Gå til innhold

Må konene/kjærestene til pakistanske menn kue seg dem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må pakistanske kvinner som er gifte med pakistanske menn og sånt kue seg dem og være dem underdanig?
Det kan virke at noen må det. Som om at mannen bestemmer alt og at dem bare må vaske og lage mat. 

Stemmer det? Ja, det er litt trangsynt å spørre om, men jeg lurer på det... 

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen som kan svare på dette med sikkerhet siden ingen er alle pakistanske kvinner og menn (i Norge går jeg ut i fra at du mener).

Ut i fra egen oppfatning vil jeg si det ofte virker motsatt, at kvinnen er top dog og overhodet i familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nappetass1 skrev:

Det er ingen som kan svare på dette med sikkerhet siden ingen er alle pakistanske kvinner og menn (i Norge går jeg ut i fra at du mener).

Ut i fra egen oppfatning vil jeg si det ofte virker motsatt, at kvinnen er top dog og overhodet i familien

Så mennene må vake mye og lage mye mat og underkue seg kvinnene?
Det virker som en ganske streng kultur når det gjelder samliv og sånt, for å være helt ærlig... (den er sikkert ikke bare streng på det altså).

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for majoriteten er det slik. Riktig nok er det litt bedre når man kommer til tredje og fjerde generasjon innvandrere, men det går fryktelig tregt. Det pakistanske miljøet har høy sosial kontroll og det er vanskelig å få til endring mye på grunn av dette. De holder seg gjerne til sine egne, henter bruder og ektemenn fra Pakistan som en ren økonomisk transaksjon osv. Mange pakistanske kvinner snakker nesten ikke norsk og mange av disse hentebrudene er ikke klar over at vold mot ektefellen ikke er tillatt i Norge, de aner ingenting om sine rettigheter eller om instanser som kan hjelpe dem, som krisesentre o.l. Når mannen er med som tolk er det vanskelig å kunne nå frem til dem for helsepersonell osv.

Anonymkode: be285...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for majoriteten er det slik. Riktig nok er det litt bedre når man kommer til tredje og fjerde generasjon innvandrere, men det går fryktelig tregt. Det pakistanske miljøet har høy sosial kontroll og det er vanskelig å få til endring mye på grunn av dette. De holder seg gjerne til sine egne, henter bruder og ektemenn fra Pakistan som en ren økonomisk transaksjon osv. Mange pakistanske kvinner snakker nesten ikke norsk og mange av disse hentebrudene er ikke klar over at vold mot ektefellen ikke er tillatt i Norge, de aner ingenting om sine rettigheter eller om instanser som kan hjelpe dem, som krisesentre o.l. Når mannen er med som tolk er det vanskelig å kunne nå frem til dem for helsepersonell osv.

Anonymkode: be285...8e3

Ok. Det må være grusomt for en kvinne å være gift å ha barn med en med en så streng og kynisk "kultur".

Anonymkode: 83fd2...3a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Det må være grusomt for en kvinne å være gift å ha barn med en med en så streng og kynisk "kultur".

Anonymkode: 83fd2...3a9

Jeg kjenner personlig til flere tragiske saker. For noen år siden var det en pakistansk hentebrud som kastet seg ut fra verandaen her i nabolaget. Hun hadde vært gift med ham noen år og det var åpenbart for naboene at han slo henne regelmessig, tipper det var voldtekter også.

Anonymkode: be285...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Riktig nok er det litt bedre når man kommer til tredje og fjerde generasjon innvandrere, men det går fryktelig tregt.

Anonymkode: be285...8e3

Ja, det går utrolig tregt.

Anonymkode: 83fd2...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner personlig til flere tragiske saker. For noen år siden var det en pakistansk hentebrud som kastet seg ut fra verandaen her i nabolaget. Hun hadde vært gift med ham noen år og det var åpenbart for naboene at han slo henne regelmessig, tipper det var voldtekter også.

Anonymkode: be285...8e3

Sin egen kone liksom. Dæven... De fleste av dem er sikkert sammen pga sånn æres-greier dem har innad i kulturene sine. 
Tvangsekteskap og arrangerte ekteskap. Det må være helt jævlig å være sammen med og gift med noen man ikke føler noe for.

Anonymkode: 83fd2...3a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pakistansk jente så jeg skjønner ha du mener. 
Det kommer an på hvor moderne familiene egentlig er og hvor integrert de er her i landet. I noen familier, må kvinnen passe på barna, lage mat, vaske huset osv... og mannen gjør ingenting enn jobb. Mannen bestemmer rett og slett. Til og med kanskje slår..

Men i noen familier, er kvinnen øverst. Da bestemmer kanskje damen mer i huset. 

I andre familier, er det at begge bestemmer like mye. Alle skal ta like mye ansvar når det kommer til jobb, barn, hus osv..For eks min familie er slik og veldig moderne. Da bestemmer begge parter like mye.  Til og med integrert i den norske kulturen. Jeg er muslim liksom men vi feirer jul, drar på hytta, alle jobber og skiturer. Folk blir faktisk overrasket over hvor integrert vi er her. Og alle kan norsk ikke minst. + veldig høy utdanning i familien. 

Anonymkode: eb27a...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ser her, så ser dere litt om hvordan en del av kvinnene har det. Jeg vet egentlig det, men jeg slutter aldri å bli satt ut av det der. :hakeslepp: 

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok unntak der også. Mange muslimer er veldig konservative, men noen er mer "fornorsket".

Jeg liker best de som tar etter skikken der de bor, og kler seg norsk og prater norsk. Og jobber i Norge.... det er det ikke så mange som gjør blant kvinnene. Men igjen, der er det unntak. Noen muslimske kvinner jobber i dagligvarebutikk, blomsterbutikk og brillebutikk, etter hva jeg kan se på nærsenteret her. Noen av dem kjører buss, til og med. Leste om en somalisk kvinne som kjørte buss og jobbet som bussjåfør, sto i en artikkel i en nettavis. Hun fikk tilsnakk av fremmede somaliere på bussen, menn, som kom på bussen, fordi de likte ikke at hun som somalisk kvinne var i jobb og ikke holdt seg hjemme...! Såvidt jeg husker, var hun ikke gift. Da hadde hun kanskje ikke "fått lov" av ektefellen å jobbe. Det er vanlig hos somaliere. De er svært konservative og har et forstokket kvinnesyn.

Jeg kjøpte leilighet av et innvandrerpar, der jeg mistenker at kona var født i Norge og mannen hentet fra hjemlandet. De var tyrkere (iflg navnet).

Hun snakket flytende norsk uten den minste aksent, og jobbet som lærer. Om han jobbet, vet jeg ikke. Uansett, hun kledde seg 100% norsk, og virket  ikke på noen måte underkuet han. Heller motsatt, hun tok styringen under hele opplegget, ved visning og senere salg, hun var den som ordnet alt med leilighetssalget (møtte opp hos megler alene osv) og sto på kontrakten osv. 

Anonymkode: 3c03e...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er pakistansk jente så jeg skjønner ha du mener. 
Det kommer an på hvor moderne familiene egentlig er og hvor integrert de er her i landet. I noen familier, må kvinnen passe på barna, lage mat, vaske huset osv... og mannen gjør ingenting enn jobb. Mannen bestemmer rett og slett. Til og med kanskje slår..

Men i noen familier, er kvinnen øverst. Da bestemmer kanskje damen mer i huset. 

I andre familier, er det at begge bestemmer like mye. Alle skal ta like mye ansvar når det kommer til jobb, barn, hus osv..For eks min familie er slik og veldig moderne. Da bestemmer begge parter like mye.  Til og med integrert i den norske kulturen. Jeg er muslim liksom men vi feirer jul, drar på hytta, alle jobber og skiturer. Folk blir faktisk overrasket over hvor integrert vi er her. Og alle kan norsk ikke minst. + veldig høy utdanning i familien. 

Anonymkode: eb27a...2d4

I tillegg er det veldig mye tvangsekteskap og arrangert ekteskap i pakistanske miljøer. + Slike kastesystemer og ære veldig viktig for noen familier. Men som sagt.. hvor integrert man er her. Mange tar med seg hjemme kulturen hit og praktiserer den liksom.. 

Anonymkode: eb27a...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er pakistansk jente så jeg skjønner ha du mener. 
Det kommer an på hvor moderne familiene egentlig er og hvor integrert de er her i landet. I noen familier, må kvinnen passe på barna, lage mat, vaske huset osv... og mannen gjør ingenting enn jobb. Mannen bestemmer rett og slett. Til og med kanskje slår..

Men i noen familier, er kvinnen øverst. Da bestemmer kanskje damen mer i huset. 

I andre familier, er det at begge bestemmer like mye. Alle skal ta like mye ansvar når det kommer til jobb, barn, hus osv..For eks min familie er slik og veldig moderne. Da bestemmer begge parter like mye.  Til og med integrert i den norske kulturen. Jeg er muslim liksom men vi feirer jul, drar på hytta, alle jobber og skiturer. Folk blir faktisk overrasket over hvor integrert vi er her. Og alle kan norsk ikke minst. + veldig høy utdanning i familien. 

Anonymkode: eb27a...2d4

Ja, men det kan skje for etnisk norske (vold), og late gubber som bare vil at damene deres skal vaske og lage mat (spesielt på bygdene). Så dere har en del til felles med trangsynte og late folk på bygda når det er som du beskriver.

Ja, merkeklær, høy utdanning og penger meget viktig for dere ser jeg. Litt mer enn hva som er vanlig vil jeg påstå.


 

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må pakistanske kvinner som er gifte med pakistanske menn og sånt kue seg dem og være dem underdanig?
Det kan virke at noen må det. Som om at mannen bestemmer alt og at dem bare må vaske og lage mat. 

Stemmer det? Ja, det er litt trangsynt å spørre om, men jeg lurer på det... 

Anonymkode: 83fd2...3a9

Spesifiser gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det kan skje for etnisk norske (vold), og late gubber som bare vil at damene deres skal vaske og lage mat (spesielt på bygdene). Så dere har en del til felles med trangsynte og late folk på bygda når det er som du beskriver.

Ja, merkeklær, høy utdanning og penger meget viktig for dere ser jeg. Litt mer enn hva som er vanlig vil jeg påstå.


 

Anonymkode: 83fd2...3a9

Ja, det kan skje her også. 

For noen pakistanske familier er det viktig, men i min familie er ikke merkeklær og penger meget viktig. Men utdanning er viktig. Uansett om du har utdanning som en butikkmedarbeider eller ei lege. Det er viktig med utdanning :) 
 

Anonymkode: eb27a...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere ser her, så ser dere litt om hvordan en del av kvinnene har det. Jeg vet egentlig det, men jeg slutter aldri å bli satt ut av det der. :hakeslepp: 

Anonymkode: 83fd2...3a9

Hvordan kvinnene har det? Det er en side der man kan finne seg en partner. Akkurat som tinder, eller sukker.no. Her ser man etter en partner som ønsker ekteskap. Ikke noe mer enn det om jeg tar feil? 

Anonymkode: eb27a...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Perle skrev:

Spesifiser gjerne!

Jeg har jo spesifisert det. Det virker som en kultur som er veldig streng, men som en norsk-pakistansk jente svarte så kom det an på familiene og hvor integrerte de er, og det henger jo på grep.

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kvinnene har det? Det er en side der man kan finne seg en partner. Akkurat som tinder, eller sukker.no. Her ser man etter en partner som ønsker ekteskap. Ikke noe mer enn det om jeg tar feil? 

Anonymkode: eb27a...2d4

For all del... Folk må få bruke det hvis dem vil. Jeg har brukt desi.no og rishta.no selv på diskusjonsforumet. He he. 

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får eller vil kvinnene gå på byen og sånt? På disko eller lignende steder eller fester dem hjemme i sammen som regel?

Anonymkode: 83fd2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...