Gå til innhold

Bli gravid under lærlingetiden?


Gjest Sizz

Anbefalte innlegg

Jeg er voksen lærling. Dvs jeg er nå 29 år gammel og har 1,5 år igjen av lærlingetiden. Jeg bor sammen med kjæresten og vi har er fint forhold og begge ønsker vi oss et barn sammen. Jeg er noen år eldre enn han men han er klar som et egg. Og føler jeg også er det. Jeg blir jo heller ikke noe yngre med årene. Så vi har de siste ukene snust litt på tanken med å bli gravid selv om jeg ikke er ferdig utdannet enda. Vet det ikke er optimalt. Men jeg fyller altså 30 år i år og føler egentlig at det ikke er noen krise om utdanningen blir satt litt på vent. 

Hva tenker dere? Har noen av dere gjort det samme? Hva bør jeg evt tenke på, negative/positive sider med å starte nå kontra vente til jeg er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan avogtil ta litt tid å bli gravid. Da kan du jo ende opp uten jobb og uten rett til noe særlig penger når du er i perm. 

Anonymkode: b39e3...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan avogtil ta litt tid å bli gravid. Da kan du jo ende opp uten jobb og uten rett til noe særlig penger når du er i perm. 

Anonymkode: b39e3...77c

Hva mener du? Jeg tenker jo ikke å sette lærligetiden på pause før jeg evt får bekreftet at jeg er gravid. Samridi i min jobb har man lov å jobbe frem til uke 12 i. svangerskapet. Etter det må man få tilrettelagt. Eller gå i permisjon hvis dette ikke er mulig.

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til du er ferdig med lærlingtiden og har fått deg jobb :)

Anonymkode: ed6e0...6ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går videregående om igjen (så jeg er også litt eldre) men er gravid nå å har enda et år igjen før jeg er ferdig. Jeg kommer til å gå hjemme neste år med barnet også ta siste året etter det. Jeg går et løp som ikke har lærlingetid da, men jeg ville bare kjørt på om jeg var deg. Man skal ikke ta det forgitt å få barn heller, å klokka går jo litt raskere for oss damer.

Anonymkode: adf5d...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg nå. Det beste rådet jeg kan gi deg er å undersøke nøyaktig hvordan økonomien din vil se ut fremover, dersom du blir sykemeldt osv. Jeg fikk tidlig bekkenløsning og kunne derfor ikke jobbe mer, ble sykemeldt og gjorde ikke krav på sykepenger. Det har gått bra da jeg har familie som stiller opp, men vet ikke hva jeg skulle gjort uten altså. Nav har brukt ufattelig lang tid på å behandle søknadene mine, har enda ikke fått noen økonomisk støtte.

Lærlingplassen min venter på meg til jeg kommer tilbake og har selv 1,5 år igjen. Har termin om 1 uke :) Dersom du får stipend og lån kan du søke om omgjøring til stipend dersom du fullfører utdannelsen etter permisjon. Du har også rett på foreldrepenger i permisjon fra lånekassen og sykestipend dersom du går ut tidligere i perm.

Anonymkode: 5e7b8...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg nå. Det beste rådet jeg kan gi deg er å undersøke nøyaktig hvordan økonomien din vil se ut fremover, dersom du blir sykemeldt osv. Jeg fikk tidlig bekkenløsning og kunne derfor ikke jobbe mer, ble sykemeldt og gjorde ikke krav på sykepenger. Det har gått bra da jeg har familie som stiller opp, men vet ikke hva jeg skulle gjort uten altså. Nav har brukt ufattelig lang tid på å behandle søknadene mine, har enda ikke fått noen økonomisk støtte.

Lærlingplassen min venter på meg til jeg kommer tilbake og har selv 1,5 år igjen. Har termin om 1 uke :) Dersom du får stipend og lån kan du søke om omgjøring til stipend dersom du fullfører utdannelsen etter permisjon. Du har også rett på foreldrepenger i permisjon fra lånekassen og sykestipend dersom du går ut tidligere i perm.

Anonymkode: 5e7b8...72f

Herlig å høre at det er flere som har gjort det samme. Og at det har funket:)

Men hvorfor fikk du ikke rett på sykepenger hvis du var sykemeldt? Jeg har 1 barn fra tidligere forhold men hun begynner å bli stor nå, begynner i 2.klasse til høsten. Så jeg kjenner litt på at jeg bør begynne på igjen nå og heller la lærlingetiden vente. For den er jo der når jeg er ferdig. Jeg vil på en måte heller bli gravid iløpet av dette året isteden for å vente og risikere å bli stående uten fast jobb og grunnlag for permisjonspenger om jeg venter til like etter jeg har tatt fagprøven. De aller fleste får ikke fast jobb med en gang i denne bransjen. Så da kan jeg risikere å må vente enda noen år før jeg får fast stilling før jeg tør begynne å prøve. Så egentlig ser jeg  medt lyst på å prøve må mens jeg faktisk har fast ansatt stilling som lærling og vi slipper å sitte uten inntekt fra min side i barnets første leveår. 

Men det er jo såklart bakdeler også. Men når jeg veier litt for og imot så føler jeg egentlig at dette ikke er så dumt. Om vi velger å go for it. 

Jeg har ikke lån fra lånekassen, kun stipend. Men er det feigt å da søke om lån på forhånd av graviditeten slik at jeg får mer å rutte med? Siden man får hele summen som stipend tenker jeg; både lånet og stipendet? Sier ikke at jeg skal gjøre det. Men lærlingelønnen er jo ikke stort å skryte av hvis man ser bort fra helg og kveld, noe jeg har hatt veldig lite av dette året.

Jeg vet også at de som blir gravide i helsesektoren, spes ambulansen som meg, får ikke lov til å jobbe spes lenge etter man er blitt gravid pga at det er et "risikoyrke" og man er utsatt for både tungt fysisk arbeid og smitte f.eks. tror jeg må sjekke hvilken policy de har på min stasjon for det tror jeg varierer litt fra sted til sted.

Det er sikkert litt å sette seg inn i om vi tar dette valget. Men tror nok vi vil tenke at det er verdt det. Utdanningen kan jeg alltids fullføre når som helst. Mens å bli gravid bør jeg ikke ta for gitt. Plutselig er jeg ikke like fruktbar lengre:/ 

Sorry for langt svar. Jeg tenker egentlig bare høyt nå. Fordi jeg tør ikke snakke med noen andre enn kjøresten om dette. Litt i frykt for at folk skal prøve å snakke meg fra det. 

Hilsen ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sizz skrev:

Herlig å høre at det er flere som har gjort det samme. Og at det har funket:)

Men hvorfor fikk du ikke rett på sykepenger hvis du var sykemeldt? Jeg har 1 barn fra tidligere forhold men hun begynner å bli stor nå, begynner i 2.klasse til høsten. Så jeg kjenner litt på at jeg bør begynne på igjen nå og heller la lærlingetiden vente. For den er jo der når jeg er ferdig. Jeg vil på en måte heller bli gravid iløpet av dette året isteden for å vente og risikere å bli stående uten fast jobb og grunnlag for permisjonspenger om jeg venter til like etter jeg har tatt fagprøven. De aller fleste får ikke fast jobb med en gang i denne bransjen. Så da kan jeg risikere å må vente enda noen år før jeg får fast stilling før jeg tør begynne å prøve. Så egentlig ser jeg  medt lyst på å prøve må mens jeg faktisk har fast ansatt stilling som lærling og vi slipper å sitte uten inntekt fra min side i barnets første leveår. 

Men det er jo såklart bakdeler også. Men når jeg veier litt for og imot så føler jeg egentlig at dette ikke er så dumt. Om vi velger å go for it. 

Jeg har ikke lån fra lånekassen, kun stipend. Men er det feigt å da søke om lån på forhånd av graviditeten slik at jeg får mer å rutte med? Siden man får hele summen som stipend tenker jeg; både lånet og stipendet? Sier ikke at jeg skal gjøre det. Men lærlingelønnen er jo ikke stort å skryte av hvis man ser bort fra helg og kveld, noe jeg har hatt veldig lite av dette året.

Jeg vet også at de som blir gravide i helsesektoren, spes ambulansen som meg, får ikke lov til å jobbe spes lenge etter man er blitt gravid pga at det er et "risikoyrke" og man er utsatt for både tungt fysisk arbeid og smitte f.eks. tror jeg må sjekke hvilken policy de har på min stasjon for det tror jeg varierer litt fra sted til sted.

Det er sikkert litt å sette seg inn i om vi tar dette valget. Men tror nok vi vil tenke at det er verdt det. Utdanningen kan jeg alltids fullføre når som helst. Mens å bli gravid bør jeg ikke ta for gitt. Plutselig er jeg ikke like fruktbar lengre:/ 

Sorry for langt svar. Jeg tenker egentlig bare høyt nå. Fordi jeg tør ikke snakke med noen andre enn kjøresten om dette. Litt i frykt for at folk skal prøve å snakke meg fra det. 

Hilsen ts 

Jeg hadde ikke opptjent nok pensjonsgivende poeng, det er et krav om å ha tjent minst 192 000 ca i forkant av en sykemelding. Jeg hadde ikke jobbet lenge nok så derfor får jeg ikke sykepenger. 

Det spørs jo hvordan økonomien din er i dag. Har du lite å rutte med så kan det lønne seg å søke fullt lån også. Det er vel 40 % som blir omgjort til stipend, men det kan du dobbeltsjekke for å være helt sikker. Synes ikke det er feigt, det er jo penger du har rett på og dessuten har lånekassen en innmari god rente med nedbetalingsavtaler som er bedre enn mange andre. De fleste tar jo lån på et eller annet tidspunkt. 

Jeg tror du skal tenke på det du vil, og partneren så klart. Du er absolutt ikke sleip for å tenke praktisk og hva som er mest lønnsomt økonomisk osv, det er noe alle er nødt til. Prøv å lag en liste med for/imot? 

 

Anonymkode: 5e7b8...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...