Gå til innhold

Rhesus minus og rhesus plus


Gjest bergenrosa

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, bergenrosa skrev:

Helsekort har jeg ja :) 

Men ikke fyllt ut din eller barnets blodtype i kortet?

 

Anonymkode: 9f1c7...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke fyllt ut din eller barnets blodtype i kortet?

 

Anonymkode: 9f1c7...71a

Hvordan vet man barnets blodtype før det er født? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Million skrev:

Hvordan vet man barnets blodtype før det er født? :klo:

Man tester ved en blodprøve av mor. Mer spesifikt enn det vet jeg ikke, for jeg er ingen biolog.

Anonymkode: 9f1c7...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke fyllt ut din eller barnets blodtype i kortet?

 

Anonymkode: 9f1c7...71a

nope :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, bergenrosa skrev:

nope :S

Leste nå at du bare var 14 uker på vei. Mor skal testet ved blodprove ved ca 12 uker, svaret kommer gjerne ikke før neste kontroll. Så det er helt normalt at det ikke står enda.

Anonymkode: 9f1c7...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, bergenrosa skrev:

nope :S

Det er det som sjekkes i uke 24, så ingen fare :)

Anonymkode: 6aea3...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æææææ... her er det mange tullesvar. 

Rydder opp litt jeg, og forteller deg gangen i ting :). Er selv gravid i uke 36, og er rhesus - med et rhesus + barn. (Mannen min er +). 

1. I første svangerskap er du ikke mer utsatt for SA på bakgrunn av blodtypen din. 

2. I uke 12-15 tar man mange blodprøver på legekontoret. Inkludert din blodtype, om du har antistoffer mot røde hunder og om det finnes antistoffer i blodet ditt. Disse føres opp på helsekortet ditt. 

3. Rundt uke 15/16 har man som regel første samtale hos JM. Er det noen prøver som mangler, så vil hun som regel etterlyse disse. 

4. Legen bestiller OUL. Til uke 18-21. Om det er prøver som mangler, vil sykehuset som oftest påpeke dette. (De går grundig igjennom helsekortet). 

5. Dersom du er rhesus - vil du måtte ta en ny blodprøve omkring uke 24. Dette kalles blodtyping og er nytt fra i vinter. Man tester da om barnet er rhesus + eller -. Du får ikke vite blodtypen på barnet (ABO), det er uansett irrelevant. De tester også om du har dannet antistoffer. 

6. Dersom barnet er rhesus +, så vil du få time på sykehuset for å ta en "vaksine" (antiprofylakse) i uke 28. Denne innkallingen går automatisk via sykehuset om du er - og fosteret er +. (Er fosteret rh- så behøver du ikke vaksine). 

7. Du får antagelig en ny vaksine etter fødsel (de tar en test av navlstrengen for å avgjøre). 

Til sist: slapp av!! Dette er ikke dramatisk eller trist :P det er i aller fleste tilfeller helt ufarlig - spesielt når vi får vaksine under og etter svangerskapet. 

 

Anonymkode: 98a8a...c20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æææææ... her er det mange tullesvar. 

Rydder opp litt jeg, og forteller deg gangen i ting :). Er selv gravid i uke 36, og er rhesus - med et rhesus + barn. (Mannen min er +). 

1. I første svangerskap er du ikke mer utsatt for SA på bakgrunn av blodtypen din. 

2. I uke 12-15 tar man mange blodprøver på legekontoret. Inkludert din blodtype, om du har antistoffer mot røde hunder og om det finnes antistoffer i blodet ditt. Disse føres opp på helsekortet ditt. 

3. Rundt uke 15/16 har man som regel første samtale hos JM. Er det noen prøver som mangler, så vil hun som regel etterlyse disse. 

4. Legen bestiller OUL. Til uke 18-21. Om det er prøver som mangler, vil sykehuset som oftest påpeke dette. (De går grundig igjennom helsekortet). 

5. Dersom du er rhesus - vil du måtte ta en ny blodprøve omkring uke 24. Dette kalles blodtyping og er nytt fra i vinter. Man tester da om barnet er rhesus + eller -. Du får ikke vite blodtypen på barnet (ABO), det er uansett irrelevant. De tester også om du har dannet antistoffer. 

6. Dersom barnet er rhesus +, så vil du få time på sykehuset for å ta en "vaksine" (antiprofylakse) i uke 28. Denne innkallingen går automatisk via sykehuset om du er - og fosteret er +. (Er fosteret rh- så behøver du ikke vaksine). 

7. Du får antagelig en ny vaksine etter fødsel (de tar en test av navlstrengen for å avgjøre). 

Til sist: slapp av!! Dette er ikke dramatisk eller trist :P det er i aller fleste tilfeller helt ufarlig - spesielt når vi får vaksine under og etter svangerskapet. 

 

Anonymkode: 98a8a...c20

😃 åh, den oversikten var fin og slik min erfaring er også - nå kan diskusjonen sikkert avsluttes!

Anonymkode: dac3e...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
22 timer siden, Pås skrev:

Det er ikke farlig for barnet under første svangerskap såvidt jeg husker! Jeg er rhesus minus, mannen min er positiv! Etter første fødsel fikk jeg en sprøyte slik at jeg ikke skulle danne antistoffer under neste svangerskap. Dersom det hadde vært farlig første gangen hadde de nok tatt mer blodprøver underveis, det er ikke SÅ uvanlig med rhesus minus!

Dette stemmer. De tester jo underveis også, så det er utrolig sjelden man får antistoffer. Jeg har rhesus minus og barnefar har rhesus pluss, og det var null stress her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...