Gå til innhold

Hvem har ansvar for å hente barnet ved sykdom i barnehagen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres fornuftig ut at forelderen barnet skal til ringes først for så å ringe den andre, for ja begge har selvsagt ansvar for barnet. Lurte mer på regelverket samværsforelder har ofte mye samvær og det ville blitt unaturlig at kun bostedforelder kontaktes når det samværsforelder sin uke. Vi har 50/50 i praksis men ikke på papiret. Veldig tungvint! 

Anonymkode: 749e1...30c

Hvis mor er den som får foreldresykedager er det hennes plikt å ha barn når de er syk.  Ellers burde dette bli fordelt slik at de som har omsorg denne dagen barn blir syk har ansvar. 

Anonymkode: 7431a...47e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ingen som synes det er alt for tidlig å ha 50/50 Når barnet er kun 1.5 år??? 

Anonymkode: 079cf...b83

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer to personer å få barn sammen, når de ikke klarer å finne ut av hvem som skal ta hånd om et sykt barnehagebarn? 

Anonymkode: a2eb9...b5a

Er gjerne en grunn til at de ikke er sammen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Girl

Vi har 50/50 og bytter på mandager. Dersom hun er syk mandagsmorgen så er det den som har henne som er hjemme. Dersom hun blir syk i løpet av dagen er det den som skal ha henne den uka som henter. 

Dersom det er helt krise på jobb for noen eller man er bortreist så er vi fleksible. 

Vet ikke om det er noen fastsatte regler på dette jeg. Vi har bare brukt sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Er det forelderen som skal ha samvær etter barnehagen og til neste dag som har ansvar for å hente barnet ved sykdom eller den som leverte ?

Hvem har ansvar om barnet blir syk på natt til dagen en bytter omsorgsperson i forbindelse med barnehagen ? Blir det først den som har barnet på natt til etter normal barnehage tid er over så den andre sitt ansvar eller er det den som skal ha neste natt sitt anvar fra morgenen ? 

Spør etter reglene ikke det praktiske egentlig. 

Anonymkode: 749e1...30c

Det overordnede ansvaret har bosteds-forelder om det ikke er delt bosted. Har en fordelt sykt barn dager mellom foreldrene ville det være naturlig at den som har planlagt tid med barnet henter. Men finnes ikke en slik avtale det naturlig at bosteds-forelder henter. Men uansett hviler alt ansvar på bosteds-forelder. Dette fremgår av barnelova. Så jeg ser ikke noen grunn til diskusjon da det allerede er fastsatt, om foreldrene ikke har avtalt noe annet. 

Bosteds-forelder har fordeler, men med det følger anvar. 

Endret av Peter007
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres fornuftig ut at forelderen barnet skal til ringes først for så å ringe den andre, for ja begge har selvsagt ansvar for barnet. Lurte mer på regelverket samværsforelder har ofte mye samvær og det ville blitt unaturlig at kun bostedforelder kontaktes når det samværsforelder sin uke. Vi har 50/50 i praksis men ikke på papiret. Veldig tungvint! 

Anonymkode: 749e1...30c

Du mottar enslig forsørger tillegg med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.3.2017 den 18.39, AnonymBruker skrev:

Det høres fornuftig ut at forelderen barnet skal til ringes først for så å ringe den andre, for ja begge har selvsagt ansvar for barnet. Lurte mer på regelverket samværsforelder har ofte mye samvær og det ville blitt unaturlig at kun bostedforelder kontaktes når det samværsforelder sin uke. Vi har 50/50 i praksis men ikke på papiret. Veldig tungvint! 

Anonymkode: 749e1...30c

Hvorfor i alle dager er det tungvint?

Vi har også det og det er da ingen forskjell i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg, men jeg lurte på om det var juridiske regler for hvem som disponerer dagen når barnet kommer fra ene forelder og skal til til den andre. Vet det er annerledes om det er samme forelder som har hatt natt og skal ha natt. Men dette sliter jeg med å finne svar på. Sett at den barnet skal til har fri og ønsker å være med barnet, kan den som har hatt natt med barnet kreve at barnet må være i barnehagen ut dagen eller kan den som overtar velge om barnet skal få fri, hvor lenge barnet skal være i barnehagen på "sine dager" ? 

Det er dessverre slik at den andre forelder ønsker at jeg ikke skal få ha mer tid med barnet enn han (han jobber fullt, jeg ønsker å jobbe redusert for å gi barnet fri enkelte dager og kortere dager. Han vil kreve det over. Barbet er 1.5 år når hun starter. Vi har ca 50/50 tid med henne og pga det ønsker jeg å være tilstede mer å ikke sende henne fullt i barnehagen. Ikke lett når en skal være vanskelig. Vet sykdom kan jeg ha henne hver dag om det står på det. Ønsker bare å vite om det er juridiske regler her. Noen som vet ? 

Ts

Anonymkode: 749e1...30c

Du tror vel ikke foreldre kan KREVE at syke barn skal få være i barnehagen resten av dagen? Det var kanskje ikke det du mente....

Ha klokkeslett på samværet så er hele problemet løst. 

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, March 26, 2017 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Den som har sykt barn-rettighetene

Anonymkode: 743fa...aa1

Det har vel begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rotemor skrev:

Hvorfor i alle dager er det tungvint?

Vi har også det og det er da ingen forskjell i det hele tatt!

For sykedager er kun bostedforelder som automatisk får, barnetrygd deles ikke all økonomisk støtte tildeles bostedforelder når den andre forelderen har samvær ? Eller gjør det ikke det. Vi har ikke levert inn samværsavtalen til nav enda da dette er nytt som dere sikkert forstår. Trodde du hadde lite du skulle sagt med 50% samvær fordi bosted forelder har langt flere rettigheter enn Samværs forelder den avtalen føles som foreldrene ikke er likestilt juridisk slik jeg leser det. 

Anonymkode: 749e1...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det har vel begge

I utgangspunktet er det kun bostedsforelder som har syke barn-dager. Skal samværsforelder ha noen av dem, må bostedsforelder gi fra seg av sine dager. Og dette må naturligvis skje før det plutselig hadde vært kjekt at samværsforelder hadde syk barn-dag. 

Anonymkode: 35a30...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For sykedager er kun bostedforelder som automatisk får, barnetrygd deles ikke all økonomisk støtte tildeles bostedforelder når den andre forelderen har samvær ? Eller gjør det ikke det. Vi har ikke levert inn samværsavtalen til nav enda da dette er nytt som dere sikkert forstår. Trodde du hadde lite du skulle sagt med 50% samvær fordi bosted forelder har langt flere rettigheter enn Samværs forelder den avtalen føles som foreldrene ikke er likestilt juridisk slik jeg leser det. 

Anonymkode: 749e1...30c

Jeg har aldri hørt om en arbeidsgiver som ber om skriftlig bekreftelse på samværordning. Har man barn 50% av tiden så er det gjerne kjent på arbeidsplassen. Det er jo selvsagt arbeidsgover man forholder seg til i første rekke her og ikke nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rotemor skrev:

Du tror vel ikke foreldre kan KREVE at syke barn skal få være i barnehagen resten av dagen? Det var kanskje ikke det du mente....

Ha klokkeslett på samværet så er hele problemet løst. 

Var ikke det jeg mente nei, såg det kom helt feil ut. Var det med klokkeslett på vanlige dager jeg mente ja om en sto fri til å bestemme det selv eller om det var regler for det også. Ting kan gjøres vanskelig og det gjøres det i aller høyeste grad her. Derfor må alt avklares og da vil jeg vite det er rett og høre andres måter/syn. 

Anonymkode: 749e1...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, New Girl skrev:

Vi har 50/50 og bytter på mandager. Dersom hun er syk mandagsmorgen så er det den som har henne som er hjemme. Dersom hun blir syk i løpet av dagen er det den som skal ha henne den uka som henter. 

Dersom det er helt krise på jobb for noen eller man er bortreist så er vi fleksible. 

Vet ikke om det er noen fastsatte regler på dette jeg. Vi har bare brukt sunn fornuft.

Takl for svar sunnfornuft er ikke alltid tilstede i dette systemet men jeg ønsket det du beskrev skal ta det videre. Tusen takk 

ts 

Anonymkode: 749e1...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som mor har ansvar uansett dag i uken, og så får far igjen tapte samværsdager grunnet sykdommen.

Anonymkode: c2fbb...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke det jeg mente nei, såg det kom helt feil ut. Var det med klokkeslett på vanlige dager jeg mente ja om en sto fri til å bestemme det selv eller om det var regler for det også. Ting kan gjøres vanskelig og det gjøres det i aller høyeste grad her. Derfor må alt avklares og da vil jeg vite det er rett og høre andres måter/syn. 

Anonymkode: 749e1...30c

Dere står fritt til å avtale det som passer for dere selv. Det finnes ikke begrensende lovverk. Men klokkeslett er greit å ha i samværsavtalen som tillegg dersom det kan være kime til konflikt at barnet blir sykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Rotemor skrev:

Dere står fritt til å avtale det som passer for dere selv. Det finnes ikke begrensende lovverk. Men klokkeslett er greit å ha i samværsavtalen som tillegg dersom det kan være kime til konflikt at barnet blir sykt.

Tusen takk for svar da vil jeg foreslå det. Alt for å unngå konflikt. Nok fornuftig med tidspunkt også vi har per nå bare dager det er diffust. Er du helt sikker foreldre stør fritt til å velge ? Blir jo samme tidspunkt for begge sine dager så burde ikke være regulert av et regelverk sånn sett. 

Anonymkode: 749e1...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar da vil jeg foreslå det. Alt for å unngå konflikt. Nok fornuftig med tidspunkt også vi har per nå bare dager det er diffust. Er du helt sikker foreldre stør fritt til å velge ? Blir jo samme tidspunkt for begge sine dager så burde ikke være regulert av et regelverk sånn sett. 

Anonymkode: 749e1...30c

Ja, det er en selvfølge at det ikke finnes lovverk som styrer over foreldrenes frie valg til å samarbeide.

Lovverket kan man  støtte seg til når man ikke blir enige og alle forsøk på samarbeid svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rotemor skrev:

Ja, det er en selvfølge at det ikke finnes lovverk som styrer over foreldrenes frie valg til å samarbeide.

Lovverket kan man  støtte seg til når man ikke blir enige og alle forsøk på samarbeid svikter.

Var når det svikter jeg tenkte på. Men skal prøve tipsene herfra først. 

Anonymkode: 749e1...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var når det svikter jeg tenkte på. Men skal prøve tipsene herfra først. 

Anonymkode: 749e1...30c

Ja, det lønner seg jo alltid å forsøke å komme til enighet. Det er lettere å holde seg til og respektere avtaler man selv har vært med på å utforme. Folk er gjerne litt mer medgjørlig da :)

Men ang akkurat denne problemstillingen med syke barn så bør man uansett, alltid være så fleksibel man kan både for barnet og hverandres skyld. Far til mine eldste stilte aldri opp på slikt. Det var likevel riktigere at jeg som mor tok ansvaret uten å krangle om det. Krangelen var jo eneste forskjellen; hente barna mine måtte jeg alltid uansett ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...