Gå til innhold

Fra utrent til sporty/ sprek. Er det mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har klart å trene seg fra ekstremt utrent til sporty/ sprek?

Prøver å komme meg i form ved å ta daglige gåturer i et tempo der jeg både blir anpusten og svett. Tenker at det er best å starte forsiktig. Må også nevne at jeg er overvektig, veier 103 kg - noe som er langt over min trivselsvekt. Tenker at det beste her er å ta det sakte men sikkert. 

Vil gjerne høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 671ea...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt! For to år siden var jeg 10 kg tyngre, ingen stor overvekt, men jeg var helt utrent og i forferdelig form. Jeg gikk kun 4000 skritt til dagen ca og klarte ikke å løpe i mer enn et par minutter uten å stoppe. Fant ut at jeg var nødt til å forbedre kondisen, og begynte å følge program for å klare å løpe 5 km sammenhengende. Etter 12 uker var jeg der, og har fortsatt med løpingen siden. Nå vil jeg karakterisere meg som sprek: løper 40-50 km i uken og milen på 46 minutter. 

Det er absolutt best å begynne forsiktig, og du bør selvfølgelig ikke løpe før vekten er lavere. Men gåturer hvor du får pulsen opp, gjerne i terreng, er supert. Det viktigste i starten er regelmessighet. Lag en plan som passer dine mål og gjennomfør. 

Lykke til!

 

Anonymkode: ca32e...b3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! 

 

Jeg er mann, 30 år, 180cm og var 84 kg og hva jeg vil kalle lubben og en mester i sofa, PC og spill. Inaktiv på fritid og jobb. 

Har snudd på flisa og nå er kostholdet sunt og med moderat trening.

Etter 6 uker har jeg gått ned over 6kg og formen har kommet seg enormt. Så er på god vei mot målet mitt om en friskere hverdag med mer energi og sunnere kropp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg var ikke overvektig. Hadde vært ganske dårlig med kronisk sykdom over noen år, og trente meg opp fra å bli kjempekvalm og utmattet av bittelitt styrke til å trene variert 4-5 ganger i uken pluss sykling til/fra jobb.

Men jeg tok det over lang tid, type 2 år. Måtte trene opp spesielt knær etter jeg hadde barneleddgikt som gav mye smerter også i voksen alder ved trening(fordi jeg ikke fikk lov til å trene belastende overhodet=veldig svak musklulatur der).

Men det krevde jo tid og innsats, nå som jeg har småbarn trener jeg mest innimellom slagene- det er dog ikke så vanskelig å komme inn i øvelsene/få opp kondisen som før. 

Anonymkode: b1169...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig. Akkurat som at ingen ikke kan bli syltynne pga kroppsbygningen sin. 

Anonymkode: dbd90...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har gjort det. Fra å være 100% sofagris så har jeg lagt om gradvis slik at jeg nå trener 3-4 dager i uka, fordelt på 2 x jogging og 2 x styrketrening. Jeg skal på ingen måte skryte på meg at jeg løper fort, men i fjor så fullførte jeg halvmaraton i Oslo innenfor makstiden og jeg blir ikke lenger fullstendig utslitt av aktiviteter som krever normal fysisk form. Aktiviteter som "gå i fjellet" var før helt utenkelig for meg. Nå er det ting jeg hiver meg på frivillig. 

Start i det små med å gå tur og meld deg gjerne inn på et treningssenter etterhvert. Tenk at du skal trene litt variert, ikke bare styrke og ikke bare gå liksom. Bruk gjerne sykkel om sommeren. Det er spesielt greit om du kan bruke det til og fra jobb eller skole, for da får du en god del hverdagsaktivitet lagt inn i de daglige rutinene, og sykling er ganske snilt for kroppen mhp. belastningsskader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er mulig, men det er ikke gjort over natta! :)
I 2012 veide jeg 90 kg fordelt på mine 170 cm, nesten 20 kg overvektig med andre ord. I dag veier jeg 62 kg og løper 4-5 dager i uka. Fullføre halvmaraton på under to timer i høst.
Som du sier så er det lurt å begynne forsiktig, jeg begynte egentlig ikke å løpe før jeg var nesten normalvektig. Men jeg gikk masse. Kjøpte meg skritteller og ble kjempemotivert av det, merker at jeg er mye mer aktiv etter jeg fikk det. Jeg har ikke busskort, så da blir jeg mer motivert til å gå til skole/jobb i steden for å bruke penger på buss. Har også fungert å avtale gåturer med venninner, det er litt mer forpliktende.

Jeg pleide å hate fysisk aktivitet, og kunne lett være inne en hel helg uten å bevege meg noe som helst. Det er helt utenkelig nå, og jeg er ute og går eller løper uansett vær - hver eneste dag. Det er blitt en vane, og etterhvert har jeg blitt ganske glad i det også.

Anonymkode: d308c...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig! Jeg gikk fra 120 kg til 65kg på noen få år. Jeg gikk fra å hate aktivitet til å elske det. Jeg begynte med turer i ujevnt terreng, så lengre og mer krevende turer, også litt løping etter hvert. Jo lavere vekt, jo mer jeg gjorde og det føltes veldig godt. Skritteller er kjempe flott å ha.

Anonymkode: c5b8b...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Fint å se at det faktisk er mulig.

Løping tror jeg at jeg venter litt med, både pga vekten og at jeg er så utrent. Er vel 35+ år siden jeg trente sist, eller hadde gym på skolen. Er derfor såpass utrent sofagris at dette må tas over tid.

Jeg har også investert i en aktivitetsklokke, og den tror jeg kan være til stor hjelp og motivasjon. Er moro å komme hjem og sammenligne + at jeg oppnår dagens mål for aktivitet de dagene jeg er ute å går :) 

Ts

Anonymkode: 671ea...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 25.3.2017 den 22.53, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har klart å trene seg fra ekstremt utrent til sporty/ sprek?

Prøver å komme meg i form ved å ta daglige gåturer i et tempo der jeg både blir anpusten og svett. Tenker at det er best å starte forsiktig. Må også nevne at jeg er overvektig, veier 103 kg - noe som er langt over min trivselsvekt. Tenker at det beste her er å ta det sakte men sikkert. 

Vil gjerne høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 671ea...98c

Sporty betyr ikke at du er veltrent. Sporty betyr at du er aktiv og bruker kroppen titt og ofte i sportslige aktiviteter. Det er kun en vane som må innarbeides over tid. Å være sporty er absolutt innenfor rekkevidde til hvem som helst som kan bevege seg. 

Du gjør lurt i å ta det sakte med små endringer over lang tid, i stedet for store endringer som du kun opprettholder over kort tid. Jeg syns du både tenker og gjør riktig. Ikke la deg bite av basillen over at det du gjør ikke er godt nok osv... Du trenger heller ikke bli opphengt i kosthold osv osv... 

Grattis du gjør alt helt rett ! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...