Gå til innhold

Utgått elgkjøttdeig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en elgkjøttdeig liggende i frysen. Den gikk ut på dato i oktober, men har vært fryst hele tiden. Er den spiselig?

Anonymkode: 38ef4...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er neppe noe galt med kjøttdeigen. Magert kjøtt vil holde seg mye bedre i frysen, enn f.eks svin:)
Hva er det du er redd for? Lukt/smak?

Endret av Huldra-78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Huldra-78 skrev:

Er neppe noe galt med kjøttdeigen. Magert kjøtt vil holde seg mye bedre i frysen, enn f.eks svin:)
Hva er det du er redd for? Lukt/smak?

Ønsker bare ikke tilbringe søndagskvelden med magevondter:fnise: Har aldri brukt slik kjøttdeig før, men vil vel lukte det hvis den er dårlig?

Anonymkode: 38ef4...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å spise mat som er fryst ned før forfallsdatoen. Elgkjøtt kan ligge i 1 år, og sikkert lenger. 

Anonymkode: c7692...2ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarhet på kjøtt

Viltkjøtt er magert, og tåler derfor relativt lang tids opphold i fryseboksen. All vill fugl bør fryses med hel med fjær. Dette beskytter kjøttet. Også sjøfugl kan med fordel fryses runde.

  • Hjort, elg, rådyr og villrein: 1 år
  • Villsvin: 6-9 måneder
  • Viltkarbonade: 3-6 måneder
  • Pateer/posteier: 6 måneder
  • Ryper: over 1 år
  • Skogsfugl: over 1 år
  • And: 4-6 måneder
  • Duer, fasan: når hel. 3-4 måneder for fileter i plast
  • Sjøfugl: 3 måneder

Anonymkode: c7692...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir ikke dårlig i fryseren.
Og du skal jo uansett steke den:)
Jeg er mye mer skeptisk til fersk kjøttdeig, som har gått ut på dato med en dag.

Endret av Huldra-78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sant den ble lagt i frysen før utløpsdato er den holdbar i årevis. Vi har egen skog og har alltid hatt mye elgkjøtt. Vi fryser det med en gang etter vi har hentet det fra slakting. Min mor fortalte nettopp at de spiste en pakke fra 2006. Det gikk helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg spiser jevnlig elgkjøttdeig fra 2014, og den er det ikke noe galt med. Nylig hadde vi en elgstek fra et dyr vi skjøt i 2012. Altså 4 og et halvt år gammel. Kjøttet var akkurat like godt. Kjøttdeig fra elg KAN ha litt lavere holdbarhet enn hele kjøttstykker, men dette viltkjøttet er så magert at det har svært god holdbarhet. Så lenge kjøttdeigen ikke var sur ved nedfrysning, så lenge du har en fryser som holder -18, og så lenge du ikke har hatt langvarig strømbrudd i den tiden kjøttet har vært i fryseren, så er jeg helt sikker på at det går veldig fint!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...