Gå til innhold

Hvordan klarer folk å tygge kjøtt så lett???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter virkelig med å tygge kjøtt, av en eller annen merkelig grunn. Det er også et problem om kjøttet er mørt, for jeg har en barriere når det gjelder å svelge mat som ikke er 100% myk pga. tygging og spytt. 

Ser på feks IG at noen spiser kjøtt uten saus og bare grønnsaker som tilbehør... Hva i alle. Her må jeg ha mye saus, drikke og potet for å få det trygt ned. Er ingenting galt med svelgemuskulatur forresten (vært inn for gastroskopi og røngten). 

Anonymkode: 2657a...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har svart på dit eget spørsmål. Folk svelger større biter enn deg selv

Anonymkode: 891c3...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kjøtt, iallefall som det jeg merker, er at hvis man tygger det for mye er det vanskelig å svelge. Det blir på en måte som en tykk, vanskelig masse som er vanskelig å tvinge ned. Mulig det har med proteinene å gjøre? Samboer er iallefall enig med meg, så det er ikke bare i mitt eget hode.

Men jeg personlig har ikke noe problem med kjøtt, så lenge jeg ikke over-tygger det som sagt. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter virkelig med å tygge kjøtt, av en eller annen merkelig grunn. Det er også et problem om kjøttet er mørt, for jeg har en barriere når det gjelder å svelge mat som ikke er 100% myk pga. tygging og spytt. 

Ser på feks IG at noen spiser kjøtt uten saus og bare grønnsaker som tilbehør... Hva i alle. Her må jeg ha mye saus, drikke og potet for å få det trygt ned. Er ingenting galt med svelgemuskulatur forresten (vært inn for gastroskopi og røngten). 

Anonymkode: 2657a...ff7

Kan du ha dårlig spyttsekresjon? Spyttets oppgave er å bløtgjøre maten og gjøre den lettere å svelge.
Det kan være første cluet. Gå til fastlege og ta opp at du har problemer med å svelge, han kan sjekke om du har lite svelg, om du har store mandler, det kan gjøre at du får litt problemer med å svelge. 
Også det med spyttsekresjonen, på apotek selger de tyggis og drops som hjelper med det.

Og drikk vann til maten, det hjelper å svelge. Tygg godt, men ikke for lenge -jeg har merket f.eks ved koteletter at o m jeg tygger for lenge, så blir det så tørt at jeg ikke klarer svelge.
Jeg hadde problemer med å svelge kjøtt da jeg var i 12 års alderen, men dette ga seg som voksen.
Og ang kjøtt så stekes det godt og skjær det i små biter - da blir det nok lettere. Jeg pleier å skjære i små biter og tygge sammen med potet, da blir det lettere å svelge.

Anonymkode: 0d44f...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke svelge kjøtt. Jeg kan greie å svelge en hel bit med samme framgangsmåte som ved svelging av tabletter, men begynner jeg først å tygge, er det umulig å bli kvitt og må skrapes ut av munnen igjen mekanisk. 

Anonymkode: 14696...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter virkelig med å tygge kjøtt, av en eller annen merkelig grunn. Det er også et problem om kjøttet er mørt, for jeg har en barriere når det gjelder å svelge mat som ikke er 100% myk pga. tygging og spytt. 

Ser på feks IG at noen spiser kjøtt uten saus og bare grønnsaker som tilbehør... Hva i alle. Her må jeg ha mye saus, drikke og potet for å få det trygt ned. Er ingenting galt med svelgemuskulatur forresten (vært inn for gastroskopi og røngten). 

Anonymkode: 2657a...ff7

Vi har ikke de sensoriske sperrene du har. Derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke. Jeg droppet kjøtt for snart 20 år siden. 

Anonymkode: 2f48a...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lurt å holde seg unna youtube.

Anonymkode: 529ac...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye kjøtt som selges i Norske butikker jeg har problemer med å spise. 

Men biff med kun salat spiser jeg ofte. Da en god indrefilet fra slakter. Kan også fint kjøpe mørbrad eller lignende på Rema - man da går den i en gryte som får putre på ovnen i 2-3 timer. Lam kjøper jeg kun i sesongen. Kylling må være Stange eller tilsvarende. 

Også er det selvfølgelig tilberedningen. Biff skal serveres medium til rå. Oksestek skal langtidsstekes til 62 grader. Kyllinglår skal ha høyere temperatur og lengre tilberedningstid enn kyllingfilet. Mulig jeg er sær... men jeg takler ikke dårlig tilberedt kjøtt. Er jeg på halvgode restauranter bestiller jeg alltid vegetarisk eller en pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Athene skrev:

Det er mye kjøtt som selges i Norske butikker jeg har problemer med å spise. 

Men biff med kun salat spiser jeg ofte. Da en god indrefilet fra slakter. Kan også fint kjøpe mørbrad eller lignende på Rema - man da går den i en gryte som får putre på ovnen i 2-3 timer. Lam kjøper jeg kun i sesongen. Kylling må være Stange eller tilsvarende. 

Også er det selvfølgelig tilberedningen. Biff skal serveres medium til rå. Oksestek skal langtidsstekes til 62 grader. Kyllinglår skal ha høyere temperatur og lengre tilberedningstid enn kyllingfilet. Mulig jeg er sær... men jeg takler ikke dårlig tilberedt kjøtt. Er jeg på halvgode restauranter bestiller jeg alltid vegetarisk eller en pizza.

Nå er ikke jeg trådstarter, men for meg spiller det ingen rolle hvordan kjøttet er tilberedt. Det er ingen forskjell på grillpølse, påleggsskinke, sprøstekt bacon, mørt grytekjøtt eller en biff seig som ei skosåle. Begynner jeg først å tygge på det, utvikler det seg til en blanding som er seig og klissen som lim. Som altså må skrapes ut av munnen igjen mekanisk. 

Anonymkode: 14696...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Godt" å høre at det ikke bare er meg. Jeg har siden jeg var liten hatt problemer med å svelge kjøtt. Jeg tygger og tygger til det blir en klump som jeg må spytte ut i servietten fordi jeg får den ikke ned. Det pleier gå fint hvis jeg tar en bitteliten bit kjøtt i munnen også masse poteter/grønnsaker slik at biten går ned sammen med tilbehøret.

Biff kan jeg bare glemme. 

Anonymkode: 984be...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg hadde det sånn en liten periode da jeg var ung og mamma fortalte om da hun satt en kjøttbit i halsen og holdt på å kveles, men nå svelger jeg etter ikke så alt for mange tygg. Så lenge vi mennesker har kontroll på svelginga, er det ganske store biter vi kan få ned uten problemer. Å slite med å svelge kjøtt er psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å svelge kjøtt. Men har du fått sjekket at du ikke har for store mandler? Det kan ha innvirkning på hva du klarer å svelge.

Sønnen min holdt på å kveles som toåring av en kjøttbit. Vi hadde kjøtt til middag, og jeg matet han. Det endte med en dramatisk episode på kjøkkengulvet, der han desperat klorte seg på strupen og kom med en hvesende, kvelende lyd, mørkerød i fjeset. Jeg kommanderte venninnen min til å holde han i føttene og løfte han oppned, og så dundret jeg løs på ryggen hans med flat hånd, og med den andre hånden grov jeg bak i svelget hans for å få ut kjøttbiten. Sekundene tikket, og jeg var sikker på at han skulle kveles og dø for meg der på kjøkkenet den dagen. Så, med et vått klask i gulvet, datt kjøttbiten endelig ut - jeg fikk slått kjøttbiten ut av svelget hans igjen, og i samme sekund klarte han å skrike og gråte, stakkar, da det kom luft til igjen.

Jeg tok han med til legen dagen etter. Ble henvist til barnelege. Det viste seg at han hadde gigantiske mandler, og disse sperret halve svelget hans. De ble operert vekk, og siden hadde han ikke problemer med å svelge kjøtt.

Grøsser fremdeles ved tanken på den ettermiddagen på kjøkkenet, da jeg nesten mistet barnet mitt pga overdimensjonerte mandler i halsen.... huff.

 

Endret av Million
Stavefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hva som helst

Generelt blir type biffkjøtt enklere å tygge dersom man skjærer på tvers av kjøttfibrene, slik at man tygger "med" fibrene. Men det høres ut som dere har trøbbel utover det som er vanlig her, så tviler at dette gjør noen stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎03‎.‎2017 den 1.41, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter virkelig med å tygge kjøtt, av en eller annen merkelig grunn. Det er også et problem om kjøttet er mørt, for jeg har en barriere når det gjelder å svelge mat som ikke er 100% myk pga. tygging og spytt. 

Ser på feks IG at noen spiser kjøtt uten saus og bare grønnsaker som tilbehør... Hva i alle. Her må jeg ha mye saus, drikke og potet for å få det trygt ned. Er ingenting galt med svelgemuskulatur forresten (vært inn for gastroskopi og røngten). 

Anonymkode: 2657a...ff7

Folk gulper ned biter. Så undrer de seg på hvorfor de har rævva fordøyelse.

 

Men sånn hjemme hos deg selv så er løsningen ekstremt enkel: lag mørt kjøtt. Det krever ikke mer tekniske skils å lage mørt kjøtt enn seigt kjøtt, det krever bare en basiskunnskap om kjemi og mat som hvem som helst med tilgang til internett kan tilegne seg på en kveld. Vips: du vil for all evig fremtid spise kjøtt som smelter på tunga.

Anonymkode: 0cfec...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...