Gå til innhold

Rhesus minus og rhesus plus


Gjest bergenrosa

Anbefalte innlegg

Min blodtype er rhesus minus. Jeg har tatt abort en gang, fikk da en sprøyte for å forhindre komplikasjoner i evt. fremtidig graviditet. Ca. 15 år senere blir jeg gravid igjen og vil beholde. I løpet av svangerskapet så var det kun de siste ukene jeg måtte ta en blodprøve pr. uke for å sjekke om jeg dannet antistoffer. Barnet ble heldigvis født med sin fars blodtype og jeg fikk en ny sprøyte i låret i tilfelle jeg skulle ha flere barn i senere.

Så for meg var det i grunn lite lite stress rundt blodtypen min, hørte ingenting om økt risiko for spontanabort eller lignende. Om det var for at jeg hadde fått den sprøyten 15 år tidligere eller ikke det vet jeg ikke :vetikke:

Anonymkode: 2965c...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har rh minus sønnen min fikk samme blodtype som meg :) de følger deg opp med blodprøver osv :) de går bra :) men opplevde en sa men de var kansje i uke 6 ellernoe ,usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det, hvis du er Rh- og barnet Rh+, kan kroppen din lage antistoff mot antigen D (antigen hos Rh+) og ved neste eksponering av antigen D vil kroppens antistoff angripe. Så den neste eksponeringen vil da bli din neste graviditet. Så om neste barn har Rh+ kan det føre til livstruende blodmangel hos fosteret.  

Anonymkode: 03aaa...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen skal ha full kontroll på dette. Du tar blodprøver der det analyseres Rhesustype i svangerskapet, eventuelle funn av antistoffer blir også gjort da. Barnets Rhesus ses også da, ved hjelp av gentest fra mors blodprøve (det finnes litt foster-DNA i mors blod.) Sistnevnte analyse er ny, men skal nå være i bruk i hele landet. 

Det er svært få barn av Rhesus negative som blir rammet av Rhesus-antistoffer i dag, da det er god oppfølging via blodprøver. Tror de nå tas i uke 24/25. 

Anonymkode: 49759...162

Ble virkelig bare lei meg av å lese alt dette:cry3:Dette sier jeg kun fordi jeg er så sjukt trist akkurat nå så ingen skyt meg for det etterpå men legen min har for pokker ikke peiling på noe en gang, hun sitter bare å googler når jeg spør henne om noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånn jeg har forstått det, hvis du er Rh- og barnet Rh+, kan kroppen din lage antistoff mot antigen D (antigen hos Rh+) og ved neste eksponering av antigen D vil kroppens antistoff angripe. Så den neste eksponeringen vil da bli din neste graviditet. Så om neste barn har Rh+ kan det føre til livstruende blodmangel hos fosteret.  

Anonymkode: 03aaa...ae8

Glemte å legge ved: Det at kroppen produserer antistoffer mot antigen D heter immunisering, og det tar en stund, så det er først ved neste svangerskap at ditt immunforsvar kan angripe barnets blodceller og gi blodmangel hos fosteret. 

Anonymkode: 03aaa...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal tas prøver av gravide i uke 13 hvor dette da oppdages (hvis du er RhD negativ som du sier). 

Ikke for å skremme deg, men dette er det som kan skje: du blir eksponert for antistoffer av fosteret (hvis det er RhD positiv). Barn danner ikke antistoffer før de er rundt 3 mnd gamle (altså 3 mnd etter de er født). Dermed kan de eventuelle antistoffene du danner gå via platebransjen og inn til fosteret i magen. Barnets erytrocytter (røde blodceller) blir angrepet og barnet kan ende opp med å bli blodfattig (danne anemi). Et barn får da også ofte dannet mer av et stoff som heter bilrubin. Når fosteret er i magen vil du som mor hjelpe barnet med å bryte ned bilrubin, men det vil du ikke lenger være i stand til å hjelpe med når barnet er født. Hvis barnet da er utsatt for antistoffer fra deg og har dannet mer bilrubin enn vanlig (som den ikke vil klare å bryte ned selv) vil barnet kunne bli hjerneskadet og i verste fall dø (uten behandling).

Så med andre ord, det kan være farlig og du bør ta kontakt med legen hvis ikke han/hun vet at du er RhD negativ, for da må du følges nøye opp gjennom resten av svangerskapet og eventuelt få sprøyte som de andre nevner! :) 

Anonymkode: 0c5f7...603

Det er noe feilinfo her: Barnet danner ikke antistoffene, mor gjør det mot barnets blodceller. Mor blir altså eksponert for blodcellene til foster. Antistoffene kan gå fra mor via morkaken og over til barnet og ødelegge cellene. Dette er farligst fra svangerskap 2, dersom begge forrige barn også er Rhesus positiv (og mor negativ). Dette fordi immunresponsen da øker i styrke.  Rutinen er å sette en profylakse (sprøyte) som forhindrer dannelse av antistoffer. 

(Det med at barn ikke danner antistoffer før det er 3 måneder er ikke relevant i denne forbindelse.)

Det skal ikke være nødvendig å kontakte lege dersom alle rutiner blir fulgt opp slik de skal. 

Anonymkode: 49759...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er rh -, samboer rh +. Jeg visste ikke dette før jeg tok blodprøvene hos legen i uke 12. Legen sa ingenting til meg om dette, jeg fant ut at jeg var rh - siden det stod på ene skjema legesenteret hadde fått fra sykehuset etter blodprøvene. Stod også at det skulle tas en kontrollprøve i uke 32(?), dette ble heller aldri gjort på meg etter hva jeg har skjønt. Jeg fikk kun en sprøyte etter fødselen. Jeg leste om dette på nettet da jeg så jeg var rh - , og ble ganske stresset. Men la det fra meg for hadde det vært veldig farlig hadde det vært mer kontroller. Jeg har ei arbeidskollega som er rh - og har 3 friske barn og aldri mistet.

Anonymkode: 91206...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å legge ved: Det at kroppen produserer antistoffer mot antigen D heter immunisering, og det tar en stund, så det er først ved neste svangerskap at ditt immunforsvar kan angripe barnets blodceller og gi blodmangel hos fosteret. 

Anonymkode: 03aaa...ae8

Tror du det er noe sjanse for at det er noe skade på babyen nå? Dette er min første... Vi vet ikke om faren er +, 100% sikkert men han trodde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rh -, samboer rh +. Jeg visste ikke dette før jeg tok blodprøvene hos legen i uke 12. Legen sa ingenting til meg om dette, jeg fant ut at jeg var rh - siden det stod på ene skjema legesenteret hadde fått fra sykehuset etter blodprøvene. Stod også at det skulle tas en kontrollprøve i uke 32(?), dette ble heller aldri gjort på meg etter hva jeg har skjønt. Jeg fikk kun en sprøyte etter fødselen. Jeg leste om dette på nettet da jeg så jeg var rh - , og ble ganske stresset. Men la det fra meg for hadde det vært veldig farlig hadde det vært mer kontroller. Jeg har ei arbeidskollega som er rh - og har 3 friske barn og aldri mistet.

Anonymkode: 91206...1e1

Så godt å høre! Får bare beklage at jeg oppfører meg så teit akkurat nå... er litt vell hormonell. Jeg har ikke fått tatt noen blodprøver i det hele tatt jeg, jeg tror ikke en gang legen min vil komme til å vite noe om dette her... Siden hun kun googler alt jeg spør om. Hvorfor i alle dage har hun ikke spurt om dette her, jeg har måttet funne ut alt om graviditeten på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser veldig dramatisk ut dette, men for de fleste av oss som er rhesus negative forløper svangerskapene heeeelt fint når vi får den oppfølgningen vi skal ha. 

Anonymkode: dac3e...688

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er trygg på legen din så bytter du lege.

Anonymkode: acd11...ec1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det ser veldig dramatisk ut dette, men for de fleste av oss som er rhesus negative forløper svangerskapene heeeelt fint når vi får den oppfølgningen vi skal ha. 

Anonymkode: dac3e...688

Hva gjør man når man ikke får oppfølgingen man skal ha?. Hun har ikke gitt meg noe informasjon eller noe jeg egentlig skulle ha hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bergenrosa skrev:

Tror du det er noe sjanse for at det er noe skade på babyen nå? Dette er min første... Vi vet ikke om faren er +, 100% sikkert men han trodde det.

Dersom du ikke har fått blodoverføring med Rhesus positivt blod eller vært gravid før uten å få profylakse,  er det svært svært liten sjanse for at det er noen skade på foster. 

Kjære deg, snakk med jordmoren din om dette hvis du ikke er trygg på legen. Du kan også bare spørre legen hva rutinen rundt kontroll av Rhesus er. 

Hilsen hun med innlegget som fikk deg fortvilet. 

Klem

Anonymkode: 49759...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror som sagt det er i uke 24/25 de tester dette nå, så det er ikke sikkert du får info før da. 

Anonymkode: 49759...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bergenrosa skrev:

Tror du det er noe sjanse for at det er noe skade på babyen nå? Dette er min første... Vi vet ikke om faren er +, 100% sikkert men han trodde det.

Nå er ikke jeg lege, men vanligvis er det relativt lite problematisk i første svangerskap. Det er altså en svært liten sjanse hvis du før ikke har vært utsatt for Rh+ blod. Fordi immuniseringen tar tid og blir mer effektiv for hver eksponering (hvert svangerskap). Hvis dere ikke vet om far er Rh+ synes jeg ikke dere skal bekymre dere unødig i kveld, men forsøke å slappe av og sjekke dette opp hos lege til uken. For dette problemet oppstår bare når far er Rh+ og mor Rh-. 

Dette går nok helt fint! :) Spør legen direkte eventuelt bytt lege hvis du ikke føler at h*n har nok kunnskap. 

 

Anonymkode: 03aaa...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal tas prøver av gravide i uke 13 hvor dette da oppdages (hvis du er RhD negativ som du sier). 

Ikke for å skremme deg, men dette er det som kan skje: du blir eksponert for antistoffer av fosteret (hvis det er RhD positiv). Barn danner ikke antistoffer før de er rundt 3 mnd gamle (altså 3 mnd etter de er født). Dermed kan de eventuelle antistoffene du danner gå via platebransjen og inn til fosteret i magen. Barnets erytrocytter (røde blodceller) blir angrepet og barnet kan ende opp med å bli blodfattig (danne anemi). Et barn får da også ofte dannet mer av et stoff som heter bilrubin. Når fosteret er i magen vil du som mor hjelpe barnet med å bryte ned bilrubin, men det vil du ikke lenger være i stand til å hjelpe med når barnet er født. Hvis barnet da er utsatt for antistoffer fra deg og har dannet mer bilrubin enn vanlig (som den ikke vil klare å bryte ned selv) vil barnet kunne bli hjerneskadet og i verste fall dø (uten behandling).

Så med andre ord, det kan være farlig og du bør ta kontakt med legen hvis ikke han/hun vet at du er RhD negativ, for da må du følges nøye opp gjennom resten av svangerskapet og eventuelt få sprøyte som de andre nevner! :) 

Anonymkode: 0c5f7...603

Platebransjen? Dette spesielle stoffet som dannes heter bilirubin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, bergenrosa skrev:

Så godt å høre! Får bare beklage at jeg oppfører meg så teit akkurat nå... er litt vell hormonell. Jeg har ikke fått tatt noen blodprøver i det hele tatt jeg, jeg tror ikke en gang legen min vil komme til å vite noe om dette her... Siden hun kun googler alt jeg spør om. Hvorfor i alle dage har hun ikke spurt om dette her, jeg har måttet funne ut alt om graviditeten på egen hånd.

Det er all grunn til å være obs på disse tingene, min lege visste f.eks ingenting om de nye retningslinjene vedr vaksine, men i tidligere svangerskap har de rutinemessig tatt blodprøve rundt uke 12 og jeg fikk oppfølging. Vaksinen ble tatt i uke 28. Ville ringt og fått tatt blodprøve, rart de ikke har gjort det ennå. Når det er gjort, ville jeg ikke beekymret meg☺

 

Anonymkode: dac3e...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese svarene du får..

Det er nevnt flere ganger over her at i første svangerskap er dette sjelden noe problem. Blodtyping blir gjort på første svangerskapskontroll. Deretter tas det kontrollprøve i uke 32 og 36.

Noe mer oppføgling gjøres ikke i første svangerksap. det er derfor du ikke har hørt noe fra legen din om dette.

Alt står mest sannsynlig helt fint til med babyen din

Anonymkode: 2bfe5...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva som kan være farlig første svangerskap når mor er rh-, men jeg har skjønt at det er ved neste svangerskap og neste foster det evt kan oppstå spontanaborter hvis babyen i første svangerskap er rh+ og man får babys blod i seg under fødselen, det er derfor man får forebyggende sprøyte etter fødselen :) 

Anonymkode: 91206...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håndteres ved at man tar blodprøve i uke 24. Viser denne at det er antistoffer i blodet, så følges det opp. Hvis ikke er alt bra sålangt og man må uansett ta en sprøyte for å unngå antistoffer i uke 28.

I forkant av dette er det ikke noe man trenger å gjøre. Nye rutiner kom i november 2016. Sykehusene har god erfaring med dette og det er ikke noe å bekymre seg for :)

Har forøvrig aldri hørt at dette skal ha innvirkning på å spontanaborteretablere som det nevnes her. Har lest mye om emnet, men idag er det så mye fin oppfølging at du kan ta det med ro ts.

Bare pass på at det tas prøver av deg i uke 24. Dette skal du uansett.

Anonymkode: 6aea3...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...