Gå til innhold

Kjøpt rasekatt med tannproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At den var ute i luftegård er ikke det minste rart med tanke på at katten inntil for en uke siden var fertil hannkatt! Fertile katter markerer og med tanke på at den er 5 år er det innøvd adferd som nok vil fortsette, du er klar over det? 

Eller bør du kontakte vetrinæren som kastrerte og utførte helsesjekk. Tannproblemer burde definitivt ha blitt oppdaget da og notert i journalen. 

Forøvrig synes jeg det er skikkelig trist med slike kattungefabrikker og ville aldri kjøpt hverken voksen katt eller kattunger derfra. Jeg synes dere har vært naive og latt dere blitt lurt. 

Anonymkode: 2c6a2...71e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få en vanlig huskatt nærmest gratis på finn eller på dyrebeskyttelsen, de er friske...

Anonymkode: 3790f...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få en vanlig huskatt nærmest gratis på finn eller på dyrebeskyttelsen, de er friske...

Anonymkode: 3790f...b26

Nå er det ikke at den er rasekatt som har skapt problemer men at den som skulle tatt vare på katten har gjort en dårlig jobb...

Det er såklart raser som er usunne men MC er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Raiu skrev:

Nå er det ikke at den er rasekatt som har skapt problemer men at den som skulle tatt vare på katten har gjort en dårlig jobb...

Det er såklart raser som er usunne men MC er ikke det.

MC er ikke en spesielt sunn rase. De sliter med både hjerteproblemer og tannproblemer, som til en viss grad blir oversett av oppdrettere, fordi de avler på stor type og fluffy pels, siden det er det som gjør det bra på utstilling. 

Anonymkode: c3133...a6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

MC er ikke en spesielt sunn rase. De sliter med både hjerteproblemer og tannproblemer, som til en viss grad blir oversett av oppdrettere, fordi de avler på stor type og fluffy pels, siden det er det som gjør det bra på utstilling. 

Anonymkode: c3133...a6e

Å da har jeg tatt feil :phaedra: Trodde det var MC og Norsk Skogkatt som var ganske "naturlige" og sunne. Jeg må blande MC med en annen nå!

Synes det er trist at oppdrettere skal avle katter (og hunder) for show for å få finest mulig utseende istedet for å holde linjene sunne. Der har vel egentlig klubbene noe å ta tak i.

Endret av Raiu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med du fikk med helsebok og stamtavle? Ta katten med til dyrlegen. Sier meg enig med den som nevnte TB/FORL. Det er ikke helt ukjent for denne katterasen. Samtidig er det merkelig hvis katten har hatt dette lenge uten at oppdretter har gjort noe med det. Er dette en kjent oppdretter som stiller ut kattene sine mye og er aktiv i Ringen osv. har han jo vanvittig mye å tape på å selge en syk katt. Det høres merkelig ut. Skrev dere over forsikringen, eller har dere karantenetid på ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2017 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Få en vanlig huskatt nærmest gratis på finn eller på dyrebeskyttelsen, de er friske...

Anonymkode: 3790f...b26

Man kan aldri garantere at katter fra noe sted er friske. Har selv en syk katt fra Dyrebeskyttelsen. Å vet flere andre som har det. Min viste jeg at var syk da jeg bestemte meg for å beholde han, men ei venninne har en som de ikke viste at var syk. 

Main Coon er generelt friske katter, men de har noen typiske rasesykdommer som HCM (hjertesykdom) og FORL(tannproblem). 

HCM er innviklet, og selv om det testes for det. Er ikke testen 100% dessverre. 

Ville som andre her sier få sjekket katten hos en vetrinær. 

 

 

Endret av MissPierce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av den katten :( Stakkars, stakkars katt!
Jeg synes det er veldig mye som skurrer med oppdretteren og alle unnskyldningene hans om katten og årsaken til at han sikler og har tunga ut av munnen. Friske katter har ikke tunga ut av munnen og sikler seg våt nedover brysthårene. Som tidligere nevnt av en annen bruker er nok dette tannsykdommen TB/FORL. Enten er selgeren helt uvitende om katter og deres helse (noe som er helt på bærtur når man har eget oppdrett), eller så er han så useriøs som det går an å bli. Du burde få en gedigen unnskyldning fra oppdretter og han burde betale størsteparten av utgiftene til å trekke tennene på katta. Jeg blir helt rystet av at han har tatt så lett på at katta har hatt tanntrøbbel og lyver om det til deg! En seriøs oppdretter burde vite hvordan TB/FORL ser ut og sjekke katten når den begynner å gå med tunga ut og sikle!

Få undersøkt katten av veterinær og kontakt selgeren med beskjed om at dette godtar du ikke. En ting er at han har snytt deg for penger, men dette er faktisk dyreplageri i tillegg. Krev pengene tilbake eller dekning av veterinærutgifter til behandling, og rapporter inn til NRR og/eller TICA. Sånne oppdrettere burde ikke få drive oppdrett.

Håper du finner ut av dette og at katten får den hjelpen den trenger. Sånne tannproblemer er veldig vondt for katten :(
Nydelig pus da, det er bra du tar dette på alvor!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

MC er ikke en spesielt sunn rase. De sliter med både hjerteproblemer og tannproblemer, som til en viss grad blir oversett av oppdrettere, fordi de avler på stor type og fluffy pels, siden det er det som gjør det bra på utstilling. 

Anonymkode: c3133...a6e

Nå synes jeg du generaliserer veldig. Seriøse oppdrettere bryr seg veldig om helsen til kattene og setter friske katter mye høyere enn mest mulig fluffy og store katter. Veldig mange oppdrettere følger et anbefalt helseprogram for å unngå å videreføre arvelige sykdommer. Det er bare tullinger som har interesse av å selge syke katter og pådra seg et dårlig rykte. Det ryktes fort hvem som er seriøse og hvem som driter i både kattene og kjøperne.

http://www.mainecoonringen.no/oppdrettere/pawpeds-databaser-som-verktoy/helseprogram/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2017 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Få en vanlig huskatt nærmest gratis på finn eller på dyrebeskyttelsen, de er friske...

Anonymkode: 3790f...b26

Huskatter er ikke alltid friske de heller, dessverre. Jeg har en rasekatt og en huskatt, og det er huskatten som har bilyd på hjertet og har vært den største utgiftsposten av ulike årsaker når det gjelder veterinærregninger. Rasekatten har bonus på forsikringa fordi han holder seg frisk. Alle katter kan bli syke og det er ingen garanti at kattene er friske og holder seg friske bare fordi de er huskatter.

Hvis man ønsker en blandingskatt oppfordrer jeg heller til å kjøpe en katt fra dyrebeskyttelsen enn å få/kjøpe gjennom finn.no. Kjøper man katt fra dyrebeskyttelsen får man en vaksinert, chippet og kastrert katt som har fått helsesjekk og tiltrengt behandling. Veldig mange katter på finn.no er "overskuddsprodukt" som eierne vil bli kvitt fortest mulig, og sjansen er liten for at de vet særlig mye om kattens helse. Det er få av kattene på finn.no som er ferdig chippede og vaksinerte eller har fått helsesjekk før de blir overlevert til ny eier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Raiu skrev:

Synes det er trist at oppdrettere skal avle katter (og hunder) for show for å få finest mulig utseende istedet for å holde linjene sunne. Der har vel egentlig klubbene noe å ta tak i.

Nøyaktig det samme som med hundeoppdrett, og der har ikke klubbene klart å gjøre noe som helst.

Anonymkode: 3790f...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, TS her:)

Tenkte å oppdatere om hvordan det går nå.

Katten har nå vært hos dyrelege, og måtte trekke 3 tenner som var løse. I tillegg hadde han tannkjøttbetennelse, som alt i sum førte til at han slagget og hang med tunga ut av munnen. Dyrelegen kunne bekrefte mine verste antagelser, om at katten har gått lenge med smertefulle tannproblemer..

Vi fortalte dyrelegen hva som hadde skjedd, og så var han så snill å gi oss en regning på kun 1.500 kr :):) Er så glad nå!

Nå går pus på antibiotika, og har blitt vasket og børstet. Så har vi kjøpt inn litt nye leker og slikt. Han er så fin blitt!

Jeg tenker opp i det hele at det var bra at vi kom og overtok katten hos oppdretter. Nå får vi se hva vi velger å gjøre videre ang.han.

Anonymkode: 70cee...58c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at det ordnet seg, og supert at du har funnet en bra dyrelege!  Si gjerne her hva "oppdretteren" sier...

Flere bilder? :ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre! Takk og pris for at pusen kom til deg og fikk nødvendig hjelp! ;)
Håper du fikk epikrise/papirer fra veterinæren sånn at du kan slå i bordet med det til oppdretteren. Si i fra til vedkommende at h*n selger syke katter, krev penger tilbake og ikke gi deg. Sånne oppdrettere er en skam for oppdrettermiljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heldige ous som endelig fikk hjelp!

 

MEN jeg håper du for alle fremtidige katteeiere og denne eierens nåværende katter, at du faktisk melder fra om dette til katteklubbene (så de kan utestenge hvis medlem, eller svarteliste som useriøs om fremtidige kjøpere spør). Jeg ville faktisk også tatt det med lokale veterinærer og mattilsynet! Det er ren vanskjøtsel! Fikk du sett resten av kattene da du var der? Jeg innrømmer at jeg har mistet interessene de gangene jeg har møtt på oppdrettere som ikke lar deg se kattene og oppdrettet sitt...

Anonymkode: 2c6a2...71e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vakker pus! Takk og lov for at den fikk dere og et godt hjem. Meld i fra TS, for det er mange der ute som skaffer seg katt uten hjerte og interesse!

Anonymkode: 40b07...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS :)

Er katten kjøpt av en oppdretter med stamnavn i NRR? Dette kan du sjekke på nrr.no, der finnes det en oversikt over alle norske stamnavn, du kan søke på oppdretters navn. Alle katter som vi oppdrettere skal selge skal leveres med en fersk helseattest, stamtavle, id-chip, vaksinasjonskort og kjøpekontrakt fra NRR (som står for Norske rasekattklubbers riksforbund). Mangler noen av disse papirene kan du klage inn vedkommende til disiplinærkomiteen, du trenger ikke å være medlem av en katteklubb for å gjøre dette. Send meg gjerne en PM hvis du lurer på noe, har sittet i DK selv, så kan forklare litt mer hvis det er behov for det. Og du må gjerne sende navn på vedkommende oppdretter! 

DK behandler ikke vanlige tvister ang kjøp og salg, men mangler noen av de nevnte papirer så er det et regelbrudd og dermed en sak for DK. 

Må bare legge til at de aller fleste oppdrettere har oppdrett som en dyr hobby. Har man et par kull i året, og reiser på en del utstillinger så går man i minus så det ljomer, tro meg! Dessverre har MCO blitt fryktelig populær, så de selger som hakka møkk, og folk er ikke så nøye på å sjekke ut oppdretteren på forhånd... Så de "kattungefabrikkene" som finnes i Norge driver gjerne med MCO, og mange hiver seg på, det selges også mange katter uten papirer, fordi folk tror at stamtavla bare er et papirark uten betydning for kosekattkjøpere... 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...