Gå til innhold

NAV vil at samboer skal flytte for å få jobb. Hva gjør vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, tussi84 skrev:

Jeg mener det at i de tilfellene hvor folk må flytte pga jobb så får nav finne leilighet på stedet til vedkommende også,. Samt betale for depositum for stedet vedkommende må leie pga jobben. Og det i form av penger ikke garanti. Og viser det seg at det blir dyrere for familien å bo hver for seg så for nav dekke opp for det også..

De burde også se mer økonomisk på det. Det er ikke alltid det er lønnsomt økonomisk sett for et par å ha to husholdninger selv om de begge jobber. I flere tilfeller blir det bare dyrere.

For noe sprøyt. Det er da ingen menneskerett å få jobb der man ønsker å bo. Og får man ikke det, neivel, da får man flytte da, og det medfører at man må finne seg bolig på nytt sted. De kan sikkert være behjelpelige med å finne noe som er aktuelt, det kan jeg være enig i, men regninga får man ta sjøl. 

12 timer siden, tussi84 skrev:

I noen tilfeller er det også helse messige forhold som burde hensyn til før kravet om flytting kommer. Mange sliter feks sosialt eller med psykisk sykdom,. Slik at det å flytte langt av gårde fra nettverket sitt kan forverre det dem sliter med fra før. Da er det heller ikke riktig at man skal tvinge folk til å flytte pga jobb.

Jeg synes kravet om flytting er ugunstig i veldig mange tilfeller egentlig. 

Hvis helsemessige forhold taler imot flytting så får man be legen dokumentere det. Det gjelder de færreste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, ArtyFarty skrev:

For noe sprøyt. Det er da ingen menneskerett å få jobb der man ønsker å bo. Og får man ikke det, neivel, da får man flytte da, og det medfører at man må finne seg bolig på nytt sted. De kan sikkert være behjelpelige med å finne noe som er aktuelt, det kan jeg være enig i, men regninga får man ta sjøl. 

Hvis helsemessige forhold taler imot flytting så får man be legen dokumentere det. Det gjelder de færreste.

Det er ikke alle som har penger til å hoste opp et depositum for å leie et annet sted. Jeg snakker om de tilfellene hvor man feks er arbeidsledig og nav tvinger deg til å flytte. For å kunne jobbe et sted må man jo ha bolig. Et depositum for en leilighet kan være 24000 og oppover nå bare for en liten hybel leilighet. Eller forventer NAV at man skal ta jobben på den andre kanten av landet så lenge å betale hotellrom av egen lomme fram til man finner seg noe.

Det er heller ikke rett å rive opp familier mener jeg. 

Du kan mene det er sprøyt men for mange er ikke det viktigste  livet jobb. Og hva når det å splitte familien blir enda dyrere økonomisk sett kun pga jobb i en annen kant av landet for den ene partneren? 

NAV burde virkelig se på alle forhold før de tvinger folk til å flytte mener jeg. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tussi84 skrev:

Det er ikke alle som har penger til å hoste opp et depositum for å leie et annet sted. Jeg snakker om de tilfellene hvor man feks er arbeidsledig og nav tvinger deg til å flytte. For å kunne jobbe et sted må man jo ha bolig. Et depositum for en leilighet kan være 24000 og oppover nå bare for en liten hybel leilighet. Eller forventer NAV at man skal ta jobben på den andre kanten av landet så lenge å betale hotellrom av egen lomme fram til man finner seg noe.

Når man har jobb så får man da enkelt depositumslån, så det er en konstruert problemstilling.

19 minutter siden, tussi84 skrev:

Det er heller ikke rett å rive opp familier mener jeg. 

Det er ikke normalt at de krever flytting når det er barn med i bildet.

19 minutter siden, tussi84 skrev:

Du kan mene det er sprøyt men for mange er ikke det viktigste  livet jobb. Og hva når det å splitte familien blir enda dyrere økonomisk sett kun pga jobb i en annen kant av landet for den ene partneren? 

Helt greit at det ikke er det viktigste i livet, men da kan man jo finne seg noe som ikke er relevant til utdannelsen da. Eller man kan pendle - mange som må det. Det er mye "dyrere" å skulle leve på bare en inntekt.

19 minutter siden, tussi84 skrev:

NAV burde virkelig se på alle forhold før de tvinger folk til å flytte mener jeg. 

Jo lenger man står utenfor arbeidsmarkedet, jo vanskeligere blir det å komme seg inn igjen. Det vet NAV veldig godt, og derfor er det på lang sikt viktigere å få folk i jobb enn om samboer blir furt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, tussi84 skrev:

Det er ikke alle som har penger til å hoste opp et depositum for å leie et annet sted. Jeg snakker om de tilfellene hvor man feks er arbeidsledig og nav tvinger deg til å flytte. For å kunne jobbe et sted må man jo ha bolig. Et depositum for en leilighet kan være 24000 og oppover nå bare for en liten hybel leilighet. Eller forventer NAV at man skal ta jobben på den andre kanten av landet så lenge å betale hotellrom av egen lomme fram til man finner seg noe.

Det er heller ikke rett å rive opp familier mener jeg. 

Du kan mene det er sprøyt men for mange er ikke det viktigste  livet jobb. Og hva når det å splitte familien blir enda dyrere økonomisk sett kun pga jobb i en annen kant av landet for den ene partneren? 

NAV burde virkelig se på alle forhold før de tvinger folk til å flytte mener jeg. 

 

 

Ja, men hva skal man gjøre istedet mener du? Problemet er om man lemper på kravene, så vil dette lett kunne utnyttes der en del flytter sammen for å danne et "samboerskap" for å unngå å måtte flytte. 

Folk bør jo også kunne ta litt ansvar selv og legge seg opp en buffer til slike utgifter. Eller så får man bo i campingvogn eller telt, sommersesongen er på vei, så dette er ingen umulighet om man tør tenke litt alternativt. 

Anonymkode: 75153...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hva skal man gjøre istedet mener du? Problemet er om man lemper på kravene, så vil dette lett kunne utnyttes der en del flytter sammen for å danne et "samboerskap" for å unngå å måtte flytte. 

Folk bør jo også kunne ta litt ansvar selv og legge seg opp en buffer til slike utgifter. Eller så får man bo i campingvogn eller telt, sommersesongen er på vei, så dette er ingen umulighet om man tør tenke litt alternativt. 

Anonymkode: 75153...e3f

Jeg er enig i at man burde ha en buffer, men alle har dessverre ikke økonomien til å legge opp en buffer. Og det forslaget ditt om leie av campingvogn nå i sesong er ikke akkurat billig det eller. Og husk og at mange av camping plassene ligger utenfor der det går greit med kollektiv transport slik at man må ha bil for å komme seg til og fra jobb. 

Men jeg tror vi skal være enige om å være uenige i dette her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg er enig i at man burde ha en buffer, men alle har dessverre ikke økonomien til å legge opp en buffer. Og det forslaget ditt om leie av campingvogn nå i sesong er ikke akkurat billig det eller. Og husk og at mange av camping plassene ligger utenfor der det går greit med kollektiv transport slik at man må ha bil for å komme seg til og fra jobb. 

Men jeg tror vi skal være enige om å være uenige i dette her. 

Nei, det er ikke alt som er lite enkelt, men vi kommer ikke unna at det ikke er bærekraftig at alt dette skal være NAV's ansvar. Antall folk som er i arbeid er mindkende, antallet som går på en eller annen offentlig stønad er økende. Med dette tempoet er landet bankerott om 10-20 år, og da er det i så fall absolutt ingen som kan få noen som helst hjelp lenger. 

Folk må rett og slett ta mer ansvar selv, selv om det innebærer å flytte til en annen landsdel og bli ukependler. Visst kan det være utfordrende med tanke på økte utgifter til reising og ekstra hybel, men fellesskapet kan faktisk ikke ta dette ansvaret når arbeidssøkeren er frisk, utdannet og oppegående.   

Anonymkode: 75153...e3f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke alt som er lite enkelt, men vi kommer ikke unna at det ikke er bærekraftig at alt dette skal være NAV's ansvar. Antall folk som er i arbeid er mindkende, antallet som går på en eller annen offentlig stønad er økende. Med dette tempoet er landet bankerott om 10-20 år, og da er det i så fall absolutt ingen som kan få noen som helst hjelp lenger. 

Folk må rett og slett ta mer ansvar selv, selv om det innebærer å flytte til en annen landsdel og bli ukependler. Visst kan det være utfordrende med tanke på økte utgifter til reising og ekstra hybel, men fellesskapet kan faktisk ikke ta dette ansvaret når arbeidssøkeren er frisk, utdannet og oppegående.   

Anonymkode: 75153...e3f

:klappe:

Anonymkode: b67d0...4db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tussi84 skrev:

Det er ikke alle som har penger til å hoste opp et depositum for å leie et annet sted. Jeg snakker om de tilfellene hvor man feks er arbeidsledig og nav tvinger deg til å flytte. For å kunne jobbe et sted må man jo ha bolig. Et depositum for en leilighet kan være 24000 og oppover nå bare for en liten hybel leilighet. Eller forventer NAV at man skal ta jobben på den andre kanten av landet så lenge å betale hotellrom av egen lomme fram til man finner seg noe.

Det er heller ikke rett å rive opp familier mener jeg. 

Du kan mene det er sprøyt men for mange er ikke det viktigste  livet jobb. Og hva når det å splitte familien blir enda dyrere økonomisk sett kun pga jobb i en annen kant av landet for den ene partneren? 

NAV burde virkelig se på alle forhold før de tvinger folk til å flytte mener jeg. 

 

 

Nå har jo denne mannen tydeligvis kun søkt innenfor den antatte smale nisjen han er utdannet i, og nekter å dra på intervju på de få jobbene som finnes innenfor dette. En voksen man fikser fint å skaffe seg en hybel, og NAV kan faktisk gi støtte til flytting for å få jobb: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-13-tilskott-til-flytting-for-å-komme-i-arbeid

Om det viktigste i livet ikke er jobb står man også fritt til å ikke motta stønader fra NAV. Jeg syns det er flott at vi setter noen krav til de som ønsker å ta del i dagpengeordningen.

Anonymkode: e6f62...33b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at verken du eller samboeren din ønsker at han skal flytte. Nå gikk jeg bare på NAV ett par måneder mens jeg prøvde å få relevant jobb, men jeg hadde ingen planer om å flytte. Jeg fikk ikke relevant jobb, så etter tre mnd tok jeg meg en midlertidig butikk jobb. Jobber der mens jeg søker på stillinger jeg ønsker:) 

Anonymkode: ff77a...7bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jo denne mannen tydeligvis kun søkt innenfor den antatte smale nisjen han er utdannet i, og nekter å dra på intervju på de få jobbene som finnes innenfor dette. En voksen man fikser fint å skaffe seg en hybel, og NAV kan faktisk gi støtte til flytting for å få jobb: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-13-tilskott-til-flytting-for-å-komme-i-arbeid

Om det viktigste i livet ikke er jobb står man også fritt til å ikke motta stønader fra NAV. Jeg syns det er flott at vi setter noen krav til de som ønsker å ta del i dagpengeordningen.

Anonymkode: e6f62...33b

De kan gi støtte til enslig mor eller enslig far. Les..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tussi84 skrev:

De kan gi støtte til enslig mor eller enslig far. Les..

Kan du forklare hvorfor en som har jobb ikke selv kan ta opp depositumslån, men er avhengig av NAV til dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Kan du forklare hvorfor en som har jobb ikke selv kan ta opp depositumslån, men er avhengig av NAV til dette?

En kategori som havner innenfor her er mennesker som ikke er kredittverdighet. De vil ikke få noen depositum lån. Hvis de da ikke har noen verdier å ta lån i heller så får de  heller ikke tatt lån med sikkerhet. Og hva med de som feks leier er sted og som er bundet til å leie stedet i x antall mnd? Selv om man sier opp evt gammel leilighet så må man jo betale i oppsigelsestiden alt fra en til tre mnd. Da må de jo betale dobbelt opp for å leie to steder,. Samt for strøm om det ikke er inkludert. Det er ikke alle som har råd til det selv med en jobb.

Men la oss si at vedkommende må flytte da. Leilighet 1 er i Drammen og er 50 kvm. Denne har 3 mnds oppsigelsestid. Han betaler 8000 kr per mnd.La oss si det at oppsigelsen gjelder fra den 1 i mnd. Så det vil si at den som leier må betale 8000 kr her i mnd samt i tillegg leie for nytt sted i samme periode. La oss si at den andre leiligheten er i Trheim. Her betaler han 7000 kr for en 35 kvm.

Utgifter er da Per mnd 15000 bare for bolig. I tillegg kommer jo strøm på begge steder, og andre utgifter. Så er det jo mat og transport og uforutsette utgifter. 

Så i tre mnd kan det bli veldig trangt for noen om ikke umulig for noen å ha to boliger en periode. Det spørs jo hvor mye den jobben gir i betaling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese igjennom alt, ville bare dele min erfaring siden vi har vært gjennom det samme. Samboern måtte ta jobb i annen by etter frivillig tvang fra nav(til tross for at han søkte alle typer stillinger, ikke bare det gan er kvalifisert til). Siden jeg var høygravid og byen lå flere timer unna så valgte jeg å bli med. Sa opp min faste fulltidsjobb med god lønn og flyttet, siden vi kom frem til at det var lettere å leve på hans lønn enn min lønn(den nye byen er hakket billigere). Så nå er jeg inne i mitt andre år som arbeidsledig her.

Av en eller annen grunn så fikk jeg innvilget status som lokal søker med en gang, mot at jeg søker alle slags jobber. Og det gjør jeg jo selvfølgelig, men en høyt utdannet person med masse erfaring får jo selvfølgelig ikke deltidsjobben på kiwi når de har 200 tenåringer å velge i.

Det positive er at det er veldig fint her og vi bor bittelitt nærmere familie. Også er jeg veldig glad for at jeg var gravid når jeg kom hit slik at jeg traff nye folk i barselgrupper og sånt når jeg fikk barn. 

Men jeg går snart på veggen av å ikke ha jobb. Fantaserer om å starte noe selv eller ta sykepleien(men vet ikke hvordan vi skal få det til å gå opp økonomisk), siden 90% av de utlyste stillingene her er for sykepleiere. Har også fantasert om å flytte tilbake og spørre om å få jobbe der jeg jobbet før. Men det er litt synd å skulle gi opp et godt forhold også. Og la barnet vokse opp uten 2 foreldre i hverdagen når begge egentlig har lyst.

Anonymkode: 4f7fa...c60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, tussi84 skrev:

En kategori som havner innenfor her er mennesker som ikke er kredittverdighet. De vil ikke få noen depositum lån. Hvis de da ikke har noen verdier å ta lån i heller så får de  heller ikke tatt lån med sikkerhet. Og hva med de som feks leier er sted og som er bundet til å leie stedet i x antall mnd? Selv om man sier opp evt gammel leilighet så må man jo betale i oppsigelsestiden alt fra en til tre mnd. Da må de jo betale dobbelt opp for å leie to steder,. Samt for strøm om det ikke er inkludert. Det er ikke alle som har råd til det selv med en jobb.

Men la oss si at vedkommende må flytte da. Leilighet 1 er i Drammen og er 50 kvm. Denne har 3 mnds oppsigelsestid. Han betaler 8000 kr per mnd.La oss si det at oppsigelsen gjelder fra den 1 i mnd. Så det vil si at den som leier må betale 8000 kr her i mnd samt i tillegg leie for nytt sted i samme periode. La oss si at den andre leiligheten er i Trheim. Her betaler han 7000 kr for en 35 kvm.

Utgifter er da Per mnd 15000 bare for bolig. I tillegg kommer jo strøm på begge steder, og andre utgifter. Så er det jo mat og transport og uforutsette utgifter. 

Så i tre mnd kan det bli veldig trangt for noen om ikke umulig for noen å ha to boliger en periode. Det spørs jo hvor mye den jobben gir i betaling. 

Du legger virkelig alle kluter til for å finne verst mulig scenario, og det er greit nok det, men hvor mange tror du faktisk vil være rammet av ditt oppsett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leieprisene er høye i Trondheim også, nesten på lik linje med Oslo. For et rom i kollektiv betaler jeg f.eks 6000kr.. 

Anonymkode: 0cdc0...b11

Ja, derfor jeg skrev "spesielt om det ikke er snakk om å bo sentralt i Trondheim". De fleste større byer har et dyrt leiemarked nå for tiden. Men for alt vi vet er jobben(e) det er snakk om i mer usentrale strøk som tettsteder og småbyer. Der er leiemarkedet litt billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. mars 2017 den 20.24, Ardwinna skrev:

Disse jobbene han får tilbud om, er det bare jobber innenfor hans kompetanse eller er det alle slags jobber? Hvis det kun er jobber som passer hans kompetanse som er vanskelig å få i hjemtraktene, så ville jeg ha prøvd å finne meg en annen jobb i mellomtiden. Da slipper han å flytte, han kommer seg i jobb og får verdifull arbeidserfaring i CV'en. Nesten hvilken som helst jobb må da være bedre enn å gå på Nav eller flytte langt pokker unna der man bor? Jeg hadde valgt den løsningen for å slippe å flytte fra hele nettverket mitt, og så hadde jeg heller fulgt nøye med på arbeidsmarkedet og søkt mer passende jobber hvis/når de dukker opp.

Tenker akkuat det samme, bedre å være tilkallingsvakt på sykehjem, kjøre ut aviser på nettene, og selge pølser på statoil om nette. Hva som helst liksom selvom han kansje ikke kommer opp 100% eller tjener særlig mye, er det jo ikke gratis å pende 70mil hver uke ei heller leie hybel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Du legger virkelig alle kluter til for å finne verst mulig scenario, og det er greit nok det, men hvor mange tror du faktisk vil være rammet av ditt oppsett?

Ja jeg tok det verste scenerio for å faktisk vise at for noen er det vanskelig å flytte på seg pga økonomien. De fleste vil ikke ha dette som du sier,. Men for noen er det faktisk tilfellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lillemy02 skrev:

Men hva med økonomien? Om de eier sammen er jo dagens lån beregnet ganske knapt. Om han da må flytte og leie hybel feks i Oslo kommer han ikke under 7000 kroner det i tillegg til pensel utgifter og nesten alt dobbelt opp. Det er jo de færreste som greier det!

Felleskapet skal da ikke betale for at noen skal få beholde bolig hvis ikke de klarer det selv! Da må man som alle andre selge og finne andre løsninger. 

Anonymkode: 4a7e0...778

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tussi84 skrev:

Ja jeg tok det verste scenerio for å faktisk vise at for noen er det vanskelig å flytte på seg pga økonomien. De fleste vil ikke ha dette som du sier,. Men for noen er det faktisk tilfellet. 

Dette gjelder så forsvinnende få at man ikke kan regulere regelverket etter disse. De det gjelder vil neppe forventes å flytte på dagen slik du skisserer heller, så om man faktisk er interessert i å bidra så går det stort sett på en eller annen måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det blir teit at han skal måtte flytte eller eventuelt tvinge deg til å flytte også fordi han ikke finner jobb. nav er fantastisk på mange måter, det er et greit hjelpeapparat. men slike ting som dette er bare mega tragisk. han har rett på dagpenger i 1 år vertfall. nav kaster jo penger på innvadrere og alenemødre, ingen av de to bidrar noe i samfunnet. din mann vil jobbe og søker etter jobb, da burde nav vært mer behjelpelig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...