Gå til innhold

Hvorfor mener mange at Anne Holt skriver dårlige bøker?


Gjest Margit Spat

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat

For å unngå å spore av en annen tråd starter jeg denne: I en tråd på språkforumet kaster en person fram en påstand om at Anne Holts bøker er dårlige og kjedelige.  En annen sier seg skjønt enig i dette. Hun skriver visstnok bare for å tilfredsstille leseren, og bøkene er forutsigelige. Jo Nesbø, derimot... (dvs, én sier at Nesbø er kjedelig, men en annen sier han er bra). 

Jeg har lest nesten hele Anne Holts forfatterskap, og liker de aller fleste bøkene godt, riktignok med et par unntak, men noen nedturer må man tåle fra enhver forfatter. Jeg synes språket flyter lett, bøkene er spennende, skildringene er levende og plottene er godt oppbygd. Når jeg leser krim, er det dette jeg forlanger. Jeg kan ikke helt se at verken Nesbø, Stieg Larsson eller andre av de mer oppskrytte krimforfatterne byr på verken mer eller mindre, heller. Så, hva er det egentlig jeg har misforstått? Smak og behag er nå én ting, men å påstå at noe er direkte dårlig (eller veldig bra) må underbygges med mer substans enn «liker ikke».  Er jeg, en voksen velutdannet kvinne, en person som har lest tusenvis av bøker i perioden fra jeg var 5 år gammel til nå, en person som du kan finne som tilhører både på foredrag på biblioteket og på rockekonserter, er det jeg som er kulturelt inkompetent? Eller er det «de andre» som er noen snobber, og som bare trenger noen å rakke ned på for å fremheve sin egen fortreffelighet? Eller kan det tenkes at det finnes andre forklaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig mener jeg at det å lese Holt- og Nesbø-bøker vitner om lavkultur og et slags misbruk av intellektet, hvilket slett ikke er synonymt med kulturell inkompetanse, men ei heller noe bedre enn det. 

Anonymkode: a22fa...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig mener jeg at det å lese Holt- og Nesbø-bøker vitner om lavkultur og et slags misbruk av intellektet, hvilket slett ikke er synonymt med kulturell inkompetanse, men ei heller noe bedre enn det. 

Anonymkode: a22fa...d59

Interessant, men kan du forklare litt nærmere hvorfor det er et misbruk av intellektet? Gjelder det krimlitteratur generelt eller disse to spesielt? Og ser du på krimlitteratur som triviallitteratur på linje med kioskromaner/-serier av typen Isfolket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om hva andre mener om hvilke bøker man liker å lese og selv smartinger må slappe av med "lavkultur" en gang i blant. Har ikke noen formeninger om Anne Holt sine bøker siden jeg ikke har lest dem, men om man liker dem så er det vel bare å lese i veg. En digresjon, men maleren Chistian Krogh var ikke fin nok for kunstsnobbene i sin tid siden han malte sosialrealistiske bilder som ikke var pene og hyggelige nok, men han ble nå en av norges mest kjente og verdsatte malere.

Anonymkode: fb106...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...