Gå til innhold

Problem i kollektivet


vscare

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et kollektiv med fire andre; én kjenner jeg fra før, de tre andre er hverandres barndomsvenninner.

Disse tre har ofte vors, stort sett på fredager og lørdager. Jeg og venninnen min jobber mer eller mindre hver helg og vi synes derfor det er helt ufattelig slitsomt at det skal være vors/fest her omtrent hver eneste uke, spesielt når disse festene gjerne involverer 10-15 personer trykket sammen i en veldig liten stue. Stua blir seende ut som en slagmark hver gang og det tar som oftest 24-36 timer etter at festen er over før det er rent og ryddig igjen.

Dette begynner å bli rimelig slitsomt. Sent fredags kveld kom jeg hjem fra jobb, skulle på tidligvakt morgenen etter, og da var det fest i full gang her. De ga seg ikke før klokka var nærmere fire om natta. Jeg skulle opp klokka halv seks, så jeg trenger kanskje ikke å påpeke at jobb dagen etter ble en slitsom affære:fnise: Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre, for jeg og venninnen min har prøvd å snakke med dem uten at det hjalp (hovedargumentet deres var at det er jo helg, og det er da de har fri; de klarer tydeligvis ikke å se i øynene at for meg og venninnen min så er ikke helg synonymt med fri). Er dette noe jeg bør ta opp med utleieren vår eller pleier ikke utleiere å engasjere seg i sånne problemer? Har aldri hatt et lignende problem før, så vet ikke hvordan jeg skal gå fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er husreglene? Dersom det ikke er kontraktfestet bør dere lage regler innad i kollektivet. Dersom dette ikke fører frem kan dere ta kontakt med utleier. Uansett kan du nok argumentere med husro etter kl 23. Det er jo mange som flytter festen til byen på dette tidspunktet. At det også skal ryddes opp med en gang er også noe som kan tas tak i. 

Jeg synes at det høres fryktelig slitsomt ut å bo med denne typen jenter. De er også i flertall, noe som gjerne kan gjøre det ekstra problematisk. Personlig hadde jeg nok lett etter et annet sted å bo, men det er nok ikke helt urealistisk å komme frem til et kompromiss. 

Anonymkode: e9c46...04d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi regler om at besøk skal avklares/gies beskjed om til den andre først. Roomien min jobber turnus, og det er ikke særlig kult for henne å prøve å sove før nattevakt på helg om jeg har full hurumhei i stua. Det er like ukult for meg at hun har fest tirsdag kveld når jeg skal opp på skolen dagen etter. Men det er lov å spørre, og av og til jenker vi oss etter hverandres ønsker. 

Egentlig er den beste løsningen for et godt kollektiv at folk tar hensyn til hverandre og spør om ting er greit før man gjør noe, men det er det vist mange som glemmer. 

Anonymkode: aae66...6e7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du bor med burde skjerpe seg! De er egoistiske og respektløse. Dere bør ha et møte der dere blir enige om hvor lenge festen skal vare og hvor mange personer som skal være der. Her jeg bor skal det være stille kl. 00:00 i helgene, og det skal være ryddig til kl. 14:00 dagen etter. Håper du får ordnet det fort slik at problemet ikke blir langvarig, fordi det kan ødelegge ditt behov for søvn. Lykke til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så slitsomt. Egentlig hadde jeg bare lett etter et nytt sted å bo. I mellomtiden kan du når du står opp og de sover kan du synge, bråke, og høre på høy musikk. Dette gjelder også når de er bakfulle. Bråk bråk bråk! Kanskje at de da forstår hvor jævlig det er?

Anonymkode: 092de...831

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre festingen og bråket er av en slik karakter og hyppighet at de forstyrrer naboer, får masse naboklager eller ødelegger fast inventar eller noe sånt, og heller ikke noe som er kontraktsfestet, så tviler jeg på at dette er noe huseier engasjerer seg så mye i. Dere er vel alle over 18 og må da selv sette regler for hvordan dere skal ha det. Dere må ta et møte over en middag eller noe sånt der dere bestemmer dere for husordensregler og snakker om at dere må ha respekt for hverandre, særlig siden dere tydeligvis jobbe/studerer på ulike tider i uken. Ta det opp på en ordentlig måte, ikke begynn å kjefte og kritisere som utgangspunkt, da vil de andre bare gå i forsvar og dere kommer ikke videre. Om de fortsatt nekter og det ikke bedrer seg kan man vise en litt hardere tone. Mange greier å samarbeide etter å ha diskutert og kanskje kranglet litt, andre gjør ikke, så du får jo vurdere hvor lenge du gidder å være den som forsøker å skape orden. Noen kollektiv kan være mer utfordrende enn andre.

Personlig hadde jeg nok hatt nærmere nulltoleranse for gjentakende nahcspiel og annet bråk om nettene, med mindre de jeg bodde sammen ganske raskt kunne godtatt å redusere festinga. Ofte finner man ut at man kanskje ikke passer sammen i samme kollektiv, så det hadde nok sannsynligvis endt med at jeg fant meg et kollektiv uten så mye vill festing. 

Anonymkode: fdb6d...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Tror nok løsningen blir at vi setter oss ned, tar et ordentlig kollektivmøte, skriver ned noen husregler, og satser på at de blir fulgt :) Det er andre småproblemer relatert til rydding, vasking og kjærestebesøk som bør tas opp også, så et kollektivmøte er nok på høy tid uansett! Vi har faktisk prøvd en taktikk à la det AB sa, altså å lage masse bråk og styr om kveldene når de skal opp, fks. ved å ha et lite vors på en onsdags kveld. Det ble noen sure miner gitt, men de tok visst ikke poenget og jeg og venninnen min gidder ikke å være så kjipe at vi gjentar det når det ikke har noen åpenbar effekt uansett:fnise: Men å hysje på oss hvis vi står og lager mat og småprater litt mens de ser på TV, det ser de seg berettiget til! (Vet det er irriterende at folk snakker mens man prøver å se på TV altså, bare for å ha det sagt; synes bare det blir litt hyklersk fra deres side i akkurat denne sammenhengen.)

Jeg har vært veldig mye på flyttefot de siste to årene, det har krevd mye tid, energi og penger, og der jeg bor nå er beliggenheten helt perfekt, prisen er perfekt, alt er nytt og nyoppusset og huseieren er grei, så å flytte blir nok en absolutt siste løsning. Det er en mulighet for at hvertfall to av de tre, muligens alle tre, flytter ut til sommeren/høsten, så det er jo lov å håpe på at det skjer og at hvem enn som overtar rommene deres er litt lettere å bo med heh

Endret av vscare
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aff blir litt oppgitt når jeg ser så mange som bor i kollektiv som sliter med enkle ting. Dere skal ha husregler, og må godta at dere er forskjellige mennesker med forskjellige liv. Så lenge dere bor flere sammen, blir det aldri optimalt og det vil være uanigheter og slitsomme perioder. Et alternativ kan være fest annenhver helg, og ro annenhver helg. Normalen er stille etter 23 i ukedager, 00 i helger. Skal det være lengre må dette være greit for alle.

 

Kjæreste/vennerbesøk: Ha så mye besøk man vil, herregud man må jo få leve, - så lenge de ikke plager andre beboere (Tar mye plass i fellesareal, tar ekstra/mye kjøkkenplass etc) Er det faste utgifter så er det null stress, dersom ikke så kan jo de med ektra mye overattinger betale litt sktra strøm. At noen har mye overnattinger/besøk på rommet er et ikke-problem og folk må bli litt rundere på sånt. 

 

Dere har det ganske bra iforhold til mange andre kollektiv, så bare prøv å kom frem til enkle løsninger slik at alle bli fornøyd. Det kommer ikke til å funke å ha det stille hver helg og ikke besøk, da må du kjøpe/leie privat. 

Anonymkode: e9073...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Hilsen en som bor med 15 andre i kollektiv og deler kjøkken og stue.

Anonymkode: e9073...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aff blir litt oppgitt når jeg ser så mange som bor i kollektiv som sliter med enkle ting. Dere skal ha husregler, og må godta at dere er forskjellige mennesker med forskjellige liv. Så lenge dere bor flere sammen, blir det aldri optimalt og det vil være uanigheter og slitsomme perioder. Et alternativ kan være fest annenhver helg, og ro annenhver helg. Normalen er stille etter 23 i ukedager, 00 i helger. Skal det være lengre må dette være greit for alle.

 

Kjæreste/vennerbesøk: Ha så mye besøk man vil, herregud man må jo få leve, - så lenge de ikke plager andre beboere (Tar mye plass i fellesareal, tar ekstra/mye kjøkkenplass etc) Er det faste utgifter så er det null stress, dersom ikke så kan jo de med ektra mye overattinger betale litt sktra strøm. At noen har mye overnattinger/besøk på rommet er et ikke-problem og folk må bli litt rundere på sånt. 

 

Dere har det ganske bra iforhold til mange andre kollektiv, så bare prøv å kom frem til enkle løsninger slik at alle bli fornøyd. Det kommer ikke til å funke å ha det stille hver helg og ikke besøk, da må du kjøpe/leie privat. 

Anonymkode: e9073...b99

Jeg bodde i kollektiv med 14 stk i fjor, delt kjøkken og stue, så jeg vet alt om hvor jævlig det kan være å bo i kollektiv:fnise:Selvsagt må man godta at man er forskjellige mennesker som lever forskjellige liv, men i dette tilfellet har det jo altså blitt sånn at deres liv har en negativ påvirkning på våre liv, og da synes jeg det er greit å si ifra. Selvsagt skal man få leve, og at folk har overnattingsbesøk plager meg fint lite, men når jeg sier "problemer i forhold til kjærestebesøk" så mener jeg at kjæresten i lange perioder (tre-fire uker av gangen) faktisk bor her døgnet rundt, og da synes jeg det blir for mye ettersom det er trangt om plassen i fellesarealet her fra før og det er i fellesarealet de stort sett oppholder seg. Og nei, han bor ikke i en annen by eller noe, han bor en kort busstur unna. Og ja, det går også relativt kraftig utover strømregningen når det er en ekstra person i huset som dusjer, lager mat, vasker og tromler klær, osv. i flere uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, vscare skrev:

Jeg bodde i kollektiv med 14 stk i fjor, delt kjøkken og stue, så jeg vet alt om hvor jævlig det kan være å bo i kollektiv:fnise:Selvsagt må man godta at man er forskjellige mennesker som lever forskjellige liv, men i dette tilfellet har det jo altså blitt sånn at deres liv har en negativ påvirkning på våre liv, og da synes jeg det er greit å si ifra. Selvsagt skal man få leve, og at folk har overnattingsbesøk plager meg fint lite, men når jeg sier "problemer i forhold til kjærestebesøk" så mener jeg at kjæresten i lange perioder (tre-fire uker av gangen) faktisk bor her døgnet rundt, og da synes jeg det blir for mye ettersom det er trangt om plassen i fellesarealet her fra før og det er i fellesarealet de stort sett oppholder seg. Og nei, han bor ikke i en annen by eller noe, han bor en kort busstur unna. Og ja, det går også relativt kraftig utover strømregningen når det er en ekstra person i huset som dusjer, lager mat, vasker og tromler klær, osv. i flere uker.

Det forstår jeg, men kan ikke de bare betale litt ekstra i strøm? Og kanskje være mer på rommet sitt?
De fleste av oss har kjærester som nester bor her fast også haha, men alle holder seg på rommene sine og alle lager mat på forskjellige tider, så ikke noe problem om fellesareal da, men kanskje værre for dere som får mindre plass!

Med lyd osv skjønner jeg dere veldig godt, det er ikke det, - men de ser jo dette fra en helt annen side, så man må ta det opp ganske mykt for at man skal finne en grei løsning :) Skjønner godt frustrasjonen din, ganske kjipt her også når jeg skal på tidlig 11 timersvakt og mest sannsynlig ikke har tid til pause (betalt pause så vi sier ja til ingen pause når vi ikke har tid - resturantbransjen) etter ei hel uke med skole, mens de andre spiller musikk med full bass til kl 3 på natten. Men vi finner middelveier og det funker. 

Anonymkode: e9073...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et møte hvor dere er tydelige på at dette ikke er greit. Varsle at dere kommer til å være drittkjerringer dersom dere ikke kommer til enighet. Dvs skru av musikken og begynne å kaste ut deres gjester. Ta ut sikringene og gjem dem på rommet deres, dersom gjestene deres er like håpløse. Sånne ting. 

Anonymkode: e1b0d...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...