Gå til innhold

Fødsel epidural


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Få timer? Prøv 40 timer selv.. 

Anonymkode: 76e1c...e52

Min første fødsel tok 37 timer, uten epidural. Det var selvsagt inni h..... vondt. Men det ER jo vondt å føde.

Anonymkode: 46821...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min første fødsel tok 37 timer, uten epidural. Det var selvsagt inni h..... vondt. Men det ER jo vondt å føde.

Anonymkode: 46821...679

Rart at du som kvinne ikke har mere sympati..

Anonymkode: 76e1c...e52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo litt feigt å ta epidural. Alle overlever jo uten, men de fleste her til lands og ellers i vesten, er så bortskjemte og vant til å få viljen sin at de rett og slett ikke takler å ha det vondt de få timene en fødsel varer.

Anonymkode: 46821...679

Hvorfor skal du på død og liv ha så vondt da de timene det varer? 

Anonymkode: 24688...ab4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om noen som framsnakker de som føder uten smertestillende, ei heller noen som føler seg mislykkede fordi de fikk smertestillende. Så det her tror jeg foregår mest i ditt eget hode. 

Selv fødte jeg uten smertestillende. Ikke fordi jeg ikke tryglet og ba om epidural, men fordi jeg ikke fikk. Neste gang kommer jeg til å trygle minst like mye om å få epidural, og tror svært få vil mene at jeg bør skamme meg over det. 

Anonymkode: f8667...a83

Det er en ganske utbrett holdning her inne, men jeg har aldri hørt om noen IRL som snakker ned om kvinner som har fått epidural.

Anonymkode: f9652...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min første fødsel tok 37 timer, uten epidural. Det var selvsagt inni h..... vondt. Men det ER jo vondt å føde.

Anonymkode: 46821...679

Mange steder i verden trekker de tenner uten bedøvelse også. Det ER jo vondt å trekke tenner og det er tross alt over på få minutter. 

Aldri forstått argumentet med at epidural er så feigt, når vedkommende høyst sannsynlig tar i mot smertestillende i andre smertefulle situasjoner. 

Men for all del, smak og behag. Foretrekker man å ligge å velte i smerte bare fordi man ikke vil være en bortskjemt kvinne i vesten, så får man jo bare gjøre det. 

Anonymkode: e1332...7b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ganske utbrett holdning her inne, men jeg har aldri hørt om noen IRL som snakker ned om kvinner som har fått epidural.

Anonymkode: f9652...12e

Mest sannsynlig fordi slike holdninger til epidural er ganske fordummende, så de færreste går rundt å ytrer slikt IRL. Det er i dag like vanlig å føde med epidural som uten, å henge seg opp i andre kvinners valg i en fødsel fremstår bare som lavmål og at man forsøker opphøye seg selv som en skikkelig fødekvinne. 

Anonymkode: e1332...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh men hallo da. Det bør du ikke tenke på, TS. Og det er jo til slutt og sist medisinsk personell til stede som vurderer om du skal eller ikke skal få epudral. Jeg hadde epudral i min første fødsel, jeg ble faktisk tilbudt det uten å be om - jeg var så borte av smertene, jeg kunne ikke tenke selv, og jordmor vurderte det slikt at jeg ikke ville klart å utføre pressinga uten en liten pause, Og fødselen min varte bare 5 timer (indusert av oxytocin-dryp).

Min andre fødsel hadde jeg ikke epudral - selv om jeg så gjerne ville ha! Men er fordi jeg presterte å komme til sykehuset først med 8 cm åpning og fødte knapt 40 min etter.. Var jo bare ikke tid.

Hun som sier her hun hadde 37 timer med smerter, hadde vel ikke så sterke smerter at jordmor vurderte at hun trengte epudral. 

Anonymkode: d2f7e...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar her inne. Dere har jo rett i det dere sier. Så jeg må prøve og ta det til meg og ikke bry meg om disse andre holdningene. Følte meg litt bedre av å høre at de fleste tar epidural om det er sant. Og også alle argumenter for at epidural er helt greit. Det er jo helt sant. 

Anonymkode: e2990...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo litt feigt å ta epidural. Alle overlever jo uten, men de fleste her til lands og ellers i vesten, er så bortskjemte og vant til å få viljen sin at de rett og slett ikke takler å ha det vondt de få timene en fødsel varer.

Anonymkode: 46821...679

Jepp, jeg er enig ass! Da jeg måtte gjennom blidtarmbetennelse i fjor klarte jeg meg uten bedøvelse under operasjonen. Er drit stolt av det ass! 

Jeg mener folk er bare såå bortskjemte og skal ha bedøvelse for alt muulig rart!

Neste uke skal jeg trekke 4 visdomstenner, håper på å få til en naturlig prosedyre uten smertestillende.

Jo mer smerte jo bedre liksom!  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart at du som kvinne ikke har mere sympati..

Anonymkode: 76e1c...e52

Fordi kvinner er kvinne verst!

De vil hverandre vondt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet.

Jeg tar smertestillende når jeg har hodepine og må ha bedøvelse når jeg går til tannlege. Allikevel har jeg født to ganger uten smertestillende og det er uten tvil det mest smertefulle jeg har vært med på.

Grunnen til at jeg valgte å føde uten epidural, var fordi jeg første gang ikke visste hva jeg gikk til,  samt at jeg ønsket å være på en avdeling der de ikke tilbød epidural. I tillegg hadde jeg hørt at risikoen for komplikasjoner var høyere med epiduralbruk og at fødselen kunne ta lengre tid og stoppe opp. Andre gang hadde jeg glemt litt hvordan det var, tenkte at det sikkert gikk mye fortere og så ville jeg prøve vannfødsel.

Fødslene var vonde, men gikk relativt raskt og kan si at jeg var ikke akkurat tøff eller høy i hatten, men taklet det allikevel på et vis, men hadde de stått med en sprøyte klar når smertene var på sitt verste hadde jeg nok takket ja. Ikke noe jeg skryter av, og har full forståelse for at folk velger epidural. Det betyr ikke at de er dårligere enn andre fødende, det er forskjell på kvinner, det er forskjell på fødselslengde og fødselsforløp og noen har rett og slett sterkere smerter enn andre. De som sier at de har høy smerteterskel og synes at det var enkelt og greit, er nok de som ikke har så sterke smerter og det er jo helt topp for dem. Skulle gjerne hatt det sånn.

Vi kan ikke sammenlikne oss med andre, det er kun en selv som vet hva en takler. Det viktigste er at man får ungen ut uten  komplikasjoner, frykt og skader,og der må hver enkelt få vurdere hva som er best. 

Anonymkode: 2ed6a...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på i over et døgn med jævlige rier. Når jeg var i 16 ende time ba jeg om epidural, selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt å føde uten pga de risikoene som følger epiduralen. Fikk epidural i 11 tiden og fødte i 20 tiden, veldig glad for at jeg tok epidural og driter i om noen synes at jeg er svak av den grunn. 

Når den lille kommer til verden slutter sånt å bety noe :)

Anonymkode: f504a...df3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min første fødsel tok 37 timer, uten epidural. Det var selvsagt inni h..... vondt. Men det ER jo vondt å føde.

Anonymkode: 46821...679

Men hvorfor skal man ha det mer vondt enn nødvendig? Når det nå finnes hjelpemidler, så er de til for og kunne brukes.

Uansett skjønner jeg jo hva du vil med en sånn kommentar. Det er jo bare for å få noen på nakken, sånn at du kan lirke av deg en og annen mening.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er av samme oppfatning som ts. Det er kanskje typisk på bygda? I allfall, en i min omgangskrets er veldig flink til å skryte av at hun ikke hadde epidural på noen av sine fødsler, hun hadde lette fødsler som ikke var vonde, i følge henne selv. Samtidig så skjønner hun ikke at andre velger epidural, for det er ikke noe problem å føde uten må vite. Men igjen, hun hadde fødsler på 1,5 time og 45 min. For det første rakk hun ikke epidural, for det andre så brukte hun andre typer smertelindring. For det tredje, hvis alle fødsler hadde vart i 1 time så kunne nok jeg også født uten epidural.

Hadde en fødsel på 8-9 timer selv, og selv om den ikke var så fryktelig lang så gjorde det underverker å få epidural. Fikk sove litt før pressriene startet til og med! Hvorfor ha vondt når man kan slippe? Heldigvis er ikke alle som hun jeg nevnte over her, men jeg føler virkelig på å framsnakke epidural. Det blir sett ned på, uten grunn.

Anonymkode: 6c4bf...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for alle ting å være irritert over - at du er irritert du tok epidural og synes du er "feig" for å ha gjort det gjør meg forbanna.  Skjerp deg/dere.  Så utrolig lei av dere mammamartyrer som domme andre.  Feigt HAHAHA  wtf.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Fikk høre at jeg hadde jukset siden jeg hadde fått epidural under fødselen :P Vel vel, jeg lider ikke, hvis jeg ikke må. Og jeg har flere gode grunner til at jeg ønsket epidural under fødselen, men til slike mennesker gidder jeg ikke å bruke energi på å prøve å forklare noe som helst. 

Så bare å kalle det feigt eller juks, eller hva som helst, for jeg bryr meg ikke en plass. Så disse fantastiske fødekvinnene som absolutt skal lide og fremheve sin suverene fødeevne fordi de tåler en fødsel uten smertestillende, kan få lov til å konkurere mot hverandre om hvem som er "sterkest fødekvinne". Jeg er tydeligvis ikke en av de :fnise:

Det får være opp til en hver, hva kvinnen selv ønsker. En blir ikke en bedre mor av å føde uten smertestillende, eller en dårlig mor fordi en ønsker epidural. Så ts, du er ikke nødt å si så mye om fødselen din til andre, hvis du er redd for å blir "dømt", ingen har rett til å vite hvordan fødselen din foregikk, eller om du ønsket smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke du skal tenke ille om at du brukte epidural. Du gjorde det som skulle til for å komme deg gjennom fødsel. Ferdig snakka!

Jeg er en av de som hadde naturlige fødsler (lystgass, badekar). Jeg synes begge var flotte opplevelser, tenk å få bevitne både fra innsiden og utsiden fødselen til det mest dyrebare mennesket på jord!

Grunnen til at jeg ikke brukte epidural, var ikke for å være flink. Jeg ville bare ikke måtte gå igjennom å få satt en diger nål i ryggen, midt i riestorm! Mine fødsler er korte og relativt enkle, ca 3 timer. Det taklet jeg. Hadde det dratt ut, så hadde jeg lett tatt epidural for å holde ut.

Ikke snakk som om epidural er noe nederlag, det plukker folk opp på. Si bare enkelt hovedtrekkene, fødsel var så og så lang, barnet ble født da og da. Du brukte epidural mot sterke smerter/for å spare krefter til babyen skulle ut. Mor og barn kom seg velberget igjennom, så fødsel var suksess! Vær stolt av deg selv, du har gjort en bragd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte med epidural og er ikke redd for å si det om noen spør. Ba om epidural og hadde bestemt at jeg ville ha det på forhånd. Jeg tenker at, om det finnes hjelpemidler for å ta vekk en smerte. Hvorfor ikke benytte seg av det? Om de hadde sakt at jeg ikke kunne få epidural. Så måtte jeg jo bare fødet uten. Hadde jo ikke dødd av den grunn. Man klarer det man må. Jeg synes ikke det er "feigt" å benytte seg av et hjelpemiddel som kan ta vekk litt av smerten. Er sikkert ikke likt for alle, men jeg ble ihvertfall ikke helt bedøvd. Kjente utmerket godt rier og pressrier og hadde smerter til tross for epidural. Smerten hadde vel bare vært enda verre uten, antar jeg. Nei, skal jeg føde igjen håper jeg på epidural da også.

Anonymkode: bdca6...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...