Gå til innhold

Hvem har ansvar for å hente barnet ved sykdom i barnehagen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Er det forelderen som skal ha samvær etter barnehagen og til neste dag som har ansvar for å hente barnet ved sykdom eller den som leverte ?

Hvem har ansvar om barnet blir syk på natt til dagen en bytter omsorgsperson i forbindelse med barnehagen ? Blir det først den som har barnet på natt til etter normal barnehage tid er over så den andre sitt ansvar eller er det den som skal ha neste natt sitt anvar fra morgenen ? 

Spør etter reglene ikke det praktiske egentlig. 

Anonymkode: 749e1...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som har sykt barn-rettighetene

Anonymkode: 743fa...aa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barnet sin del, bør en nok ordne det slik at det blir minst mulig frem og tilbake. 

Uansett, så har begge foreldre ansvar for eget barn. 

Om jeg ringte den som skulle ha barnet etter barnehagen og ikke fikk tak i denne, ville jeg ringt den andre forelderen. 

Syke barn har krav på å få slappe mest mulig av. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, absinthia skrev:

For barnet sin del, bør en nok ordne det slik at det blir minst mulig frem og tilbake. 

Uansett, så har begge foreldre ansvar for eget barn. 

Om jeg ringte den som skulle ha barnet etter barnehagen og ikke fikk tak i denne, ville jeg ringt den andre forelderen. 

Syke barn har krav på å få slappe mest mulig av. 

Det høres fornuftig ut at forelderen barnet skal til ringes først for så å ringe den andre, for ja begge har selvsagt ansvar for barnet. Lurte mer på regelverket samværsforelder har ofte mye samvær og det ville blitt unaturlig at kun bostedforelder kontaktes når det samværsforelder sin uke. Vi har 50/50 i praksis men ikke på papiret. Veldig tungvint! 

Anonymkode: 749e1...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde i samværsavtalen at byttetidspunkt var kl. 15.00. Dersom barnet ble syk før dette, skulle den som leverte kontaktes. Etter skulle den som skulle hente kontaktes. Nå var ikke vår mye syk, men om de hadde kontaktet meg på formiddag hadde jeg kontaktet far for å høre om han hadde mulighet til å hente (han er ufør og hjemme, jeg er i full jobb).

Anonymkode: 6bef6...29f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som har sykt barn-rettighetene

Anonymkode: 743fa...aa1

Dette. Har man 50/50 delt omsorg og bosted så mener jeg at foreldrene har 10 dager hver automatisk. Men med mindre den som har hovedomsorg har overført dager til samværsforelder via Nav, så har ikke samværsforelder rett til å bruke sykt barn-dager, og kan heller ikke dra fra jobb. 

Se Trygdeloven § 9-6.Antall dager med omsorgspenger: 

"Selv om den ene av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan stønadsdagene fordeles mellom foreldrene i forhold til omfanget av avtalt samvær. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig erklæring fra begge foreldrene om samværsfordelingen."

Kan lese litt mer her også: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/9-6-antall-dager-med-omsorgspenger

Anonymkode: 7bbb8...4df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer to personer å få barn sammen, når de ikke klarer å finne ut av hvem som skal ta hånd om et sykt barnehagebarn? 

Anonymkode: a2eb9...b5a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Har man 50/50 delt omsorg og bosted så mener jeg at foreldrene har 10 dager hver automatisk. Men med mindre den som har hovedomsorg har overført dager til samværsforelder via Nav, så har ikke samværsforelder rett til å bruke sykt barn-dager, og kan heller ikke dra fra jobb. 

Se Trygdeloven § 9-6.Antall dager med omsorgspenger: 

"Selv om den ene av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan stønadsdagene fordeles mellom foreldrene i forhold til omfanget av avtalt samvær. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig erklæring fra begge foreldrene om samværsfordelingen."

Kan lese litt mer her også: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/9-6-antall-dager-med-omsorgspenger

Anonymkode: 7bbb8...4df

Tusen takk 

ts

Anonymkode: 749e1...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer to personer å få barn sammen, når de ikke klarer å finne ut av hvem som skal ta hånd om et sykt barnehagebarn? 

Anonymkode: a2eb9...b5a

Fordi en eller begge blir vanskelig og da må msn ha tydelig avtale så det ikke blir diskusjoner over hodet på et uskyldig barn 

ts

Anonymkode: 749e1...30c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har levert i bhg fredag og barnet skal bli hentet av far senere så er det han som henter da hele fredag er hans dag. Samme med planleggingsdag. Blir barnet sykt etter far har levert mandags morgen så er det jeg som henter da hele mandag er min. 

Hvis barnet har ferie i fra bhg og har vært 2 uker hos meg så leverer jeg til far på mandags morgen når hans feriesamvær begynner og ikke 16.00 som han pleier å hente i bhg. For hele dagen er hans, enkelt og greit. 

Anonymkode: a1792...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har levert i bhg fredag og barnet skal bli hentet av far senere så er det han som henter da hele fredag er hans dag. Samme med planleggingsdag. Blir barnet sykt etter far har levert mandags morgen så er det jeg som henter da hele mandag er min. 

Hvis barnet har ferie i fra bhg og har vært 2 uker hos meg så leverer jeg til far på mandags morgen når hans feriesamvær begynner og ikke 16.00 som han pleier å hente i bhg. For hele dagen er hans, enkelt og greit. 

Anonymkode: a1792...72b

Blir barnet sykt hjemme hos meg dagen før så leverer jeg til far hvis han skal ha helgesamvær, da vi bor i nærheten, men hvis det er den ene dagen i uken så blir barnet hos meg og så flytter vi heller den dagen, evt. slår den sammen med neste helg. Tenker også at det kan være bra å løse det alt etter som det passer mtp. jobb. Jobb er f.eks ikke avhengig av meg (så lenge ikke for mange blir syke om gangen da) og jeg har mulighet til å jobbe meg inn igjen da vi har åpent 12 timer pr. dag, i mens BF har timer med egne kunder hver dag og kan ikke ta jobben med seg etter stengetid -  så da hadde jeg nok tatt alle sykedagene uansett . 

Anonymkode: a1792...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt "deltidsbarn" så hadde jeg vel gitt blaffen i hvem som leverte barnet den dagen. Den som er mest tilgjengelig skal selvfølgelig ta vare på barnet de timene det er snakk om. 

Anonymkode: 8f28e...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 50/50. Den som har mulighet har barnet hjemme. Hvis far spør meg om jeg kan være hjemme i hans uke så er jeg såklart det, det er ikke et alternativ å si "nei, det er din uke, ditt problem!". 

Anonymkode: e04dc...7b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 50/50. Den som har mulighet har barnet hjemme. Hvis far spør meg om jeg kan være hjemme i hans uke så er jeg såklart det, det er ikke et alternativ å si "nei, det er din uke, ditt problem!". 

Anonymkode: e04dc...7b2

Jeg er helt enig med deg, men jeg lurte på om det var juridiske regler for hvem som disponerer dagen når barnet kommer fra ene forelder og skal til til den andre. Vet det er annerledes om det er samme forelder som har hatt natt og skal ha natt. Men dette sliter jeg med å finne svar på. Sett at den barnet skal til har fri og ønsker å være med barnet, kan den som har hatt natt med barnet kreve at barnet må være i barnehagen ut dagen eller kan den som overtar velge om barnet skal få fri, hvor lenge barnet skal være i barnehagen på "sine dager" ? 

Det er dessverre slik at den andre forelder ønsker at jeg ikke skal få ha mer tid med barnet enn han (han jobber fullt, jeg ønsker å jobbe redusert for å gi barnet fri enkelte dager og kortere dager. Han vil kreve det over. Barbet er 1.5 år når hun starter. Vi har ca 50/50 tid med henne og pga det ønsker jeg å være tilstede mer å ikke sende henne fullt i barnehagen. Ikke lett når en skal være vanskelig. Vet sykdom kan jeg ha henne hver dag om det står på det. Ønsker bare å vite om det er juridiske regler her. Noen som vet ? 

Ts

Anonymkode: 749e1...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke være så firkantet om barnet er sykt.  Den som har mulighet har barnet.  Og den løsningen som er minst stress for BARNET  bør velges.  Burde være en selvfølge. 

Anonymkode: 39440...787

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest puttee

Synes dere skal ta dette opp med familievernkontoret eller noen. Har ikke barn selv, så har ikke helt satt meg inn i hvem man tar kontakt med ved slike konflikter. Barnet er kun 1,5 år, og jeg synes det er veldig firkantet av faren at du ikke skal se barnet mer enn han, og være vanskelig dersom barnet blir sykt. Vil ikke faren barnets beste? Høres ut som han kun tenker på seg selv og sine rettigheter. Det går kun utover den svake parten - nemlig barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg, men jeg lurte på om det var juridiske regler for hvem som disponerer dagen når barnet kommer fra ene forelder og skal til til den andre. Vet det er annerledes om det er samme forelder som har hatt natt og skal ha natt. Men dette sliter jeg med å finne svar på. Sett at den barnet skal til har fri og ønsker å være med barnet, kan den som har hatt natt med barnet kreve at barnet må være i barnehagen ut dagen eller kan den som overtar velge om barnet skal få fri, hvor lenge barnet skal være i barnehagen på "sine dager" ? 

Det er dessverre slik at den andre forelder ønsker at jeg ikke skal få ha mer tid med barnet enn han (han jobber fullt, jeg ønsker å jobbe redusert for å gi barnet fri enkelte dager og kortere dager. Han vil kreve det over. Barbet er 1.5 år når hun starter. Vi har ca 50/50 tid med henne og pga det ønsker jeg å være tilstede mer å ikke sende henne fullt i barnehagen. Ikke lett når en skal være vanskelig. Vet sykdom kan jeg ha henne hver dag om det står på det. Ønsker bare å vite om det er juridiske regler her. Noen som vet ? 

Ts

Anonymkode: 749e1...30c

Dette kan dere vel regulere i samværsavtalen? Jeg vet det står tidspunkt og sted for overlevering ("fredag 14.15 i barnehagen") der det har vært vanskelig. Da kan den som overtar selvfølgelig stå parat kl.14.15, eller vente til kl16. som vedkommende ønsker. Så dere kan jo ha tilsvarende: Overlevering skjer fredag  senest  kl.9.30 i bhg"- Så er dagen din. Ved sykdom ringer vel bhg  den det virker fornuftig å kontakte, er det rett etter levering er det vel den som leverte som får telefonen, er det rett før henting er det vel den som skal hente. Men den som ikke har samvær kan jo ikke hente barnet om morgen, eller andre dager en samværsdager for å tilbringe tid med barnet i stedet for bhg når man ikke har samværet.
Det er vanlig med klokkeslett, "søndag ettermiddag mellom 18-20", torsdag etter fotballtrening osv. Da "disponerer" selvfølgelig ikke den andre hele dagen. På dine dager kan hun ha så korte dager du ønsker. På hans kan du jo ikke det med mindre dere avtaler det spesifikt. Dere kan jo ha med en klausul om at når barnevakt er nødvendig, skal dere høre med hverandre først. Men det krever jo at han samarbeider.

Anonymkode: 6df7f...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ble sykt hadde jeg valgt å hente barnet om jeg hadde samværsdag eller ikke og gitt beskjed til barnehagen at slik måtte det være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye dere kan/vil/har lyst til, så må dere faktisk følge regler her. Har ikke samværsforelder rett på sykt barn-dager, så kan ikke denne hente tidlig i barnehagen (med mindre h*n er ferdig på jobb), sånn er det bare. Det kan bli trøbbel for samværsforelder på jobb om h*n bruker en sykt barn-dag han ikke har rett til å bruke.

TS: du må sørge for å få overført noen dager til far, slik at han kan bruke disse, sette opp en avtale om når på dagen overlevering osv skal skje, og hvordan egenmelding for sykt barn skal brukes ved slike tilfeller. Det holder at du og far gjør dette skriftlig og sender inn til NAV, men om det er vanskelig kan du ta det med FVK.  

Anonymkode: 7bbb8...4df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...