Gå til innhold

NAV vil at samboer skal flytte for å få jobb. Hva gjør vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Ardwinna skrev:

Det er snakk om Trøndelag, ikke Oslo, så leieprisene er nok kanskje litt lavere. Spesielt om det ikke er snakk om å bo sentralt i Trondheim. Utgifter til å pendle trenger ikke bli så ille med litt planlegging da enkelte togreiser koster ned i 199,- hver vei. Rabattkort er også en mulighet. Dersom mannen til TS hadde sett på det som et alternativ å jobbe i Trøndelag, hadde det nok gått helt fint, men det høres ikke ut som et alternativ i det hele tatt.

Nå tenkte jeg ikke på Ts men alle andre parrene som må flytte fra hverandre. Tok Oslo som eksempel da det er der det er mye jobber. Finnes ikke tog til 199 lenger. Og skall han faktisk få sove koster sovekupé 900 kroner det er litt av en pris to ganger i uka.. billigste tog billetten er nå 299 og det er det ytterst få plasser på de mest ukurante avgangene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får man ikke skattefradrag for pendlerutgifter og evt for ekstrautgifter ved at man må leie et ekstra bosted i forbindelse med jobb?

Anonymkode: c11d4...7fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det absolutt ikke. Hvorfor skal enslige måtte flytte fra familie og venner?

Anonymkode: d6e8d...dc0

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Synes forresten det er en uting av NAV å tvinge folk til å flytte, spesielt hvis det er snakk om langt vekk. Om man er enslig har man hele nettverket sitt i hjembyen, og vil kanskje ikke takle et nytt sted så bra mm.

Anonymkode: 273a7...a4e

Det kommer ofte opp i slike debatter dette. At enslige skal flytte på seg, mens hvis du har en samboer så MÅ du få slippe. Må bare signere disse to innleggene. 

Jeg valgte selv å flytte halve landet for å få jobb. Var aldri innom NAV, men har en utdannelse som da hadde et elendig arbeidsmarked, og det sto mellom å flytte halve landet eller å finne seg noe annet å gjøre. Da muligheten bød seg flyttet jeg. Det var bare mitt valg og jeg angrer ikke på det. Men gudene skal vite at det var beintøft å flytte til en ny kommune, der jeg ikke kjente en levende sjel. Det slet på psyken. Ikke bare "de første ukene", men de første årene. Det tar tid å bygge seg opp nettverk og føle seg hjemme - i hvert fall gjorde det det for meg. Men for min del var det mitt valg, jeg var forberedt på at det ble tøft og ingen tvang meg til å gjøre det.  

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

-Jeg mener ikke at de som er enslige bare skal flytte på seg i så måte. Jeg tenkte mer på at de bare har seg og sin økonomi å ta hensyn til. I vårt tilfelle kan jo flytting ødelegge for den ene stabile inntekten husholdningen vår har.

Anonymkode: 86d51...88a

Ja, noen har "bare" seg selv og sin økonomi å ta hensyn til. Jeg synes ikke det er "bare" jeg da :) De har også familie, venner, forpliktelser og tilhørighet. Psykisk helse skal man ikke kimse av, og det er ikke bare bare å "begynne på nytt" langt unna alle man er glad i!

Jeg mener absolutt man må flytte på seg for å få jobb hvis det er helt nødvendig og alt annet er forsøkt, men jeg skjønner ikke nødvendigvis hvorfor det er verre for en i et parforhold enn for en som er alene, spesielt hvis det ikke er barn involvert.

Har mannen din søkt kun innenfor sitt fagfelt, eller er han villig til å jobbe med noe annet der dere bor? Kan han ukependle, om enn bare for en periode, til en av dere får noe annet der den andre er? Kan utdanning være en ide, slik at han kan få en jobb der dere bor? 

Anonymkode: 98627...a1c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lillemy02 skrev:

Nå tenkte jeg ikke på Ts men alle andre parrene som må flytte fra hverandre. Tok Oslo som eksempel da det er der det er mye jobber. Finnes ikke tog til 199 lenger. Og skall han faktisk få sove koster sovekupé 900 kroner det er litt av en pris to ganger i uka.. billigste tog billetten er nå 299 og det er det ytterst få plasser på de mest ukurante avgangene. 

Folk klarer nå likevel å pendle uten å gå konkurs, så det finnes løsninger dersom man er motivert til å pendle. TS og mannen er ikke motiverte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flytta til Oslo og langt unna alle våre. Var tøft, men etter et år fikk vi relevante jobber her i nord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Ardwinna skrev:

Folk klarer nå likevel å pendle uten å gå konkurs, så det finnes løsninger dersom man er motivert til å pendle. TS og mannen er ikke motiverte.

Ja men som regel pendles det høyst frivillig hvor en av de største motivatorene er lønnen. Om han må flytte for å få seg utbetalt knappe 20 000 i måneden vill de fleste slite!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lillemy02 skrev:

Ja men som regel pendles det høyst frivillig hvor en av de største motivatorene er lønnen. Om han må flytte for å få seg utbetalt knappe 20 000 i måneden vill de fleste slite!

Så hva er ditt råd til TS og mannen hennes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ardwinna skrev:

Så hva er ditt råd til TS og mannen hennes?

Å søke andre jobber i nærområde -Oslo. Mange pendler fra Vestfold til oslo. Altså fra Vestfold til oslo MÅ det finnes noen jobber. Og selv om de ikke er med relevant utdanning så går vinningen opp i spinningen med delte bo utgifter. 

Eventuelt kan begge lete etter jobb der det finnes relevante jobber og flytte begge to

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lillemy02 skrev:

Å søke andre jobber i nærområde -Oslo. Mange pendler fra Vestfold til oslo. Altså fra Vestfold til oslo MÅ det finnes noen jobber. Og selv om de ikke er med relevant utdanning så går vinningen opp i spinningen med delte bo utgifter. 

Eventuelt kan begge lete etter jobb der det finnes relevante jobber og flytte begge to

Da er vi egentlig veldig enige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får man ikke skattefradrag for pendlerutgifter og evt for ekstrautgifter ved at man må leie et ekstra bosted i forbindelse med jobb?

Anonymkode: c11d4...7fd

Hjelper f....så lite. Utgiftene har du hver uke

Anonymkode: bd6e8...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hjelper f....så lite. Utgiftene har du hver uke

Anonymkode: bd6e8...6fe

Om man ikke har råd til å reise hver uke, så får man reise sjeldnere da.

Anonymkode: c11d4...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet i mot tvangsflytting på grunn av jobb. Fordi det er en del mennesker som ikke takler dette så bra. 
Å hevde at det er lettere for single enn par er helt feil. Som par har de iallfall hverandre, en singel må flytte alene til et helt nytt sted uten nettverk av noe slag. Det kan være tøft for noen og en hver.

Når det er sagt, så mener jeg at man må søke alle typer jobb, ikke bare de man er utdannet til. 

Angående ts og samboerens problem, så synes ikke jeg løsningen må være at de må flytte. Det beste er nok om samboer pendler en periode til han finner seg jobb i nærheten. 
Eller om han tar hva som helst. Det er for eksempel lett å få vakter på eldre senter og lignende, 

Anonymkode: faf8d...825

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er snakk om vikarjobber er det mest naturlige at han pendler med hybel som kan sies opp dersom vikariatet går ut. Og han kan jo fortsatt søke på jobber i nærområdet. Regner med han har vært arbeidsledig en stund, siden Nav kommer med dette, og han har tydeligvis ikke søkt så mye mindre relevant jobber nærmere. Oslo, har han vurdert det feks? Dit går det jo an å dagpendle fra Vestfold. Dagpenger varer heller ikke evig, så dere må nesten vurdere andre muligheter. Husk at Nav ikke gir han jobben, de oppfordrer bare til å søke, og dersom han ikke er supermotivert på intervju vil neppe arbeidsplassen prioritere en som bor langt unna, siden de også skjønner at dette nok blir midlertidig. 

Anonymkode: 9bcde...e84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper f....så lite. Utgiftene har du hver uke

Anonymkode: bd6e8...6fe

Man må ikke reise hver uke! Man reiser det man tar seg råd til. Følger med på salg av reiser osv. Så får man igjen mye av de ekstra utgiftene ved fradrag i skatt. Hvis man er god på skatteplanlegging, så trekker man mindre skatt per måned, tilpasset forventet pendlerfradrag. Da har man pengene klare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det at i de tilfellene hvor folk må flytte pga jobb så får nav finne leilighet på stedet til vedkommende også,. Samt betale for depositum for stedet vedkommende må leie pga jobben. Og det i form av penger ikke garanti. Og viser det seg at det blir dyrere for familien å bo hver for seg så for nav dekke opp for det også..

De burde også se mer økonomisk på det. Det er ikke alltid det er lønnsomt økonomisk sett for et par å ha to husholdninger selv om de begge jobber. I flere tilfeller blir det bare dyrere.

I noen tilfeller er det også helse messige forhold som burde hensyn til før kravet om flytting kommer. Mange sliter feks sosialt eller med psykisk sykdom,. Slik at det å flytte langt av gårde fra nettverket sitt kan forverre det dem sliter med fra før. Da er det heller ikke riktig at man skal tvinge folk til å flytte pga jobb.

Jeg synes kravet om flytting er ugunstig i veldig mange tilfeller egentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg altså sånn at samboer sliter med å få jobb i nærområdet innenfor det han er utdannet til. Han går derfor på NAV for øyeblikket, men både søker og ser etter jobber hele tiden. NAV har allerede funnet to jobber til han,men han har sagt nei,fordi de er så langt unna at han må flytte. Sier han nei én gang til, så kutter de pengene. 

Ikke misforstå meg, jeg mener det er helt rettferdig å måtte flytte på seg, hvis man er enslig. Jeg har 100% fast stilling, og vil derfor miste all min økonomiske trygghet hvis vi må flytte. Noen som vet om dette ville stilt seg annerledes hvis vi var gift? For NAV vil vel ikke kreve at mann flytter fra kone, eller at den ene i et ektepar skal si opp sin faste stilling for at den andre skal få en jobb, som mest sannsynlig er et vikariat i første omgang? NAV vil jo potensielt bare skyve problemet fra min samboer til meg hvis vi må flytte? 

Anonymkode: 86d51...88a

Har han fått disse jobbene, eller har han blitt instendig oppfordret til å søke på dem?

Først må han jo få en jobb før en eventuell flytting blir aktuell.

Om det er et vikariat, og om han klarer å få den, så bør han faktisk si "Ja", og så lever dere med en pendler inntil vikariatet er over.

Se løsninger, ikke grav deg ned.

Anonymkode: 9524b...e36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes han skal takke ja til jobben. Ikke skaffe seg bolig, ringe avisen å lage overskrifter. "Nav tvinger meg til å bo på gata". 

Anonymkode: 74607...0dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes han skal takke ja til jobben. Ikke skaffe seg bolig, ringe avisen å lage overskrifter. "Nav tvinger meg til å bo på gata". 

Anonymkode: 74607...0dd

Haha, kan godt hende avisa vil skrive om at man må flytte for å få jobb, men den overskriften der må du nok se langt etter 😂

Anonymkode: 98627...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ardwinna skrev:

Det er snakk om Trøndelag, ikke Oslo, så leieprisene er nok kanskje litt lavere. Spesielt om det ikke er snakk om å bo sentralt i Trondheim. Utgifter til å pendle trenger ikke bli så ille med litt planlegging da enkelte togreiser koster ned i 199,- hver vei. Rabattkort er også en mulighet. Dersom mannen til TS hadde sett på det som et alternativ å jobbe i Trøndelag, hadde det nok gått helt fint, men det høres ikke ut som et alternativ i det hele tatt.

Leieprisene er høye i Trondheim også, nesten på lik linje med Oslo. For et rom i kollektiv betaler jeg f.eks 6000kr.. 

Anonymkode: 0cdc0...b11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...