta av sparekonto hver måned for å ha råd til alle faste utgifter. Det vil ikke være noe til overs til feks klær, uteliv, ferier osv. En ferie i året, hadde vært greit :)

Derfor er det nok lurest å selge, for å få seg noe mindre, og mindre gjeld. 

Så må jeg nok prøve å gi beng i bygdedyret.....huff :( 

Anonymkode: 98cb5...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdas eiendomsmegler må virkelig like deg! 

Skal ikke strø salt i såret, men hva har du brukt på bytte av bolig egentlig de siste årene?

Et alternativ du muligens kan vurdere er å leie ut et soverom eller to, avhengig av livssituasjonen din og markedet på stedet. I så fall ville jeg kjørt leiepengene rett inn på huslånet, for å prøve å få ned det så mye som mulig slik at du kan håndtere å betale alene på det etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...