Gå til innhold

Rhesus minus og rhesus plus


Gjest bergenrosa

Anbefalte innlegg

Gjest bergenrosa

Hei:klo:

Klør meg i hodet litt her... Hvordan er det egentlig med rhesus minus og en barnefar som mest sannsynlig har plus?. Han har ikke testet seg men når jeg selv ble født fikk vi vite at jeg hadde rhesus minus.. Noen som har erfaringer med dette? Er det farlig for babyen i magen? Blir man evt testet for dette i graviditeten? evt hvilken uke?. Har også lest at kroppen kan angripe fosteret... noen som har hørt om en son historie eller har opplevd det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var faktisk en sak om dette på Dagsrevyen i dag. Det kan være farlig for fosteret dersom mor er rhesus negativ og barnet er rhesus positiv. I følge saken får alle kvinner som er r- nå en vaksine for å forhindre komplikasjoner.

Anonymkode: 2d8c0...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd 2 spontanaborter pga det selv. Etter andre gang fikk jeg er sprøyte som ikke skulle danne antistoffer..... for ett eller annet. Er så lenge siden at jeg husker ikke helt.

Snakk med legen om det før dere begynner å prøve 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var faktisk en sak om dette på Dagsrevyen i dag. Det kan være farlig for fosteret dersom mor er rhesus negativ og barnet er rhesus positiv. I følge saken får alle kvinner som er r- nå en vaksine for å forhindre komplikasjoner.

Anonymkode: 2d8c0...e63

Åhja! Hehe :) Det kan forklare hvorfor jeg plutselig fikk en melding fra min mor. Så jeg burde ta meg en telefon til legen med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Opplevd 2 spontanaborter pga det selv. Etter andre gang fikk jeg er sprøyte som ikke skulle danne antistoffer..... for ett eller annet. Er så lenge siden at jeg husker ikke helt.

Snakk med legen om det før dere begynner å prøve 😊

FØR:sjokkbla:?? vi begynner å prøve??. Er over 14 uker gravid.... ok, nå fikk jeg hetta. Håper det går greit om jeg spør men når mistet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bergenrosa skrev:

Åhja! Hehe :) Det kan forklare hvorfor jeg plutselig fikk en melding fra min mor. Så jeg burde ta meg en telefon til legen med andre ord?

Det er vel ikke aktuelt å ta dette opp før du prøver å bli gravid. 

Anonymkode: 2d8c0...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, bergenrosa skrev:

FØR:sjokkbla:?? vi begynner å prøve??. Er over 14 uker gravid.... ok, nå fikk jeg hetta. Håper det går greit om jeg spør men når mistet du?

Beklager, fikk ikke med meg at du er gravid. Dette burde du helt klart ta opp med legen, ja. Den vaksinen det var snakk om fikk man under svangerskapet, ikke i forkant.

Anonymkode: 2d8c0...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bergenrosa skrev:

FØR:sjokkbla:?? vi begynner å prøve??. Er over 14 uker gravid.... ok, nå fikk jeg hetta. Håper det går greit om jeg spør men når mistet du?

Jeg mistet i uke 9 og 11.

Håper det går bra med deg, var ikke meningen å skremme deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, fikk ikke med meg at du er gravid. Dette burde du helt klart ta opp med legen, ja. Den vaksinen det var snakk om fikk man under svangerskapet, ikke i forkant.

Anonymkode: 2d8c0...e63

Beklager å blande meg inn, men jeg fikk den sprøyta rett etter aborten og en utskrapning. Fikk ikke dra hjem fra sykehuset før den sprøyta var satt. Fikk ingen sprøyter i svangerskapet og har født barn etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, bergenrosa skrev:

Hei:klo:

Klør meg i hodet litt her... Hvordan er det egentlig med rhesus minus og en barnefar som mest sannsynlig har plus?. Han har ikke testet seg men når jeg selv ble født fikk vi vite at jeg hadde rhesus minus.. Noen som har erfaringer med dette? Er det farlig for babyen i magen? Blir man evt testet for dette i graviditeten? evt hvilken uke?. Har også lest at kroppen kan angripe fosteret... noen som har hørt om en son historie eller har opplevd det selv?

Dette ble for få minutter siden grundig forklart på nrk nyhetene. 

Rh testing og blodtyping er noe legen gjør på første svangerskapskontroll. Er du Rh negativ får du videre oppfølging. Er du positiv så er der ikke noe problem. 

Anonymkode: 6a0a9...1b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
Akkurat nå, EvaLena skrev:

Jeg mistet i uke 9 og 11.

Håper det går bra med deg, var ikke meningen å skremme deg 

Trist å høre:( :klem: Var på UL lørdag forrige uke å da var alt ok men.... viste virkelig ikke om dette før nå jeg... Ble litt stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke farlig for barnet under første svangerskap såvidt jeg husker! Jeg er rhesus minus, mannen min er positiv! Etter første fødsel fikk jeg en sprøyte slik at jeg ikke skulle danne antistoffer under neste svangerskap. Dersom det hadde vært farlig første gangen hadde de nok tatt mer blodprøver underveis, det er ikke SÅ uvanlig med rhesus minus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, EvaLena skrev:

Beklager å blande meg inn, men jeg fikk den sprøyta rett etter aborten og en utskrapning. Fikk ikke dra hjem fra sykehuset før den sprøyta var satt. Fikk ingen sprøyter i svangerskapet og har født barn etter det.

Ny praksis fra desember 2016. Igjen, kilde, nyhetene på nrk. 

Anonymkode: 6a0a9...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenrosa
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette ble for få minutter siden grundig forklart på nrk nyhetene. 

Rh testing og blodtyping er noe legen gjør på første svangerskapskontroll. Er du Rh negativ får du videre oppfølging. Er du positiv så er der ikke noe problem. 

Anonymkode: 6a0a9...1b2

Er ikke alle som sitter med nesa klemt i tv skjermen å jeg fikk akkurat melding fra min mor så beklager at det var noe jeg ikke fikk med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skal tas prøver av gravide i uke 13 hvor dette da oppdages (hvis du er RhD negativ som du sier). 

Ikke for å skremme deg, men dette er det som kan skje: du blir eksponert for antistoffer av fosteret (hvis det er RhD positiv). Barn danner ikke antistoffer før de er rundt 3 mnd gamle (altså 3 mnd etter de er født). Dermed kan de eventuelle antistoffene du danner gå via platebransjen og inn til fosteret i magen. Barnets erytrocytter (røde blodceller) blir angrepet og barnet kan ende opp med å bli blodfattig (danne anemi). Et barn får da også ofte dannet mer av et stoff som heter bilrubin. Når fosteret er i magen vil du som mor hjelpe barnet med å bryte ned bilrubin, men det vil du ikke lenger være i stand til å hjelpe med når barnet er født. Hvis barnet da er utsatt for antistoffer fra deg og har dannet mer bilrubin enn vanlig (som den ikke vil klare å bryte ned selv) vil barnet kunne bli hjerneskadet og i verste fall dø (uten behandling).

Så med andre ord, det kan være farlig og du bør ta kontakt med legen hvis ikke han/hun vet at du er RhD negativ, for da må du følges nøye opp gjennom resten av svangerskapet og eventuelt få sprøyte som de andre nevner! :) 

Anonymkode: 0c5f7...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skal tas prøver av gravide i uke 13 hvor dette da oppdages (hvis du er RhD negativ som du sier). 

Ikke for å skremme deg, men dette er det som kan skje: du blir eksponert for antistoffer av fosteret (hvis det er RhD positiv). Barn danner ikke antistoffer før de er rundt 3 mnd gamle (altså 3 mnd etter de er født). Dermed kan de eventuelle antistoffene du danner gå via platebransjen og inn til fosteret i magen. Barnets erytrocytter (røde blodceller) blir angrepet og barnet kan ende opp med å bli blodfattig (danne anemi). Et barn får da også ofte dannet mer av et stoff som heter bilrubin. Når fosteret er i magen vil du som mor hjelpe barnet med å bryte ned bilrubin, men det vil du ikke lenger være i stand til å hjelpe med når barnet er født. Hvis barnet da er utsatt for antistoffer fra deg og har dannet mer bilrubin enn vanlig (som den ikke vil klare å bryte ned selv) vil barnet kunne bli hjerneskadet og i verste fall dø (uten behandling).

Så med andre ord, det kan være farlig og du bør ta kontakt med legen hvis ikke han/hun vet at du er RhD negativ, for da må du følges nøye opp gjennom resten av svangerskapet og eventuelt få sprøyte som de andre nevner! :) 

Anonymkode: 0c5f7...603

Glemte å nevne at det er mer problematisk for hvert svangerskap som går! Så det første svangerskapet går som oftest bra. Skal du derimot ha flere unger, så er risikoen også større. 

Anonymkode: 0c5f7...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen skal ha full kontroll på dette. Du tar blodprøver der det analyseres Rhesustype i svangerskapet, eventuelle funn av antistoffer blir også gjort da. Barnets Rhesus ses også da, ved hjelp av gentest fra mors blodprøve (det finnes litt foster-DNA i mors blod.) Sistnevnte analyse er ny, men skal nå være i bruk i hele landet. 

Det er svært få barn av Rhesus negative som blir rammet av Rhesus-antistoffer i dag, da det er god oppfølging via blodprøver. Tror de nå tas i uke 24/25. 

Anonymkode: 49759...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...