Gå til innhold

Rhesus minus og rhesus plus


Gjest bergenrosa

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese svarene du får..

Det er nevnt flere ganger over her at i første svangerskap er dette sjelden noe problem. Blodtyping blir gjort på første svangerskapskontroll. Deretter tas det kontrollprøve i uke 32 og 36.

Noe mer oppføgling gjøres ikke i første svangerksap. det er derfor du ikke har hørt noe fra legen din om dette.

Alt står mest sannsynlig helt fint til med babyen din

Anonymkode: 2bfe5...09d

Det et nye rutiner og ikke lenger de ukene det tas prøver i.

Anonymkode: 6aea3...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det et nye rutiner og ikke lenger de ukene det tas prøver i.

Anonymkode: 6aea3...8d1

Ja jeg leste det akkurat nå. Jeg gikk min siste i des 15, så de nye retningslinjene har ikke vært relevant for meg. (jeg er selv rh negativ og har gått gravid 3 ganger, helt uten komplikasjoner)

Anonymkode: 2bfe5...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe feilinfo her: Barnet danner ikke antistoffene, mor gjør det mot barnets blodceller. Mor blir altså eksponert for blodcellene til foster. Antistoffene kan gå fra mor via morkaken og over til barnet og ødelegge cellene. Dette er farligst fra svangerskap 2, dersom begge forrige barn også er Rhesus positiv (og mor negativ). Dette fordi immunresponsen da øker i styrke.  Rutinen er å sette en profylakse (sprøyte) som forhindrer dannelse av antistoffer. 

(Det med at barn ikke danner antistoffer før det er 3 måneder er ikke relevant i denne forbindelse.)

Det skal ikke være nødvendig å kontakte lege dersom alle rutiner blir fulgt opp slik de skal. 

Anonymkode: 49759...162

Mulig jeg var litt uklar i innlegget mitt, men det var selvfølgelig dette jeg mente :) mor er den som danner antistoffene, men det er pga immunisering av fosteret. At barn ikke danner antistoffer før ved 3 mnd alder var viktig her fordi det vil si at jeg mente det var morens antistoffer. Ikke barnets

Anonymkode: 0c5f7...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg var litt uklar i innlegget mitt, men det var selvfølgelig dette jeg mente :) mor er den som danner antistoffene, men det er pga immunisering av fosteret. At barn ikke danner antistoffer før ved 3 mnd alder var viktig her fordi det vil si at jeg mente det var morens antistoffer. Ikke barnets

Anonymkode: 0c5f7...603

😊

Anonymkode: 49759...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, bergenrosa skrev:

Hva gjør man når man ikke får oppfølgingen man skal ha?. Hun har ikke gitt meg noe informasjon eller noe jeg egentlig skulle ha hatt

Svarte også på et annet innlegg du hadde, men vil legge til noe☺ Jeg opplevde bedre oppfølgning fra jordmor og hun ringte legen min og noterte ned det de måtte teste. Om legen ikke er oppdatert på svangerskapsoppfølgning ville jeg enten byttet lege eller gått til jordmor.

Uansett må du kontakte dem for å få tatt blodprøve både for å få sjekket blodtype, sykdommer og slikt. Deretter skal de ta en ny blodprøve der fosterets blodtype blir sjekket. Denne blir sendt til Haukeland (forstår det som at du er fra Bergen), og dersom det viser seg at fosteret er rh+ vil sykehuset sende deg en innkalling til vaksine rundt uke 28. Jeg fikk vel ikke  denne før i uke 30,  for legen var ikke klar over de nye retningslinjene men da hadde jeg også fått påvist at det ikke var produsert noen antistoffer.

Beklager om dette ble rotete☺

Anonymkode: dac3e...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du må huske at 1 av 6 kvinner er rhesus negative. Med andre ord er dette helt vanlig.  Ja, det må følges opp, men bortsett fra det så går det fint. Les litt om temaet, så blir nok nok beroliget.

Les kun fakta og ikke på forumer. Det er flust av feilinformasjon.  Det ser man også i denne tråden. 

Pass på å få tatt blodprøve uke 24. Da sendes svarene til sykehuset og de kaller deg inn til sprøyte i uke 28. Medet unntak av om babyen har samme blodtype som deg.

Anonymkode: 6aea3...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bergenrosa
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarte også på et annet innlegg du hadde, men vil legge til noe☺ Jeg opplevde bedre oppfølgning fra jordmor og hun ringte legen min og noterte ned det de måtte teste. Om legen ikke er oppdatert på svangerskapsoppfølgning ville jeg enten byttet lege eller gått til jordmor.

Uansett må du kontakte dem for å få tatt blodprøve både for å få sjekket blodtype, sykdommer og slikt. Deretter skal de ta en ny blodprøve der fosterets blodtype blir sjekket. Denne blir sendt til Haukeland (forstår det som at du er fra Bergen), og dersom det viser seg at fosteret er rh+ vil sykehuset sende deg en innkalling til vaksine rundt uke 28. Jeg fikk vel ikke  denne før i uke 30,  for legen var ikke klar over de nye retningslinjene men da hadde jeg også fått påvist at det ikke var produsert noen antistoffer.

Beklager om dette ble rotete☺

Anonymkode: dac3e...688

:laugh: Takk for svar!:klem:

Ble litt lettere nå, synes bare det virket så skummelt hele greiene å ble bekymret for at det kunne være noe galt. Har lurt en del på å bytte lege ja men i min bydel er det ingen ledige plasser så da må jeg evt reise langt for å få komme til kontroll... Får ta meg en telefon i morgen høres det ut som ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, du må huske at 1 av 6 kvinner er rhesus negative. Med andre ord er dette helt vanlig.  Ja, det må følges opp, men bortsett fra det så går det fint. Les litt om temaet, så blir nok nok beroliget.

Les kun fakta og ikke på forumer. Det er flust av feilinformasjon.  Det ser man også i denne tråden. 

Pass på å få tatt blodprøve uke 24. Da sendes svarene til sykehuset og de kaller deg inn til sprøyte i uke 28. Medet unntak av om babyen har samme blodtype som deg.

Anonymkode: 6aea3...8d1

Du bedriver også noe feilinformasjon. Hvor har du det fra at 1 av 6 kvinner er rhesus negative? 85 prosent av den norske befolkning er rh+, 15 prosent er rh-. Disse 15 prosent dekker både kvinner og menn.

De to blodtypesystemene som har størst betydning, kalles ABO og Rhesus.

AB0 og Rh-systemet

I ABO-systemet finnes blodtypene O (null), A, B og AB. I Rhesus-systemet skilles det mellom Rh+ (positiv) og Rh- (negativ). Disse to systemene virker sammen. Du kan enten være A+ eller A-, B+ eller B-, og så videre. Det finnes også andre, men mindre viktige blodtype-systemer.

Ca. 40% av den norske befolkningen har blodtype O, 48% har A, 8% har B og 4% har AB. 85% av den norske befolkningen er Rh+ (positiv), mens 15% er Rh- (negativ). Dette er uavhengig av ABO-typen. Det har ingen helsemessig betydning for deg hvilken blodtype du har, men ved blodoverføring må blodtypene til giver og mottaker passe sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Du bedriver også noe feilinformasjon. Hvor har du det fra at 1 av 6 kvinner er rhesus negative? 85 prosent av den norske befolkning er rh+, 15 prosent er rh-. Disse 15 prosent dekker både kvinner og menn.

De to blodtypesystemene som har størst betydning, kalles ABO og Rhesus.

AB0 og Rh-systemet

I ABO-systemet finnes blodtypene O (null), A, B og AB. I Rhesus-systemet skilles det mellom Rh+ (positiv) og Rh- (negativ). Disse to systemene virker sammen. Du kan enten være A+ eller A-, B+ eller B-, og så videre. Det finnes også andre, men mindre viktige blodtype-systemer.

Ca. 40% av den norske befolkningen har blodtype O, 48% har A, 8% har B og 4% har AB. 85% av den norske befolkningen er Rh+ (positiv), mens 15% er Rh- (negativ). Dette er uavhengig av ABO-typen. Det har ingen helsemessig betydning for deg hvilken blodtype du har, men ved blodoverføring må blodtypene til giver og mottaker passe sammen.

Tja, det tok meg et sekund å Google:

https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/

 

POENGET er at det er vanlig, og det eer god oppfølging. Man trenger ikke bli vettskremt :)

 

Anonymkode: 6aea3...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rh-, og i mitt første svangerskap tok jeg to ekstra blodprøver for å sjekke om jeg hadde dannet antistoffer. Det var i uke 24 og en i 34 eller noe.. Visste at mannen var rh+, men fikk beskjed om at det var fryktelig lav risiko for å danne antistoffer i første svangerskap, slik det nevnes flere ganger over her. Rett etter fødselen fikk jeg en sprøyte siden babyen var rh+. Dette var for å minske risiko for å danne antistoffer ved neste svangerskap.

Er gravid på nytt, og nå har det kommet nye retningslinjer. Skal ta blodprøve om noen uker, i uke 25. I denne sjekker de visstnok ikke bare om mitt blod har dannet antistoffer, men de sjekker også babys blodtype. Om det viser seg at baby er rh- skjer det ikke noe, om h*n er rh+ vil jeg få en sprøyte i uke 28. Fikk med et brev med en del info da jeg var hos legen sist. Rart det er ulike rutiner på dette....... 

Anonymkode: d2cc8...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bergenrosa skrev:

Ble virkelig bare lei meg av å lese alt dette:cry3:Dette sier jeg kun fordi jeg er så sjukt trist akkurat nå så ingen skyt meg for det etterpå men legen min har for pokker ikke peiling på noe en gang, hun sitter bare å googler når jeg spør henne om noe

Bytt lege! 😯

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg også var nervøs ang dette da jeg var gravid, helt til vi fant ut at mannen også er rhesus negativ. Men leste meg til at man får veldig god oppfølging! Jeg tok to ekstra blodprøver, uke 32 og 36(? Husker ikke nøyaktig), hvilket selvsagt var fine for vår del. Men så også at det er mye som kan gjøres hvis det skulle oppstå problemer, så ble mindre skummelt når jeg fikk alle fakta. Ta en prat med legen din :) Må huske å minne vesla på dette da hun blir voksen så hun er klar over problematikken. Selv hadde jeg en MA tidligere, der ingen testet blodtype eller ga meg sprøyta jeg burde fått. Det fant jeg ut etterpå liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt satt ut. Er det ingen her som husker dette fra skolen? 

Anonymkode: 9f1c7...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, bergenrosa skrev:

FØR:sjokkbla:?? vi begynner å prøve??. Er over 14 uker gravid.... ok, nå fikk jeg hetta. Håper det går greit om jeg spør men når mistet du?

Det er ikke slik at alle mister - trekk pusten, snakk med jordmor. Når barnet er født sjekkes barnet og du og hvis det er et problem får dere hjelp på sykehuset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carrot skrev:

Det er ikke slik at alle mister - trekk pusten, snakk med jordmor. Når barnet er født sjekkes barnet og du og hvis det er et problem får dere hjelp på sykehuset..

Om du leser litt videre så ser du at ts har trukket pusten. 

Anonymkode: 8682b...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du leser litt videre så ser du at ts har trukket pusten. 

Anonymkode: 8682b...960

så fint :) tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå må folk roe ned egget her. Når man er rundt 12-14 uker er det vanlig med første legebesøk. Da tas det blodprøve og blant annet mors blodtype sjekkes. Dersom mor er rh- ble det tidligere tatt en ny blodprøve i uke 32. De nye retningslinjene er at man tar en ny bloggen i uke 24-25 for å se etter antistoffer. Da sjekkes også fosteret sin blodtype. Hvis fosteret er rh+ vil mor få sprøyte med anti-D immunglobulin. Man får også sprøyta etter fødselen.

 

Anonymkode: d25a0...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå må folk roe ned egget her. Når man er rundt 12-14 uker er det vanlig med første legebesøk. Da tas det blodprøve og blant annet mors blodtype sjekkes. Dersom mor er rh- ble det tidligere tatt en ny blodprøve i uke 32. De nye retningslinjene er at man tar en ny bloggen i uke 24-25 for å se etter antistoffer. Da sjekkes også fosteret sin blodtype. Hvis fosteret er rh+ vil mor få sprøyte med anti-D immunglobulin. Man får også sprøyta etter fødselen.

 

Anonymkode: d25a0...28b

Hun har ikke testet meg for hvilken blodtype jeg har:dry: virkelig skuffet over det... Jeg snakket akkurat med legen å hun hadde fått den ideen at jeg mente noe med røde hunder sprøyte? som om det går an å misforstå? hun mente heller ikke at jeg hadde fått den sprøyten men det har jeg... Har virkelig null tiltro til legen min :) . Fikk beskjed om å ringe opp igjen en annen dag fordi hun hadde nå gått for dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, bergenrosa skrev:

Hun har ikke testet meg for hvilken blodtype jeg har:dry: virkelig skuffet over det... Jeg snakket akkurat med legen å hun hadde fått den ideen at jeg mente noe med røde hunder sprøyte? som om det går an å misforstå? hun mente heller ikke at jeg hadde fått den sprøyten men det har jeg... Har virkelig null tiltro til legen min :) . Fikk beskjed om å ringe opp igjen en annen dag fordi hun hadde nå gått for dagen

Da ville jeg byttet lege. rh prøven er jo en av de som står på skjemaet at man skal ta. Du har fått helsekortet håper jeg?

Anonymkode: 9f1c7...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...