Gå til innhold

Fødsel epidural


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skammer meg så mye over å ha brukt epidural sist fødsel. Jeg syns det er så mye fremsnakk av de som ikke har brukt det. Hvor fantastisk flinke de er, og hvor stolte de kan være. Hvorfor er det sånn at vi som har fått epidural for eksempel ikke har fødet like bra? Hvorfor er der ikke mer fokus på at man har skapt ett lite menneske? 

Jeg hater når folk spør meg om fødselen min for jeg føler meg så dårlig siden jeg ikke gjorde det uten smertestillende. Skal snart føde igjen og vet ikke om jeg takler fødsel uten epidural. Sist fødsel var kjempe lang og jeg ble anbefalt epidural siden jeg hadde holdt på så lenge. Men er nå ikke sikker på at jeg ikke hadde bett om epidural selv om fødselen kun hadde vart i fem timer heller... 

hvordan føler dere andre med epidural det? Er det bare jeg som opplever det slik? Ikke fikk jeg til ammingen heller, føler meg i grunn ganske så mislykka... 

Anonymkode: e2990...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri opplevd noe slikt, kun sett sånne holdninger her inne. Det er da ingen skam ved å ha epidural under fødsel. De som rakker ned på det føyer seg inn som en type kvinner som typisk tror de er eksperter på mammarollen også. Mammapolitiet. 

Hadde epidural under fødsel og jeg håper jeg kan få det neste gang også! :nordvesta:

Anonymkode: e1332...7b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, ingen fødsler er like og ingen kvinner er like. Da blir det temmelig dumt å måle vellykkethet i form av om man har benyttet seg av et tilgjengelig alternativ innenfor smertelindring eller ikke.

For det andre, husk at det finnes kvinner som nærmest blir tvunget til å ta epidural. Mener du at de bør skamme seg, og føle seg mislykket også? (Jeg sier ikke at du mener at kvinner som har født med epidural bør skamme seg, men siden du føler deg mislykket pga epidural, mener du da at andre som også har brukt det skal føle seg mislykket? )

Anonymkode: 6b657...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som framsnakker de som føder uten smertestillende, ei heller noen som føler seg mislykkede fordi de fikk smertestillende. Så det her tror jeg foregår mest i ditt eget hode. 

Selv fødte jeg uten smertestillende. Ikke fordi jeg ikke tryglet og ba om epidural, men fordi jeg ikke fikk. Neste gang kommer jeg til å trygle minst like mye om å få epidural, og tror svært få vil mene at jeg bør skamme meg over det. 

Anonymkode: f8667...a83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også føler det slik som deg. Fikk epidural selv, med påfyll underveis. Hadde egenlig lyst å føde uten smertestillende da "alle" i bygda vår har klart det. Og de skrøt sånn av det på babytreff osv. Hvor flinke de er å amme osv. Selv har jeg flaskebaby og fikk masse smertestillende under fødselen så jeg ikke kjente at hode til babyen kom engang, var så bedøvd. Fantastisk deilig fødsel spør du meg, men føler andre mener jeg slapp billig unna, ikke fordi de sier det direkte til meg, men jeg bare føler at de ser ned på meg pga epiduralen. De sier sånne ting som: "jaja, du har iallfall født" "du ser hva du gjør nesten gang" osv. Som om de forventer at jeg SKAL føde uten smertestillende neste gang. Samme med ammingen og! 

Anonymkode: cd57f...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte ikke epidural, rakk ikke, for jeg fødte 1 time og 25 minutter etter at jeg vandret inn i korridoren på fødeavdelingen.

Kan såvidt huske jeg fikk en sprøyte i rumpa, fordi jeg ikke greide å ligge "riktig" på ryggen pga kraftig bekkenløsning. Men jeg vet ikke hva sprøyten inneholdt. Fikk den for at jordmora skulle "få jobbe i fred" med meg liggende i riktig stilling, og da måtte jeg få en bedøvelse mot bekkenløsningen. Da den sprøyten virket, var alt greit - jeg kunne ligge på ryggen.  Ungen kom seilende ut en time etter at jeg la meg i sengen. De første 20-25 minuttene på fødeavd. tilbragte jeg på et annet rom med riemålingsbelte på meg. Det gjorde ikke noe utslag, så de sa jeg kunne dra hjem. Noe jeg synes var litt rart, fordi ingen hadde sjekket det jeg kom for å få sjekket - en merkelig oransje utflod som var så rikelig at jeg måtte gå med bind og bytte dem hele tiden.( Ante ikke da at det var fostervann) Da jeg tok på meg jakka igjen, kjente jeg et "eselspark" i ryggen igjen, noe jeg hadde hatt til og fra helt siden den morgenen. "Uhmf" gryntet jeg og lente meg mot mannen min. Da pleiersken (som egentlig hadde sagt jeg kunne dra) så dette, ble hun litt mistenksom, og ba meg kle av meg igjen og legge meg på undersøkelsesbenken for å ta en underlivsundersøkelse. Der viste det seg at jeg var i full fødsel med 6 cm åpning. Ooops... og vi som var et par minutter fra å sette oss i bilen og dra hjem! Jeg hadde født på stuegulvet hjemme om vi hadde reist.

 

Men jeg må si jeg stusser over at du sier du "skammer deg" over å ha brukt epidural? Merkelig. Det er da ingenting å skamme seg over? Jeg har aldri noengang har tenkt hverken ditt eller datt om folk som bruker eller ikke bruker bedøvelse. Hvorfor skulle man det? Det er vel ingen som går rundt og snakker dårlig om dem som har fått epidural, vel? Jeg har aldri hørt det, men nå er det noen år siden jeg hadde småbarn. Og det er vel helst den tiden man jevnlig driver og snakker om barsel og fødsel og sånt.

Min bestevenninne har tre flotte unger, og alle er født med epidural. Har aldri tenkt noe negativt om henne av den grunn, aldri.

 

Anonymkode: ab46b...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver som skryter av hvor flink de var i en situasjon med smerte har en issue de prøver kompensere for. Etter et levd liv med kroniske smerter er det en ting jeg er overbevist om, ingen som HAR smerter skryter av hvor flinke de er til å leve med dem.. Alle normale mennesker ønsker unngå smerte om de kan, også under fødsel - derfor tilbys man ulike måter å komme gjennom det på også under en "naturlig" fødsel enten der at partneren gir massasje, pusteteknikker, lystgass, bad osv osv så er det en form for lindring - om det er epidural eller ikke spiller ingen rolle; fødselen og opplevelsen av å bli forelder burde stå i fokus ikke hvor vondt det var. Det er like teit som å si at man ikke har født om man har hatt keisersnitt - er man mindre mor fordi barnet ble hentet ut magen heller enn mellom bena liksom? De som mener det har et behov for å fremme seg og sitt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du bare må snakke med noen helt andre om fødselen.

Å få epidural er ikke et nederlag, og akkurat like mye fødsel det som uten epidural.

 

De færreste "klarer seg" vel uten noe som helst form for smertestillende. Selv brukte jeg lystgass og da jeg var klar for å be om epidural var det ikke tid, så måtte bare stå i det uten.

Men føler ikke at jeg har gjort en større "bragd" enn andre fødende. Jobben er jo den samme åkkesom.

 

Slutt å skamme deg. Vær heller stolt over hva du har fått til! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvorfor det liksom skal være høyverdig å føde uten smertestillende. Jeg har født en gang uten og en gang med epidural. Første var uten og det ble vakuumforløsning med klipping og hele pakka uten et fnugg av smertestillende. I ettertid har jeg bare tenkt at jeg gjerne skulle fått det fordi da hadde fødselen blitt mer okei. Med andremann fikk jeg lystgass og epidural og det var en mye bedre opplevelse. Ikke bare på grunn av smertelindringen riktignok, men det bidro. Så jeg tenker tilbake på andre fødsel med mye flere positive følelser enn den første og føler at jeg mestret den fødselen mye bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skammer meg så mye over å ha brukt epidural sist fødsel. Jeg syns det er så mye fremsnakk av de som ikke har brukt det. Hvor fantastisk flinke de er, og hvor stolte de kan være. Hvorfor er det sånn at vi som har fått epidural for eksempel ikke har fødet like bra? Hvorfor er der ikke mer fokus på at man har skapt ett lite menneske? 

Jeg hater når folk spør meg om fødselen min for jeg føler meg så dårlig siden jeg ikke gjorde det uten smertestillende. Skal snart føde igjen og vet ikke om jeg takler fødsel uten epidural. Sist fødsel var kjempe lang og jeg ble anbefalt epidural siden jeg hadde holdt på så lenge. Men er nå ikke sikker på at jeg ikke hadde bett om epidural selv om fødselen kun hadde vart i fem timer heller... 

hvordan føler dere andre med epidural det? Er det bare jeg som opplever det slik? Ikke fikk jeg til ammingen heller, føler meg i grunn ganske så mislykka... 

Anonymkode: e2990...df0

Jeg er en av dem som har født uten, jeg ville ha og var egentlig fast bestemt på det men rakk det ikke pga barnet var ute under en time etter jeg kom til mottaket. Andre gang tenkte jeg at det var ikke så gale første gangen når jeg var uten så jeg tenkte jeg ikke skulle ha, men ville jeg hatt så hadde de ikke rukket det da heller. I tillegg så har jeg sprøyteskrekk så selve epiduralen skremmer meg egentlig veldig mye!

Det er etter min erfaring dagene etter som er verst, det når man føler seg skambankt steder man ikke visste man hadde. Og epiduralen hjelper jo vel ikke på den smerten. Det er nok like ømt både med og uten.

Selv har jeg ikke tenkt at det er noe negativt med epidural. 

Jeg synes at du skal legge av deg skammen og heller være stolt av det du har gjort før og det du skal gjennom jeg. Ungen kommer ut samme veien både med eller uten!

Ang ammingen så anbefales ammehjelpen. Ikke stress, ta det som det kommer og vit at det er ingen skam om du ikke får det til.

Selv måtte jeg benytte meg av ammeskjold begge gangene. Jeg la derimot merke til at bruken av det i 2013 va ganske tabubelagt fremfor nå i 2016. Be om hjelpemidler, krev at de hjelper deg. Prat om det på innskrivingen omdu ikke allerede har vært der. 

Lykke til så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en med og to uten. Føler meg ikke  mer som kvinne av å ha født uten. Den med var lang og hard og det var nødvendig. De uten var begge under to timer i aktiv fødsel og selv om de var intense var det ikke nødvendig. Hadde de dratt ut som den første hadde jeg ikke nølt med å be om epidural igjen. 

Anonymkode: 0a351...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de som har født med epidural antakelig har hatt tøffere og/eller lengre fødsel enn de som har født uten. Merk at det kun er basert på egen erfaring og prat med andre jeg kjenner. Jeg har født to uten selv, første gangen var anestesilegen klar (hun stod med sprøyte i handa) men vannet gikk og jeg fikk pressrier og andre gangen rakk jeg ikke å komme til fødestua engang. Hadde med andre ord enkle og raske fødsler, der epidural ikke var nødvendig men skjønner at man trenger en pause om man går med rier i mangfoldige timer. 

Og du trenger jo ikke fortelle så detaljert om fødsel heller om du synes det er noe å skamme seg for. Evt lyv de som spør rett opp i ansiktet. Det er jo ikke noe de har noe med uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinne er kvinne verst sier jeg bare...

Jeg kan bare ikke forstå denne konkurransen om å ha hatt det verst. 

Jeg hadde planlagt ks pga fødselsangst jeg, null smerter. Har ikke skammet meg et sekund :):) hvorfor skulle jeg det

Anonymkode: 8d56c...9fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skammer meg så mye over å ha brukt epidural sist fødsel. Jeg syns det er så mye fremsnakk av de som ikke har brukt det. Hvor fantastisk flinke de er, og hvor stolte de kan være. Hvorfor er det sånn at vi som har fått epidural for eksempel ikke har fødet like bra? Hvorfor er der ikke mer fokus på at man har skapt ett lite menneske? 

Jeg hater når folk spør meg om fødselen min for jeg føler meg så dårlig siden jeg ikke gjorde det uten smertestillende. Skal snart føde igjen og vet ikke om jeg takler fødsel uten epidural. Sist fødsel var kjempe lang og jeg ble anbefalt epidural siden jeg hadde holdt på så lenge. Men er nå ikke sikker på at jeg ikke hadde bett om epidural selv om fødselen kun hadde vart i fem timer heller... 

hvordan føler dere andre med epidural det? Er det bare jeg som opplever det slik? Ikke fikk jeg til ammingen heller, føler meg i grunn ganske så mislykka... 

Anonymkode: e2990...df0

Jeg driter fullstendig i om noen synes det et feigt å be om epidural. Jeg fikk epidural på mine to første fødsler og takk og lov for det. Tredje gang ba jeg også om det, men da gikk fødselen så raskt at de ikke rakk å sette den.

Anonymkode: 587a7...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næimen, i alle dager. Skjerp deg. Og om du er så redd for hva alle andre sier, ljug da vel. Gjør sikkert mange av de andre og. 

Anonymkode: 62a72...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke skjønne hvorfor epidural skulle være et nederlag. Så på jordmødrene på nrk hvor ene jordmoren sa at det er nesten ingen som føder uten epidural, og at vi var blitt en gjeng med pyser. Alt skal være så naturlig. Vel, det er naturlig å brekke en fot og, mennesker er tross alt ikke lagd av jern. Men er da ingen som forventer at man skal gå gjennom det uten smertestillende. Har du vondt i hodet vil de fleste være svært snar med å tilby paracet. Selv den minste ting skal fikses med smertestillende, men en fødsel? Da skal man ha det værst mulig :P Vi er i 2017 - smertelindring er oppfunnet for en grunn. Mennesker er jo veldig stolt for alt annet vi har utviklet siden steinalderen, men fødsler skal fremdeles skje på steinaldernivå? Jeg har ingen planer om å føde uten - blir ikke å skammes over det. Er mer bekymret for hvordan jeg skal oppdra den lille skapningen til å bli et godt menneske enn om jeg skal presse han ut med epidural. 

Anonymkode: 24688...ab4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte nummer 1 med epidural. Jeg rakk ikke å be om det selv. Det kom en overlege inn og bestilte det til meg uten å spørre (hadde fått riestorm på 2 cm, så jeg ble veldig takknemlig for det). 

 

Håper også på å få epidural under neste fødsel om noen uker. Det har nylig blitt notert i journalen min pga angst rundt fødsel. Skammer meg ikke, og håper virkelig at dette ønsket blir oppfylt. 

 

Men jeg kan forstå litt hva du mener. Jeg har venninner som "skryter" av å ha født uten epidural. Så det er kanskje en god følelse å ha mestret fødsel uten? 

 

(En av disse venninnene mine har ikke fått til ammingen av barna sine. Jeg ammet i 20 mnd. Jeg har aldri skrytt av dette, men har måttet høre mange kommentarer om "hvordan gidder du?", "det er så mye enklere med erstatning", "babyen sover så mye bedre på flaske".. Kanskje jeg skulle svare: "hvordan gidder du å føde uten epidural?" Og "det er mye enklere med smertestillende"?) 

Anonymkode: 403ef...977

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo litt feigt å ta epidural. Alle overlever jo uten, men de fleste her til lands og ellers i vesten, er så bortskjemte og vant til å få viljen sin at de rett og slett ikke takler å ha det vondt de få timene en fødsel varer.

Anonymkode: 46821...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo litt feigt å ta epidural. Alle overlever jo uten, men de fleste her til lands og ellers i vesten, er så bortskjemte og vant til å få viljen sin at de rett og slett ikke takler å ha det vondt de få timene en fødsel varer.

Anonymkode: 46821...679

Få timer? Prøv 40 timer selv.. 

Anonymkode: 76e1c...e52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...