Gå til innhold

Må konene/kjærestene til pakistanske menn kue seg dem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enorm forskjell på tyrkere og pakistanere, da.

Hva gjelder unntakene du nevner, så er de nettopp det. Unntak. Man kan ta en titt på statistikker for yrkesdeltakelse hvis man trenger å få det bekreftet.

Anonymkode: be285...8e3

Og når du snakker om tyrkia så er jo folk livredde for at det skal bli et slags regime der, så det stemmer ikke. Det står på førstesiden av avisene nesten hver dag for tiden . Han skal jo "ta" alle Europeere. Ingen europeere går trygt ute i følge "tvillingbroren til Saddam".

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og når du snakker om tyrkia så er jo folk livredde for at det skal bli et slags regime der, så det stemmer ikke.

Jo, det er stor forskjell på tyrkere i Norge og pakistanere i Norge. Dette underbygges av statistikker. Som jeg skrev til deg i sted handler dette mye om at det pakistanske miljøet er så stort og det er vanskelig å gjøre noe med det. Man kan risikere hets fra pakistanere, æresdrap, miste kontakt med storfamilien osv. Sosial kontroll. 

Tyrkere og pakistanere har dessuten litt forskjellig æreskultur. Tyrkere kan selvsagt være ille om de er muslimer, men det er allikevel en merkbar forskjell mellom disse innvandrergruppene.

Anonymkode: be285...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok unntak der også. Mange muslimer er veldig konservative, men noen er mer "fornorsket".

Jeg liker best de som tar etter skikken der de bor, og kler seg norsk og prater norsk. Og jobber i Norge.... det er det ikke så mange som gjør blant kvinnene. Men igjen, der er det unntak. Noen muslimske kvinner jobber i dagligvarebutikk, blomsterbutikk og brillebutikk, etter hva jeg kan se på nærsenteret her. Noen av dem kjører buss, til og med. Leste om en somalisk kvinne som kjørte buss og jobbet som bussjåfør, sto i en artikkel i en nettavis. Hun fikk tilsnakk av fremmede somaliere på bussen, menn, som kom på bussen, fordi de likte ikke at hun som somalisk kvinne var i jobb og ikke holdt seg hjemme...! Såvidt jeg husker, var hun ikke gift. Da hadde hun kanskje ikke "fått lov" av ektefellen å jobbe. Det er vanlig hos somaliere. De er svært konservative og har et forstokket kvinnesyn.

Jeg kjøpte leilighet av et innvandrerpar, der jeg mistenker at kona var født i Norge og mannen hentet fra hjemlandet. De var tyrkere (iflg navnet).

Hun snakket flytende norsk uten den minste aksent, og jobbet som lærer. Om han jobbet, vet jeg ikke. Uansett, hun kledde seg 100% norsk, og virket  ikke på noen måte underkuet han. Heller motsatt, hun tok styringen under hele opplegget, ved visning og senere salg, hun var den som ordnet alt med leilighetssalget (møtte opp hos megler alene osv) og sto på kontrakten osv. 

Anonymkode: 3c03e...0b8

Ja, det har jeg også opplevd og sett.
For enkelte bestemmer kvinnene over mennene. Det kommer nok ikke bare an på landene de er i fra, men utdannelse, storby vs bygd, hvilke byer de er i fra osv. Sånn som med oss, men muslimsk kultur er strengt - strengere enn det vår er. Det handler veldig mye om det de kaller ære. Et eksempel: Det var en som sa at hvis datteren gjorde noe galt, så ville han drepe henne hvis de mistet æren. For da ville han bli utstøtt av samfunnet de var i. Snakk om egoisme. Da kan han heller ta sitt eget liv så slipper'n det problemet.

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er det for nordmenn også, men det virker som om at jentene utdanner seg bare for å ha utdannelsen. Ikke for å jobbe. Det virker som om at de utdanner seg for å finne en som kan forsørge henne når de skal føde gudene vet hvor mange barn.

Anonymkode: 83fd2...3a9

Kjenner mange jeg som utdanner seg og jobber. Hvorfor ta utdanning når du ikke skal jobbe? 

Anonymkode: eb27a...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner mange jeg som utdanner seg og jobber. Hvorfor ta utdanning når du ikke skal jobbe? 

Anonymkode: eb27a...2d4

Hm ja, si det.
Jeg vet ikke hvorfor de unngår å jobbe etter utdannelsen.

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg er det veldig mye tvangsekteskap og arrangert ekteskap i pakistanske miljøer. + Slike kastesystemer og ære veldig viktig for noen familier. Men som sagt.. hvor integrert man er her. Mange tar med seg hjemme kulturen hit og praktiserer den liksom.. 

Anonymkode: eb27a...2d4

Dette gjelder også asiatere. Man tror kanskje ikke det for de virker så godt integrert med jobber og høyt utdannede barn, men de som pakistanere liker kun sine egne og har 0 problemer med å kutte familiebånd til barn som ikke gifter seg med en fra samme land. 

Kan ikke være lett å være barn av folk fra slike kulturer. 

Anonymkode: cc216...7b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder også asiatere. Man tror kanskje ikke det for de virker så godt integrert med jobber og høyt utdannede barn, men de som pakistanere liker kun sine egne og har 0 problemer med å kutte familiebånd til barn som ikke gifter seg med en fra samme land. 

Kan ikke være lett å være barn av folk fra slike kulturer. 

Anonymkode: cc216...7b2

Nei, det er ikke riktig det du sier. Mange pakistanere liker ikke kun sine egne. Noen hater faktisk hverandre utifra det jeg vet... Jeg kjenner mange som er gift med nordmenn, marokanere, og til og med somalere. Ikke alle må gifte seg med en fra samme land, men selvfølgelig kommer det an på hvordan familien er, moderne eller ei. 

Anonymkode: eb27a...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2017 den 12.19, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke riktig det du sier. Mange pakistanere liker ikke kun sine egne. Noen hater faktisk hverandre utifra det jeg vet... Jeg kjenner mange som er gift med nordmenn, marokanere, og til og med somalere. Ikke alle må gifte seg med en fra samme land, men selvfølgelig kommer det an på hvordan familien er, moderne eller ei. 

Anonymkode: eb27a...2d4

Ja det er ikke umulig at pakistanerne er hakket mer moderne enn asiaterne.

Anonymkode: cc216...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam burde bli reformert, slik som kristendommen har blitt de siste 100 årene. Islam henger enda langt tilbake. Noen ting er blitt litt bedre, men ennå så er det mange farlige tolkninger av koranen. I Bibelen har man de 10 bud som sier svart på hvitt uten noe hviss vass tolkninger, du skal ikke lyge, stjele, slå i hel osv. Hadde bare muslimer levd etter de 10 bud, og ikke klart å tolke koranen slik at de rettferdigjør å skade andre mennesker. 

Anonymkode: bffde...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...