Gå til innhold

Gnisninger mellom svigerinne og ekssvigerinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Broren min har en eks han var sammen med i flere år. Hun og jeg ble gode venner, så vi holder fortsatt kontakten og treffes nå og da. Hun er også moren til mitt tantebarn, så det har blitt sånn naturlig. Etter 6 år ble det slutt, og bror har "ny" kjæreste. De har vært sammen i 1 års tid. Hun kjente jeg til fra før så vi har blitt gode venninner.

Både jeg og mamma har merket at de begge blir sjalue hvis vi tilbringer tid med den andre. Eksen liker ikke at kjæresten blir invitert i familiemiddager. Kjæresten liker ikke hvis mamma ber eksen og barnebarnet på kveldsmat. Eksen liker ikke at jeg og kjæresten drar på café, spa, shopping og weekendturer. Kjæresten liker ikke at jeg og eksen (og tantebarn) treffes til lunsj, badeland osv.

Når JEG synes dette er slitsomt, så lurer jeg på hva min bror mener. Hvordan de finner ut at jeg har tilbragt tid med den andre forstår jeg heller ikke. Kjæresten nevner det ikke så mye, men jeg ser at hun ikke liker det, samtidig som hun ønsker å vite mer (sladder) om eksen på en måte. Eksen derimot, er veldig negativ i praten om kjæresten. Hun har sagt det rett ut at hun ikke er noe særlig begeistret over henne. Hun er mer der at hun håper jeg skal si noe negativt om kjæresten, sånn at hun får mer kjøtt på beinet, eller hva jeg skal kalle det.

Det har nesten blitt så ille at jeg ikke orker å tilbringe tid med eksen. Hva skal jeg gjøre? Prate med eksen/kjæresten? Trekke meg unna eksen uten å utdype det?

 

Anonymkode: 69d4e...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

? Du skal jo snakke med din bror om det. Selvfølgelig? Min lojalitet ville vært (er, er i litt samme situasjon), og blod er tykkere enn vann. Hva enn din bror foretrekker, det ville jeg gjort. Høres slitsomt ut for ham og ny kjæreste at dere omgås eksen så tett, kan dere ikke spise kveldsmat og gå på kafe med barnebarna/tantebarna når de er hos sin far? 

Og selvfølgelig sladrer du ikke om den ene til den andre, uansett! 

Anonymkode: 1ba81...e84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for eksen. Nevøen er tross alt 50% hennes så det er viktigere å holde seg på godfot med henne, også er blod tykkere enn vann. Sykt slitsomt med konflikter når det er barn involvert og den man har konflikt med er moren/faren. Nevø over kjæresten any day.

Ett års forhold er jo virkelig ikke seriøst ennå, så jeg ville fortalt kjæresten at eksen var endel av familien igjennom sønnen og derfor ville alltid bli inkludert som mor til nevø, men at jeg så frem til å bli like godt kjent med henne.

Så ville jeg fortalt eksen at jeg ville bli kjent med kjæresten fordi hun var en del av brorens liv. Det var jo en mulighet for at de blir seriøse så hun ender opp som en del av nevøens liv så jeg ville også sagt at hu burde gi ho en tjanse før hun avskrev henne helt. 

Anonymkode: 8d829...e53

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær grei med begge og vurder å ikke møt de i så stor grad. Det er derimot ikke ditt ansvar å blidgjøre de to damene men ikke si noe som gjør de sjalu. De trenger vel ikke vite sladder eller om hva du finner på med den andre.

Anonymkode: 606ba...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygdekontoret

Jeg ville vel gjort det motsatte enn mange her råder til, nemlig sagt at jeg ikke ville dras inn i noen konflikt- og at de begge må finne seg i at de har delt mann. Hvem din bror velger av partnere kan ikke styre hele ditt sosiale liv.

Så hadde jeg ikke snakket noe om samvær med den ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prat med din bror. Ikke gjør samme feilen som har blitt gjort hos oss. 

Vi har samme problem, men her er det visst viktigst å holde kontakt med eksen enn med nåværende. Så min svigerinne har valgt bort søsken og ny kjæreste for eksen. 

På grunn av meget høyt konfliktnivå er det faktisk ikke mulig å være "venn" med begge sider. Her snakker vi om rettssaker etc. 

Min svigerinne elsker sladder og skape konflikter, så vi har trekt oss unna henne og hennes familie. Hun "aner" ikke hvorfor , men tør selvfølgelig ikke prate med oss om det.

Dette har dessverre blitt en konflikt som ikke er mulig å løse, da vi ikke han ha omgang med noen som bevisst sprer rykter og forteller eksen alt om oss, noe vi også har fått høre ved flere anledninger av eksen selv.

Man skulle tro blod var tykkere enn vann, men det er det visst ikke. 

 

Anonymkode: e87b3...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke svigermor i dette tilfellet bør invitere både hennes tidligere svigerdatter og svigerdatteras barn inn i sitt hus lengre. Det blir feil, etter min mening. 

 

Både eksen og kjæresten bør være voksne nok til å tåle at du ønsker å være venn med dem begge. Skulle noen av dem prøve seg på baksnakking av den andre mens du er alene med den, så bør du si at du ikke ønsker å høre det. Da bytter du samtaleemne.

 

Du skal ikke fortelle sladder (helst minst mulig om noe som helst) om eksen til nåværende kjæreste og vice versa. Det bør du være tydelig med dem om, at du ikke ønsker å være en slik budbringer.

 

Hvis du ikke orker å tilbringe tid med eksen, så gjør du ikke det. Du er da voksen nok til å si dine egne meninger, og å stå for dem??

 

P.S. Har jeg rett i at det er din bror som slo opp med eksen?

Anonymkode: 72c4b...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke svigermor i dette tilfellet bør invitere både hennes tidligere svigerdatter og svigerdatteras barn inn i sitt hus lengre. Det blir feil, etter min mening. 

Anonymkode: 72c4b...85f

Det må vel være lov å invitere barnebarnet på middag?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det må vel være lov å invitere barnebarnet på middag?

Ikke hvis ikke foreldrene (her: far) ønsker det. 

Anonymkode: 1ba81...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis ikke foreldrene (her: far) ønsker det. 

Anonymkode: 1ba81...e84

Hvis mine søsken skiller seg kommer jeg aldri til å akseptere at evt nye kjærester de får skal diktere når jeg får treffe nieser, nevøer og ekssvigersøsken. 

Normalt hensyn er å inkludere nye kjærester med åpne armer, og å ikke invitere eksen og nye samtidig til intime anledninger hvis de ikke ønsker samvær1. Pluss å ikke mase om eksen til nye og vice versa,  eller spre sladder.

Hvis noen av dem vil baksnakke eller fiske etter informasjon, sier du bare at det kan bli kleint å være med begge sider, og at du har bestemt deg for å ikke prate om hver av dem til den andre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Biloba skrev:

Hvis mine søsken skiller seg kommer jeg aldri til å akseptere at evt nye kjærester de får skal diktere når jeg får treffe nieser, nevøer og ekssvigersøsken. 

Normalt hensyn er å inkludere nye kjærester med åpne armer, og å ikke invitere eksen og nye samtidig til intime anledninger hvis de ikke ønsker samvær1. Pluss å ikke mase om eksen til nye og vice versa,  eller spre sladder.

Hvis noen av dem vil baksnakke eller fiske etter informasjon, sier du bare at det kan bli kleint å være med begge sider, og at du har bestemt deg for å ikke prate om hver av dem til den andre.

Men er ikke dine søskens meninger det viktigste uansett? TS lurer her på hva mon tro broren mener om dette, uten å ha spurt ham? Når jeg vil treffe mine nieser, er det helt naturlig at jeg spør min bror om det passer først, så eventuelt hans eks/deres mor hvis broren min henviser til henne. Enig i at ny kjæreste ikke har noe hun skulle ha sagt, men det har jammen meg ikke eksen heller i grunnen. Jeg vil da mye heller dra på badeland sammen med min bror enn sammen med hans eks. 

Anonymkode: 1ba81...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke dine søskens meninger det viktigste uansett? TS lurer her på hva mon tro broren mener om dette, uten å ha spurt ham? Når jeg vil treffe mine nieser, er det helt naturlig at jeg spør min bror om det passer først, så eventuelt hans eks/deres mor hvis broren min henviser til henne. Enig i at ny kjæreste ikke har noe hun skulle ha sagt, men det har jammen meg ikke eksen heller i grunnen. Jeg vil da mye heller dra på badeland sammen med min bror enn sammen med hans eks. 

Anonymkode: 1ba81...e84

Hvis søsken er urimelige, så nei. Jeg har to svigersøsken på min side, begge har vært i familien i 10 år eller mer og er foreldre til mine nieser og nevøer. De har blitt familie i kraft av sin egen person også, ikke bare som vedheng til mine søsken. Det vil nok variere mellom familier, hvor god og lang kontakt man har hatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk det er litt rart å henge med eksen til broren din, selv om hun var tante til dine barn. 

Vi har selv en lignende situasjon i vår familie, men vi (hverken jeg, samboer, svigers) henger med eksen til broren hans, selv om de har barn sammen. Han har ny kjæreste, og nå er det hun som er med på familieevents, ikke eksen. 

Jeg ville blitt rimelig sur om min familie hadde hengt med eksen min. Det er upassende. Selv om de har barn sammen, så går det an å henge med barnet og bror uten å dra eksen inn i det. Huff, det må føles veldig sårt for nye kjæresten hans. Hos oss så stiller besteforeldrene opp for eksen hvis hun trenger barnefri eller må låne en henger, men de henger ikke sammen for å spise kveldsmat. Vi er alle på godfot (utenom eksen og nydama), men der stopper det. Jeg stopper å snakker med henne om jeg møter på hun på butikken, men jeg inviterer hun ikke med på cafe. 

Det er respektløst mot bror og mot den nye kjæresten. For alt vi vet så kan hun snart bli mor til en ny nevø/niese, og kanskje de gifter seg. Vil det da fremdeles være naturlig å dra inn eksen hans i alle mulige settinger? Jeg mener ikke man skal straffe barnet, men det må være mulig å ha barnet over på kveldsmat uten mor. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
På 26.3.2017 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Broren min har en eks han var sammen med i flere år. Hun og jeg ble gode venner, så vi holder fortsatt kontakten og treffes nå og da. Hun er også moren til mitt tantebarn, så det har blitt sånn naturlig. Etter 6 år ble det slutt, og bror har "ny" kjæreste. De har vært sammen i 1 års tid. Hun kjente jeg til fra før så vi har blitt gode venninner.

Både jeg og mamma har merket at de begge blir sjalue hvis vi tilbringer tid med den andre. Eksen liker ikke at kjæresten blir invitert i familiemiddager. Kjæresten liker ikke hvis mamma ber eksen og barnebarnet på kveldsmat. Eksen liker ikke at jeg og kjæresten drar på café, spa, shopping og weekendturer. Kjæresten liker ikke at jeg og eksen (og tantebarn) treffes til lunsj, badeland osv.

Når JEG synes dette er slitsomt, så lurer jeg på hva min bror mener. Hvordan de finner ut at jeg har tilbragt tid med den andre forstår jeg heller ikke. Kjæresten nevner det ikke så mye, men jeg ser at hun ikke liker det, samtidig som hun ønsker å vite mer (sladder) om eksen på en måte. Eksen derimot, er veldig negativ i praten om kjæresten. Hun har sagt det rett ut at hun ikke er noe særlig begeistret over henne. Hun er mer der at hun håper jeg skal si noe negativt om kjæresten, sånn at hun får mer kjøtt på beinet, eller hva jeg skal kalle det.

Det har nesten blitt så ille at jeg ikke orker å tilbringe tid med eksen. Hva skal jeg gjøre? Prate med eksen/kjæresten? Trekke meg unna eksen uten å utdype det?

 

Anonymkode: 69d4e...9cf

Jeg droppet ekssvigerinna. Ganske enkelt fordi situasjonen ble slitsom og fordi det var hun som kom med alt det negative. Kjæresten har aldri sagt noe negativt og siden hun er sammen med brodern så er de som kommer i familiesettinger. Optimalt kunne selvsagt alle være venner men jeg skjønner jo at det ville blitt kleint og unaturlig om de begge kom i familiesammenkomster. Kjæresten ville føle seg truet av en som har lang historie med brodern og Familien, og eksen ville jo ikke like at kjæresteparet holdt hender og var lykkelige... 

Her er det rett og slett umulig å komme bra ut av det. Du kan jo tilbringe tid med ekssvigerinna utenom, men resultatet blir at du kommer i klemma ettersom du sitter på info og kontakt med " fienden". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, mjauritz skrev:

Det er respektløst mot bror og mot den nye kjæresten. For alt vi vet så kan hun snart bli mor til en ny nevø/niese, og kanskje de gifter seg. Vil det da fremdeles være naturlig å dra inn eksen hans i alle mulige settinger? Jeg mener ikke man skal straffe barnet, men det må være mulig å ha barnet over på kveldsmat uten mor. 

Jeg mener heller det er respektløst å fryse ut en man har hatt et godt og fint forhold til i mange år, og respektløst og trist overfor barna som skal oppleve at onkel og tante og bestemor og bestefar ikke vil være kjent med mamma eller pappa lengre.

Jeg er helt enig i at det er nåværende som har en plass i familieselskaper, men at folk vil treffes privat på sin egen tid har ikke bror og brors kjæreste noe med. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Biloba skrev:

Jeg mener heller det er respektløst å fryse ut en man har hatt et godt og fint forhold til i mange år, og respektløst og trist overfor barna som skal oppleve at onkel og tante og bestemor og bestefar ikke vil være kjent med mamma eller pappa lengre.

Jeg er helt enig i at det er nåværende som har en plass i familieselskaper, men at folk vil treffes privat på sin egen tid har ikke bror og brors kjæreste noe med. 

Jeg vil si at OM det har vært og er konflikter mellom broren og tidligere kjæreste blir det veldig respektløst ovenfor den nye kjæresten og broren, om man skulle fortsatt vennskapet som før.. Noen ganger kan det virke som noen forblir venner med begge sider av ren nysgjerrighet. At man ønsker å vite mest om alle..  

Anonymkode: e87b3...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at OM det har vært og er konflikter mellom broren og tidligere kjæreste blir det veldig respektløst ovenfor den nye kjæresten og broren, om man skulle fortsatt vennskapet som før.. Noen ganger kan det virke som noen forblir venner med begge sider av ren nysgjerrighet. At man ønsker å vite mest om alle..  

Anonymkode: e87b3...365

Merkelig syn, vi har i hvertfall ingen snokete og sladrelystne i vår familie. Kanskje derfor vi har nesten kun ukompliserte relasjoner, og foreløpig ikke skilsmisser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Biloba skrev:

Merkelig syn, vi har i hvertfall ingen snokete og sladrelystne i vår familie. Kanskje derfor vi har nesten kun ukompliserte relasjoner, og foreløpig ikke skilsmisser?

Da er du heldig. Det er ikke tilfellet her jeg bor. Skadefryd og sladder. 

Jeg mener: Eksen er fortid, kjæreste er fremtid. Vanskelig å kombinere om det ikke er 100% ukomplisert. 

Anonymkode: e87b3...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi er veldig unormale! 

Jeg ble gravid etter ett ONS og hadde samboer I 4 år etter barnet ble født med eksen, som ikke var faren. 

BF går innom til foreldrene mine. Eksen går også på besøk til foreldrene mine da han fremdeles har kontakt med barnet. Jeg er venninne med min ekssvigerinne og omgås gjevnlig. Hun som var sammen med min eks før meg omgås gjevnlig med hans andre søster. Jeg går fremdeles innom min ekssvigermor og min eks besteforeldre på begge sider og får enda julegaver fra alle mann. Og nå har jeg ny samboer på fjerde året. Og det er barnet som holder oss "sammen" for de har inkludert oss så godt den tiden vi var sammen.

Min bror har to esker som også går innom mine foreldre selv om det ikke er barn med I bildet. Søsteren min holder også kontakt med sin ekssvigerinne som fremdeles e "tante" til barnet hennes. 

Så det har vært litt av noen samlinger på min side og eksen sin side da BF, eksen og jeg kan være på samme tid hos mine foreldre. Noen ganger også min samboer. Og jeg kan være hos ekssvigermor eller besteforeldrene til min eks på samme tid som han og hans samboer og deres barn. 

Jeg passer til tider på BF og hans samboers barn siden det er halvsøskene til vårt barn. Jeg har også passet på barnet til den ene eksen til broren min selv om det ikke er hans barn. Broren min er også sammen med min svogers eks så I familieselskap hos oss så sitter de sammen. 

En annen eks før jeg fikk barn er sammen med søsteren til BF. Og foreldrene mine er venner med BFs tante og onkel. De reiser på turer og sånn. Og familien til BF har også vært I "familie" med eksen og reist på turer sammen da de var små. 

Listen er lengre faktisk så vi går på kryss og tvers hele gjengen. Skulle trodd vi bodde på en liten øy, men alt er tilfeldig og heldigvis er ingen uvenner.

Anonymkode: 8a8d3...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser vi er veldig unormale! 

Jeg ble gravid etter ett ONS og hadde samboer I 4 år etter barnet ble født med eksen, som ikke var faren. 

BF går innom til foreldrene mine. Eksen går også på besøk til foreldrene mine da han fremdeles har kontakt med barnet. Jeg er venninne med min ekssvigerinne og omgås gjevnlig. Hun som var sammen med min eks før meg omgås gjevnlig med hans andre søster. Jeg går fremdeles innom min ekssvigermor og min eks besteforeldre på begge sider og får enda julegaver fra alle mann. Og nå har jeg ny samboer på fjerde året. Og det er barnet som holder oss "sammen" for de har inkludert oss så godt den tiden vi var sammen.

Min bror har to esker som også går innom mine foreldre selv om det ikke er barn med I bildet. Søsteren min holder også kontakt med sin ekssvigerinne som fremdeles e "tante" til barnet hennes. 

Så det har vært litt av noen samlinger på min side og eksen sin side da BF, eksen og jeg kan være på samme tid hos mine foreldre. Noen ganger også min samboer. Og jeg kan være hos ekssvigermor eller besteforeldrene til min eks på samme tid som han og hans samboer og deres barn. 

Jeg passer til tider på BF og hans samboers barn siden det er halvsøskene til vårt barn. Jeg har også passet på barnet til den ene eksen til broren min selv om det ikke er hans barn. Broren min er også sammen med min svogers eks så I familieselskap hos oss så sitter de sammen. 

En annen eks før jeg fikk barn er sammen med søsteren til BF. Og foreldrene mine er venner med BFs tante og onkel. De reiser på turer og sånn. Og familien til BF har også vært I "familie" med eksen og reist på turer sammen da de var små. 

Listen er lengre faktisk så vi går på kryss og tvers hele gjengen. Skulle trodd vi bodde på en liten øy, men alt er tilfeldig og heldigvis er ingen uvenner.

Anonymkode: 8a8d3...a50

Syntes jeg hører banjomusikk i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...